Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 75 " städa ur garaget edition"..
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (8995 totalt)
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Att man aldrig lär sig... Nu så är man i läget med "färdig" Toyota ( nej sluta tjata(detta riktad till vissa av mina lokala vänner som läser min tråd)jag kör väääääääldigt lite Toyota).

Här står man då med ett garage helt i avsaknad av projektbilar och hyllorna fulla av "kunde vara bra att ha grejor" över så den logiska biten blir då att köpa en bil att stoppa allt i. Den här tråden hade lika gärna kunnat heta "Skulle vi inte bygga nytt kök käre make edition" . men tydligen bör man ha med ett bilmärke o sådant i rubriken .

Nåväl som den glada optimist man är så råkade jag köpa en 242a av den praktiska årsmodellen 1975 och en snabb titt på hyllorna hemma så finns följande.
Motor M10 turbo komplett minus styrsystem vilket ändå skulle skaffas.
Låda 262 dogbox 4 pet bmw låda m ny koppling o tryckplatta
Intercooler mod jättestor
Soppapumpar 2x splitt nya för E85
Fuelcell
och lite annat onödigt småkrafs.

Allt det här borde göra sig skapligt bra i tänkta förpackningen och kommer förhoppningsvis bara att byggas enligt temat funktion före form och framförallt före finish. Vad som jag inbillar mig är det enda som saknas förutom självinsikt och förnuft är.
Kardan ngt som ska passa mellan bmwlåda och Volvo bakaxel.
Vettiga motor och växellådsfästen
Styrsystem (lär bli maxxecu mini)
ev sitta fast stol

Allt övrigt jag saknar lär märkas under resans gång. Det positiva med bilen är väl att det inte var speciellt mkt rost en del lagat på tveksamt sätt, den är komplett och besiktad i nuläget iaf 'ACM glasfiberskärmar fram o bak, sedan så finns det lite annat att gör men det kommer jag väl till senare.
picture sharing

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Det här lilla sidospåret går som förväntat..
När man alltid byggt bilar utanför sitt hemmagarage så har man kanske inte riktigt kontrollmätt garage kontra tänkt farkost.
Jag har nog aldrig haft en bil större än compacten och då bara förvarat den hemma.
Volvo mojängen visade sig var 5 meter lång och mitt garage 5.35 .
Nähä nåja, det får nog lösa sig
Städa o rensa upp i garra pågår, märkligt nog så tyckte inte frun att mitt förslag att riva en innervägg och krympa utrymmet för stallhyresgäster o omklädningsrum var en bra idé .

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Blir ett kul projekt att följa, mer bilder på bilen thumbs up

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Trevligt med en räservolvo.
Hur ser planerna ut för väghållningen?
Jag har lite prylar liggandes i garaget från ett projekt som aldrig kom till skott.

Coilovers fram (riktiga rejäla grejer, inget hemmasvetsat). Justerbara topplagringar fram. "Coils" bak. dvs Fjädersäten för smalfjäder med höjdjustering. Ett gäng fjärdrar till coilsen i olika styvheter. Bilsteindämpare fram och bak. IPD krängningshämmare fram och bak. Justerbara krängarstag fram. IPD justerbara momentstag bak. Saknas väl egentligen bara ett ställbart pandhartstag och ev lite styvare bussningar till länkarmarna för att chassit ska vara "komplett"

_________________
Christoffer Persson
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Fjädring o väghållning har jag inte funderat över alls , men det kan vara av intresse då jag hoppas den ska ge lite lagom effekt och jag är inte helt övertygad om att det är passligt med org fjädring o effekt på minst 400 whp om jag misslyckas helt med msppning o så. Målbild motor är väl 6xx plus helst.
Skicka ett prisförslag på PM.
Mvh Erik
Mer bilder kommer inom en framtid

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
. Nu blev jag lite lätt fundersam på det här.mwd årsmodell o motorbygge?
Jag hade ju hoppats på att kunna regga med m10 turbo o 220hk (ish) men så.jag tittar mer noga i nyktert tillstånd så är.min praktiska en mindre praktisk 76a eller?

Modellåret är.ju helt klart 76 med B20 inte helt vanligt tror jag men den är reggad september 1975?

Jag har sett 2 skolor den ena säger att modellåret är vad som styr medans jag hittat följande på sfro




Regdatum vore ngt bra iaf
Vad göra Gustaf kom.o svara

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
cAWPer
Sundsvall
Här sen Apr 2018
Inlägg: 5



Jag har en 244:a -76:a tagen i bruk -75 och funderade över exakt samma sak. Jag ringde SFRO och frågade och fick då till svar att bilens årsmodell är vad man går efter. Att den var tagen i bruk 75 spelade ingen roll. Kommer du fram till något annat får du gladeligen meddela mig då jag står inför en reggbesiktning innan sommaren

_________________
Nicklas Hägglund
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Tror tyvärr det är svårt med att få en 76a till en 75a , nåja på det stora hela spelar det inte sån stor roll för mitt bygge men det är ändå skönt att åka besiktat. Nu är min plan mest att få ihop ngt skoj av det som finns i garaget.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Annars går det ju rostlaga A-stolpen

_________________
S Örnberg
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Jo det är väldigt vanligt med lokal rost där har jag hört

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Finns inte kryphålet med etanolkonvertering kvar?

Kör du E85 istället för macksoppa kunde du tidigare regga bilar efter -75 med turbokonverterad motor. Ingen aning om det fortfarande går, men jag kan i vart fall regga min motor med eftermarknadssprut och singelspjäll om jag kör på E85 istället för 95 Oktan (också en -76a)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Som ombyggt fordon går det göra så, inte vid en vanlig regbesiktning

_________________
S Örnberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



I detta fall är det som sagt årsmodell som gäller, dvs 1976.

I skarven 1992/93 är det datum för ibruktagande men det är bara intressant för enkelt motorbyte, utan ombyggt fordon.

Vill man regga en 240 1976 med M10 turbo är det ombyggt fordon, med E85, katalysator och lambdareglering som är den väg som normalt sett funkar. Och då får man ju byta även bromsar och bakaxel vilket gör att det inte längre är så enkelt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Tack Gustaf, det var det jag misstänkte, och som jag uppfattat det så får man eftermontera katalysator o eftermarknadsprut med lamdareglering eller? Det var inte så gott om M10 med katalysator (tror jag) men visst finns det på e30 m M10? Den fanns fram till 88 i e30 el 7/87 (på europamarknaden).M10an fanns både 316iK 318iK o 518iK så får jag ändra en sådan lite lätt för miljöns skull m e85 bla så blir jag mkt lyckligare då det är precis nog är en sådan jag byggt på är jag helt säker på då.
Bromsar o bakaxel lär ju bytas hur som helst i den här bilen.
jag föredrar att köra reggat o sfro såklart hur få mil det än körs

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det är inga problem i sig att bygga på en gammal M10 som uppgraderas med modern motorstyrning osv men det ska ju vara en sansad specifikation :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Perfekt, den här m10an har en mycket sansad och genomtänkt specifikation.


_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Absolut är det så :-)

Nu skulle det ju vara ett enkelt bygge men fläskar du på med rejäla bromsar och en kul bakaxel kan det ju bli ett fint dispensbygge för 20 kW/100 kg vilket gör att man kan regga med rätt bra effekt i en 240. Då behöver man inte hålla igen lika mycket...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare

Nåja kanske ett mer diskret luftsystem är mer tilltalande för sfro så jag tog fram ett gammalt "urrör" ur bra att ha lådan.

Litet fult ej avstämda pipor osv men ändå bromsat helt ok siffror med det 448 whp på bensin o s200 på tidigare M10 så kan vara en början.


Blir att låna lite från nya röret för att få ihop det bara.

Annars lite rost, konstiga lagningar icke monterade hjulhus efter kapning av tidigare ägare (märkligt att man inte sätter ihop det INNAN man lackar bilen






Plåtfälgar 16"


Lagom rymligt motorrum siktar på provmontering





Siktar på att provlyfta i inom kort

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Finns det någon erfarenhet här av bakvagn från e39 på annan bil? Den är lätt finns bra modeller och touringen har t.o.m liggande dämpare ju. Skulle vara av intresse om.ngn testat i ngt ombyggt fordon. Den är ju bred som tusan men bryggan borde gå att smalna av antar jag? 4st fästpunkter bara och resten av drivlinan blir ju bmw så en del saker blir enklare då. Drivaxlar får säkert göras om men lite roligare med en sådan än tex en ford 8.8 eller 9" som annars kan ligga nära till hands.
Så här ser den ut iaf



Inte för jag tänkt det skulle spåra ur men framtidssäkra drivlina för ev Sfro räknas inte som urspårning antar jag.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



gasekke skrev:
Finns det någon erfarenhet här av bakvagn från e39 på annan bil?

Jag tror det är den bakvagnen som sitter på en vit E30 i stan

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Touringbakvagnen skulle jag undvika, e39 touring är hemsk att köra, sedanen är många ggr bättre.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 75 " städa ur garaget edition"..
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (8995 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande