Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Triumph gt6 mk1 1967 - Elbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 23 besök senaste veckan (42430 totalt) |
Funderar lite på spindelkonstruktion.
Behöver hjälp av den samlade expertisen här. Jag behöver välja hur mycket styrradie (scrub) och KPI jag ska ha. Om jag väljer noll scrub får jag en KPI på över 17 grader, för varje 10mm scrub kan jag minska kpi med ca 3.3 grader. DVS 0 mm scrub - 17.3 KPI 10 mm scrub - 13,9 KPI 20 mm scrub - 10,5 KPI 30 mm scrub - 7.1 KPI 40 mm scrub - 3.7 KPI. Vad är en bra kompromiss? Något otydlig bild på min skiss _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Då skulle jag hålla mej till.. "20 mm scrub - 10,5 KPI..... 30 mm scrub - 7.1 KPI " ..... någonstans. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nej....det är spindeltappslutningen som påverkar mest. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Har ritat lite på hjulupphängning med färre kompromisser, behöver lite input från den samlade expertisen angående justering av camber och toe bland annat.
Bak tänker jag en spindel uppbyggd av plåt. Hjullagret är från Lotus Elise eller Opel Astra G om man så vill. Camber justeringen tänkte jag sköta med en justerbar "gaffel" runt en bussning i spindeln. Toe-justeringen tänkte jag sköta med en justerbart stag i undre bärarmen. Här är jag lite osäker på om bussningarna är nog för att ta upp vinkeln som justeringen medför. Vad tror ni? Ser det galet ut tar jag gärna emot synpunkter innan jag börjar kapa rör. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
Det ser nesten likt ut som min TVR Vixen, men de har for liten (klen?) boltdiameter i nedre innfestingspunkt og er kjent for å knekke bolten. Her er ett eksempel fra internett.
_________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||||||
Nu kanske jag tänker fel, men i TVR-fallet får den "klena" bulten utså rätt mycket mer böjmoment då kraften från dämparna hamnar så långt ut. Jag kan om det behövs få till ett överfall så att de nedre bussningarna stöttas även utvändigt.
_________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
det stemmer nok godt. Du kan jo også bruke en bolt med storre dimensjon også _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||||||
När jag gjorde navhållaren till min Se7en (som aldrig blev färdig i min ägo) så satte jag stötdämparen på själva navhållaren för att slippa belastningarna i bussningarna (eller ledlagren som det var i mitt fall)
Finns lite bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Delar till spindlar utskurna. Alla plåtdelar till en spindel hamnade på 1170g. Vet inte hur detta står sig mot andra hembyggen men de känns inte onödigt tunga.
Delarna passade ganska bra också, knappt jag behöver svetsa. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
Kollade det i går! Ser, trots lättningshålen i version två, ganska tunga ut. För min del blir det rör. Funderar just nu på hur jag ska få till "notchning" av rören på tillfredställande sätt. Han har videos på det också. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
Har du koll på Tubemiter? http://www.smu-engineering.com/en/so Den ihop med vinkelslip och fil använde jag när det begav sig... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Toppen tack! har sett den tidigare men kunde inte minnas vad den hette. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Triumph gt6 mk1 1967 - Elbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 23 besök senaste veckan (42430 totalt) |