Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 111, 112, 113 >> 48 besök idag (463049 totalt) |
Normalt sett ja men det förtjänas att dubbelkollas. Jag blev förvånad faktiskt, till Cupran så skilde det bara 3-400:-/axel mot Carbotech 20. Så med andra ord så var dom mycket billigare sett till hållbarheten. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Instämmer i att det ser ut att vara väääldigt mycket vridmoment före 3500 för att vara driftsäkert i längden.
Å andra sidan så är det väll kanske inte så ofta man drar på fullgas /belastning på under 3500, oftast växlar man ju ner när man vill fullgas accelerera. Och med tanke på att det är elektroniskt spjäll så släpper den inte på fullt tryck /moment om man ligger på lägre pedalvinkel. Typ ligger på landsväg i låga varvtal å höjer farten lite grann, så använder man ju normalt inte fullgas utan bara trycker pedalen lite försiktigt. Men du bör nog använda insidan av huvudet när du kör, för det där vridet så tidigt i varv, trycker garanterat packningen förr eller senare. När du passerat 4000 ungefär är det inga problem. Det är generellt vridet mellan typ 3200-4000 som ger skadligt höga cylinder tryck, äldre bilar spikade då, moderna system spikar inte men kan ändå ge ohälsosamt högt cylinder tryck, Men ser riktigt kul ut. Kan tänka mig att den känns som en huggorm när man vill _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Var inne å kolla första gången på stertmans hemsida.
Beror väll på att man börjar bli äldre, men det första jag kolla var inte produkter eller utbud, bilder på kundbilar osv. Utan klickar först på knappen "om oss" Där jag såg denna raden. "Filosofin inom företaget är att vi vill bygga en långsiktig och sund relation mellan oss och våra kunder" Satt och grunnade en stund över den meningen . Och började fnissa lite för mig själv. Ordet sund, är för mig samma sak som förnuftig. Och om det verkligen kan kallas förnuftigt att hålla på med motorsport och trimmade bilar öht, kan ju diskuteras, Det är ju mer en hobby och sysselsättning, och en sådan behöver ju inte vara förnuftig, dess syfte är ju bara förnöjelse Men sammanfattningsvis så får jag intrycket av ett 100% genuint och seriöst företag. Märkligt att jag aldrig sett dem tidigare även om namnet klingar i bakhuvudet. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Mattias och Jimmy har drivit Stertman många år. Mattias är erkänt duktig och noggrann, jag kan nog till och med säga petnoga Han har programmerat ganska många N55 på deras rullande landsväg
Men jag ska absolut vidarebefordra frågeställningen. Speciellt eftersom jag gärna drar på fullt även från lägre varv _________________ Magnus Thomé |
||||
Kunde inte bmw monterat en lite större turbo på en m2:a? +10% med FBO och programvara är ju ganska lite!?
Tacka vet jag en gammal hederlig b230fk, +60% med programvara och avgas! Kan inte alla bilar funka så? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Turbo förstår jag ju att man inte vill ha större än nödvändigt. Det blir ju bara nackdelar av att ha för stor turbo. Går ju inte riktigt jämnföra mot hur det var på 80-90 talet med dem begränsningar i styrsystem etc man var tvungen att kompromissa för.
Men varför man valt från bmws sida, att ligga så precis på bränsletillförsel har jag lite svårt att förstå tanken med. Finns säkerligen någon anledning jag inte ser bara. Köper inte riktigt att det skulle vara uteslutande för att spara på elförbrukning tex. Och med tanke på hur avancerade motorsystem man har i alla bmw, så borde även värme från överkapacitet vara en lätt match Att lösa. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Billigare komponenter gissar jag.
N55-motorn sitter ju även i 135, 335 osv där man plockar ut betydligt mindre effekt än i M2. Så man har stretchat lite närmare vad som går med pryttlarna i M2 helt enkelt. Och man uppgraderade M2s N55 med en del delar men lät andra vara samma som i 135, 335 osv. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jo sant, det är nog mest ekonomiskt för produktionen att använda samma artiklar som på andra bilar om det inte måste ändras, även tyskarna har väll börjat jobba efter LEAN nu, välkomna till millennium två
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
- Knotan kör en Markoolio Referens, Å millenium 2
Toppackningen ska nog kunna hålla, om den gjort det på min gamla m30 med snarlika kurvor. Dock har jag begränsat momentet mellan 2800 och ca. 4000. Jag tycker bilen blir oharmonisk att köra med "En momentkurva som en vägg" detta är ju dock en smaksak. Nyfiken fråga, tar bränslet slut pga. pumpens kapacitet, eller är det spridarna ? Jag antar att på en direktinsprutad motor är antalet vevaxel grader spridaren kan vara öppen mycket begränsat ? _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Mappen jag provade från bootmod3 (stage2 98 okt, den versionen de släppte tidigare i somras, de har släppt en omgjord mapp nu i september) kändes faktiskt brutalare på låga varv från 2500 upp till 3-4 nånting där den mappen successivt dog av till i princip inget alls påslag från original (vilket var "ett känt problem" typ enligt bootmod3). Den mappen var lite hysterisk (och skoj) att köra men lite väl mycket i botten och sen ingenting extra. Fanns aldrig fäste så det räckte under brukskörning runt stan.
_________________ Magnus Thomé |
||||
pump tar slut först sägs det på internet. _________________ Magnus Thomé |
||||
Mer bränslekontroll med perfekt dimensionerade spridare för effekten. Längre spridartider på låglast ger mer kontroll. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Jag är ganska säker på (vad jag hört från källor jag litar på) att man åker på max kapacitet på pumparna. Dvs redan när man bara höjer effekten marginellt från orginal (gäller m2) så måste man använda kompensering på spridarna för bränsletrycket inte är Helt linjärt. Vilket kan vara lite lurigt om det dessutom påverkas av hur mycket sås det är kvar i tankar.
Annars är jag med på vad du menar, men det är inte spridarna som är flaskhals utan pumpsetup. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Visste du kanske att jag är en obotligt löjlig markoolio-fan Jo det kanske funkar, direktinsprutad maskin med ställbara kamaxlar å allt vad det är, så kanske man har bra koll på cylindertrycket så det inte är ett så stort problem. Jag vet faktiskt inte men omöjligt är det väll inte. Jag vet iallafall att på direktinsprutade motorer, gör stor skillnad på vridet och responsen i låga och framförallt mellanregister vid vilken vinkel man öppnar spridarna. Gällande körbarheten med högt moment, så gör det ju underverk med elspjäll finns nog inga nackdelar med "för högt" vrid så länge man har bra kontroll via pedalen. Människans fot tillsammans med lite hjälp från ecu så går det att få mjukt å fint skulle jag tro _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 111, 112, 113 >> 48 besök idag (463049 totalt) |