Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Behöver R-däcken rensas från däcksrester?
1863 besök totalt
H-P
Linköping
Här sen Jun 2019
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej,
Rejsar med en Abarth Assetto Corse och funderar om däcksrester som fastnar på däcket påverkar greppet så att man bör skrapa rent? Påverkar däcksresterna varvtiderna? Bifogar bild på ett bakdäck.

Mvh H-P

_________________
H-P Magnusson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Dom rensar av sig när de blir varma igen

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Hä ba åk ! (Låter som om någon hoppar hopprep i hjulhusen första varvet eller två när alla rester släpper).

_________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det känns bättre att plocka bort stenar som satt sig i extragummit, för att minska risk för ev punka. Det kan ju bli mycket mer upplock än på bilden.
Sen är det säkert effektivare det fösta varvet om du rensar mönstret från "löst" gummi pss som för slicks, men du får göra din egen "cost/benefit" analys.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Bromsa inte för sent under första varvet när däcken ser ut så där, fråga inte hur jag vet...

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Westersund skrev:
Bromsa inte för sent under första varvet när däcken ser ut så där, fråga inte hur jag vet...
Det kan ju ha med tempen i däcksytan att göra också, eller är du riktigt säker på att du hade värmt däcken och ändå hade löst gummi kvar?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Niklas Falk skrev:
Det kan ju ha med tempen i däcksytan att göra också, eller är du riktigt säker på att du hade värmt däcken och ändå hade löst gummi kvar?


Däcken var absolut inte varma, men när däcken låser sig direkt när man trycker hårt på bromspedalen och det yr gummirester och grus efter bilen så...

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Westersund skrev:
Niklas Falk skrev:
Det kan ju ha med tempen i däcksytan att göra också, eller är du riktigt säker på att du hade värmt däcken och ändå hade löst gummi kvar?


Däcken var absolut inte varma, men när däcken låser sig direkt när man trycker hårt på bromspedalen och det yr gummirester och grus efter bilen så...
Då är det knappast så lite upplock som på första bilden, då låter det som du inte rensat däcken efter att ha korsat en grusad depå med varma däck

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Det är ju en intressant fråga om man har ordentligt mycket upplockat hur mycket det kan påverka varvtiderna det första / de första varven om man tävlar och några tiondelar faktiskt påverkar möjligheterna till resultat.

Men efter några varv så verkar ju det försvinna... och sen börjar man plocka upp nytt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Tävlar du om tiondelar så kör du ut på rensade däck och det blir inget upploch förrän efter passets slut och du tar lite andra spår.
Det gummi du plockar upp i idealspåret korvar av sig i nästa kurva. Plockar du upp de korvarna så kör du i ett annat spår än de framför

Att stå och notera lakritsspårens utveckling i en kurva kan ge konstiga insikter.
En bil lägger lakrits som följande bilar plockar upp på däcken. Men jag har inte nördat ner mig i det sen Pekka körde Geeenwoodcovetten i Modsport på SSM2006 (så fysiken kan ju ha ändrats, det var ju nästan förra årtusendet )

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Ja när man kör om någon i något fullständigt alternativspår så kan man ju ibland tro att ett hjullager gått sönder eller hjulbultarna börjar lossna eller man fått någon konstig punka...

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Nej, man behöver inte rensa dem.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Sitter det jättemycket brukar jag köra någon mil landsväg för att rensa det värsta.

Knutan sist så plockade jag upp massor på sista varven, blev väldigt tokigt spår pga släppte förbi folk..
Trodde nästan däcken separerat eller något först, vibrerade och i depåfart kändes det som att köra över vägrenränder typ..
2 mil landsväg senare så va dom rena



_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Bonusmönsterdjup ger väl massa mer mils livslängd?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Behöver R-däcken rensas från däcksrester?
1863 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande