Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3, ... 30, 31, 32   >>
19 besök idag (126884 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
blixten skrev:
Finns det några nackdelar att göra en tröskel i galvaniserad plåt? Jag menar om man ändå måste tillverka en ny, är det då inte bättre att göra en galvad tröskel när den skall sitta på en så utsatt plats.


Njae, vet väl inte riktigt men galvad plåt är rätt obehaglig/jobbig att svetsa i när man slipat rent och svetsat så är ändå galvskyddet borta och då ofta på de ställen som är mest utsatta .

En bra svetsprimer och grundning med efterföljande rostskyddsmedel efter lackering håller bra !

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Det är inte billigt med plåtdelar till E9 , i ett försök att lura mig själv till att "spara pengar" så köpte jag en ordentlig sick och fals. Har haft en handjagad tidigare men detta monster är något helt annat.

Köpte den genom KNT Hjul & Verktyg och är riktigt nöjd, detta är en rejäl maskin!

Väntar lite plåtdelar men snart är det dags att sätta igång.




_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Dagens status:

I princip rensad, ska ut med innertak och instrumentpanel nån gång också.

Chassiprylar snart redo för blästring och pulverlack, karossen snart redo för operation trösklar.







_________________
Calle Olsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Snyggt jobbat!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Tack!

_________________
Calle Olsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Denna har verkligen hamnat i rätta händer med tanke på vad du presterat med dina senaste renoveringar. Att kapa bort 10, 20 eller 30 cm rost är egentligen inte så stor skillnad - det ser bara värre ut innan man börjar.

Därmed inte sagt att jag skulle vågat mig på detta projekt, men det påminner en del om statusen på den MGB GT jag tog över efter min pappa innan han kastade sig över vraket med vinkelslip och svets.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Hur sjukt det än låter så ser jag fram mot lite rostlagningsbilder från dig, du ju brukar leverera högsta kvalitet.

( känn ingen prestationsångest nu bara...)

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3976



Kör hårt thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Denna har verkligen hamnat i rätta händer med tanke på vad du presterat med dina senaste renoveringar. Att kapa bort 10, 20 eller 30 cm rost är egentligen inte så stor skillnad - det ser bara värre ut innan man börjar.

Därmed inte sagt att jag skulle vågat mig på detta projekt, men det påminner en del om statusen på den MGB GT jag tog över efter min pappa innan han kastade sig över vraket med vinkelslip och svets.


Tack Mats, jag känner ungefär likadant, rost är rost och det spelar nästan ingen roll om en bil är "lite" rostig överallt eller genomrostad överallt. Mängden arbete är ungefär detsamma, sen är det jubtrevligt pmmman kan urskilja hur plåten sett ut från början så man vet ungefär var man ska..

Min bil är förhållandevis "oskruvad" och osvetsad sen tidigare vilket är skönt!

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Janne J skrev:
Hur sjukt det än låter så ser jag fram mot lite rostlagningsbilder från dig, du ju brukar leverera högsta kvalitet.

( känn ingen prestationsångest nu bara...)


Lite jobbigt känns det.. Men det skall nog gå att få ihop, mest spänd är jag på att få använda min nya sick o fals och göra lite golvplåtar!

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ragnar skrev:
Kör hårt thumbs up


Tack , snart är ursäkterna slut så jag får väl sätta igång!

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Rostreparation påbörjad . Låst lyften i toppläge och sedan "vägt" in fyrkantsprofiler i våg, karossen fäst i bakre pinnbultarna till silentblocken, diffästet och främre ramsnokarna.

Satt krysstag i dörröppningar och tagit ett gäng referensmått för att hålla koll så karossen inte rör sig.

Rostbilder...






_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Mer rost...










_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Lite mindre rost :

Gör trösklarna i två sektioner , vågar inte skära bort allt på en gång för då rasar nog bilen ihop.

Påbörjat främre, de har 3 st tröskelplåtar, en inre , en mittre och en yttre, utanpå den sitter sedan en "dekorplåt skruvad.. Tro fan det rostar..

Jag gör egna inner och mittentrösklar i 2 mm plåt (org 1,5) för att få en styvare konstruktion. Yttre tröskel blir en original.






_________________
Calle Olsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Vackert! Verkligen rost-porr i dess bästa form

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647



Sonett7 skrev:
Vackert! Verkligen rost-porr i dess bästa form


+1 thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



En tanke bara: vore det inte bättre att blästra först och sen börja rodtlaga?
Jag gjorde som du pga kallgarage och att jag var rädd för rost efteråt. Men med facit i hand så hade det varit mycket smidigare och veta vad man hade att jobba med, samt slippa behöva slipa färg överallt där man ska svetsa.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Hatten av för att du tar dig an detta projektet!
Jag har svetsat min beskärda del av rost genom åren och är inte avundsjuk, möjligen på slutresultatet så.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



And ersJepp sson skrev:
En tanke bara: vore det inte bättre att blästra först och sen börja rodtlaga?
Jag gjorde som du pga kallgarage och att jag var rädd för rost efteråt. Men med facit i hand så hade det varit mycket smidigare och veta vad man hade att jobba med, samt slippa behöva slipa färg överallt där man ska svetsa.


+1 Men det måste göras på plats i detta läget..

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
En tanke bara: vore det inte bättre att blästra först och sen börja rodtlaga?
Jag gjorde som du pga kallgarage och att jag var rädd för rost efteråt. Men med facit i hand så hade det varit mycket smidigare och veta vad man hade att jobba med, samt slippa behöva slipa färg överallt där man ska svetsa.


Det hade varit klart skönt att slippa sopa rosthögar varenda kväll men dels tror jag knappt att det varit någon bil kvar efter blästring karossen är erkänt vek i konstruktion. Sen är det skönt att ha något fragment kvar för att förstå hur plåten faktiskt sett ut och varit konstruerad från början.

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



2 mm plåt i trösklarna måste göra stor skillnad på styrkan i karossen, snyggt jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3, ... 30, 31, 32   >>
19 besök idag (126884 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande