Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (33060 totalt)
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



BFRC.Awatar skrev:
Många uppdateringar denna vecka!

Efter lite möte och överläggning igår så beställde vi sandwichplate och oljekylare till räsern !

från:
https://www.j-spec.se/motor/kylning/oljekylning/oljekylare/torque-an8- . . . .

9 Rader räcker det? vi får se !

Bilen har ingen oljekylning idag som det är, och för att spara motorn men dessutom behålla effekten genom hela loppet som vi märkt har droppat lite efter några timmar så ska vi se till att montera denna innan Sturup
Blir även en tur till biltema i veckan för att inhandla nya reservbackspeglar och färg då båda speglarna råkade illa ut på Falkenberg..

Sitter väl vattenkyld oljekylare på den som dom äldre 16v och 8v motorerna har.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Ingen kylare på 172 eller 182. möjligt att det finns på Williams eller 197 modellerna !
Fick hem kylaren igår samt späjser så blir att montera lite i helgen

För att få bultarna värmecyklade så kommer jag högst troligt att köra på Sviestad nästa Onsdag med min clio för att köra in bultarna så att vi slipper ödsla tid på raceday med efterdragningar.

_________________
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



BFRC.Awatar skrev:
Ingen kylare på 172 eller 182. möjligt att det finns på Williams eller 197 modellerna !
Fick hem kylaren igår samt späjser så blir att montera lite i helgen

För att få bultarna värmecyklade så kommer jag högst troligt att köra på Sviestad nästa Onsdag med min clio för att köra in bultarna så att vi slipper ödsla tid på raceday med efterdragningar.

Jaha då måste 172/182 vara dom enda som inte har det då , min Mégane 1 har en sån här ,som även 197 har

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
heh konstigt design beslut ! Sitter ingen sådan på vår, men vi har nu fått en flång ny ! På min egna har förre ägaren monterat en från en Passat B5 (tror jag det var) som jobbar med vattenkylarn.

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare


En liten update! Vi skickade AC:n i ÅN tillslut, jag hann inte komma till garaget för att uppleva det initiala tigersågandet, men tydligen så uppstod en 3m hög rök-vätske-plym ur systemet där tigersågen gick igenom och för att dämpa det hela användes självklart en kongburk..

Vi har sedan införskaffandet haft en liten backskada på främre balken så vi försökte räta ut det hela lite snabbt igår, men blev inte många millimeter bättre tyvärr, lite för mesigt band



Vi har gjort och mätt in oljekylaren nu men inte slutmonterad då vi saknar sensor / instrument så jag ska förbi biltema i veckan och införskaffa dessa.

En något tråkig sak är att bilrackarn just nu bara går på tre cylindrar, något den inte gjorde när vi kom imål på Falkenberg, vi provade att rycka tändhattar och har konstaterat att han inte går som han ska på cylinder två trotts att vi kastat runt tändstift också... så ska låna OB2-läsare och dator under dagen för att se vad bilen själv tycker om läget. (tävling helgen den 16:e Augusti, ingen stress....)

_________________
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



BFRC.Awatar skrev:


En liten update! Vi skickade AC:n i ÅN tillslut, jag hann inte komma till garaget för att uppleva det initiala tigersågandet, men tydligen så uppstod en 3m hög rök-vätske-plym ur systemet där tigersågen gick igenom och för att dämpa det hela användes självklart en kongburk..


Går ju faktiskt att tömma systemet på laglig väg thumbs down

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
volymmannen skrev:
BFRC.Awatar skrev:


En liten update! Vi skickade AC:n i ÅN tillslut, jag hann inte komma till garaget för att uppleva det initiala tigersågandet, men tydligen så uppstod en 3m hög rök-vätske-plym ur systemet där tigersågen gick igenom och för att dämpa det hela användes självklart en kongburk..


Går ju faktiskt att tömma systemet på laglig väg thumbs down


Rookie misstake :<

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare


Efter inkoppling mot dattan med dattan fick ut de här småfelen, kolkanistern är inget nytt den skickade vi dag 1, men att en lambdasensor gett upp var nytt, men bilen har ju gått som den ska med den paj så nemas ! Finns ju en till.. :P

Däremot insprutningsfel, cylinder 3 följt av DESTRUKTIV MISSTÄNDNING får oss att misstänka att spridarn som sitter i ( Som numera får gå på krogen ) har gjort sitt ! Så vi har beställt en ny i hopp om att det ska lösa problemet

_________________
Citera
Nimbe
Alvesta
Här sen Apr 2018
Inlägg: 46



Hallooooj,
Sitter och följer er här inne, men har nog aldrig kommenterat. Jag tänkte iaf skriva att det är skitkul att se era framsteg.

Vi ses på Sturup!

_________________
Uffe Nimbe
Mediaboss
Race4fun AB
www.race4fun.se
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Nimbe skrev:
Hallooooj,
Sitter och följer er här inne, men har nog aldrig kommenterat. Jag tänkte iaf skriva att det är skitkul att se era framsteg.

Vi ses på Sturup!


Ja fasen lite mer rutin har man numera på det jämfört med förra säsongen men det är långt kvar till Type-R Maffian och ÖBAB I toppen

Tycker ni styr upp det hela ruskigt bra! än bättre den här säsongen och då var förra riktigt bra

Ses på Sturup !

edit. kom på att jag aldrig skickat upp någon poängställning här för den nyfikne ! Just nu ligger vi på plats 11:a av 36


_________________
Citera
mago
Linköping
Här sen Jan 2018
Inlägg: 58



Wow, bra jobbat!
Kul att följa era strapatser i denna tråd!

_________________
Magnus J 0 m @ n d e r

Mazda MX-5 NB -00
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
mago skrev:
Wow, bra jobbat!
Kul att följa era strapatser i denna tråd!




Jag bjuder på lite video vid framställning av slangar till vår oljekylare, garaget är lite basic (just nu) så ett improviserat skruvstäd följt av tvåmansfattning var nödvändigt
https://i.imgur.com/SPp3le0.gifv

(ber om ursäkt för suddiga bilder)

Oljekylare på plats:




Sandwichplate med sensorer ! (Yepp det är billigt högtalarkabel från biltema )



Instrument på plats: (inte snyggt men fungerar)


Vi bytte till nya spridaren och bilen gick på fyra cylindrar så det löste vårt problem ! Samt är bilen startad med nya sandwichplaten och vi har oljetryck !


YEAH BOI!!!!!!!!!!!!!!


Ska dra skiten ur bilen på Sturup nu i helgen

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Race rapport Sturup raceway 17/8



Efter en lång färd från Linköping var vi avlastade och klara på kvällen Fredag, efter Falkenberg hade vi inhandlat alla imskydd man kan tänka sig och bilen smordes in då vi såg på väderleksrapporten att regn skulle förekomma under morgondagen.

Morgondagen kom och vi bultade på våra 17" med Nankang AR-1:or, direkt insåg vi att däcken byggde mer i alla led än vad våra gamla Sailundäck gjorde fast det 'är samma dimension' så när jag satt i bilen och meckade med vår stream så hörde jag hur någon började såga lite i chassit..

https://www.youtube.com/watch?v=PxbwT8w0ff0&feature=youtu.be&t . . . .

Under lineup breddade vi hjulhusen lite i hopp om att däcken skulle få plats ordentligt !
Några minuter senare var vi ute på gridden och starten gick ut några incidenter

https://www.youtube.com/watch?v=ABSCrmjlz_0&feature=youtu.be




Redan något varv in, insåg vi att vårt kaparbete inte var gediget nog då Claes tydligt hörde hur däcken skrapade i kurvorna:
https://www.youtube.com/watch?v=PxbwT8w0ff0&feature=youtu.be&t . . . .

Så vi fick ta in bilen och bättra på kapandet lite:
https://www.youtube.com/watch?v=sRvmXTm3tU4&feature=youtu.be

Detta fortgick tre gånger totalt tror jag då vi tillslut fick psykbryt och kapade samt slog på allt som ens kunde ha med skrapandet att göra, samt höjde vi bilen totalt 7+ centimeter.

Det är en hel del kompressioner på lilla Sturup, banan ställer helt andra krav på bilen jämfört med t.ex Knutstorp som man ändå innan tyckt var extrem...
Jag tror bestämt att vi behöver investera i bättre fjädringskompontenter, eller kanske lite hårdare fjädrar iallafall..



Dagen fortgick i princip utan incidenter för vår del, bilen gick som ett jävla skott med AR-1:orna på och tappade ingen effekt med nya oljekylaren monterad, under min andra stint på dagen fick jag chansen att köra mot serieledaren ÖBAB i deras 206 RC och jag lyckades hänga på hela vägen tills det blev trafik, jag är inte riktigt lika duktig på omkörningar som dom är, men lilla clion kan bromsa jäääkligt sent

https://www.youtube.com/watch?v=PxbwT8w0ff0&feature=youtu.be&t . . . .

Sista timmen på dagen fick vi dock problem med att styrservovätskan började koka.. alla låghastighetskurvor hade visst drivit upp temperaturen, så Martin fick dessvärre köra lite långsammare sista timmen in i mål men allt höll!

Sturup som bana:
Helt klart min nya favorit, sååå jääkla rolig med en bil i vår klass 10/10 helt klart värt att åka ner för

Nankang AR-1:
Fantastiska däck, dock kommer vi kanske köra max en tävling om året med dom då de är alldeles för dyra för oss

Sista tävlingen för säsongen är Mantorp, och inför Mantorp ska vi:
- Kapa ur hjulhusen satan
- Bygga effektavgas
- Ev. bygga splitter
- Köra en test-tuesday på Mantorp INNAN TÄVLINGEN.

ps.
Min bästa tid Sturup 1.17.2
Robins bästa och snabbaste 1.16.037
Placering 30 av 42 pga 1.5 timme skruvande

ps2. Fick påhälsning av bilens förra ägare Johan Sjöström också alltid lika trevligt hoppas du blev lite sugen på att köra tävling ! ta värvning hos Tony och co i Valhalla vettja


_________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Kul att få köra hela tävlingen :-)

Hur upplever ni slitage på AR-1? Vilken dimension körde ni?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
therealpinto skrev:
Kul att få köra hela tävlingen :-)

Hur upplever ni slitage på AR-1? Vilken dimension körde ni?

Gustaf


Vi körde 205/40/17 då 205 är maxbredden och 17" för att hantera värmen från skivorna lite bättre. Däcken höll ända in i mål men hade det vart torrt hela dagen tror jag det hade blivit svårt, skulle gissa på att man kan köra 4 timmar skifta fram till bak och sedan köra 4 till om det hade vart torrt ute och lite varmare. Vet inte om det är våra konstiga hjulvinklar eller banan som gör det men framhjulen ser typ ut såhär nu. (lite grovt mspaint.exe sådär)




_________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



:-)

Slitna på insidan alltså?

Jag är lite nyfiken på hur de hanterar 4-timmarsrejs i torrt. Vår serie tillåter ju inte R-däck formellt sett, så "alla" kör AD08R vilket är ett fantastiskt däck i sig, men alternativ är intressanta. På Primeran körde vi på gamla banan oftast två rejs på varje par framdäck som sedan flyttade bak.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



BFRC.Awatar skrev:






Om det bara är insidan upptill som är sliten så är det ju lugnt ju! Viktigt att tillse att det finns luft nertill i däcket, upptill brukar det klara sig.



_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
SevenEight skrev:
BFRC.Awatar skrev:






Om det bara är insidan upptill som är sliten så är det ju lugnt ju! Viktigt att tillse att det finns luft nertill i däcket, upptill brukar det klara sig.




hahahahaha!


_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
therealpinto skrev:
:-)

Slitna på insidan alltså?

Jag är lite nyfiken på hur de hanterar 4-timmarsrejs i torrt. Vår serie tillåter ju inte R-däck formellt sett, så "alla" kör AD08R vilket är ett fantastiskt däck i sig, men alternativ är intressanta. På Primeran körde vi på gamla banan oftast två rejs på varje par framdäck som sedan flyttade bak.

Gustaf


slitna på insidan, men det kan ju ha att göra med camber och banans utsträckning, finns en kurva som är väldigt doserad som du ligger i 80-100km/h. Jag tror nog att 4 timmars i torrt är inga problem med er Primera, om ni får köra med semi-r så tycker jag att NS2R fungerar snäppet under AR-1 men till halva priset är de helt klart mer prisvärda plus att de räcker nästan två stycken 8h på vår bil

_________________
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Utan diff och camber så är det mycket lätt att slita innersida på däcken.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Då kör vi en liten update boys and girls! ska skriva så gott jag kan är lite trött efter att ha kört på här i fyra dagar med lite småkuckel som vi kallar det öschötska ! Så här kommer lite uppgraderingar.

LJUS

Vi hade problem på Falkenberg att det var så in i helsikes regnigt och har kört utan framlysen hela säsongen, men så fick vi liv i våra "styling" LED:ar som legat dolda i framlyktorna. LED:arna är inte till för att navigera med utan för att upplysa framförvarande förare om att vi vill köra om (speciellt i regn)



LUFT
Vi har sedan tidernas begynnelse diskuterat att flytta luftfiltret, delvis för att det har suttit som skit och delvis för att få bort det från motorn för att få in mer kall luft, ett par slangklämmor och lite TRÖKANDE så sitter nu filtret riktigt snugg gömt bakom vänster framlykta som vi fick kapa ur lite, samt konstruerade vi en ny liten regnskärm på insidan också av vad som börjar bli det sista av vår gamla luftburk till peggan.. (eftersökes 206 GTI luftburkar,yepp det där batteriet är verkligen räjsing)



SPJÄLLET

Vid avlastning efter transporten till vår proffsmek så tyckte vi bilsaten gick lite väl ojämt på tomgång så vi tog isär spjället och konstaterade rätt snabbt att det behövde rengöras, så Robin skicka på lite bromsrengöring och fick göra något han inte gjort sedan moppetiden, göra en ny packning fast denna gång INTE I MJÖLKKARTONG



AVGAS

Vår snälle mekaniker byggde ett ruskigt fint 2.5" åt oss i helgen, komplett med racekatalysator och två stycken simons dämpare, så nu låter lille clion riktigt förbannad! vi hann inte riktigt köra in och testa det ordentligt innan tiden tog slut så vi har lite justering att göra på det innan nästa tävling. (så jäkla dåliga bilder jag vet.. :[)



SPÄJSERS BAK
Vi skickade på 10mm späjsers bak, men de bygger ut för långt så att de fastnar i skärmen, och visst man kan kapa ur lite, men vi behöver ha hjälp med både kap och svets.. så vi får ta bort dem igen och hoppas på att mr mek känner sig pepp på lite "finjobb" i vinter

SNABBFÄSTEN
Ikväll har vi även gjort snabbfästen till framskärmen, men blev inga bilder på det då det är satans mörkt ute på gatan där vi hölls.. så ni får ge er till tåls !



I veckan kommer vi demontera späjsers bak, samt försöka lokalisera vart avgaset tar i vid gaspådrag på 2:an / 3:an, skulle tro att det är en avgasklammer som vibrerar mot chassit.. lite irriterande.

På Tisdag ska vi försöka få till en Test-Tuesday på Mantorp för att se till att bilen går att köra nästa tävling utan att behöva meka 1 timme under rejs. Det är jäkligt ont om däck nu så får bli en "test and tune" med ett par skit-sailun däck och några gamla kumho v70 med 2mm kvar på som jag har i garaget..


_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (33060 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande