Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"oh!! säkerhetsbälte för 350kr! jag köper" ,,,,, not
2128 besök totalt
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
kanske dykt upp förut om pirattillverkade sabelbälten osv men ouch
https://www.facebook.com/luis.monzonartiles.7/videos/pcb.1022073166458 . . . .


_________________
janne pettersson
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532


Trådstartare
äsch, får inte videon å spela thumbs down

_________________
janne pettersson
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Finns på tuben oxå.
sjukt att våga köra med det... snacka om fel ställe att snåla.

ingen dålig smäll, kolla vecket i kardantunneln.


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Kan ju även vara slingningen runt burröret som inte är låst, utan bara förd fram och tillbaka (så som det levereras i kartongen).
Men jag har inte nagelfarit nåt annat fel i bilden än att bältet inte sitter kvar i "hatthyllan".

Sen är det ju alltid en förutsättning att man använder saker som är enligt spec, inte krockat med förut etc (beggade skalstolar har väl aldrig nån använt...). Men rätt grejer är ingen garanti mot felaktig montering.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Dom här bilderna hör till videon




_________________
Magnus Thomé
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



när vi klättrar i berg och gruvor med repfirning vertikalt hängande i repen så kör vi med petzls produkter såsom karbinhakar och annan utrustning som är i mkt bra smidd alumatrial, och jag har tittat själv på piratkopior
där dom "smidda" strål och aluprodukterna och är av gjuten alu och där brottytorna vid test ser ut som på videon...
Skrämmande att man använder sådant när livet hänger på detta.

En piratkopia kostar kanske 1/5 av äkta varan men är 100ggr sämre.

_________________
Jörgen Bock
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Jag har svårt att förstå hur man ens kan vara så dum att köpa bälten från kina / aliexpress. Han ska vara glad att han lever.
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



alindquist skrev:
Jag har svårt att förstå hur man ens kan vara så dum att köpa bälten från kina / aliexpress.
Jag med. Men jag misstänker att folk som handlar billigt trim, aero och chassikomponenter utan större krav på dokumenterad/mätbar effekt även kan få för sig att handla säkerhetsutrustning enligt samma recept. Det viktigaste är att det ser riktigt/rejsigt ut...

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Niklas Falk skrev:
Kan ju även vara slingningen runt burröret som inte är låst, utan bara förd fram och tillbaka (så som det levereras i kartongen).


Minst tre bilar har jag sett det på, en på en banträff trodde inte på att det fanns ett annat sätt förens han hade tittat på några andra bilar.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651



Freddo skrev:
alindquist skrev:
Jag har svårt att förstå hur man ens kan vara så dum att köpa bälten från kina / aliexpress.
Jag med. Men jag misstänker att folk som handlar billigt trim, aero och chassikomponenter utan större krav på dokumenterad/mätbar effekt även kan få för sig att handla säkerhetsutrustning enligt samma recept. Det viktigaste är att det ser riktigt/rejsigt ut...

Var det inte rätt så mycket hallå för ett tag sen som gällde billiga rattar som mer eller mindre gick att böja av. Lite samma känns det som.

Men vilken tur att han inte hade jethjälm utan intergral, då det såg ut som att han körde huvudet i ratten.
Annars är det rätt vanligt att ha öppen/lätt hjälm när man kör täckt bil.

Appropå "ser riktigt/rejsigt ut" kan jag aldrig glömma denna cigg tändare.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag skulle inte köpa bälten, ens med riktig dokumentation. Som har "öppna" "karbinhakar". Absolut inte i aluminium.

Skulle alla dagar i veckan hellre lägga pengar på noname bälten med rejäla lås/ögglor som är helt slutna i stål minst typ 3-5mm.
Även om såklart märkesprylar är att föredra, så tycker jag personligen inte att det är "ett måste". En nogran egen analys är viktigare.

Och den uppfattning jag då skapat är att det är helt hål i huvudet att fästa bälten med öppna hakar, eller över huvud taget i aluminium.

Har sett grejor i flyget som har öppna snabbhakar, i lättmetall. Men då är dessa alltid certifierade och individuellt kontrollerade av säkert 10 olika personer innan dem är uppe i luften.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Hur vet man då att det inte är kinakopior man får i kartongen när man betalar det tiodubbla? Kan man lita på alla återförsäljare som tar lagom mycket betalt?
Borde vara straffbart genom någon internationell lag att sälja kopior på säkerhetsutrustning thumbs down

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Jakob Hultkvist skrev:
Hur vet man då att det inte är kinakopior man får i kartongen när man betalar det tiodubbla? Kan man lita på alla återförsäljare som tar lagom mycket betalt?
Borde vara straffbart genom någon internationell lag att sälja kopior på säkerhetsutrustning thumbs down
Hur vet säljaren att ingen i kedjan spätt ut leveransen med varannan kopia?
Falska läkemedel är inget skoj det heller (varannan sockerpiller, varannan råttgift) ...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Nej det vet man aldrig.
Vet inte hur stor marknad det finnns för piratkopierade bälten. Men generellt så är det nog så att allt som går att sälja. Finns billigare kopior på.
thumbs down


Men å andra sidan, en vältillverkad kopia, är ju inte nödvändigtvis sämmre än originalet.

Men lite det jag menar med mitt inlägg ovanför, jag gör gärna en egen bedömning. Vet man att prylarna kommer från flyget, så kan man vara säker på att det är kontrollerat och bra.
Men å andra sidan "ska" man inte kunna få tag på saker som kommer från flyget,

Men kopierade bälten med stålknäppen, måste vara mindre farliga än kopierade bälten med aluminiumknäppen.
Billigt aluminium är garanterat avsevärt mycket farligare än billigt stål.
Själva "remmen" är inte den svåra delen att tillverka.
Man kan nog tänka sig att ett orginal rejsbälte är betydligt tåligare mot värme (brand) än en billigare rem som är mer plastig??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



knotan skrev:
Nej det vet man aldrig.
Vet inte hur stor marknad det finnns för piratkopierade bälten. Men generellt så är det nog så att allt som går att sälja. Finns billigare kopior på.
thumbs down


Men å andra sidan, en vältillverkad kopia, är ju inte nödvändigtvis sämmre än originalet.

Men lite det jag menar med mitt inlägg ovanför, jag gör gärna en egen bedömning. Vet man att prylarna kommer från flyget, så kan man vara säker på att det är kontrollerat och bra.
Men å andra sidan "ska" man inte kunna få tag på saker som kommer från flyget,

Men kopierade bälten med stålknäppen, måste vara mindre farliga än kopierade bälten med aluminiumknäppen.
Billigt aluminium är garanterat avsevärt mycket farligare än billigt stål.
Själva "remmen" är inte den svåra delen att tillverka.
Man kan nog tänka sig att ett orginal rejsbälte är betydligt tåligare mot värme (brand) än en billigare rem som är mer plastig??


Ett FIA bälte sträcker sig ca 20% vid en olycka, hur mycket sträcker sig ett piratbälte? När man i dagens läge kan köpe ett bälte med FIA märkning från typ 1000:- (sexpunkt) så känns det i mina ögon inte ens värt att köpa ett noname bälte. Vill man vara säker på att få äkta bälten ifrån vald tillverkare så är troligen det "ända" alternativet att handla ifrån dom stora, kända, välrenommerade försäljarna.

För något år sen var det en svensk webshop för motorsport som sålde Sabelt bälten för 500:- bältet. Han skrev dock att dom var kopior, men där förstår jag verkligen inte hur man tänker.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det jag menade var som sagt att jag köper hellre ett bälte med rejäla knäppen/byglar, än ett i aluminium.
Jag ser defenetivt att den största risken vid kollision är att ett knäppe/bygel i aluminium går sönder än att själva remmen sträcker sig så pass att man flyger ur vindrutan.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Allmänt banåkaforum
"oh!! säkerhetsbälte för 350kr! jag köper" ,,,,, not
2128 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande