Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 149, 150, 151   >>
44 besök senaste veckan (552571 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det där ser ut som sökträffarna på SingleViu 0248, men de nyproducerade har ju både analog och CANBUS (urk)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Måste det vara 0-5 bar? Jag har en 0-10 bar liggande ny i kartong sen flera år tillbaka, har ingen givare till den så det kanske inte är intressant?


Ja jag Har ju 0-10 bar visning nu.
Men dem har ju nackdelen då att nålen knappt rör sig under 2 bar.
Och med tanke på att jag har oljetryck kring 1 bar varm. Motor å max kring 4-5 kilo så vore den lägre mer lämplig.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det där ser ut som sökträffarna på SingleViu 0248, men de nyproducerade har ju både analog och CANBUS (urk)


Exakt. Urk. Jag skulle allra helst ha en hydraulisk analog mätare.
Men är väll lite feg att dra olja in till panel, bara ytterligare risk för läckage.
Men i övrigt ska det vara simplast enklast.
Ska jag köpa en "ny och dyr" blir det isåfall en STACK men tänkte sådana gammla klassiker borde någon kanske kunna sponsra med.

Givare 0-5 180ohms finns ju däremot nya att köpa, både vdo bosch Siemens osv å inte så dyra

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Custom
Varberg
Här sen Jun 2008
Inlägg: 17



Jag köpte VDO SingleViu till min Kadett, Canbus:en är ju bara några kablar att stifta ur kontakten. Mätarna funkar ju utan Canbus.

/David

_________________
David Herbertsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3947



Ska du nödvändigtvis använda sådana gamla instrument så kolla upp givarna. De stora gamla givarna kan ibland ha ganska ordentlig hysteres.
Jag skulle satsat på en mätare som är kompatibel med moderna, små, givare. Iom att "alla" motorer nu mer har VVTer som kräver koll på oljetrycket så brukar det inte vara så svårt att få tag på.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Får kolla det om ingen råkar ha liggandes

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Någon som Är haj på 01e växellådan?

Backen går typ inte att få i.
Det verkar ju finnas en funktion som hindrar att lägga i backen efter 2an av misstag.

Jag gissar att det är den funktionen som krånglar å inte går tillbaka även fast man börjar från friläge.

Sitter den funktionen i det lilla huset utanpå lådan där back givaren till backljus sitter??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Backen är helt enkelt död på denna lådan. Så ska hämta en fwd diesel låda nästa vecka.
Hade tänkt provköra nu i helgen men har ju regnat..

Börjat fundera lite över ljuddämpning med.
Förr eller senare måste jag ju ta mig till någon trackday/testdag, och då lär det ju vara krav på någon typ av ljuddämpande.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Hade Du inte en turbo nånstans längs avgasröret?? Det räcker...

Jag beundrar Dig- men när jag läser om allt micklande är jag glad att jag blitt så pass "gammal" att jag hellre köper nya grejor så jag slipper åka iväg och handla växellådor i parti och minut....*blink*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Jodå visst är det turbo, som alltid dödar mycket decibel.
Men när man ska köra bana är det 95 dB som gäller om man vill slippa problem. Och det överskrider jag redan innan motorn börjar belastas Just nu

Jovisst, med ålder kommer både erfarenhet och i ditt fall uppenbarligen även bättre kapital.
Att denna lådan bara var tillfällig var hela tiden införstått. Men den har gjort sitt jobb som mockup bra, att den var fel i utväxling visste jag med. Att backen skulle bråka var kanske inget jag hade trott men det liv som fanns kvar i backen, gick nog åt under tillverkning och injustering av växellänkaget. Som har vart den enskilt största utmaningen i detta projekt,.

Den var lite trög att få i redan från början. Och nu vill den inte alls längre.
Försökte luska ut varför från utsidan, men har väll konstaterat att något i länkaget eller själva synkningen till vändardrevet är utslitet.

Som tur är har jag nu hittat den lådan som är "rätt". Den dök ut på en skrot här i Norrköping för ett par tusenlappar.

Har funnits flera innan men antingen lite dyrare eller för långt bort, och inget jag prioriterat heller förens nu när jag är klar över att länkaget är som jag vill och troligen inte ska orsaka mer problem med lådan som ska dit.

Men som du säger, en låda för några tusenlappar, kan såklart aldrig mäta sig på något plan, med en låda för ett par hundra tusen.
Men min förhoppning är väll ändå någonstans att en synkad växellåda ska ha lite längre livslängd, även om aldrig lika snabbväxlad som dogbox.
Blev aldrig riktigt bekväm med hewland lådan i förra bilen och rätt drygt på det viset att bara en uppsättning dogringar som fixar några timmars drift är dyrare än en hel sådan här låda

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Vår turbomotor på 2.500 hk har 2 turbos( en på var sida) och den klarar dragracingkravet som jag har för mig är 91 db

Bättre ekonomi får man om man skippar denna hobby. Jag är utfattig men för att inte missa några tävlingar lägger jag hellre mer pengar på varje komponent så jag vet att jag inte missar några event. Du missade ju en del den här helgen pga "mickel"

Var och en av oss har bara 100 år på den här planeten.
Tar man hänsyn till vår korta sommar...
2 helgdagar / vecka....
Räknar bort de dagar som regnar bort...

Då finns det inte tid att missa ett event pga ...."mickel"


Att jag sen missar mina event pga jag hjälper alla andra komma till sina event får jag skylla mig själv...

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
91db klarar inte ens en orginalbil på bana, så det blandar du nog ihop ordentligt med något annat, (om ni nu inte mätt på några hundra meters avstånd)
101db är troligare isåfall. Tror mantorp på sina "bullerfria" dagar har 101 eller något sånt. Det räcker till för dragracing( men inte top fuel osv)

Diskussionen gällande det övriga kan vi släppa.

Jag har 5 barn hemmaboende, samtliga under 15 år.
Och har fått ihop en någorlunda fungerande formelbil på två-två å ett halvt år.
Det hade inte gått utan att att hålla mig på en för mig lagom nivå. Och den nivån är trots allt betydligt högre än de flesta andra inom den här hobbyn, vare sig med eller utan växellåda.
Så jag känner mig rätt nöjd ändå.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



5 barn??!!...Jag tror jag ska sponsra Dig med ett paket kondomer
lr en TV-apparat....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Lite sent för det nu kanske, de yngsta döttrarna är 7-8år nu.
Äldsta sonen fyller 15 precis innan årsskiftet så det byggs moped och körkort påbörjat idag.
Idag kostar mopedkörkort ungefär lika mycket som mitt bil körkort kostade för inte så himla många år sedan.
Så, det finns en del utgifter förutom min egen bil-hobby

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Det är beundransvärt med ungdomar som jobbar och spar till något de gärna vill ha - typ ett körkort.
Ge han cred för det!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja jag är stolt. Han började jobba kväll /helg på lokala skidbacken när han blev 14.
Skiduthyrnig/liftvakt vinter, och sen uthyrning /lift mountainbike sommaren.
Så han köpte moped och utrustning (hjälm handskar etc) för egna pengar, körkort räckte det dock inte till utan blev jag frugan å sen farmor /farfar som gav i förskott.


Börjat snickra burk för ljuddämpare.
Står i valet eller kvalet, 1mm rostfri plåt eller 1.5mm aluminium.
Rostfritt vore ju såklart enklast att få rätt kring in/ut.
Aluminium måste jag ju isåfall limma /popnita krage runt in/utgående rör.
Sen såklart eventuella problem över tid med vibrationerna.

Men den blir ca 5 kilo lättare med aluminiumljudämpare, än med rostfritt.

Så total vikt blir ca 10 kilo resp 15 kilo (högt räknat i båda fallen)

Idéer kring det??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



knotan skrev:
Ja jag är stolt. Han började jobba kväll /helg på lokala skidbacken när han blev 14.
Skiduthyrnig/liftvakt vinter, och sen uthyrning /lift mountainbike sommaren.
Så han köpte moped och utrustning (hjälm handskar etc) för egna pengar, körkort räckte det dock inte till utan blev jag frugan å sen farmor /farfar som gav i förskott.


Börjat snickra burk för ljuddämpare.
Står i valet eller kvalet, 1mm rostfri plåt eller 1.5mm aluminium.
Rostfritt vore ju såklart enklast att få rätt kring in/ut.
Aluminium måste jag ju isåfall limma /popnita krage runt in/utgående rör.
Sen såklart eventuella problem över tid med vibrationerna.

Men den blir ca 5 kilo lättare med aluminiumljudämpare, än med rostfritt.

Så total vikt blir ca 10 kilo resp 15 kilo (högt räknat i båda fallen)

Idéer kring det??


Du lär få bättre ljuddämpning med 1.5 mm alu än 1mm rostfritt

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja det kan Jag tänka mig. Men kommer bli ganska mycket dämp ull/material i så tror att det gör marginell skillnad vilket skal jag väljer.

Bra mycket enklare att bygga med rostfritt (svetsningen dvs)
Men vikten är ju en aspekt då bilen redan är väldigt baktung.

Ska nog bygga klart och sedan göra mallarna å sen ta beslutet, om det känns stor skillnad
. Blir i runda slängar 1kvm plåt som går åt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Så som jag bygger dämparen nu, så ska den användas både till denna v8an, och även sen på nästa motor så den ska ju helst överleva ett tag

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Bygg den så Du kan öppna och fylla på ull emellanåt för det bränns bort med tiden- oavsett vad Du använder.
Kör Du med rostfria svarvspån slipper Du- men då blir de tyngre.
Dock tycker jag vikterna Du uppger verkar lite väl tilltagna
Ett litet tips från en som gjort sånt där halva livet är att åka till ett bageri och tigga till Dig en perforerad plåt som Du valsar till ett innerrör- Finns även i aluminium

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja det är som sagt lite högt räknat, jag har slaktat ett gäng gamla dämpare å plockat ur de perforerade rören.
Det blir rostfri stålull närmast mot perforerade rören, sedan långa rostfria svarvspånor, sedan vanlig ull att fylla burken med (den ullen väger typ inget)

Dämparen blir fullflödes 2x3" för att den ska påverka mappen så lite som möjligt. Ska köra den någon vända under hösten igen med /utan dämpare och lägga in så jag skiftar mellan dessa med strömbrytare. Men tills dess höftar jag bara en lite lägre tändkurva beroende på hur mycket avgastemp vid turbinens inducer stiger när jag testkör.
Troligen lär det inte påverka alls på så korta stunder jag kommer köra.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 74, 75, 76 ... 149, 150, 151   >>
44 besök senaste veckan (552571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande