Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Anderstorp
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (55654 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4676



Nu ska jag ner till Andertorp på Lördag, och kan fortfarande inte spåret.....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



ThomasT skrev:
Nu ska jag ner till Andertorp på Lördag, och kan fortfarande inte spåret.....


Såja, inte gråta. Tommy Rustad kommer också dit, vi skall se om han kan visa lite spårval.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Jag har själv haft mellan 130-140km/h genom hela karusellen.
Med en numera pens. BMW 323i e21.
Men det var hastigheten på bakhjulen...

Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Tjenare!

den 3'e september är det formel-ford test på Anderstorp som gäller för att bli utvärderad inför en del människor. Det är nu dags att ta steget upp från kartarna... Dock har jag aldrig tidigare varit på banan och skulle gärna se ett on-board varv med någon av er om ni har? ni verkar ju ha väldigt bra koll på spårval o så... någon som har en video?

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Alex Eklöw skrev:
Tjenare!

den 3'e september är det formel-ford test på Anderstorp som gäller för att bli utvärderad inför en del människor. Det är nu dags att ta steget upp från kartarna... Dock har jag aldrig tidigare varit på banan och skulle gärna se ett on-board varv med någon av er om ni har? ni verkar ju ha väldigt bra koll på spårval o så... någon som har en video?

MVH / Alexander Eklöw




http://www.racersport1800.com/downloads/anderstorp.wmv

Här finns tre-fyra varv med en clubmanbil. Den går väl något långsammare än en formel ford men du kan nog få en ok bild av banan. Men tänk på att man kan svänga in häftigare när man har mer downforce än vad du kan göra med din formel ford...

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Tomas_Boden
Boden
Här sen Jan 2007
Inlägg: 38



Som jag fick erfara är att de långa svepande doseringarna ska man ligga i mitten och få bilen att sätta sig med full gas o bara åka på, de var rekommendationen banägaren gav mig! Alltså inte åka alltför beskedligt spår, och sista långa högerkurvan in mot startrakan e utomordentlig att åka på riktigt tätt in med så mycket gas som absolut möjligt, fungerade kanon för mig!!

_________________
Tomas Berg
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



....genomförde jag idag! Vilken fantastisk bana. Alla snackar om hur tråkig den är men den är ju helt unik. Helt olik något annat jag kört på. Vilka kurvor, vilken bredd....det är ju bara att gasa fullt och skratta...det går hur fort som helst! Sveriges bästa bana! ok, det finns mer kuperade, trixigare men detta är som att köra Formel 1.

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2131



Håller fullständigt med, min favorit.
Kanske inte lika kul med en Alfasud el.dyl..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Finns det någon erfaren Anderstorpsräv (eller rävar ) som under stundande mörka vintern kan tänka sig att uppdatera banbeskrivningen med möjliga spårval Har haft väldigt stor nytta av dessa beskrivningar för andra banor och det skulle vara toppen om man kunde vara litet förberedd för premiären på Anderstorp nästa säsong

_________________
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1062



Har lagt ut några filmer när jag kör på Anderstorp, kan vara till hjälp för någon, MEN det vore stor hjälp för MIG om ni kommer med tips för hur jag skall åka fortare...
Jag kör medvetet lite fegt för d e inte min bil...

Filmerna finns uppladdade på www.nogg.se/christianracing

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1062



Ingen som kör bättre än mig??

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Har kört på A-torp kanske 8-10 ggr och vad jag upptäckt med tiden är att det finns flera fungerande spårval i flera av kurvorna. Och vad som funkar bästa för dagen kan variera med däck, torrt/vått och givetvis bak/framhjulsdrivet. Särskilt Opelkurvan och Atlaskurvan är kurvor som jag tycker man kan ta på flera sätt med bra resultat. Nu är inte jag ngn banräv på ngt sätt... men jag HAR faktiskt gjort en liten spårguide om någon vill se. Den är gjord så som jag gillade köra med våran gamla Snaabel 900 T16 (i torrt). Den var väldigt lättad och inte särskilt jämförbar med en 900 från gatan. Jag måste hålla med några tidigare talare om karusellen; man tar den med höjd i första halvan och kryper in för att utnyttja doseringen mot slutet. Och i Hansenkurvans utgång ändrar banan camber ganska bryskt så där ska man slutat svänga annars blir man sannolikt omkörd av sitt eget arsle.

Christian: Kollade din sida och visst har vi gasat mot varandra. Vi har numera tröttnat på att vi aldrig fick ordning på Snaablen (växellådor & tändning). Du minns säkert den beigea Saaben. Den är numera i bilhimlen.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1062



Klart man e intresserad av spårguide....

När kommer ni till Anderstorp nästa gång då?

Vi kör i morgon

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1062



Nu finns det ett gäng filmer till

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Jag körde Anderstorp i lördags, första gången på 5-6 år nånting. Blev inte så jättemånga varv, men det var väldigt roligt att vara tillbaka på Mossen!

En liten film inifrån min veteranbil:

http://www.youtube.com/watch?v=JG1tKSIUvyw&feature=youtu.be

Saker som jag reagerade på:
Banan är mycket bredare än man tror, tex Atlaskurvan och Hansenkurvan har massor av utrymme som jag inte vågade utnyttja i början.
Atlaskurvan vågade jag släppa ut lite i efter ett tag, men Hansen fick jag nog inte att stämma en enda gång.
Missar man i Hansen så blir Karusellen också konstig, där märkte jag att jag kunde öka farten genom hela kurvan.
Depåkurvan är också riktigt lurig, tur att den svänger åt rätt håll så det inte blir så jättemycket innerhjulspinn med öppen diff...

Sen har vi det här med mina inbromsningar. Jag kliver på pedalen nånstans mellan 200 och 100 metersskylten efter flygrakan, mätarfart ~190 med det gamla bilskrället.
Det kändes som max vad jag vågade för att ha lite marginal, men jag märkte också att farten in i Norra kurvan blev lite för låg.
Hade nog behövt nöta några mer varv för att få det att stämma där.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1887



Jag har kört ganska många varv runt Mossen (iaf pratar vi 4 siffrigt) och nedan beskrivning skrev jag nu på morgonen till en kompis som ska köra där imorgon för första gången. Notera att detta är min uppfattning och jag säger inte att det är en exakt sanning eller passar alla och alla bilar. Men med detta som utgångs punkt så kommer man hamna ganska rätt. Jag har kört 1:47 med std 996 GT3 på Cup 2 och 1:46 i Boxster S tävlingsbilen med nedan spår.

Allmänt om Anderstorp Raceway:
Mycket doserade kurvor och många sena, mycket sena apex. Ledordet är TIDIG (och mycket) GAAAAAAAAAS! I fler kurvor ser man inte apex innan det ska vara full gas, naturligtvis beroende på hur mycket kräm man har. Kurvorna är långa och doserade och det blir alldeles för långt spår att placera sig som "normalt" vid insvängning, dessutom garanterat ombromsad vid race. Nedan bygger på att man naturligtvis inte har en bil i stötfångaren vid race, då blir du troligen ombromsad i varje kurva med nedan beskrivning. Jag har snabbaste varv i åtanke. Nedan är heller inte ett slicksspår, det är med R-däck i åtanke. Och på tal om däck, se till att ha friskt v-fram däck, det kommer slitas;-). Men nu lite mer specificerat för varje kurva.

1= Söderkurvan:
Placera bilen knappt en bilbredd från muren vid insvängning för att stegvis falla in mot ett sent apex. Strax innan du ser kurvan öppna sig ska du vara vid apex och då ska du ha haft full gas strax innan. Finns ett brunnslock på vänster i utgången, var till vänster om det. Även om man tagit lite för tidig apex så är det ingen fara att behålla full gas, det gör inte så mycket om man råkar hoppa över kanten på vänster i utgången.
Har man en fin raka innan Söderkurvan så är det ett utmärkt ställe att bromsa sig om i ingången till kurvan.

2= Norra kurvan:
En av banans 2 "standard 90º" kurvor. Inte mycket att säga, här gäller det mest att hitta bromspunkt. Förvillas inte av att rakan smalnar av, det är en bra bit kvar efter det innan man ska bromsa.

3= Atlaskurvan:
Den 2:a av 2 "standard 90º" kurvor. Igen inte så mycket att säga. Ganska sen insvängning och ta MYCKET kurb, bara vänsterhjulen på asfalten. Som på många av kurvorna här, viktigt att få bra utgång för max fart över rakan.

4= (gamla) Startkurvan:
Insvängning ca en bilbredd från vänster bankant för att stegvis falla in mot ett seeeeent apex. Igen, full gas ca 2 billängder innan man är vid apex. Denna liksom nästa kurva är alltså inte 180º, dom är 190-200º. I utgången faller banan ifrån lite så det är lätt att hoppa över bankanten.

5= Opelkurvan:
Insvängning ca 1 bilbredd från höger bankant, mycket lik föregående kurva men MYCKET doserad, går åka fortare än man tror. Apex är mycket sent, låter som en upprepning men du ska ha full gas minst 2 billänger innan apex.

6= Hansenkurvan:
Luras inte av att det är en 90º kurva, den är 100º. Slicka högra asfaltskanten och en ganska sen insvängning för att få fart med dig fart mot och i karusellen. Ta full kurbs vid apex, full gas vid apex för att låta bilen flyta ut till höger bankant likt standard kurvteknik. Nu kommer vi till partiet där, i min uppfattning, många gör fel! I partiet mellan Hansenkurvan och Karusellen, och nedan är det jag anser snabbast. Efter man träffat höger bankant i utgången så går man från densamma till vänster mot ingången till karusellen. Här ska man inte gå ut till vänster, jag anser det snabbaste är att placera bilen ca en bilbredd till vänster om mitten av banan.

7= Karusellen:
Det går att åka fort genom karusellen, med en schysst Porsche (typ 996 GT3) ca 130-135km/h. Igen så faller man stegvis från ingången. Nu kommer vi till det luriga med detta partiet och där man kan tjäna tid och placering och förbereda ombromsningen i söderkurvan, om man inte gör den redan i denna. Apex ligger när kurvan nästan är slut och det är ett absolut måste att vara ända inne vid det och när man är det, att man har rak bil. Efter apex så ska man köra rakt hela vägen in i depåkurvan och slicka höger bankant. Detta är mycket viktigt och därför upprepas det, rak bil vid sent apex (kurvan är i princip slut) och stanna där till inbromsning och insvängning till depåkurvan. Har du gjort ovan rätt så är här ett utmärkt tillfälle att dyka på innern för att bromsa sig om i depåkurvan.

8= Depåkurvan:
En kurva som svänger ca 110º och ett ganska vanligt ställe där förrare ställer till det för sig. Största anledningen till det anser jag vara att dom inte "hunnit med" att göra det rätt i och före insvängning och framför allt hunnit få rak bil. Sen insvängning, de flesta luras av att svänga in för tidigt här och kommer på det tappa fart över depårakan. Sen och hård inbromsning och se till att du säkert hunnit få rak bil från utgången av karusellen. Har du ingen bil ii stötfångaren så är det bättre att ta ner farten liite mer i ingången för att kunna få med dig högsta möjliga fart över depårakan. Lite senare apex än standard men inte anmärkningsvärt som de doserade kurvorna. Har du gjort ovan rätt kommer du ha stora möjligheter att bromsa dig förbi i den efterkommande södra kurvan.

LYCKA TILL!



_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Wow! Tackar!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1887



Magnus Thomé skrev:
Wow! Tackar!!


Varsågod!

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Anderstorp
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (55654 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande