Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
P1800 - Finbilen
1 besök senaste veckan (3059 totalt)
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Så, tänkte väl peta upp en tråd om finåkarbilen oxo.

Det är alltså en P1800S från 1968, en av 2800 tillverkade, S är alltså för Svensktillverkad och inte Sport. Köptes för 5 år sedan av grannar till mitt banrdomshem. Dom hade den i strax över 30 år och jag såg den på somrarna när jag var liten så nostalgifaktorn är ganska hög. Dessa två herrar körde den då bara vid sol på sommaren, så första flaskan blyersättningsmedel är inte slut än så jag fick med den vid köpet Mätaren säger strax över 3000 mil men den verkar ha slagit över en gång enligt besiktningsprotkollen jag har.

Så för någon vecka sedan hämtades den ur vinterförvaring som varade 5 år på grund av dåligt med garage hemma. Den startade faktiskt med lite starthjälp men spolade bensin dels matningsslangen till förgasarna plus att matningen til huvudmunstycket på ena förgasaren har gett upp helt, verkar ha vart lagat med felaktig slang nån gång i historien.

Så nu har jag rivit lös förgasare och batteriet, som satt som berget i nån form av takpapp eller nått. Kylsystemet är tömt på glykol eftersom den ska få en ny kylare. Den befintliga är ganska risig men läcker inte i alla fall. Givetvis hade avtappningsskruven rostat ihop helt så plåten böjde sig när jag tog i, blev att bända lite i nedre kylarslangen vilket resulterade i hyfsat med glykol på den stackaren som låg under ( dvs jag ) men nu är det tomt i alla fall.

Eftersom Britterna envisas med att hålla liv i saker en evighet så finns såklart alla reservdelar man kan tänkas behöva till en SU att beställa fortfarande, tänkte kosta mig komplett 'rebuild kit' plus nya huvudmunstycken till bägge förgasarna. Ska nog skynda mig innan Brexit

Hur som är det ganska behaglift att finskruva med en gammal B18. Ska ladda ultraljudstvätten och köra alla delar i så ska dom nätan se ut som nya. Dock är jag lite tveksam till att polera upp och renovera allt till nyskick, tror värdet behålls bättre i 'as is' skick vilket i mitt fall är ganska bra.


Klicka för större bilder!

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Ahh, kul med en P1800:a tänkte jag skriva men så hette de ju aldrig.... Så, kul med en 1800 S!
Jag har också en (en 67:a) som jag köpte som förstabil när jag var 17år. Nu har den stått undanställd i många år men ska nog komma ut nästa sommar. Men berätta mer om din bil, vad skall göras?
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Om jag minns rätt är 67 det året som dom flyttade tillverkningen

Just nu är planen bara att renovera förgasare och byta all slang, det mest är ganska torrsprucket med åren. Det är nått blinkersstrul plus lite mer smågrejjer som ska fixas. Ja allt som flyter ska såklart bytas samt att toppen borde konverteras till blyfritt.


Tänkte försöka köra lite nästa sommar, besikta en sista gång Har bara kört sisådär 20 mil med den sedan inköp.

Jag har nån plan om att bygga en lätt trimmad B20 med modern insprutning och lite sånt och lyfta i. Spara orginal motor och låda på hyllan, men vi får se hur det går

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Volvo P1800 började tillverkas 1961 i Storbritannien, 1963 flyttade man tillverkningen till Sverige eftersom man inte var nöjd med kvaliteten på bilarna. Då bytte man även namn på bilarna till Volvo 1800 S. Största förändringen på 67:orna var att bandyklubborna försvann och bilarna fick smalare kromlister.
/Claes

Vässad B20 låter som en bra idé!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Jag hade liknande dubbla SU-förbagasare på min MGB GT, tips är att kolla glapp i spjällaxlarna, mina läckte vaccum via axlarna. Fick hjälp av någon SU-doktor uppåt i landet vill jag minnas att brotcha ur och pressa i nya bussningar i brons med tätningar.

EDIT: denna kille hjälpte mig: https://www.blocket.se/vasterbotten/Helrenoverade_SU_forgasare_Volvo_A . . . .

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Sedär. Täntke jag skulle köpa mig ett renoveringskitt till o börja med. Lite osäker på att jag vill ha glanspolerat under huven när inget annat är det. Ska köra alla delar i ultraljudstvätten till att börja med, tror det blir precis lagom finish.

Men tack för tipset, ska ta o kolla glappet där sedan.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Andra projekttrådar
P1800 - Finbilen
1 besök senaste veckan (3059 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande