Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 405, 406, 407 ... 501, 502, 503   >>
25 besök idag (2495890 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Första körningen efter lunch så ville Peter jaga mig och med hans rörrams bygge vars total vikt är lägre än vad jag har för vikt på bara framvagnen så är det inte så svårt för han

Så med halare däck och stressad av att bli jagad så gick det inte så snabbt och blev inte så rolig film ifrån min bil men desto roligare från Peters.
Så här är från hans bil men med mina kameror inlagda överst i bilden.



14

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



vad är det för rök... turbo??

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Michael Th skrev:
vad är det för rök... turbo??


Ja jag tror det, vet inte om det är mitt höga oljetryck som ställer till det.
Funderar på om jag ska strypa olje flödet till mina turbos.

(ni ser oljetrycket uppe till höger under temperatur staplarna på filmerna på förra sidan)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag hade problem även med min gamla 90q med 5 cylindrig turbo motor, hade en hybrid turbo med KKK avgashus och Garrett T04E kompressor, vet ej vad lagerhus bestod utav men den rykte, vanlig glidlager i turbon men högt oljetryck, som jag sedan experimenterade med olje restriktor till turbon och fick då bort röken.


Men bättre än restriktor borde ju denna oljetrycksregulator vara:
http://www.turbosmartdirect.com/Product-Categories/Oil-Pressure-Regula . . . .
Kräver ju dock då att jag monterar retur till oljetråg = vinterprojekt.
https://system.na3.netsuite.com/core/media/media.nl?id=866954&c=83 . . . .


Men varför ryker det en massa i början av filmen vid varje gas släpp, men efter typ 1 varv så slutar det ryka?
Borde det inte fortsätta ryka om det är turbo's som läcker olja?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Pass 4 blev "följa john" eller följa Peter i detta fall, med Micke i sin 911 turbo mellan oss.

Men här ser ni olje rök hela passet ifrån 911 Turbon, dock bara i vänster kurvor?
Men han vet att han har en dålig turbo.


14

Så återigen varför slutar min att ryka efter 1 varv? är det på gränsen till för högt oljetryck eller något annat som gör röken?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Eftersom 'oljetätningen' i turbos baseras i största grad på att centrifugera bort olja från axeln så kanske din superfräna olja helt enkelt inte centrifugeras bort förrän den blivit riktigt varm och blaskig.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja sen kan det ju vara så att så länge oljan/motorn är lite svalare så är det högre viskositet som gör att den rinner tillbaka lite sämmre genom returrör och även har buffrat på sig lite olja när den stått.
När det sedan är genomvarmt så sköljer det ned i bättre tempo och eventuella rester från stillestånd har brunnit bort.

En sak jag tänkt på mer och mer är att undvika att ta ut olja till turbon högre upp än inloppet så oljan rinner in i turbon när den står

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har olje utgång på motorn lägre än turbos samt försökt dragit slangarna så dom går uppåt innan turbon men inte helt lätt så lite kan ändå rinna ner när den står.

Ja något med värmen på oljan har det nog att göra med, vet att på gatan kan det ryka väldigt mycket och länge, kanske för att det tar längre tid där att komma upp i hög temperatur?

Frågan är om en oljetrycksregulator till turbos kan avhjälpa detta?

Ja kör med Motul 300v Competition 5W40 motor olja

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har gjort om filmen nu när jag är filmad bakifrån och lagt in oljetryck och oljetemp samt förstorat mina kamera fönster i filmen.

Oljan börjar på 80 grader i depån och när den är runt 90 grader på banan så slutar det ryka från avgasröret.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det borde väll rimligen inte spela någon roll hur mycket eller lite olja du trycker in, så länge flödet ur är större.
Men det är klart sänker du trycket in så kanske flödet ut räcker jämnfört med innan.

Vet dock inte hur stor skillnaden i flöde blir med lägre tryck.
Sänkt tryck i kombination med strypning vid turbons inlopp borde göra störst skillnad på kall olja. Så det borde kunna fungera.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
knotan skrev:
Det borde väll rimligen inte spela någon roll hur mycket eller lite olja du trycker in, så länge flödet ur är större.
Men det är klart sänker du trycket in så kanske flödet ut räcker jämnfört med innan.

Vet dock inte hur stor skillnaden i flöde blir med lägre tryck.
Sänkt tryck i kombination med strypning vid turbons inlopp borde göra störst skillnad på kall olja. Så det borde kunna fungera.


Ett problem är ju att mina turbos sitter bakom motorn, så retur slangen är kanske 50cm lång med max 30 graders fall, så oljan har ju lite jobbigt att rinna framåt ner i tråget speciellt när jag gasar.
Så minskar jag trycket så borde det bli mindre olja som behöver gå i returen?

Läste någonstans om att lämpligt oljetryck in i turbo var 1-4 bar.

Turbosmart regulatorn verkar dock bara finnas i en modell på 40psi = 2.7bar

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har tyvär ganska dåliga räkne-kunskaper i ämnet även om jag en gång kunnat det, men summan av area på ingående hål X matningens längd, X trycket. Påverkar en hel del med lite längre slang.

Dvs har du restriktor vid turbons inlopp , och "lagom klen" slang efter regulatorn mot turbo, så kan det göra ganska stor skillnad på hur mycket olja du sköljer in.

Sätter du däremot regulatorn närmast turbon och har fullt flöde sista biten så måste du sänka trycket rejält mycket mer än det tidigare exemplet.

Jag skulle tro att ifall du sänker trycket ut från oljekanal till 2.7 sedan 6-mm slang en meter samt säg 2-3mm restriktor på turbon så borde det vara tillräckligt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Då turbosmart regulatorn behöver en retur ner i oljetråget så måste den sättas bredvid motorn nära utgången, sen blir det uppåt 1m AN4 slang till ett T-kors sen AN3 till varje turbo.

Men detta får bli ett vinter projekt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Kan nämna att det tar en del tid att göra filmerna, förutom fixa alla mätare och filmer, bilder så som jag vill ha dom så är det en del arbete med att synka allt så det kommer samtidigt..
Mina GoPro startar jag med fjärr men då jag har olika modeller så startar dom olika snabbt så det måste ändå synkas sedan i redigerings programmet.
Och som denna film med Peters kamera i, den startar han själv så då kan det vara flera minuter skillnad mot mina kameror.

Sen har vi min mobil som loggar via gps = hastighetsmätaren och ban skissen i filmerna, så den måste också synkas mot filmen.

Sist har jag ju nu även logg ifrån MaxxEcu databoxen och den börjar logga direkt jag slår på tändningen..
Men som tur är kan man se min surfplatta i filmen så då får jag synka efter den, blir dock inte helt på tusendelen med tillräckligt för att det ska duga.

Men när jag gjorde dessa upptäckte jag även ett fel på MaxxEcu loggen, den går inte rätt! alltså inte rätt mot klockan?
Maxxtuning trodde inte först på mig, men jag gjorde ett garage test med telefon och tidtagare ur:
Här visar den rätt vid 35,9sek, Men sedan visar den fel ju längre tiden gick, vid 40min så gick den 27 sekunder fel, här inklippt flera bilder till en.



Så nu har dom själva testat och även hittat programmerings felet så det ska vara åtgärdat till nästa version 1.122 som snart släpps.


Men detta gjorde ju att det blev extra krångligt att synka denna logg fil då jag även måste ändra hastigheten så den stämmer både i början och i slutet av filmerna..
Och början på vissa av mina filmer så ligger ljuset så att jag inte ser min surfplatta i filmen, utan först efter några minuter vilket gjorde det ännu krångligare att synka både tidpunkten och hastigheten på loggen mot filmen.


så förutom att den ska starta 7min 7 sek och 878 hundradelar in i loggen så fick jag även ändra hastighet till 0,986 tog ett tag innan jag hittade detta fel och fick till det

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sen har jag inte speciellt snabb dator heller så 3 kameror samtidigt så hackar filmen när man redigerar så jag kan bara synka med 2 i taget,
sen får man låta programmet rendera filmen och kolla på den sedan om allt är som det ska eller om något måste ändras och det brukar bli en del ändringar innan man är nöjd..


Lördag em




Peppe upptäckte oljeläckage, han har ju plangolv så oljan rinner uppe på golvet så lätt att se, men efter att demonterat en massa plåtar för att leta fel så verkade det vara oljetrågs packningen som inte höll tätt vid hård körning i höger kurvor (han hade haft loss tråget innan körningen så antagligen inte fått det tätt efter det), så för att inte riskera få olja på banan så avstod han från att köra mera och istället låta den stå resten av helgen.
I övrigt fungerade bilen bra.






På söndagen skulle dock 2 svansmotor bilar få värre problem..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sista passet på lördagen så tänkte jag filma andra på banan, filmade först Bubblan men han gillade tydligen inte det så blev bara något varv bakom honom.

Hade garagekompis Joakim som passagerare och hans son har köpt en röd Porsche 968CS med värre bromsar och lite fixad väghållning, han testade bana för första gången i sitt liv så efter Bubblan så jagade jag honom istället och det gick fort för denna nybörjare, 968 verkar vara snabb bil trots bara 240hk thumbs up


10

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Lördagen avslutad på banan:





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sen vad det middag och race snack thumbs up







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Söndag morgon 12 maj






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
På söndagen så behövde inte Peppe låna GoPro kamera då han inte skulle köra, så då satte jag 3st på min bil, den extra sattes i fronten.
Tyvärr hade jag den inställd på "wide" så på den ser det ut som bilarna framför är jättelångt bort thumbs down

Bilden nere till höger i filmen.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Andra passet på söndagen, har främre kameran nu som huvudkamera i filmen, dock fortfarande på "wide" så allt ser ut att vara långt bort.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 405, 406, 407 ... 501, 502, 503   >>
25 besök idag (2495890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande