Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mappa på rullande landsväg
1 besök senaste veckan (1298 totalt)
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Tjena!
Jag letar efter någon i Stockholmsområdet som kan mappa min bil, en hundkoja med delta400 ecu från specialist components, på rullande landsväg. Jag har än så länge varit i kontakt med turbocenter (efter att ha fått höra att jag skaffat mig ett olösligt problem med en motor som suger så har jag inte så stort förtroende för dom), pbz och jrm. Vill även se om det finns någon annan kontakt innan jag bestämmer mig.

Lite länkar till prylarna.

https://www.scs-delta.co.uk/delta-ecu-range
https://www.specialist-components.co.uk/index.php/shop/classic-mini-pe . . . .

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2240



enzodiac skrev:
Tjena!
Jag har än så länge varit i kontakt med turbocenter (efter att ha fått höra att jag skaffat mig ett olösligt problem med en motor som suger så har jag inte så stort förtroende för dom),


Va?
Har varit där och fått stort förtroende för Claus, kunnig och delar med av kunskapen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Absolut han verkar kunnig men han vägrade också ta till sig någonting. Han hade en stenhård uppfattning om att min motor inte går att göra något med, baserat på att dom försökte konvertera en gammal hundkoja till turbo med nåt random insprut för 30 år sen. Jag vet om begränsningarna med min motor men då den kommer med insprut från fabrik så måste detta kit jag installerat åtminstone gå att få lika bra som orginal. Han vägrade helt enkelt gå med på det och insisterade att jag inte förstått problemet och att jag skaffat något som inte går att lösa. Jag frågade om han kunde läsa på lite om mitt system för att skaffa sig en uppfattning av vad det handlar om. Det var han inte intresserad av. Han hade bättre saker för sig.
Trots stor kunskap så kände jag inte något förtroende för Claes. Personligheten passar mig inte.

Nu ska inte detta bli någon bashingtråd av turbocenter. Han vet om sin personlighet och det är fine. Jag ger mina pengar till någon annan som inte hånar mig det första dom gör.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2240



enzodiac skrev:
Absolut han verkar kunnig men han vägrade också ta till sig någonting. Han hade en stenhård uppfattning om att min motor inte går att göra något med, baserat på att dom försökte konvertera en gammal hundkoja till turbo med nåt random insprut för 30 år sen. Jag vet om begränsningarna med min motor men då den kommer med insprut från fabrik så måste detta kit jag installerat åtminstone gå att få lika bra som orginal. Han vägrade helt enkelt gå med på det och insisterade att jag inte förstått problemet och att jag skaffat något som inte går att lösa. Jag frågade om han kunde läsa på lite om mitt system för att skaffa sig en uppfattning av vad det handlar om. Det var han inte intresserad av. Han hade bättre saker för sig.
Trots stor kunskap så kände jag inte något förtroende för Claes. Personligheten passar mig inte.

Nu ska inte detta bli någon bashingtråd av turbocenter. Han vet om sin personlighet och det är fine. Jag ger mina pengar till någon annan som inte hånar mig det första dom gör.


Trist, bara att bevisa att han har fel då! Finns inget värre än stöddiga besserwissers som har rätt.....

Tyvärr har jag inga erfarenheter av andra motormappare i Stockholmsområdet. I Skåne är TS Motorsport duktiga, i Småland har jag varit hos Max Tuning, också duktig och lite ödmjukare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Japp, jag hittar nog någon till slut. PBZ, JRM och Stertman finns. Dom ligger nog alla på samma priser så jag får helt enkelt chansa

Många pratar bra om Turbocenter så jag tror dom klarar sig fint utan mig som kund

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Ultra motors kör ju i rototest också, vet inte vilka styrsystem dom går med på att jobba med, dom har ju tidigare haft ett eget också, vet inte hur dom jobbar nu. Ring och fråga

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

enzodiac skrev:
Japp, jag hittar nog någon till slut. PBZ, JRM och Stertman finns. Dom ligger nog alla på samma priser så jag får helt enkelt chansa

Många pratar bra om Turbocenter så jag tror dom klarar sig fint utan mig som kund


Mattias (Stertman) mappade min M2'a förra veckan. Mycket nöjd. Men jag har ju en välkänd "vanlig" motor som de sett säkert hundra gånger Helt klart värt att fråga Stertman hursomhelst thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Filip på Tuneit (M1 projekt här på forumet) är absolut värt en resa ner till Småland.
Kunnig och ödmjuk kille som jag är säker på får ut det mesta av ditt material.
Tror du kan anlita honom på en helg om det är lättare för dig att svänga ner då.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
bakmotor skrev:
Filip på Tuneit (M1 projekt här på forumet) är absolut värt en resa ner till Småland.
Kunnig och ödmjuk kille som jag är säker på får ut det mesta av ditt material.
Tror du kan anlita honom på en helg om det är lättare för dig att svänga ner då.


Tack för tipset, jag är säker på att det är en duktig kille, men småland låter lite långt att åka. Just nu är motorn orginal och behöver bara justeras in så jag kan köra med bilen normalt. Senare när jag byggt klart motorn kan jag tänka mig åka en bit för att få en riktigt bra justering.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Åk till en riktig mappare som mappar stand alone.

Tony i norrtälje. https://www.facebook.com/tony.averstedt

https://www.facebook.com/SvenskPrestanda/

tex

AGs tony i norrköping.

Ärtan på Pure-pf.com

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
erikjakan skrev:
Åk till en riktig mappare som mappar stand alone.

Tony i norrtälje. https://www.facebook.com/tony.averstedt

https://www.facebook.com/SvenskPrestanda/

tex

AGs tony i norrköping.

Ärtan på Pure-pf.com


Tacksam för svar! Ska kolla in

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
enzodiac skrev:
Japp, jag hittar nog någon till slut. PBZ, JRM och Stertman finns. Dom ligger nog alla på samma priser så jag får helt enkelt chansa

Många pratar bra om Turbocenter så jag tror dom klarar sig fint utan mig som kund


Mattias (Stertman) mappade min M2'a förra veckan. Mycket nöjd. Men jag har ju en välkänd "vanlig" motor som de sett säkert hundra gånger Helt klart värt att fråga Stertman hursomhelst thumbs up


Såg det! Bra att veta

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



Multi port insprutning på en motor med siamesiska insugsportar kan vara lite knepig att mappa pga att en cylinder stjäl blandning från den andra med delad port.
http://www.canems.co.uk/siameseports.php

_________________
Kai Anttila
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Jo precis den diskussionen som jag hade med turbocenter. Det är vida kännt att det knappt går att trimma en MPI på grund av hur insug och spridare sitter samt att ecun är låst. Mitt nya insug har dock spridarna högre upp och är ett alltså ett blött insug, eller närmare likt en förgasare. Då kommer man bort lite från detta problem och kan plötsligt trimma bilen precis som en förgasarmotor fast med ännu större precision tack vare en ecu och insprutning. Det hjälper också att ändra topp osv.
Det kommer dock alltid finnas en nackdel med siamesportar såklart, men inte till den grad att det inte går att göra något åt motorn. Bevisligen kör många i england med mitt system och dom får ut 5-6hk mer efter mappning jämfört med orginal.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2240



enzodiac skrev:
Jo precis den diskussionen som jag hade med turbocenter. Det är vida kännt att det knappt går att trimma en MPI på grund av hur insug och spridare sitter samt att ecun är låst. Mitt nya insug har dock spridarna högre upp och är ett alltså ett blött insug, eller närmare likt en förgasare. Då kommer man bort lite från detta problem och kan plötsligt trimma bilen precis som en förgasarmotor fast med ännu större precision tack vare en ecu och insprutning. Det hjälper också att ändra topp osv.
Det kommer dock alltid finnas en nackdel med siamesportar såklart, men inte till den grad att det inte går att göra något åt motorn. Bevisligen kör många i england med mitt system och dom får ut 5-6hk mer efter mappning jämfört med orginal.


Någon sa till mig att en topp från en BMW K100 passar på en Serie A motor, K1100 borde funka också då. Fint flödande 8 eller 16 ventilstoppar vore väl trevligt. Gissningsvis inte helt bolt-on...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
safe skrev:
enzodiac skrev:
Jo precis den diskussionen som jag hade med turbocenter. Det är vida kännt att det knappt går att trimma en MPI på grund av hur insug och spridare sitter samt att ecun är låst. Mitt nya insug har dock spridarna högre upp och är ett alltså ett blött insug, eller närmare likt en förgasare. Då kommer man bort lite från detta problem och kan plötsligt trimma bilen precis som en förgasarmotor fast med ännu större precision tack vare en ecu och insprutning. Det hjälper också att ändra topp osv.
Det kommer dock alltid finnas en nackdel med siamesportar såklart, men inte till den grad att det inte går att göra något åt motorn. Bevisligen kör många i england med mitt system och dom får ut 5-6hk mer efter mappning jämfört med orginal.


Någon sa till mig att en topp från en BMW K100 passar på en Serie A motor, K1100 borde funka också då. Fint flödande 8 eller 16 ventilstoppar vore väl trevligt. Gissningsvis inte helt bolt-on...


Japp, populärt alternativ. Passar inte rakt av och kräver rätt mycket arbete. Finns färdiga kit men då hamnar man på cirka 60 000:-. Det billigaste vore att swappa motor, men det blir svårt då bilen är så pass ny. Undersöker för tillfället möjligheterna att regga som ombyggt fordon, men det ser rätt mörkt ut.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241



Bor du i Upplands-väsby kan du snacka med Jocke på GZ-racing i Vallentuna, inte speciellt långt för dig.
Han var då trevlig och ödmjuk mot mig när jag kom med noll kunskap om styrsystem.

https://gzracing.se

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Skruva banåkabil
Mappa på rullande landsväg
1 besök senaste veckan (1298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande