Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 128, 129, 130   >>
53 besök idag (362151 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag säger inte att du har en skruv lös men väl en mutter....
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Volvo slangen ser ut att vara S40 fram 96-04. Ifall du behöver köpa ny nångång.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Jag säger inte att du har en skruv lös men väl en mutter....


Jodå, här finns det gott om lösa skruvar och muttrar Men vanligtvis fastnar de inte på bild


Fredin skrev:
Volvo slangen ser ut att vara S40 fram 96-04. Ifall du behöver köpa ny nångång.


Bra att veta, var inne i lagret hos den lokala AD-affären och rotade efter något som hade banjo i ena ändan och hona i den andra, på påsen stod det bara Volvo och ett nummer.


Släppte handbromsen på handbromsprojektet och drog igång det i morse. Fick med wire från oket i skivbromssatsen men de var tänkta att monteras tillsammans med originalets paraplyhandtag och löjligt tillkrånglade hävarmssystem.
Jag ska normal handbromsspak mellan sätena så jag modifierade min nyinköpta fly-offspak och tog hål i kardantunneln:



Nu ska jag bara knyta ihop spaken med handbromswirarna också...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Spaken på plats:



Lite rotande i hyllorna på Biltema gav två sådana här:



Justervågen till spaken och Biltema/Volvo vajrarna tillsammans:



Under golvet är det fina rosettknutar mellan dessa och vajrarna från oken Så nu har jag fungerande handbroms

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Bara du inte gjorde looparna i rosetten för stora, det finns risk att de följer med kardanaxeln runt då

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tord skrev:
Bara du inte gjorde looparna i rosetten för stora, det finns risk att de följer med kardanaxeln runt då


Jag litar på din erfarenhet och gör öglorna mindre


Igår vid 17-tiden borde jag ha tänkt annorlunda, att börja fylla bromsvätska var i efterhand ingen bra ide.

Allt gick så bra till att börja med, fick fram vätska till alla ok, nästan misstänkt bra tyckte jag.
Sedan kom det en droppe på golvet..
Och ytterligare en, men inte på samma ställe..
Totalt 4 läckor, alla runt bakaxeln, fick kona om ett rör som jag dragit lite snett och dra åt för kung och fosterland på de andra, kopparnickel är verkligen hårt och jag hade dragit för löst lite överallt.

Golvet var söligt, det rann runt bakaxeln, mina handskar blev genomblöta, det droppade i ansiktet

Vågar knappt gå ut i garaget och kolla hur det ser ut nu.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Du skyddade väl äkta mattan på garagegolvet?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Janne J skrev:
Tord skrev:
Bara du inte gjorde looparna i rosetten för stora, det finns risk att de följer med kardanaxeln runt då


Jag litar på din erfarenhet och gör öglorna mindre


Igår vid 17-tiden borde jag ha tänkt annorlunda, att börja fylla bromsvätska var i efterhand ingen bra ide.

Allt gick så bra till att börja med, fick fram vätska till alla ok, nästan misstänkt bra tyckte jag.
Sedan kom det en droppe på golvet..
Och ytterligare en, men inte på samma ställe..
Totalt 4 läckor, alla runt bakaxeln, fick kona om ett rör som jag dragit lite snett och dra åt för kung och fosterland på de andra, kopparnickel är verkligen hårt och jag hade dragit för löst lite överallt.

Golvet var söligt, det rann runt bakaxeln, mina handskar blev genomblöta, det droppade i ansiktet

Vågar knappt gå ut i garaget och kolla hur det ser ut nu.



Loctite gängtätning? Eller det var kanske inte den vägen det läckte.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Janne J skrev:
Tord skrev:
Bara du inte gjorde looparna i rosetten för stora, det finns risk att de följer med kardanaxeln runt då


Jag litar på din erfarenhet och gör öglorna mindre


Igår vid 17-tiden borde jag ha tänkt annorlunda, att börja fylla bromsvätska var i efterhand ingen bra ide.

Allt gick så bra till att börja med, fick fram vätska till alla ok, nästan misstänkt bra tyckte jag.
Sedan kom det en droppe på golvet..
Och ytterligare en, men inte på samma ställe..
Totalt 4 läckor, alla runt bakaxeln, fick kona om ett rör som jag dragit lite snett och dra åt för kung och fosterland på de andra, kopparnickel är verkligen hårt och jag hade dragit för löst lite överallt.

Golvet var söligt, det rann runt bakaxeln, mina handskar blev genomblöta, det droppade i ansiktet

Vågar knappt gå ut i garaget och kolla hur det ser ut nu.



Loctite gängtätning? Eller det var kanske inte den vägen det läckte.


Gängorna tätar inget på bromsrör, det är konan på rör eller kopparbrickor på banjokopplingar som tätar.
Jag har lite olika varianter i och med att jag har blandat Porsche och Mustang. Ibland är det inverted flare ( oftast Mustang ) eller bubble flare ( oftast Porsche ). Flera bromsrör är unika på ett eller annat sätt på min bil.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Lite ångestladdat att gå ut i garaget, ännu mer att tända ljuset i taket, ännu ännu mer att lägga en arbetslampa som släpljus på golvet under bakaxeln..

Än så länge är det tätt, vågade mig på att med hjälp av ena sonen lufta systemet.
Gick ganska bra, ska lufta fler gånger när det har fått stå några dagar.
Pedalen stum efter ½ vägen och oken nyper mjukt.

Här är den dåliga konan, ser inte så illa ut men läckte ändå:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Har lite funderingar om vad för slags olja jag ska hälla i bakaxeln.

Det ska vara en vanlig olja utan LS tillsats, jag häller i en speciell Ford friction modifier som tar hand om den delen.

Har förberett för oljekylare på bakaxeln med den är inte monterad i det första skedet.

75W90, 80W90, 75W140??? Vad kan vara rimligt, för och nackdelar med det ena eller andra?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Med kylare ska det väl inte gå så varmt att du behöver segare än 75W90?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Med kylare ska det väl inte gå så varmt att du behöver segare än 75W90?


Många i staterna rekommenderar 85W-140 och jag har blivit lite fundersam om det verkligen behövs en såpass tjock olja, måste ju bli en del onödig friktion.

Egentligen hade jag inte tänkt installera pump och kylare till bakaxeln ännu, det var menat som ett vinterprojekt längre fram men grejorna ligger på hyllan.

Får väl stoppa in en tempgivare så jag får lite koll på vad som verkligen händer i axeln.



Fick lite problem med frigång mot övre länkarmen fram, mina 215/60 däck är lite pösiga och marginalerna är för små.
Tyvärr finns inga smalare däck av samma typ så jag köpte ett par billiga Dunlop i 195/65 för att testa på mina 8" fälgar. Var rädd att det skulle bli för mycket tyskstuk men jag tycker det ser helt ok ut:




Och marginalerna känns bättre:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



85w-Xx oljor är inte det bästa för svenskt klimat. De blir stela vid ca -12

Jag hade nog kört 80w90 eller 75w90 av känt fabrikat

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
PaZ skrev:
85w-Xx oljor är inte det bästa för svenskt klimat. De blir stela vid ca -12

Jag hade nog kört 80w90 eller 75w90 av känt fabrikat

/ P


Det blev en 75W90 och en sup med Ford friction modifier:





Enligt vad jag har läst mig till ska man tillsätta den här mystiska vätskan i små doser, provköra och lyssna efter knäppande ljud i axeln, knäpper det fortsätt fylla på. För mycket kan påverka diffbromsen negativt.
Känns som hokuspokus men vi får se vad som händer, luktar riktigt illa gör den i alla fall..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Finns en fin sån här i stan:



_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
@Jörgen:

Snygg bild, städa bort nummerplåten och trafikljuset så blir den svår att datera, är du fotografen?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Har jobbat lite med slavcylindern till kopplingen, normalt är det wire till kopplingen på en T5-låda.
Nätet är fullt av olika lösningar så jag har utan dåligt samvete låtit mig inspireras av de som ser vettiga ut.

Det genomgående problemet är att kopplingsgaffeln har rätt lång slaglängd, knappa 30 mm är önskvärt för att frikoppla ordentligt.

Jag letade upp en slavcylinder från BMW E90 med som jag bedömde det lång slaglängd, cylindern är 22 mm i diameter och huvudcylindern är 19 mm. Huvudcylindern har ett slag på knappt 4 cm enligt mina mätningar på bänk.

Första försöket resulterade i den här fästplåten för slavcylindern:



Den tänkta monteringen:




Tyvärr blev det inte bra, jag behöver få slaven att trycka längre in på kopplingsarmen för att vinna lite slag.
Lösningen skrotades och jag tänkte om på nytt, det slutade med att jag borrade hål i kopplingkåpan och monterade slaven där:



Lösningen känns riktigt stabil och avståndet till avgasröret ökade med över 5 centimeter ( får nog bli en värmeskyddsplåt där också )

Nu håller jag på med pedalstället, vill utnyttja max slaglängd på huvudcylindern och det innebär lite trial and error

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Har precis hittat den här tråden och vad glad den gör mig!
Tjejen och jag fick i somras en nedplockad valiant som stått nedplockad och delvis lagad sen 78..
Karossmässigt rätt bra men allt ligger i lådor och motorn är i smådelar. Denna tråd får mig att tro att den är fullt körbar nästa sommar

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Janne J skrev:
PaZ skrev:
85w-Xx oljor är inte det bästa för svenskt klimat. De blir stela vid ca -12

Jag hade nog kört 80w90 eller 75w90 av känt fabrikat

/ P


Det blev en 75W90 och en sup med Ford friction modifier:





Enligt vad jag har läst mig till ska man tillsätta den här mystiska vätskan i små doser, provköra och lyssna efter knäppande ljud i axeln, knäpper det fortsätt fylla på. För mycket kan påverka diffbromsen negativt.
Känns som hokuspokus men vi får se vad som händer, luktar riktigt illa gör den i alla fall..


På Jeepen jag körde tidigare, dana44 bak och dana30 fram med broms i båda så hade man en flaska knäppolja i varje, vissa körde 2 flaskor för att slippa knakelibrak. Har ingen annan erfarenhet än från Jeepen men inte lär du förstöra något om du häller i för mycket, det bara låser för dåligt.....

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
@Matso, tack för info, kan vara bra att veta när det ska testas diffbroms.


Karl V skrev:
Har precis hittat den här tråden och vad glad den gör mig!
Tjejen och jag fick i somras en nedplockad valiant som stått nedplockad och delvis lagad sen 78..
Karossmässigt rätt bra men allt ligger i lådor och motorn är i smådelar. Denna tråd får mig att tro att den är fullt körbar nästa sommar


Tack för de fina orden

Kör hårt så kan du säkert få ihop något till nästa sommar thumbs up
Vilken årsmodell är det på Vallen?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 128, 129, 130   >>
53 besök idag (362151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande