Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24   >>
19 besök senaste veckan (245343 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Instämmer ser ut att kunna bli ordentligt svajigt sidledes när det börjar gå undan i kurvorna. Men väldigt enkelt att komplettera med kryss, tex wire tunna stag eller ännu bättre kolfiberband

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
stilldouble skrev:
En liten undran: verkar inte vingfästet bak en smula klent? ...Är lite orolig att det kommer att fladdra/självsvänga/ rätt friskt...


Man ska nog kanske inte oroa sig alldeles för mycket då en "klonbil" har rullat i ett par säsonger på racerbanor i Nya Zeeland med samma uppsättning vingfäste i 8mm aluminium som dessutom enbart är fäst i en klen aluminiumlåda (1,5mm Aluplåt) utan att "fladdra" sönder - allt enligt ägaren/föraren, så jag tar ett problem i sänder om det skulle uppkomma.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Jag har väl inte direkt så mycket att lägga upp just, utan håller på med en massa småpryttlar som skall vara klart till SFRO2/Regbesiktning.
Har fått hem lite längre ändar till stötdämparna för att få upp markfrigången en aning bl.a




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Håller på och gör en mall till "plattan" som skall bli "fastsättnings-anordningen-för-fronten-så-att-fronten-sitter-fast-nu-när-vingen-är-avplockad" - långt ord.....
Bogseröglan skall för övrigt också plockas av för säkerhets skull då den blir utstickande utan kolfibervingen monterad.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Ungerbar text på regskyltshållaren! thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
DJ skrev:
Underbar text på regskyltshållaren! thumbs up
thumbs up

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Donade lite med en spärr till bakhuven så man slipper sätta dit det långa vattenpasset varje gång man vill greja i maskinrummet.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Är det skenor/profiler för lådhurts??
Varför satte du inte gasfjäder istället när du ändå gjorde nästan samma konstruktion??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har bara donat med lite småsaker sista tiden, men grunnat lite över handbromsspaken. Den som sitter där nu funkar bra, men sitter lite dumt till. Har varit inne på en elektrisk handbroms, men det hinns inte riktigt med just nu så en modifiering av den som sitter där så själva handtagsdelen kommer upp i mer "användarvänlig" höjd blir det istället. Har skickat efter en beg från en av Volvomodellerna som jag ska plocka lite delar ifrån - sitter en modell på senare V50 som är upphöjd. Till vintern blir det en elektrisk!






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Överst är den spaken jag använde först. Nu har jag börjat o kapa upp Volvo spaken - den nedre så jag kan fästa den på plats. Handtaget kommer att hamna precis ovanför stolskanten vilket underlättar användandet.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
guldgroda
Lund
Här sen Okt 2018
Inlägg: 4



Ford33 skrev:
Har bara donat med lite småsaker sista tiden, men grunnat lite över handbromsspaken. Den som sitter där nu funkar bra, men sitter lite dumt till. Har varit inne på en elektrisk handbroms, men det hinns inte riktigt med just nu så en modifiering av den som sitter där så själva handtagsdelen kommer upp i mer "användarvänlig" höjd blir det istället. Har skickat efter en beg från en av Volvomodellerna som jag ska plocka lite delar ifrån - sitter en modell på senare V50 som är upphöjd. Till vintern blir det en elektrisk!

https://rejsa.nu/im/user/19664/2019-08-14-06-20-36_img_20190812_165719 . . . .

https://rejsa.nu/im/user/19664/2019-08-14-06-31-17_img_20190811_103939 . . . .

https://rejsa.nu/im/user/19664/2019-08-14-06-33-14_skarmklipp.jpg


Om jag inte fått fel information till mitt bilbygge så behöver du ha "självbalanserande" handbroms för SFRO-godkännande. Typ nåt sånt här:



/Gustaf

_________________
Gustaf Fjaestad
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Nej det ska väl inte behövas?

En väl injusterad OEM handbroms är inte självbalanserande ens.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
guldgroda
Lund
Här sen Okt 2018
Inlägg: 4



erikjakan skrev:
Nej det ska väl inte behövas?

En väl injusterad OEM handbroms är inte självbalanserande ens.


Som sagt, jag kan ju ha fått fel information, men när jag visade bilder på min handbromslösning på Locostsweden fick jag som svar att det behövs.
Har ingen källa på det dock, så lättast är kanske att kontakta sin SFRO-besiktningsman och få det uppklarat!

Här är diskussionen vi hade: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13663-esther-seven-31/p . . . .

_________________
Gustaf Fjaestad
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
guldgroda skrev:
erikjakan skrev:
Nej det ska väl inte behövas?

En väl injusterad OEM handbroms är inte självbalanserande ens.


Som sagt, jag kan ju ha fått fel information, men när jag visade bilder på min handbromslösning på Locostsweden fick jag som svar att det behövs.
Har ingen källa på det dock, så lättast är kanske att kontakta sin SFRO-besiktningsman och få det uppklarat!

Här är diskussionen vi hade: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13663-esther-seven-31/p . . . .


Som sagt - alla bygger efter sitt eget tycke och det finns många olika vägar fram till ett mål..jag har min ledade del där den tvärgående skruven sitter vid vajrarna på den "gamla" spaken och den nya är ju inte klar ännu så jag tror att jag löser det också så småningom.
Du har säkert inte fått fel information, men när man kollar ditt forumsinlägg på hur du löste den frågan innan du ändrade konstruktionen så kanske det hade varit svårare att få till det skulle jag gissa.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det finns inget formellt krav på att det ska vara en "våg" som balanserar parkeringsbromsen, utan kravet är att den ska ta tillräckligt jämnt. Det brukar vara enklast att uppnå med någon form av "våg". Men det är inte ett krav på det sättet.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Tack Gustaf för förtydligandet.

Nåväl - handbromsen ombyggd o klar.
Sitter ett länkhuvud som "våg numera. Jag gjorde även en justerbar stopp så att man kan justera ner handtaget så det kommer längre ner mellan stolarna om det skulle vara ivägen vid något tillfälle.
Får - sen i vinter när bilen skall plockas ner o få lite färg på chassiet - även göra en annan lösning på handtaget till handbromsspaken - känns overkill att ha kvar den "fancy" läderstruten som satt original på handtaget..


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag tycker ju läderstruten har en viss tuch som inte är helt fel.
Men ser kanske lite knasigt ut med bara översta delen.

När jag såg din regskylt kom jag å tänka på en annan jag följer i ett liknande bygge i kanada, har du Instagram???

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Hur har jag missat det här? Sträckläst sedan början - herre jösses vad bra det blir!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
i96danma skrev:
Hur har jag missat det här? Sträckläst sedan början - herre jösses vad bra det blir!


Tack - det hoppas man att det blir när det blir mer färdigt.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Härligt när det dyker upp lite nya paket - nu kan man fixa till en bättre infästning mellan insug o toppen så det blir helt hundra tätt:


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Jag gillar inte alls sådana här byggen. De får mig nämligen att själv vilja starta ett nytt galet projekt Bra jobbat!! thumbs up

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24   >>
19 besök senaste veckan (245343 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande