Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E46 Trackday, Inför säsong 2023!
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (7390 totalt)
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Alexus skrev:
Är det BMW original länkarm går det inte att byta bara "leden" Bmw säljer inte den lös iaf meyle armen är pressad med splines och går därför att byta. Helt nya meyle armar från Tyskland är inte jätte dyra.


Precis som jag börjat misstänka, att det bara är Meyle-armar som går att byta på....
Jaja, får ta o skaffa 2st såna från tyskland till nästa år, nu åker det på dom beg. friska orig. armarna jag hade liggande på hyllan. Dom kommer funka fint, måste dock byta nån skadad damask först.

Alt. om nån har 2st begagnade Meyle armar så är jag intresserad. (Då ja har alla leder till sådana... )

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Fick tag på en uppsättning r-däck, lite äldre men så pass billiga att jag inte kunde motstå....
Nått att köra slut på iaf
MPSC 255/40-17 på alufälg:




Var in på Jula också o skaffade en ny domkraft, känns väldigt gedigen och stabil, helt klart värd pengarna, ett tips till andra här på Rejsa, då Jula har kampanjpris på dom nu. 1995kr tror ja de va.




_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Henrik J skrev:
Magnus Thomé skrev:
Nu när jag skrivit ihop det där så tror jag jag kopierar och även lägger det som en egen tråd om någon vill ha en översikt av rdäck


thumbs up

Jag förenklade nog ganska rejält, tänkte mer att R888/V70A är mer lika än tex TrofeoR/Cup2/TD Z221/mfl.
Har själv mest erfarenhet av V70A, bara kört R888 vid några track days (inte hunnit prova tex R888R ännu).
Men är R888/R888R så hala när de är slitna? Upplevde inte det på mina R888 när jag körde på ett par utslitna.
Fast de satt mest där bak på en understyrd och motorsvag bil, så som så mycket med däck så kan det ibland
bete sig lite annorlunda på olika bilar.



:


Jag tror de eventuellt temperaturcyklar sig sämre fortare än andra men är inte säker. Men jag har haft både R888 och R888R där gummits grepp har blivit fascinerande dåligt när de börjar närma sig olagligt mönster. Typ 2 sekunder långsammare än gatdäck när de börjar ta slut.

_________________
Magnus Thomé
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Då var E46an provkörd på väg, och den känns helt okej.
Inga hjulvinklar är justerade ännu eller någon cornerweight gjord, så det är väldigt grovt ställt allt.
Lite överstyrd känns bilen, dämparna möjligen lite underdimensionerade/underdämpad gentemot fjäderhårdhet, bilen går liten aning studsigt, något som finns där men blir bättre med mjukt ställda dämpare. Har inte hunnit testa så mkt, och en gammal landsväg häruppe är ju inte bästa teststället heller..... Men lite olika dämparinställningnar har testats och mer ska utvärderas.

Bromsarna överträffar förväntningarna, det är enormt bett i dom, även halvkalla, och varma efter inkörning så var dom riktigt bra!! Ska bli kul att testa på bana, att få testa helheten av bilen och justera in allt.

Kört med Michelin Cup-däcken på väg, och det bettar bra, även fått hem nya gatdäck för att kunna köra lite mer på gatan.

Tveksamt om det hinns med nån körning på bana i år, hade varit kul...


Det som står på tur nu är byta länkarmarna fram samt styrstagen inkl montering av styrstopp.
Och lackera upp fyra fälgar till slicksen, samtidigt skulle det vara kul att få på camberstagen bak.... vi får se vad tiden räcker till framöver.


-----------------------------

OBS!
Sökes: OM någon har fjäderjusteringsrör bak E36/E46 samt hårdare bakfjädrar till densamma, så är ja intresserad för en billig peng, behöver höja upp dragbilen 330xd en liten smula, skicka ett PM om du har nått att avyttra.


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



E21 Racing skrev:
Då var E46an provkörd på väg, och den känns helt okej.
Inga hjulvinklar är justerade ännu eller någon cornerweight gjord, så det är väldigt grovt ställt allt.
Lite överstyrd känns bilen, dämparna möjligen lite underdimensionerade/underdämpad gentemot fjäderhårdhet, bilen går liten aning studsigt, något som finns där men blir bättre med mjukt ställda dämpare. Har inte hunnit testa så mkt, och en gammal landsväg häruppe är ju inte bästa teststället heller..... Men lite olika dämparinställningnar har testats och mer ska utvärderas.

Bromsarna överträffar förväntningarna, det är enormt bett i dom, även halvkalla, och varma efter inkörning så var dom riktigt bra!! Ska bli kul att testa på bana, att få testa helheten av bilen och justera in allt.

Kört med Michelin Cup-däcken på väg, och det bettar bra, även fått hem nya gatdäck för att kunna köra lite mer på gatan.

Tveksamt om det hinns med nån körning på bana i år, hade varit kul...


Det som står på tur nu är byta länkarmarna fram samt styrstagen inkl montering av styrstopp.
Och lackera upp fyra fälgar till slicksen, samtidigt skulle det vara kul att få på camberstagen bak.... vi får se vad tiden räcker till framöver.


-----------------------------

OBS!
Sökes: OM någon har fjäderjusteringsrör bak E36/E46 samt hårdare bakfjädrar till densamma, så är ja intresserad för en billig peng, behöver höja upp dragbilen 330xd en liten smula, skicka ett PM om du har nått att avyttra.



Jag har ev E36 coilsrör bak liggandes hemma du kan få gratis.
Ska upp till svärisarna som bodde i närheten av dig helgen v43.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
robber skrev:
E21 Racing skrev:
Då var E46an provkörd på väg, och den känns helt okej.
Inga hjulvinklar är justerade ännu eller någon cornerweight gjord, så det är väldigt grovt ställt allt.
Lite överstyrd känns bilen, dämparna möjligen lite underdimensionerade/underdämpad gentemot fjäderhårdhet, bilen går liten aning studsigt, något som finns där men blir bättre med mjukt ställda dämpare. Har inte hunnit testa så mkt, och en gammal landsväg häruppe är ju inte bästa teststället heller..... Men lite olika dämparinställningnar har testats och mer ska utvärderas.

Bromsarna överträffar förväntningarna, det är enormt bett i dom, även halvkalla, och varma efter inkörning så var dom riktigt bra!! Ska bli kul att testa på bana, att få testa helheten av bilen och justera in allt.

Kört med Michelin Cup-däcken på väg, och det bettar bra, även fått hem nya gatdäck för att kunna köra lite mer på gatan.

Tveksamt om det hinns med nån körning på bana i år, hade varit kul...


Det som står på tur nu är byta länkarmarna fram samt styrstagen inkl montering av styrstopp.
Och lackera upp fyra fälgar till slicksen, samtidigt skulle det vara kul att få på camberstagen bak.... vi får se vad tiden räcker till framöver.


-----------------------------

OBS!
Sökes: OM någon har fjäderjusteringsrör bak E36/E46 samt hårdare bakfjädrar till densamma, så är ja intresserad för en billig peng, behöver höja upp dragbilen 330xd en liten smula, skicka ett PM om du har nått att avyttra.



Jag har ev E36 coilsrör bak liggandes hemma du kan få gratis.
Ska upp till svärisarna som bodde i närheten av dig helgen v43.



Tack, det låter jättebra.
Vi hörs i PM.

Mvh

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Några bilder inför provkörningen, med gathjulen på.








_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
BMWRACING-Anders
Hamrångefjärden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 302



Hittade tråden nu, kul läsning!

Läst lite om de nya Federal däcken 595 RS-PRO , nytt mönster och gummi.
Enligt forumtrådar från USA så verkar det blivit en grym förbättring från förra modellen.
Når arbetstemp snabbare och bra grepp.
Dackleader.se har riktigt bra priser på dem.

_________________
///Anders Linder
BMW M3 -03 E46
BMW 323ci -00 E46
BMW M535i -86 E28
BMW M535D -08 LCI 380Hk E60
BMWSC #430
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
BMWRACING-Anders skrev:
Hittade tråden nu, kul läsning!

Läst lite om de nya Federal däcken 595 RS-PRO , nytt mönster och gummi.
Enligt forumtrådar från USA så verkar det blivit en grym förbättring från förra modellen.
Når arbetstemp snabbare och bra grepp.
Dackleader.se har riktigt bra priser på dem.


Okej, får kolla på de, vore kul me nytt gummi även på banan



Edit: 1090krst för 225/45-17, vettigt pris

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Efter en lugn "vinter" har ja tagit tag i E46an igen, den hänger på lyften

Börjat riva ur massa onödigt, jäkla va mycke saker det är i en modern bil som inte har nån nytta av på banan, nu åker ex.vis asfaltsmattor och div inredning ut.
Planen är att ta ur hela golvmattan och ha plåtrent överallt i botten, originalstolar sportmodell får tjänstgöra ett tag till men dom bör bytas ut mot skalstolar och en bur framöver.

Hur som, sparar allt ja tar ur och väger efterhand, blir lite kul o se viktminskningen.

Skrapa asfaltmatta är inte kul alls, men det blir ju bättre utan:




Fick även tag i 4st okej racefälgar i 18", OZ Racing 8,5x18, sitter ju perfekt på bilen, bra att ha alternativa hjul om man hittar på 18" slicks t.ex.
Ritkigt tunga tyvärr, samtidigt som det troligen gör fälgen hållbar.






Lite av vad som skalla monteras framöver, tänkte skulle ordna nån tätningsdamask till uniballsen, så håller dom lite längre också:


Vidare ska växellådan ner, då 3an skrapar vid snabb uppväxling, har 2 lådor som ligger så det bör gå fint, kommer montera en ny sinterlamell samtidigt, men inte bestämt hur göra med tryckplattan, den som sitter där bör bytas, men räcker en originalplatta till tro? borde göra det tillsammans med sintern. Inte så sugen på betala 4000 el nått sånt för en -765 när ingen sån effekt den står emot kommer finnas i bilen ändå.


OVER ang out så länge, hejs!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Rivit ur mer inredning, och jakten på vikt fortsätter

Mycke skit blir det även om vissa saker ska tillbaks.

Lite rostlagning behövs vid gaspedal bl.a, men skapligt ändå med tanke på ålder.






Projekt lack av fälgar pågår vid sidan också.



Och redan lackade BBS som ska få r-däck väntar.
(blev en jäkligt dålig bild....)


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Lite saker som har förpassats ur bilen hittills, är ju långt ifrån klar...

Sportststolar fram 23,5kg/st 47kg
Baksäte rygg fällbart 16,5kg
Baksäte dyna + övrigt 10kg
Hatthylla inkl dämpmaterial, sidostycken mm 5,5kg
Golvmatta främre och bakre tot 18kg
Div paneler, handskfack osv 5kg
Asfaltsmassa/dämpmaterial hittills 8kg
Gummi/golvmattor 8kg
Mittarmstöd 2kg
Bagagepaneler, golvmatta, plastinsatser, lister mm 5kg

Totalt hittills en viktbesparing på 125kg!!


Har väl lagt till några kilo från ursprungsvikten, dämpare/fjädrar och grövre krängare väger mer än original, dock inte vägt dessa. Likaså större bromsskivor viktar upp några kilon. Samtidigt ger dom delarna snabbare varvtider i sig.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Tog och beställde 4 däck till, bra som komplement till bra pris, hoppas dom fungerar ok, många som är positiva till dom iaf.
Har andra R-däck och även slicks som kommer användas, dessa är mer tänkt till kall väderlek/regn osv vilket dom verkar funka okej på. Även inspirerad kurvig landsvägskörning.
(E60hjulen m hankook Evo2 kommer nog hamna på 330an istället)




Fortsätter skrapa asfaltsmatta, lite drygt är det... , sen lacka golvet och montera en beg. Sparcostol och 6-punktsbälte. Bra mycket trevligare än original sportstol och rejält mycke lättare....
Buren får vänta ett tag, är himla sugen att svetsa i en, men tiden räcker inte till just nu, vill köra lite i sommar.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
BMWRACING-Anders
Hamrångefjärden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 302



Blir ju riktigt bra!
Över hundra kilo viktminskning borde påverka egenskaperna en hel del.
Vilka däck hade du beställt?

_________________
///Anders Linder
BMW M3 -03 E46
BMW 323ci -00 E46
BMW M535i -86 E28
BMW M535D -08 LCI 380Hk E60
BMWSC #430
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Ja, hundra kilo bör märkas av en del. Nu har ja inte hunnit prova den med inredningen i, så svårt o känna skillnaden. Men naken plåt ger oxå mer ljud vilket ger en känsla av högre fart.
Finns mkt saker att plocka bort som ändå inte gör nån nytta. Ett billigt sätt att få bättre fart på bilen, helt klart.
Stolarna är en sån sak, och en riktig skalstol är ju ljusår bättre sitta i

Dock, ska det in en enklare bur blir det ju 30kg minst i tillägg.....

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Rensad inredning = placebofart


_________________
Magnus Thomé
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
SÅ, nu är resten av "placeboeffekten" bortskrapad

Blev ytterligare 8kg asfaltsmassa....
Ca 15kg asfaltsmassa totalt bortskrapad. Ska givetvis göra rent och förbereda för lack sen.




Batteriet, ett std bosch, vägde in på 17,5kg. Får nog bli ett MC-batteri istället, dom ligger på ca 6-7kg, std biltema





Ska skaffa rör och bygga förstärkning bakvagninfästning/tornen bak. Vart finner man ovala rör/plattovala rör som går att handla privat?


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Fått hem en sinterlamell Tenaci, samt förstärkninsplåtar till framvagnsbalken som ska ner och förstärkas.
Återstår o se om tryckplattan också behövs bytas, even blir det ett M20 svänghjul vilket är lättare, då krävs annan tryckplatta ändå...




Har även svetsat klart mesta rostskadorna/massa lösa pluggar i golvet mm, även torkat bort resterna av asfaltsmattorna.
Blir snart grundlack med antikorrisionsgrundfärg och sen lack.

Snart nere på hjul för lite test, ska bara montera in en race/skalstol först.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
John.Karlsson
Sala
Här sen Dec 2005
Inlägg: 54



Spännande då jag ligger i ungefär samma fas som dig med en liknande bil
E46 328 med coils, 330 bromsar, lätt svänghjul mm...

Hur gör du med airbags lite överallt i bilen, jag kom på att jag hade krockgardiner efter hela sidorna när jag rev innertaket...


//
John

_________________
John Karlsson

BMW E36 M3 3,2
BMW E46 328
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
John.Karlsson skrev:
Spännande då jag ligger i ungefär samma fas som dig med en liknande bil
E46 328 med coils, 330 bromsar, lätt svänghjul mm...

Hur gör du med airbags lite överallt i bilen, jag kom på att jag hade krockgardiner efter hela sidorna när jag rev innertaket...


//
John


Kul med fler som bygger på e46.

Har dock inget bra svar ang airbags, pendlar i funderingarna mellan renodlad banåkabil och blandning gatbil/trackday.
Vill ju egentligen ta bort airbagsen men ska den besiktas kanske det är dumt o ha rensad inredning och inga airbags kvar.....?
Tanken just nu är iaf att ha innertaket kvar, liksom instrumentbrädan och dörrsidor. resten ska bort.

Var är din rejsabiltråd på e46an?

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
John.Karlsson
Sala
Här sen Dec 2005
Inlägg: 54



E21 Racing skrev:
John.Karlsson skrev:
Spännande då jag ligger i ungefär samma fas som dig med en liknande bil
E46 328 med coils, 330 bromsar, lätt svänghjul mm...

Hur gör du med airbags lite överallt i bilen, jag kom på att jag hade krockgardiner efter hela sidorna när jag rev innertaket...


//
John


Kul med fler som bygger på e46.

Har dock inget bra svar ang airbags, pendlar i funderingarna mellan renodlad banåkabil och blandning gatbil/trackday.
Vill ju egentligen ta bort airbagsen men ska den besiktas kanske det är dumt o ha rensad inredning och inga airbags kvar.....?
Tanken just nu är iaf att ha innertaket kvar, liksom instrumentbrädan och dörrsidor. resten ska bort.

Var är din rejsabiltråd på e46an?


Jag besiktade min i helgen, sen började det rivas
Biltråd...ja kanske det, ska se om jag kan samla ihop lite bilder

_________________
John Karlsson

BMW E36 M3 3,2
BMW E46 328
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E46 Trackday, Inför säsong 2023!
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (7390 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande