Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Testrapport Alpine A110 - video med mera
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14180 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tänk dig en liten lätt Lotus. Som på något magiskt sätt är rymlig inuti. Och är lika tyst som en vanlig bruksbil, och enkel att hoppa i och ur. Här samma vikt/effektförhållande som en BMW M2. Mittmotor! En nedtrimmad råmande turbofyra på 250hk. Jo, lite tyngre än en Elise men flera hundra kilo lättare än en Cayman. Ett halvt ton lättare än en BMW M2 competition!

Det är lite härligt med en (återuppstånden) biltillverkare som gör EXAKT vad de säger sig vilja göra. Inga påhittade klyschor som inte riktigt stämmer med produkten. De sa såhär, vi vill göra en liten lätt bil som är skitkul att köra på dåliga ojämna kurviga bergsvägar. Men till skillnad mot föregångaren, den gamla lilla A110 från sjuttiotalet, så ska det finnas gott om plats i bilen så att vem som helst kan köra. Den gamla hade rymlighet som Lotus Europa, över 1.80 needn't apply.

Alpine vågar göra sin grej. För att fungera perfekt på ojämna dåliga vägar så har A110 en mjuk men mycket väl kontrollerad chassisättning. Den franska tillverkaren går emot alla nuvarande trender (tack o lov) där gängse uppfattning är hårt är sportigt. Och Alpines motvallstänk fungerar fantastiskt nästan precis överallt. Mjukt men kontrollerat chassi och bara 1100kg (elvahundra!!!) ger ett sugande grepp. Och när det släpper med de smala gatdäcken så har du en bil som är i absolut topp på att vara enkel att balansera, justera och "dansa" med. Men det finns en baksida, när racerbanan du besöker är av den snabbare sorten så blir bilen lite väl villig att släppa ut rumpan. Fortfarande enkelt att kontrollera och kul, men inte alls varvtidseffektivt. Det känns som Alpinen nästan har en inbyggd Scandinavian Flickfunktion, tänk bara tanken och där kommer rumpan. Men kör du bara mjukt så håller det i istället.

Som sagt så kommer den på ganska smala gatdäck. Med lite mer grepp med shyssta rdäck så får man nog en kanonintressant uppgradering speciellt på bana men FÖRST en hårdare chassisättning i så fall. Originalchassit lär gå på bumpstoppen med rdäck Med de smala gatdäcken, fram bara 215 breda och låg vikt fram dessutom så får man hushålla med greppet. Dvs så länge du saktar ner så har du bra svänggrepp men går du på med ordentligt med gas i svängen så börjar framdäcken protestera ordentligt. Man får justera spårvalen något genom att rotera runt mer in i kurvan för att kunna gå på gas med ett flackare spår resten av kurvan. Däremot så håller det i ypperligt bak under gaspådrag.

Ju mer grepp och ju hårdare sättning desto längre från originaltänket såklart. Man får välja var man vill lägga sin kompromiss. Som utgångsmaterial för en riktigt kul, sjukt snabb banbil är nog Alpinen väldigt intressant. Motorn är nedtrimmad från ca 300 till 250hk. Bilen väger 1100kg. Har dubbla A-armar runt om. Bra bromsar. Uppgradera chassit, på med ordentliga rdäck och chippa motorn så lär den gå som fan på bana! En ny gatmodell är S-versionen som kommer senare i år med ca 300hk från fabrik. Dock så ryktas att dubbelkopplingslådan inte tål så mycket mer än så. Är man ute efter ännu snabbare varvtider så blir det lite mer jobb... A110 finns även som racerbil i CUP och GT4-utförande. Med annan växellåda. En sak man kanske ska kolla upp hur det är gjort i S-modellen eller racebilarna är oljekyl. Oljetempen rasslade iväg en hel del i den A110 jag körde när det var full mutter med den på Gelleråsen.

Det är som sagt en dubbelkopplingslåda i bilen, det går inte att välja manuell låda. Lådan fungerar kanonfint och den är som bonus tätstegad, trean tar slut redan vid 135kmh. Skitkul och effektivt på bana och i slalom. Du förlorar ju liksom inte tid med en extra växling, tack vare lådan. Lådan är sjuväxlad och utifrån hur de lagt utväxlingarna så är varvet utmärkt lågt på motorväg. Jag är van att växlingspaddlarna följer med ratten. På Alpinen sitter de still på rattstången. Två skolor, båda med sina anhängare. Det var tufft i början att ställa om men det blev helt naturligt efter ett tag. Personligen så tyckte jag att under brukskörning så fungerade det utmärkt att komma åt paddlarna. Tog jag omtag på ratten så visste jag ändå var uppväxlingspaddeln var. Men vid lite mer aktiv körning med händerna fast på kvart i tre så började paddlarna vara lite för korta nedtill, de är längre uppetill. Och på bana där jag växlade vid ännu större rattutslag så fattades det lite längd på paddlarna både uppe och nertill tyvärr. Läge att leta efter en eftermarknadslösning eller meka något själv.

I videon går jag igenom de olika körlägena man kan välja mellan, dvs normal, sport och track. Chassit är fix och påverkas inte men gasrespons, hur växellådan hanterar manuellt växlande, instrumentklustrets utseende med mera påverkas. En annan lite tråkigare modernitet är att så fort man bromsar så går det inte att gasa alls. Det är kanske mer viktigt på en framhjulsdriven bil men samtidigt så förstör det möjligheten att kunna köra med vänsterbroms med mjukare övergångar och överlapp mellan gas och broms till exempel i väta.

Det är gott om plats i bilen och det är finfina skalstolar i grundmodellen. Utan hjälm var de några cm luft ovanför mitt huvud trots att jag är 196 lång och brukar slå i taket i de flesta bilar. Jag hade dessutom 10 cm skjutmån kvar på stolen mot skiljeväggen bakom stolen mot motorn! De fina skalstolarna har bra sidostöd för bankörning men är ändå okej att sitta länge i och hoppa i och ur. Men för mig som är nära två meter lång så är sitsen tyvärr kort, det går inte att dra ut och förlänga sitsen framåt för bättre lårstöd. Det var ett ordentligt minus för mig men naturligtvis något som relativt få har nackdel av.

Om du provkör en A110 bli inte lurad av den mjuka bekväma gången på den lokala raka infartsleden. När det börjar svänga ordentligt kommer bilen visa sin andra sida, den riktigt riktigt roliga sidan thumbs up


Tack till Renault Nordic för lånet av pressbilen. Den gav massivt villhöverbegär den där!


Så... här filmtajm med lite initialt snack om några detaljer, sen film från kurvig väg (motorljud, växellåda), slalom (balans, grepp, chassirörelser), rundbana på Lunda (antisladd först trackmode och sen helt av) och trackday på Gelleråsen!



Grundpris är ca 580', verkligen inte gratis men faktiskt konkurrenskraftigt med tanke på vad du köper, en lågserietillverkad mittmotorbil helt byggd i aluminium. Som dessutom verkligen levererar speed och körglädje! Kommer jag köpa en? Mmmm, jag behöver en fyrsitsig bil. Och det är svårt att lasta in fyra hjul i Alpinen. Men ojojoj vad jag har varit sugen!


Mer videos, tester m.m. här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115828


Kommentera gärna!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Skoj provkörning, kul att dom faktiskt fick till det så bra på första försöket. Känns som en väldigt bra kompromiss mellan vikt och komfort, önskar att fler byggde bilar i den här klassen. Hade den funnits med manuell hade den verkligen varit en drömskojbruksis.

Den sägs vara förvånansvärt tyst, tystare än motsvarande porsche, trots att den är över 300kg lättare. Känndes det så?

Väldigt varm oljetemp i filmen, över 130 grader !

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Tack Magnus, jag tror du just sålt en A110.

Mkt chassieroll så det lär väl komma säljas enormt mkt eftermarknadskit med "sportfjädring".

Måste nog ha en sådan som lätt begagnad när GTR öppnar snaart ;-)

Vad låg tiderna på jmf med Megane Mk2 RS 265/280?

Går det att montera ett takräcke för hjulen vore det bra.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cédric skrev:
Skoj provkörning, kul att dom faktiskt fick till det så bra på första försöket. Känns som en väldigt bra kompromiss mellan vikt och komfort, önskar att fler byggde bilar i den här klassen. Hade den funnits med manuell hade den verkligen varit en drömskojbruksis.

Den sägs vara förvånansvärt tyst, tystare än motsvarande porsche, trots att den är över 300kg lättare. Känndes det så?

Väldigt varm oljetemp i filmen, över 130 grader !


Klart tystare vägbuller än i M2'an. Men M2'an är ju ganska bullrig...

Mer motorljud vid pådrag i Alpinen thumbs up (ja det hörs ju i filmen)


Ja, det blev väldigt varmt i oljan tydligen. Undrar hur de fixat kylning av GT4'an och CUP'en

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kolja skrev:
Tack Magnus, jag tror du just sålt en A110.

Mkt chassieroll så det lär väl komma säljas enormt mkt eftermarknadskit med "sportfjädring".

Måste nog ha en sådan som lätt begagnad när GTR öppnar snaart ;-)

Vad låg tiderna på jmf med Megane Mk2 RS 265/280?

Går det att montera ett takräcke för hjulen vore det bra.


En RS är ju tyngre än A110 så teoretiskt borde väl en RS 285 gå lika men jag vet inte. På banan så hänger det ju mycket på chaffisen och kanske ibland om man lagt in trimchip med en hel bunt hästar till. Jag misstänker Megan RS har lite fetare däcksuppsättning också Utan att ha kört en Megane RS så sticker jag ut hakan att när det gäller hur kul de är att balansera och "dansa" med bilen så lär Alpinen vara en klar vinnare thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Magnus Thomé skrev:
Kolja skrev:
Tack Magnus, jag tror du just sålt en A110.

Mkt chassieroll så det lär väl komma säljas enormt mkt eftermarknadskit med "sportfjädring".

Måste nog ha en sådan som lätt begagnad när GTR öppnar snaart ;-)

Vad låg tiderna på jmf med Megane Mk2 RS 265/280?

Går det att montera ett takräcke för hjulen vore det bra.


En RS är ju tyngre än A110 så teoretiskt borde väl en RS 285 gå lika men jag vet inte. På banan så hänger det ju mycket på chaffisen och kanske ibland om man lagt in trimchip med en hel bunt hästar till. Jag misstänker Megan RS har lite fetare däcksuppsättning också Utan att ha kört en Megane RS så sticker jag ut hakan att när det gäller hur kul de är att balansera och "dansa" med bilen så lär Alpinen vara en klar vinnare thumbs up


Tack, jag har bara kört RS Mk4 Trophy på gatan (och vinterdäck...), vet du om Alpine har en bromsad diff som std?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kolja skrev:

Tack, jag har bara kört RS Mk4 Trophy på gatan (och vinterdäck...), vet du om Alpine har en bromsad diff som std?


Den har inte det och jag saknade det absolut inte en enda gång.

Då sitter det 245 som bakdäck (inte ens UHP-däck...). Med ökning till 300hk så räcker det säkert gott med lite mer däck därbak bara. Får plats upp till 265. Och rdäck. Så det lär inte vara några problem.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fråga på om någon undrar något mer thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 184



Jag är imponerad av bilen, och vill själv ha en.

Jag funderar på krocksäkerheten i bilen, hur är den utrustad och finns det några data på hur pass krocksäker den är?
Funderingarna om detta är på grund av den väldigt låga vikten bilen väger in på.

_________________
Simon Söderstedt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja den tanken dök upp i mitt huvud också. Har inte sett någon info om krocktester faktiskt. Sen är det vad jag förstod det som ont om krockkuddar av typen i stol, rullgardiner osv som ofta finns i nya bilar. Om någon hittar mer info om detta posta gärna här thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Gällande krocksäkerheten:
Bilen är inte krocktestad då det är en lågserieprodukt. Tänket är som på Lotus, allt adderar vikt.
Därför är A110 som standard utrustad med krockkuddar fram för förare och passagerare.
Chassit är till 96% aluminium med en limmad och nitat konstruktion (i likhet med Lotus) för att ge ett starkt vridstyvt chassi.

Övriga säkerhetsfinesser begränsar sig till starthjälp i backe, ABS, ESC ställbar i olika program samt farthållare fartbegränsare. Parkeringssensorer / kamera brukar klassas som "säkerhetshjälpmedel" men kanske inte är något man har större glädje av vid en kollision

_________________
Christopher Zell
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



CZ skrev:
Gällande krocksäkerheten:
Bilen är inte krocktestad då det är en lågserieprodukt. Tänket är som på Lotus, allt adderar vikt.
Därför är A110 som standard utrustad med krockkuddar fram för förare och passagerare.
Chassit är till 96% aluminium med en limmad och nitat konstruktion (i likhet med Lotus) för att ge ett starkt vridstyvt chassi.

Övriga säkerhetsfinesser begränsar sig till starthjälp i backe, ABS, ESC ställbar i olika program samt farthållare fartbegränsare. Parkeringssensorer / kamera brukar klassas som "säkerhetshjälpmedel" men kanske inte är något man har större glädje av vid en kollision


Krocktestad och godkänd är den naturligtvis - men måhända inte av någon extern aktör. Sedan så ska man inte underskatta vikten av den passiva säkerheten som finns i bra bromsar, centrerad viktfördelning och bra väghållning.

Alpinen är sannolikt mindre benägen att rulla jämfört med någon högbyggd Korea-SUV med 5 skinande blanka EuroNcap stjärnor.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Jag borde kanske förtydligat - den är inte krocktestad av något oberoende organ. Självklart har det gjorts egna tester men de har inte offentliggjorts.

_________________
Christopher Zell
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



CZ skrev:
Jag borde kanske förtydligat - den är inte krocktestad av något oberoende organ. Självklart har det gjorts egna tester men de har inte offentliggjorts.


Bilen är sannolikt helfordonsgodkänd av ett certifierat europeiskt kontrollorgan. Typgodkännandehandlingar inklusive underliggande testprotokoll finns alltså att tillgå för den som vet var man ska leta.

Men som du säger kan allmänheten inte googla fram ngn spektakulär slowmotion-sekvens eller offentligt testprotokoll.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Wobblywheel
Karlstad
Här sen Jan 2007
Inlägg: 19



Fick ju förmånen att smiska Alpinen på Gelleråsen! En snabb resume är att den är väldigt agil och underhållande och viftar gärna på rumpan om man vill. Precis som Alpine själva är tydliga med är den optimerad för rolig landsvägskörning och inte snabbaste varvtid. På landsväg tror jag den är perfekt men på bana lite för mjuk för min smak så ett kit från Öhlins eller K&W ligger nog nära till hands och givetvislite annat gummi. Med detta sagt så går det fortfarande att ha riktigt kul på bana i originaluppsättning och jag tycker Alpine har gjort något helt fantastiskt och lyckats med en kombo som ingen annan gjort där man har riktigt bra prestanda och komfort i ett tack vare låg vikt. Lysande!

_________________
Henrik Smedberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Mycket positivt har skrivits.
Måste ställa en fråga, tycker ni att den är snygg?
Förstår blinkningen till originalet med "extraljusen", men rent objektivt är de speciellt lyckade?

På bild så tycker jag den verkar lite intetsägande, lite som man försökt men inte lyckats. Jag känner varken "wow!" eller "vad fan..", mer "jaha".
Den kanske är bättre i verkligheten.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



safe skrev:
Mycket positivt har skrivits.
Måste ställa en fråga, tycker ni att den är snygg?
Förstår blinkningen till originalet med "extraljusen", men rent objektivt är de speciellt lyckade?

På bild så tycker jag den verkar lite intetsägande, lite som man försökt men inte lyckats. Jag känner varken "wow!" eller "vad fan..", mer "jaha".
Den kanske är bättre i verkligheten.


Den är bättre i verkligheten, man får inte riktigt koll på storleken mot andra vanliga bilar på bild.
Bakpartiet är väldigt bra på riktigt också, medan det på bild inte riktigt går ihop med resten.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Fantastiskt och skoj reportage.

Vore skoj med ett liknande på fordon i delen "Våra bilar" här på forumet.

Dvs att du besöker och ev testar hög och lågprofilbyggen

/R

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



safe skrev:
Mycket positivt har skrivits.
Måste ställa en fråga, tycker ni att den är snygg?
Förstår blinkningen till originalet med "extraljusen", men rent objektivt är de speciellt lyckade?

På bild så tycker jag den verkar lite intetsägande, lite som man försökt men inte lyckats. Jag känner varken "wow!" eller "vad fan..", mer "jaha".
Den kanske är bättre i verkligheten.


Bilen är mkt vacker i verkligheten, både exteriört som interiört. Väl avvägda proportioner, snygga delningslinjer och med lagom dos nostalgi.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Nu har jag "Lotusögon", men vad är alternativen...
(Siffror från carmagazine.uk)
Elise -31bhp, -171kg, -8305pund
Cayman +48bhp, +232kg, -8908pund

Båda är billigare, Elise är lättare och Cayman har mer hkr.
A110 hamnar mitt i mellan på något vis och eftersom den är dyrare så hade den hamnat som nr 3 på min lista.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag menar inte att pengar är irrelevant men nog är väl typ av bil, dvs känslan och upplevelsen man får, det som ligger som prio ett för många? Sen får man se om man har råd med den biltypen man är ute efter. Det är ju tre ganska olika bilar i upplevelse. Vill du ha Elisens all-in lätt känsla med en hel del kompromisser i umgänget med bilen eller en mer ordentlig planterad känsla och "mycket mer bil" hos Porschen? Båda mycket tilltalande men väldigt olika i upplevelse och olika att leva med. Eller då... mitt emellan Jag tycker Alpine lagt sig i en intressant nisch där. En smaksak sen vad man vill ha för sorts sportig bil. Sen... egentligen ligger nog Evoran aningens närmare A110 än Elisen i tänk och känsla? Hursomhelst, din analys är ju helt korrekt den är inte billig. Men för en lågseriebil i aluminium så är det lite imponerande att de kan sälja den för den slanten ändå.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Testrapport Alpine A110 - video med mera
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14180 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande