Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46, DCT. | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 32, 33, 34 >> 140 besök senaste veckan (118435 totalt) |
Har kopplat in gearcut i dag.
kanske en rätt så grov metod eftersom jag klipper strömmen till spolarna, för min egen enkelhetens skull så klipper jag alla spolarna. NisseJ hjälpte mig med att få till relä/inkoppling så att det funkar mot original styrningen. Utan justeringar så funkar det riktigt bra från växel 3 o uppåt, smäller i avgas när man växlar/fullgas men det gör inte så mycket På 1an o 2an så är den inte så fin att köra. Men 1an behövs inte nu eftersom jag inte har bytt slutväxel än, 2an blir lite mer av/på när man kör i trafik/kökörning, 3 an o uppåt funkar riktigt fint när man gasar lite. Lite mer justering så är jag nöjd, känns som om allt går att få till. När det är färdigt justerat så lägger jag tid på att få till throttleblip att funka, känns inte så nödvändigt för funktionen eftersom lådan växlar ner mjukt o fint men alltid kul att få till funktionerna. Har vart mycket jobb med lådan så här långt, men nu börjar det att kännas som om allt börjar att lira _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Håller med 😃 _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||||
Det måste väl gå att bryta spridarna på samma sätt.
Det låter skitfränt när man bryter tändningen.... men inte så nyttigt. Åtminstone inte på en turbobil. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Det stämmer, spridarna är det bästa att bryta. Men jag gjorde det på enklast möjligaste sätt nu så att jag hinner köra o prova ut så mycket som möjligt innan vinter. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Ja med tanke på hur mycket jag lurkar bland projekten på detta forumet så borde jag dela med mig av mitt eget _________________ Tomas Holström |
||||||||
Nu han jag tyvärr bara köra 2-3 varv när vi fått down shift att funka som vi vill ha det på bana.
Med den mappningen vi har nu, helt utan gear cut på nerväxling.... kan det finnas anledning att fixa trotle blip. Annars kan du nog skita i det. Som det är standard så är det gear cut på nedväxling. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Hej, gear cut funkar nu vid uppväxling men behöver lite finjustering på lägsta växlarna. Throttle blip för nerväxling ska jag se om det går att få till nu under helgen. För övrigt så blir det lite mer finjustering så att bilen växlar upp lite mjukare (justera kopplingsingrepp), som det är nu så slår det loss bakhjulen för lätt när man accar hårt. Finns många parametrar att justera, det kommer att bli bra men det kräver mycket testande. DKG ECU tillåter olika körlägen och jag kommer att sikta in mig på 2 olika lägen när allt är injusterat: ett för vad jag kallar för Road där ingrepp osv är lite mjukare o finare vid tex kökörning och ett för Track där allt jobbar lite mer bestämt. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Vad jag menar så är det gear cut på nerväxling också. Det betyder att trotle blip inte kommer att göra något.
Det spelar ingen roll om du öppnar spjället.... om tändning/soppa är bruten. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Är det verkligen så? Om jag förstått Nisse rätt så ska motorn blippa om man har den funktionen inkopplad, MEN om den blippar för mycket= feljusterad så går gearcut in o bryter. Har ingen lust att koppla in något onödigt, får dubbel kolla med Nisse. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Då ska vi se, tanken med ign/fuel cut vid downshift med throttle blip är för att det kan vara knepigt att få till varvmatchningen helt, så då kan man alltså klippa tändningen i slutet av blippen för att varvet ska stanna av.
Se bild: _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||||
Börjar på o få lite fart i bilen nu så det är på tiden att se över bromsarna.
Har Porsche ok från nån suv modell har jag för mig, skivor från BMW E9X och kylning från Jocke. Ska väl gå att få ihop nått vettigt av det. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Det blir nog bra, problemet är att jag får svårt att ta luft genom fronten eftersom intercoolern är ivägen, så det får troligen bli luft-scoop under länkarmen som plockar upp luften som ska till sköldarna. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
På min hämtas luften mellan stöt och splitter i det inringade området. Vet inte om det är optimalt med yttre omständigheter ställer till det /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||||
Luftscoop på länkarmarna har jag på min Porsche 944S2, original Porsche som funkar jättebra, gott att slippa trassliga slangar.
Flera nyare Porschar har liknande lösningar, tjuvtitta lite på hur de har gjort. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
[quote="AL"]
På min hämtas luften mellan stöt och splitter i det inringade området. Vet inte om det är optimalt med yttre omständigheter ställer till det /AL Skulle tro att det är ett bra ställe att ta luft på, har du nån bild på hur det ser ut under fronten? Jag har snabbfäste på min front så det blir väl lite mer pyssel att få till en bra lösning där. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Ska kolla på Porsches scoop o jämföra med AL's lösning, det blir som sagt minst med slang på det sättet. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Sitter en "låda" i mitten som sen leder ut luften via slang till bromsarna /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||||
Ser bra ut men det blir lite trångt att få till på min bil tror jag, så det blir nog luftscoop under länkarmarna. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46, DCT. | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 32, 33, 34 >> 140 besök senaste veckan (118435 totalt) |