Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
4cyl vs 6cyl?
1019 besök totalt
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Är et värt besparelsen i vikt at köra 4 syl vs 6cyl även om at man kanskje måste köra mindre effekt i en 4a?

Tänker specifik på 4g63 från Evo vs S50/54 från BMW.

Bilen är en e36, alt är kapad ur så motorplissering långskedes är fritt. Tänkte köra V8a, men den blev lite för bred tycker jag. Man måste jo ha opp imot 1000hk om man ska köra typ Gatebil extreme. 1000hk i en 4g63 är jo inga problem at få, men hur länge går den... Men är en kort lett motor så mycket bättre at man kan köra lika fort med lite mindre effekt [/i]

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jag hade siktat på en stabil 4a i första hand.

Det i kombination med en väldigt lätt bil.

En s54 med 1000hk håller inte skitlänge, inte en evomaskin heller.

Ska du ligga stadigt på dem effekterna så hade jag kört typ en R35 gtr maskin.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Dom är vel inte skotsäker dom hällre? Men absolut en fin motor. Sen kostar dom jo typ 80k at köpa i std utförande

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Nej men dem verkar tåla rätt mycket effekt.

Men jag skulle inte stirra mig blind på effekten, kolla på wiborg, den bil är ju typ det snabbaste vi har i swe. Låg vikt, lagom mycket effekt, mycket aero.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Ja absolut. Verkar funka bra för time attack. Men ska man henga med i Gatebil extreme måsta man ha power

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Hur mycket effekt är det i Wiborg bilen?

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Fler åsikter? 😊

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

_anders skrev:
Hur mycket effekt är det i Wiborg bilen?


Jätteosäker men tror jag såg 600hk någonstans. Misstänker att jag minns fel med tanke på loggad slutfart på Mantorp på 262kmh.

De har fantastiska kurvhastigheter. Med den låga vikten så får de ju det även utan alltför mycket aero med drag som bromsar längs rakan, därmed högre toppfart även med lägre effekt. Lite förenklat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Hur mycke skiljer det i vikt då? Båda motorerna som nämns har väl gjutjärnsblock, jämfört med en alu åtta borde åttan ligga mellan de två i vikt kan tyckas? (Har själv Audi V8 i min projektbil, den är hellre lättare än helgjutjärns CIH motorn som jag först hade tänkt stoppa i)

V8or sen finns ju i en ofantligt mängd variationer. BMW's V8or är bland de större (både i längd och bredd), Audi's är de få som kör med, lite mindre breda än BMW men betydligt kortare. Mercedes åttorna skulle jag gissa är i närheten av BMW i storlek.
Men en av de populäraste åttorna sista åren bör ju vara klart smalare, då tänker jag på LS serien med stötstänger och alublock. Får dom plats i en miata ska dom väl rymmas i en E36 och delar för att orka med 1000 häst är ju bara att klicka hem

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011
Inlägg: 20



Magnus Thomé skrev:
_anders skrev:
Hur mycket effekt är det i Wiborg bilen?


Jätteosäker men tror jag såg 600hk någonstans. Misstänker att jag minns fel med tanke på loggad slutfart på Mantorp på 262kmh.

De har fantastiska kurvhastigheter. Med den låga vikten så får de ju det även utan alltför mycket aero med drag som bromsar längs rakan, därmed högre toppfart även med lägre effekt. Lite förenklat


Tror dom har över 800hk denna säsong. Bytte turbo till gtx3584, laddtryck 2-2.8bar.

Som jämförelse så kör jag på en gtx3582, 2liters motor/2bar i laddtryck. Vilket ger 665whp.

_________________
Robin Sarén
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Cassius skrev:
Hur mycke skiljer det i vikt då? Båda motorerna som nämns har väl gjutjärnsblock, jämfört med en alu åtta borde åttan ligga mellan de två i vikt kan tyckas? (Har själv Audi V8 i min projektbil, den är hellre lättare än helgjutjärns CIH motorn som jag först hade tänkt stoppa i)

V8or sen finns ju i en ofantligt mängd variationer. BMW's V8or är bland de större (både i längd och bredd), Audi's är de få som kör med, lite mindre breda än BMW men betydligt kortare. Mercedes åttorna skulle jag gissa är i närheten av BMW i storlek.
Men en av de populäraste åttorna sista åren bör ju vara klart smalare, då tänker jag på LS serien med stötstänger och alublock. Får dom plats i en miata ska dom väl rymmas i en E36 och delar för att orka med 1000 häst är ju bara att klicka hem


Det självklara valet, hemskt tråkiga maskiner dock, speciellt ljudkulissen.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
_anders
Norge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 45


Trådstartare
Startade med M62 v8a, men den blev lite för bred tycker jag. LS provar jag at undvika

_________________
Anders Skei
-BMW M5 s38 turbo
Citera
Skruva banåkabil
4cyl vs 6cyl?
1019 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande