Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya Corvette C8 blir med mitt-motor (!)
<<   1, 2
4646 besök totalt
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Som transaxelentusiast sörjer även jag att man gått över till mittmotor även om det nog blir en fin bil.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



Lillen skrev:
Har Ford tagit några vesäntliga andelar med sitt försök?

Tja, de har ju utökat antalet bilar de totalt ska bygga med 350 till så den får nog ses som en succé.
Men det går ju inte att jämföra med Ford GT, där pratar vi om ett nästan 10 gånger högre pris än Corvetten.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Eddie Varvstopp skrev:
Som transaxelentusiast sörjer även jag att man gått över till mittmotor även om det nog blir en fin bil.


+1, och inte heller någon manuell låda

Men manuella transaxelcorvetter finns det tack å lov gott om för många år framöver

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 80



Man ska komma ihåg att Corvette och mittmotor är inget nytt fenomen, man har varit på gång flera gånger förut. Senast när man höll på med C7 så var det på gång på allvar då C6 egentligen bara varit en ny kaross på C5:an och att det fanns begränsningar i köregenskaper och möjlig motoreffekt på grund av motorplaceringen. Och på grund av denna begränsning tyckte man att det fanns ett tak på hur mycket betalt man kunde få för bilarna.

Nu råkade GM få helt andra problem i samband med detta 2008 och då var det inte läge att hålla på med 1000hk mittmotorbilar när hela företaget höll på att gå under, så därför fick C7 istället bli ännu en ny kaross på samma chassi.

_________________
Mikael Mohlin
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



undrar hur många tidigare generationer retrofitcorvetter med framflyttad kupé man kommer få se de kommande åren... Lär nog bli en del. En mittmotor-C2 hade ju kunnat se rätt ball ut. Eller iof, det blir som en Corvair ungefär.
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Zoomzoom skrev:
Man ska komma ihåg att Corvette och mittmotor är inget nytt fenomen, man har varit på gång flera gånger förut. Senast när man höll på med C7 så var det på gång på allvar då C6 egentligen bara varit en ny kaross på C5:an och att det fanns begränsningar i köregenskaper och möjlig motoreffekt på grund av motorplaceringen. Och på grund av denna begränsning tyckte man att det fanns ett tak på hur mycket betalt man kunde få för bilarna.

Nu råkade GM få helt andra problem i samband med detta 2008 och då var det inte läge att hålla på med 1000hk mittmotorbilar när hela företaget höll på att gå under, så därför fick C7 istället bli ännu en ny kaross på samma chassi.


Fast C7 fick ju ett nytt chassi. Att säga att det är samma som c5/c6 är ju lite som att säga att c5 har samma chassi som C4...

C7:ans problem handlade ju inte så mycket om effekt som alla andra problem man lyckades bygga in och de gamla problem man inte lyckades lösa. Visst kan man ha mer än 1000 Hk i en frontmotorbil och få det att bli bra. Men med förkärleken för stötstångs-v8 och kompressor... Och om man nu ska ha en hybridlösning så blir det ju lättare att lösa med mittmotor.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Säkert en skitbra bil, men kommer bli för trött för pengarna här hemma. Samt ful som jag vet inte vad.

Nyaste Honda Civic framstår som ett design-under i jämförelse...

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Calisma ska tydligen ha fått klart med import av 4st C8 till våren viskade en fågel med bra kontakter där, hoppas det stämmer

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya Corvette C8 blir med mitt-motor (!)
<<   1, 2
4646 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande