Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Testrapport Alpine A110 - video med mera
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14180 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Låter bra att den är snyggare i verkligheten än på bild!

Intressant koncept (säger inte att det är fel, tvärtom) att satsa på körupplevelse istället för prestandaträsket, där om man är snabbast alltid kommer en snabbare bil ett halvår senare....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Magnus Thomé skrev:
Jag menar inte att pengar är irrelevant men nog är väl typ av bil, dvs känslan och upplevelsen man får, det som ligger som prio ett för många? Sen får man se om man har råd med den biltypen man är ute efter. Det är ju tre ganska olika bilar i upplevelse. Vill du ha Elisens all-in lätt känsla med en hel del kompromisser i umgänget med bilen eller en mer ordentlig planterad känsla och "mycket mer bil" hos Porschen? Båda mycket tilltalande men väldigt olika i upplevelse och olika att leva med. Eller då... mitt emellan Jag tycker Alpine lagt sig i en intressant nisch där. En smaksak sen vad man vill ha för sorts sportig bil. Sen... egentligen ligger nog Evoran aningens närmare A110 än Elisen i tänk och känsla? Hursomhelst, din analys är ju helt korrekt den är inte billig. Men för en lågseriebil i aluminium så är det lite imponerande att de kan sälja den för den slanten ändå.

Elise är rätt bil att jämföra med tycker jag, Evora är en "+2-bil", den bör närmast jämföras med 911.
Om man jämför med liknande bilar är det alltid så att känsla och upplevelse som blir det som fäller avgörandet.
Mitt tycke och smak gör att A110 tyvärr faller bort (TT RS var också med i carmagazines test men den tycker inte jag är jämförbar, den är sämre på det mesta).

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här är exakt mitt i prick vad den passar bäst till, dåliga kurviga vägar, lätt att få att rotera kontrollerat, lätt i steget

Väldigt städat kört, låg youtubeunderhållningsnivå


_________________
Magnus Thomé
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Den låter rätt najs när man inte gasar så den borde ju låta riktigt bra med ett öppet system.

Poff poff, smack, prutt, poff

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



safe skrev:
Mycket positivt har skrivits.
Måste ställa en fråga, tycker ni att den är snygg?
Förstår blinkningen till originalet med "extraljusen", men rent objektivt är de speciellt lyckade?

På bild så tycker jag den verkar lite intetsägande, lite som man försökt men inte lyckats. Jag känner varken "wow!" eller "vad fan..", mer "jaha".
Den kanske är bättre i verkligheten.


Som skrivet tidigare, av någon anledning ser den alltid lite "konstig" ut på bild. Bilderna gör den inte alls rättvisa. Bilen är medvetet designad på ett sätt som är tänkt att den ska stå sig över årtionden designmässigt.
Därav att man t.ex. hade som krav att den inte skulle ha någon vinge för det skulle vara en elegant bil.
Proportionerna på bild blir tyvärr lite svåra - ofta ser den hög och ihoptryckt ut.
I verkligheten är upplevelsen en helt annan och helheten blir balanserad. Bifogar en bild en kollega tog där jag tycker att bakpartiet som ofta blir konstigt på bild kommer mer till sin rätt.
Men det är riktigt att den inte har en massa "häftiga veck" och designdrag som skriker "titta på mig" - vilket är medvetet för att det ska vara en design som håller över tiden, något man i mitt tycket lyckats med. Det är en vacker bil. Nya Supran / Z4 som jämförelse har en design jag personligen redan är mer än trött på.



_________________
Christopher Zell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tider 100-200. Original och med ca 300hk:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bra summering med lite negativa grejer också vilket är bra att ha koll på thumbs up





Jag skrev inget om det tidigare men mediaenheten är, precis som Anders nämner inget att skryta med (ljudet är däremot utmärkt).

Personligen tycker jag Alpines performancemätningssystem som man kan köpa till för att se massa data i den stora displayen är en gimmickfylld puckad leksak men trots det nödvändig om man vill se oljetemp och växellådstemp i displayen när du kör bana. Hur mycket du vridit på ratten de senaste minuterna, G-kraftsmätare, hur ligger dubbelkopplingslådans kuggar just nu... näää.


Jag är glad att jag har kvar M2an. Jag köpte en stor gräsklippare igår på Bauhaus. Den hade jag liksom inte fått med mig till sommarstugan i Alpinen

Och som en liten slutkläm, M2an har en grej till som Alpinen inte har, den har en brutalitet som man kan ta fram om man vill. Alpinen är aldrig aldrig brutal. Den är snabb! Kvick i reaktionerna, balanserad, går att köra på ställ, skitkul! Alpinen kan vara liksom pang på när man vill. Busig. Men inte brutal.


Men jävlar vad jag hade sparat pengar per år på däckskostnad, M2an drar pengar där, jösses!

_________________
Magnus Thomé
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Som inbiten Renaultälskare så kan jag gärna dela med mig av mina erfarenheter från en provkörning 19 maj 2018 dvs för mer än ett år sedan då jag var intresserad av nya Megane IV. Såg då en Alpina i bilhallen och började snacka med säljaren. Det visade sig att man fick provköra bilen trots att alla bilar i första serien var sålda.

Hursom en otroligt positiv upplevelse där jag visserligen hade en stor säljare i passagerarstolen vilket gjorde att jag inte kunde pressa bilen så mkt.

Fin chassiesättning, bra körställning, tillräckligt rapp motor, snabb låda och bra ljud. Bilen är liten och snygg. Ska se om jag kan få upp några bilder.
Det jag saknade var manuell låda och en diff. När jag frågade om detta så var svaret att diffen väger för mycket.
Jag hade byt en EDC låda mot diff 100 ggr av 100

4 stjärnor av 5 från mig.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu kommer den mer bananpassade A110S

Villhöver



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Och rejsversionen av A110 funkar bevisligen bra också, grattis till Otto Racinggänget!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ja den är verkligen snabb när allt lirar.

Och tycker den är snygg....

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Evo hyllar A110S rätt bra också:
https://www.evo.co.uk/alpine/a110/201902/2019-alpine-a110-s-review-has . . . .

Jag har varit lite bortskämd och fick möjligheten att provköra bilen både på bana och gata.
Spontant är det fortfarande en A110 med allt som gör den så bra. Den funkar fint till vardags, går relativt bekvämt även på riktigt dålig väg och är fortfarande otroligt enkel att ta till sig.

Den ökade effekten är välkommen men jag måste säga då vridmomentet är oförändrat (även om max vrid håller +1400 rpm mot tidigare) är inte skillnaden så våldsam.
De bredare däcken och hårdare chassit ger direkt en mer "klistrad" känsla på vägen vilket är tydligt speciellt på bana.
Den vanliga versionen som är betydligt mjukare är rolig och lekfull i det att vikten förskjuts hela tiden och det blir liksom lite av en dans med bilen.
A110S i sin tur är mer knivskarp i sin input och reagerar direkt. Att bromsa långt in i svängen är till exempel ger den extra viktförskjutningen för att få den att överstyra medan den "vanliga" i sig ju kan balanseras mer genom karossens / viktens rörelser.
A110S är helt klar mer effektiv på bana, men till sist beror allt på vad man är ute efter.

Horses for courses som man säger. Består ens körning mest av knixiga landsvägar med något inslag av bana ibland så är i min mening inte A110S nödvändigtvis det bästa valet. Ligger däremot fokus på bankörning så är det det självklara valet.

Bägger varianter klarar bägge delarna, medan den enda är mer optimera åt banhållet, och den andra mer åt gathållet. Kort sagt samma grundrecept, lite annan kryddning

Alpine Centre Stockholm får sina första A110S inom en vecka eller två. Så då finns dem att beskåda ute i Segeltorp i södra Stockholm.






[/img]

_________________
Christopher Zell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En "S" skulle man ju verkligen kunna tänka sig - det låter som om att detta är den bilen man skulle vilja ha.
Får bli att drälla förbi hos Wille i Segeltorp och spana lite när den finns på plats.

_________________

Rice and shine
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Fast det känns ju smartare att köpa en Pure som är 100k billigare och lämna den till Raeder motorsport och få monterat KW clubsport 2v chassi och bredare 17" fälgar.
Man vill ju inte ha de tyngre och högre 18" fälgarna som ingår i en S och fjädringen lär kanppast vara i klass med KW clubsport dämpare.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Nu har jag inte kollat in Raeder specifikt, men Litchfield höjer ju inte bara effekten utan även vridmomentet som i alla fall jag hade varit lite försiktig med innan man hunnit testa en längre tid.
A110S har ju inte fått något högre vrid med förklaringen att lådan är den begränsande faktorn.

Dessutom kan det vara rätt skönt med fabriksgarantier och vetskapen att allt bara funkar.
Men visst, mest pang för pengen är onekligen en Pure med eftermarknadstrim.

_________________
Christopher Zell
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



''''

_________________
Christopher Zell
Citera
Wobblywheel
Karlstad
Här sen Jan 2007
Inlägg: 19



Som gammal bilbyggare så har man ju svårt att hålla tassarna i styr. Lite funderingar kring spårvidd och höjd på bilen och dess karaktär. Självklart skall man ha stor respekt för de tusentals ingenjörstimmar som lagts ned på att ta fram detta eminenta chassie. Det innebär dock inte man inte skulle kunna tweaka det lite efter personlig smak. I brist och väntan på Öhlins R&T-kit så kommer det en uppsättning Eibachfjädrar som sänker 25mm fram och 20mm bak. Sen är jag lite sugen på att labba lite med spårvidderna. Den är några millimeter bredare fram än bak och jag har lite lust att vända på det förhållandet för att lugna mer baken lite och på köpet få ett lite fetare utseende. Tankar om detta?

_________________
Henrik Smedberg
Citera
CZ
Stockholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 210



Mys i fabriken. 50 år sedan Alpine flyttade till sina nuvarande lokaler.

https://www.youtube.com/watch?v=LsGEe065r2Y


_________________
Christopher Zell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ny färg 2020. Nice!





_________________
Magnus Thomé
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



Satan va fina stolar och inredning överlag , kan man köpa dem separat ? =)

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Testrapport Alpine A110 - video med mera
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14180 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande