Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Bra verkstad för RenaultSport i Stockholm
2 besök senaste veckan (13179 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det var mycket roligare att skriva "Bra verkstad för RenaultSport i Stockholm" än "Bra verkstad för Renault i Stockholm" Någon som har bra tips på:


- Verkstad som kan Renault och även har senaste datorgrejerna för att kolla felloggar, uppdatera mjukvara o sånt


- Bra verkstad att få vanlig service på bilen


- Bästa ställlet att ha att göra med om man vill beställa originalreservdelar, konstiga RS-tillbehör (ska försöka få tag i RS-mattorna till Twingon, men även så simpelt som svensk Twingo-manual och lite så)

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Bilia Alvik? Haft kompetent Renaultpersonal när jag lämnat bilar där. thumbs up

Kan vara så att den bäste RenaultSportaren där kommer tillbaka i september...

_________________
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Magnus Thomé skrev:

senaste datorgrejerna för att kolla felloggar, uppdatera mjukvara o sånt


http://fastchip.nl/ Så kan du ha koll själv

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Magnus Thomé skrev:
- Verkstad som kan Renault och även har senaste datorgrejerna för att kolla felloggar, uppdatera mjukvara o sånt

Bilia Haninge och Segeltorp verkar vara två ställen som sjabblar till det mesta åtminstone. Jag undviker dem efter att ha försökt med Segeltorp för omlackering av en list, bokade en tid typ sex veckor efter besiktning, och då hade delen inte dykt upp. Det kom de fram till efter att jag väntat i 45 minuter i tron att de jobbade på min bil, när de haft sex veckor på sig att få fram plastbiten och lacka den.

Haninge å sin sida lovar att ringa en, men det händer aldrig.

Justja, Upplands Motor har lyckats med konststycket att reklamera någonting, men inte återkomma. Kort sagt - jag är rätt missnöjd med alla verkstäder jag varit i kontakt med.

Magnus Thomé skrev:
- Bra verkstad att få vanlig service på bilen

Nu är jag förvisso partisk, eftersom det är en vän, och det är inte i Stockholm heller. Men FR Autosport som numera befinner sig i Möklinta servar allt franskt till vettiga priser. Framförallt vet han vad han håller på med, även om han är gammal Peugeot-mek.
"Långt" bort, och tjommen är även lite pappaledig, men framåt höstkanten ska han dra igång på allvar igen. Kontakt typ via Facebook, eftersom jag inte riktigt känner för att ge ut hans nummer så värst publikt: https://www.facebook.com/pages/FR-Autosport-Sweden/224494407572578


Magnus Thomé skrev:
- Bästa ställlet att ha att göra med om man vill beställa originalreservdelar, konstiga RS-tillbehör (ska försöka få tag i RS-mattorna till Twingon, men även så simpelt som svensk Twingo-manual och lite så)

Utlandet är nog bäst för allt annat än manualen. För att ta ett exempel från Meganen: Bilia ska ha 2240:- per bromsskiva fram. För samma pengar, give or take, får du ett par skivor från Storbritannien. Britter har allt möjligt konstigt skit liggande till riktigt kul priser, allt som oftast.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Meantek skrev:
Magnus Thomé skrev:
uot;] Bästa ställlet att ha att göra med om man vill beställa originalreservdelar, konstiga RS-tillbehör (ska försöka få tag i RS-mattorna till Twingon, men även så simpelt som svensk Twingo-manual och lite så)

Utlandet är nog bäst för allt annat än manualen. För att ta ett exempel från Meganen: Bilia ska ha 2240:- per bromsskiva fram. För samma pengar, give or take, får du ett par skivor från Storbritannien. Britter har allt möjligt konstigt skit liggande till riktigt kul priser, allt som oftast.


Beställde Brembo HC bromsskivor + Ferodo DS2500 för dryga två tusen - från UK thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Roligt nog går det oftast snabbare att få rätt på grejer från Storbritannien också.

Btw, lite off topic, if I may: jag såg en Twingo RS på Huddingevägen i Tumba igår, det måste i princip varit du, right? Runt 18-tiden, måste det varit.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Han var på väg till mig så det stämmer nog bra det. Härlig bil. Lätta bilar är ju riktiga sportbilar.

_________________
Erik König
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Kan tyvärr inte annat än instämma i allt som sagts tidigare om nämnda verkstäder. Av någon anledning verkar Renault-verkstäderna fantastiska på att sjabbla till det.
Sen ska ju alla stora ha rätt verktyg och utbildning för att göra jobbet men det varierar nog enormt.

Ring och kolla med:

Biltjänst Kjell Söderberg AB
Dalhemsvägen 46, 141 46 Huddinge
Tel 08-711 73 00
www e-post
Mob 073-989 88 08

Han är gammal Renault-fantast och kör numera egen verkstad med fokus på franskt bland annat. Så han är nog mer benägen att lägga ner lite extra kärlekt än vad många stora med löpande bands princip gör.

_________________
Christopher Zell
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



jag jobbar på Bilia Alvik har över 10 års erfarenhet av Renault samt att enligt Renault ägarna i Sverige i undersökningar av Renault Nordic så är vi Sverige bäst på reklamationer samt minst % återbesök för samma fel och sist men inte mist vi e den värkstaden som ägarna själva rekomunderar mest till andra ägare så nu har jag skrytigt nog

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
rscliosport skrev:
jag jobbar på Bilia Alvik har över 10 års erfarenhet av Renault samt att enligt Renault ägarna i Sverige i undersökningar av Renault Nordic så är vi Sverige bäst på reklamationer samt minst % återbesök för samma fel och sist men inte mist vi e den värkstaden som ägarna själva rekomunderar mest till andra ägare så nu har jag skrytigt nog


Var förbi Bilia Alvik och beställde några smågrejer (svensk manual, ett plastklipps och nåt mera...). Trevlig snubbe och bra bemötande thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Då vet man vem man ska vända sig till om det blir en RS modell framöver.

Bra skrutit Emil

_________________
Christopher Zell
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



rscliosport skrev:
jag jobbar på Bilia Alvik har över 10 års erfarenhet av Renault samt att enligt Renault ägarna i Sverige i undersökningar av Renault Nordic så är vi Sverige bäst på reklamationer samt minst % återbesök för samma fel och sist men inte mist vi e den värkstaden som ägarna själva rekomunderar mest till andra ägare så nu har jag skrytigt nog


Ja imponerande lågt % för återbesök. Bra jobbat. Men Bilia Skövde har faktiskt högre rekomendation från kunderna.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Får väl se vad Bilia Alvik gör åt ett dörrstopp som låter illa, O-ringar på bromsoken som vittrat bort och rostiga hjulbultar då.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



jag e pappaledig just nu men de finns 2 Renault mekaniker till på jobbet å hoppas att herr thomé säger att han ska ha min rabatt, bara att hälsa från emil Öberg att du ska ha samma rabatt annars går du till haga

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716



Beställa grejor gör jag av Autofrance www.autofrance.se
Ringa är det bästa, Benny är ensam på firman så det kan ta några samtal innan man kommer fram. Om man är med i renaultklubben så får man även rabbat (allt är inte billigare där men det mesta är det)

Nääs bilservice på söder är bra på Renault, men är lite osäker på om de vill ta in nyare bilar på eventuell felsökning. Men mekaniska fix är inget problem. Annars så är det väl Alvik som gäller

Tuffa tillbehör finns ju såklart. Renault Boutique har en massa prylar. Renault Sverige har ju inte riktigt fattat grejen så frågar man här brukar svaret vara att det inte finns. Så jag brukar leta i katalogerna som andra länder lagt upp på nätet, skriver sedan ner 77xxxxx nummret och åker till Renault här i Sverige för att beställa, de brukar nämna att det inte finns, men konstigt nog så brukar rätt saker komma hem tillslut
hittade några av katalogerna här
http://www.google.se/#sclient=psy-ab&q=renault+boutique+catalogue& . . . .

Du var ute efter Mattor letade lite på nedanstående sida
www.renaultshop.fr fanns flera olika, sidan var inte speciellt lättnavigerad men här är länken till mattorna:
http://www.renault-retail-group.fr/component/rrg_axs/recherche-vehicul . . . .

tryck sedan på twingon och interiour och sist på Tapis då får du upp alla mattor som finns till Twingo. fanns ett gäng med RS logga. Klickade man sedan på mattan och valde fliken Fische Technique så fanns reservdelsnummret under reference, ta det numret och åk till Renault och beställ enkelt...nja men va gör man när importören inte fattar att även renaultfolk vill ha tuffa tillbehör

Hittade dessa
http://www.renault-retail-group.fr/component/rrg_axs/recherche-vehicul . . . .

7711420043 är reservdelsnumret bara att åka till Renault och beställa


Även sverigehar katalogermen i dessa så finns det bara med en bråkdel av allt som finns

http://www.renault.se/service-och-underhall/service/service/tillbehor/ . . . .

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Renualt Sport grejer är ju bara bestäla från renualt sport. Större grejer som kofångare kan vara värt och ta igenom sverige då frakten kan vara lite hög

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
E-A
Mälardalen
Här sen Aug 2019
Inlägg: 6



Meantek skrev:

Nu är jag förvisso partisk, eftersom det är en vän, och det är inte i Stockholm heller. Men FR Autosport som numera befinner sig i Möklinta servar allt franskt till vettiga priser. Framförallt vet han vad han håller på med, även om han är gammal Peugeot-mek.

Vill lyfta detta tips då det var till stor nytta för mig när jag ville ha tag på en mek som är van att skruva på Megane RS Mk3 och samtidigt inte ruinerade mig (kanske finns det fler som hamnar i denna tråd när de letar verkstad). Googlade en hel del och det här tipset om FR Autosport var väl det enda jag hittade. Jag hade aldrig hört talas om firman. I mitt fall var det sänkningssats + hjulinställning som skulle göras. Skönt att få tillbaka bilen utan krångel till ett helt okej pris. Verkstaden ligger för övrigt i Västerås.

_________________
Erik Andersson
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



E-A skrev:
Meantek skrev:

Nu är jag förvisso partisk, eftersom det är en vän, och det är inte i Stockholm heller. Men FR Autosport som numera befinner sig i Möklinta servar allt franskt till vettiga priser. Framförallt vet han vad han håller på med, även om han är gammal Peugeot-mek.

Vill lyfta detta tips då det var till stor nytta för mig när jag ville ha tag på en mek som är van att skruva på Megane RS Mk3 och samtidigt inte ruinerade mig (kanske finns det fler som hamnar i denna tråd när de letar verkstad). Googlade en hel del och det här tipset om FR Autosport var väl det enda jag hittade. Jag hade aldrig hört talas om firman. I mitt fall var det sänkningssats + hjulinställning som skulle göras. Skönt att få tillbaka bilen utan krångel till ett helt okej pris. Verkstaden ligger för övrigt i Västerås.

Precis, numera mekar Martin på Nyströms Bilar i Västerås. Är nog därför vanliga verkstadspriser då han inte driver eget längre, men någon som har bättre koll på snabba Renaulter i allmänhet och Megane 3 RS i synnerhet tror blir svårt att hitta.

Han har även fingrar i många motorsportrelaterade kakburkar och kan skaka hem mycket skojiga grejer från Frankrike och Belgien som får kartongtrim ā la K-Tec att blekna rejält.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
RenaultSport
Bra verkstad för RenaultSport i Stockholm
2 besök senaste veckan (13179 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande