Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44, 45   >>
20 besök senaste veckan (176722 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ett svarvat spår och en fjädrande ring så håller det för värme bättre än lim.
Ett par körnslag i kanten på ringen kan nog räcka för att de ska fastna tillräckligt

Jo, svarvat spår är det på mina OZ-ringar, men det blev överkurs den här gången. Körnslag räcker nog även om det skär i hjärtat att slå på dem.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Dennis Kullman skrev:
Niklas Falk skrev:
Ett svarvat spår och en fjädrande ring så håller det för värme bättre än lim.
Ett par körnslag i kanten på ringen kan nog räcka för att de ska fastna tillräckligt

Jo, svarvat spår är det på mina OZ-ringar, men det blev överkurs den här gången. Körnslag räcker nog även om det skär i hjärtat att slå på dem.


Om det skär i hjärtat att slå på de fina ringarna så gör du körnslaget i fälgen bara

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Fixxe skrev:
Dennis Kullman skrev:
Niklas Falk skrev:
Ett svarvat spår och en fjädrande ring så håller det för värme bättre än lim.
Ett par körnslag i kanten på ringen kan nog räcka för att de ska fastna tillräckligt

Jo, svarvat spår är det på mina OZ-ringar, men det blev överkurs den här gången. Körnslag räcker nog även om det skär i hjärtat att slå på dem.


Om det skär i hjärtat att slå på de fina ringarna så gör du körnslaget i fälgen bara


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



bara kom, jag har svart bläte i körnslagspressning

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Dennis, du har ju betalt för ringarna så nu får du misshandla dem hur mycket du vill!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5579



Dennis Kullman skrev:
Har jag rejsa's snyggaste navcentreringsringar? Tack till Anders Karlsson som gjort dessa till mina compomotive CXR. Nu ska de limmas fast i fälgarna så att jag inte glömmer en ring på navet... igen...

Jag har nästan lika fina på mina Speedline fälgar
Sen var jag lite försiktig när jag tog ner ytterdiametern på mina
så det är lite presspassning.... fick knacka dit dom lite
försiktigt thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Dennis, du har ju betalt för ringarna så nu får du misshandla dem hur mycket du vill!


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
super7 skrev:
Dennis Kullman skrev:
Har jag rejsa's snyggaste navcentreringsringar? Tack till Anders Karlsson som gjort dessa till mina compomotive CXR. Nu ska de limmas fast i fälgarna så att jag inte glömmer en ring på navet... igen...

Jag har nästan lika fina på mina Speedline fälgar
Sen var jag lite försiktig när jag tog ner ytterdiametern på mina
så det är lite presspassning.... fick knacka dit dom lite
försiktigt thumbs up

Dessa är inte presspassning men bra nära; man får lirka lite för att få ut dem.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Här kommer lite blandade bilder från SSM 2019 som inte går till historien som någon av mina bättre SSM.
Enda gången jag kom först var på torsdagen - till depån...
Regn utan regndäck + en krånglande växellåda ställde till det för mig; regndäck står nu på inköpslistan och växellådan är redan när jag skriver detta utbytt mot en som förhoppningsvis kommer att fungera bättre; mer om det i ett annat inlägg.
En del roliga fajter blev det trots allt, bl a med Pontus Fyhr; kolla hans filmer - där syns jag mest hela tiden.


















_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Växellådsbyte
Direkt efter SSM sökte jag på bildelsbasen och hittade några 6-växlade lådor; de flesta hade gått 10000-15000 mil och kostade 8000 kr, men en hade bara gått 5000 mil och kostade 3000 kr! Det visade sig vara en låda från en 2004. Den köpte jag och den levererades redan på tisdagen.
Mer om detta senare; nu värker min skadade axel, så jag får sluta för idag.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Banträff med MX5RC på Gelleråsen 20 juli
Det var länge sedan jag var på Gelleråsen!
Kul bana och dagen började hyfsat; den nya lådan fungerade bra och Nankang-däcken var om inte så snabba så iaf väldigt lättkörda. Den nya bromskylningen verkade också fungera. På 3:e passet såg jag fram emot en 1.18-tid, men då började motorn knacka och jag åkte direkt in i depån. Exakt vad som hänt förstod jag inte då, men att det var färdigkört var utom allt tvivel.
Det var bara att packa ihop, tacka för ett fint arrangemang, och påbörja den långa färden hem.
Väl hemma la jag en massa tid på att kolla och rengöra alla hydrauliska lyftare innan jag gjorde ett nytt startförsök (så här i efterhand känns det ganska korkat, men jag är en novis på motorer...). Samma knackande och nu fick bottendelen tas isär. Ett vevlager hade skurit.
Jag glömde skriva att motorn gick varm när knackandet började och nu i efterhand har jag förstått att redan det tydde på lagerhaveri, men...

Sen har vi det där med VARFÖR... efter mycket diskussioner med de som är mycket kunnigare än jag, så är det fortfarande inte helt klart, men jag ska iaf fixa oljekylning och bättre baffling i oljetråget...

Med hjälp av mätdon lånade av Chriss och tips från Christer Gellerstedt och Rikard Niva m fl har jag nu konstaterat att om den här motorn ska igång igen krävs en hel del maskinbearbetning (inte minst borrning till överdimension) och en hel del nya delar (kolvar m m). Det lär inte bli billigt så medan jag funderar på om det ska göras eller inte behöver jag en annan motor så att jag förhoppningsvis åtminstone kan köra MSCC KM4 och KM5, kanske även SPVM/MX-5 Cup på Falkenberg.

On du har en 1.6:a liggande eller känner någon som har så hör av dig!

Här kommer lite blandade bilder.










_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nej Urk vad trist
Jag hoppas du hittar en maskin att hinka i inom kort så du kommer ut och åker resten av säsongen thumbs up . Men jag förstår dig i att det lockar att renovera spisen du har för det är skönt att ha en genomgången motor. I ditt fall kan jag tänka att det är bra skillnad i pris mellan en komplett begagnad och renoveringsjobb på den du har. Som sagt är nog det effektivaste att hitta en ersättningsmotor, sedan kan du grubbla vidare på vad som ska göras med den du har

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Nej Urk vad trist
Jag hoppas du hittar en maskin att hinka i inom kort så du kommer ut och åker resten av säsongen thumbs up . Men jag förstår dig i att det lockar att renovera spisen du har för det är skönt att ha en genomgången motor. I ditt fall kan jag tänka att det är bra skillnad i pris mellan en komplett begagnad och renoveringsjobb på den du har. Som sagt är nog det effektivaste att hitta en ersättningsmotor, sedan kan du grubbla vidare på vad som ska göras med den du har

Jag trodde ju inte att det skulle vara så svårt att hitta en motor. Var och pratade med Halmstad motorslip idag och fick lite priser (och lärde mig lite).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Dennis Kullman skrev:
Var och pratade med Halmstad motorslip idag och fick lite priser (och lärde mig lite).


Ola är grym! Han har borrat alla mina motorer.
Hälsa honom från Honda idioten

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Fixxe skrev:
Dennis Kullman skrev:
Var och pratade med Halmstad motorslip idag och fick lite priser (och lärde mig lite).


Ola är grym! Han har borrat alla mina motorer.
Hälsa honom från Honda idioten


Det ska jag göra.
Som det ser ut nu blir det trots allt renovering; utbudet av begagnade motorer är mindre än man kan tro.
Hittade flera i Danmark, men till orimliga priser (närmare 20000 SEK för en som gått 12200 mil, vilket är ungefär vad jag räknar med att renoveringen kommer att kosta).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nu är motorslipandet igång. Veven behöver slipas lite mer än att lager med 0,25 underdimension funkar, så det får bli 0,5 - förutsatt att inga sprickor eller annat dyker upp under slipningen (då är veven körd och renovering inte längre aktuellt).
Om allt går bra är det sen cylinderborrning som gäller; varken cylindrar eller kolvar är särskilt slitna förutom kolv 4 som fått lite stryk i samband med vevlagerraset, men eftersom motorn tävlas med så borrar vi +0,50 för några cc extra.

Tyvärr är det nog helt kört att hinna bli klar till MSCC KM4 på Sturup Raceway.
Där brukar jag vara snabb, men den här gången får någon annan ta min plats.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Trist att du missar körningar men det kommer bli en kalasfin maskin när den är klar thumbs up . Håller tummarna att du slipper jobbiga upptäckter thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Dennis Kullman skrev:
Nu är motorslipandet igång. Veven behöver slipas lite mer än att lager med 0,25 underdimension funkar, så det får bli 0,5 - förutsatt att inga sprickor eller annat dyker upp under slipningen (då är veven körd och renovering inte längre aktuellt).
Om allt går bra är det sen cylinderborrning som gäller; varken cylindrar eller kolvar är särskilt slitna förutom kolv 4 som fått lite stryk i samband med vevlagerraset, men eftersom motorn tävlas med så borrar vi +0,50 för några cc extra.

Lite förvånad att du inte kunde hitta en frisk 1,8a och hinka i. Eller letade du efter 1,6or från innan -93? Annars känns det ju som att om du någonsin ska släppa 1,6an utan att bli häcklad för det så är det nu.

En tanke... Jag gissar att du deklarerar motorn som original i vagnsdeklarationen just nu? Kommer du kunna fortsätta göra det om den är borrad till högre cc, eller åker du på att kalla den trimmad då?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Torkel K skrev:
En tanke... Jag gissar att du deklarerar motorn som original i vagnsdeklarationen just nu? Kommer du kunna fortsätta göra det om den är borrad till högre cc, eller åker du på att kalla den trimmad då?
0,25 och 0,50 finns med i verkstadshandboken. Men sen blir det att göra som i servicemanualen, out of spec, kasta och ta en ny från hyllan...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Niklas Falk skrev:
Torkel K skrev:
En tanke... Jag gissar att du deklarerar motorn som original i vagnsdeklarationen just nu? Kommer du kunna fortsätta göra det om den är borrad till högre cc, eller åker du på att kalla den trimmad då?
0,25 och 0,50 finns med i verkstadshandboken. Men sen blir det att göra som i servicemanualen, out of spec, kasta och ta en ny från hyllan...
Gött mos! Bara att borra på då.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Torkel K skrev:
Dennis Kullman skrev:
Nu är motorslipandet igång. Veven behöver slipas lite mer än att lager med 0,25 underdimension funkar, så det får bli 0,5 - förutsatt att inga sprickor eller annat dyker upp under slipningen (då är veven körd och renovering inte längre aktuellt).
Om allt går bra är det sen cylinderborrning som gäller; varken cylindrar eller kolvar är särskilt slitna förutom kolv 4 som fått lite stryk i samband med vevlagerraset, men eftersom motorn tävlas med så borrar vi +0,50 för några cc extra.

Lite förvånad att du inte kunde hitta en frisk 1,8a och hinka i. Eller letade du efter 1,6or från innan -93? Annars känns det ju som att om du någonsin ska släppa 1,6an utan att bli häcklad för det så är det nu.

En tanke... Jag gissar att du deklarerar motorn som original i vagnsdeklarationen just nu? Kommer du kunna fortsätta göra det om den är borrad till högre cc, eller åker du på att kalla den trimmad då?


Japp, letar 1.6. Det är iofs inte jättelätt att hitta BP4W heller längre...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44, 45   >>
20 besök senaste veckan (176722 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande