Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Oval skiva från Tarox
1751 besök totalt
Linkan_00
Stockholm
Här sen Okt 2019
Inlägg: 5


Trådstartare
Hej alla erfarna! Jag har råkat ut för något tråkigt. Har monterat ett bromsskivekit med bromsbelägg från Tarox på min Stelvio Quad. Detta kit blev jag rekommenderad av från Forza.se

Monterade kittet och körde cirka 80 normala mil. Fick upp ett rejält gnissel som va helt otroligt. Hörde av mig om det till forza och fick tipset att rengöra ordentligt. Sagt och gjort. Brakeclean och stålull inhandlades. Beläggen såg bra ut men gjorde rent ändå. Tystnad uppstår, skönt!

Åkte sen på bankörning Mantorp och la 3-4 hårda varv efter uppvärmning. Plötsligt börjar det "skava" i vänsterfram med ett oregelbundet ljud. Jag kör av direkt och kollar vänster fram. Rejält varmt. Mycket varmare än något annan hjul/bromsskiva. Tänker att jag borde lufta detta mer så ger mig ut på flera varv kylning i lugnt men kylande tempo. Det oregelbundna skavet kvarstår. Åker hem till stockholm med ett minskande skavljud.

Väl hemma inspekterar jag bromsskiva och OK och noterar ett slipspår i oket från skivan. Belägget är rejält glasserat. Är detta nånting som är ok att en skiva blir oval?!

Har kontaktat forza men inga vettiga förslag....

_________________
Mattias LIndqvist
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Rent spontant... 3-4 hårda varv med en så pass tung och effektstark bil kräver nog bättre bromsar ån tarox.
Samtidigt väldigt konstigt att det bara är vänster fram... känns ju mer som att det ska ha varit något med oket...

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Linkan_00
Stockholm
Här sen Okt 2019
Inlägg: 5


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Rent spontant... 3-4 hårda varv med en så pass tung och effektstark bil kräver nog bättre bromsar ån tarox.
Samtidigt väldigt konstigt att det bara är vänster fram... känns ju mer som att det ska ha varit något med oket...


Orginal skivor orkade med många varv jämnfört. Tycker det är risigt att inte stå bakom sina rekommendationer....

_________________
Mattias LIndqvist
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Linkan_00 skrev:
E.Svensson skrev:
Rent spontant... 3-4 hårda varv med en så pass tung och effektstark bil kräver nog bättre bromsar ån tarox.
Samtidigt väldigt konstigt att det bara är vänster fram... känns ju mer som att det ska ha varit något med oket...


Orginal skivor orkade med många varv jämnfört. Tycker det är risigt att inte stå bakom sina rekommendationer....


VAD exakt menar du att säljaren ska ha rekommenderat dig? Finns det något hos den leverantörens leveransvillkor som lovar att saker inte slits konstigt vid körning på en bana?

Rally / Racing Trackdays m.m.

För produkter som som används till Rally, Racing, trackdays och liknande verksamhet gäller inte garantier eller liknande åtaganden.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Har du möjlighet att mäta upp hur mycket det slår radiellt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Är det samma dimensioner på de nya skivorna som vad det var org?

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



låter konstigt att skivorna skulle bli ovala. är det lösa bells som inte varit spända tillräkligt?

du har inga bilder.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ja det behövs lite mer info för att gå till botten med vad som faktiskt gick snett. Vad felet orsakades av, har skivan fel mått på något sätt och i så fall var?

- Just den skivan gick mycket varmare än den på andra sidan tydligen. Det är fråga nummer ett, det tyder på något helt annat fel initialt. Om skivan har mått utanför toleranserna, slår axiell, radiellt osv så går den inte mycket varmare. Kärvade bromscylindern? Vad annat kan ha orsakat den högre temperaturen på just den?

- Fråga två är måtten. Jag förutsätter att skrapmärket är 100% pga radiella mått? Dvs inte alls påverkat av axiella mått? Hur mycket slår den radiellt? Max och min diameter jmfrt med originalskiva. Som skrivits, är det en flytande skiva där skiva och bell inre är korrekt centrerade?

Men som sagt, varför gick den varmare än på andra sidan, man måste nog börja med den frågan. Den är ju viktigare att förstå för framtida bankörning för jag har lite svårt att se att en sidas broms går mycke varmare pga en bromsskivas fel?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Finns det något glapp i hjullagret på den varma sidan?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Det är inte så enkelt som att antisladdsystemet/elektriskdiff bromsar extra på det hjulet?

/Calle

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

cossy_calle skrev:
Det är inte så enkelt som att antisladdsystemet/elektriskdiff bromsar extra på det hjulet?

/Calle


Det skulle ju definitivt kunna värma extra. Känns troligare än kärvande bromscylindrar på en såpass ny bil thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Magnus Thomé skrev:
cossy_calle skrev:
Det är inte så enkelt som att antisladdsystemet/elektriskdiff bromsar extra på det hjulet?

/Calle


Det skulle ju definitivt kunna värma extra. Känns troligare än kärvande bromscylindrar på en såpass ny bil thumbs up


Jo men det borde gett samma effekt med orginalskivorna vilket han skriver höll mycket bättre.
Om orginalbromsarna höll ok så är det ju antingen nåt med de nya skivorna eller installationen av dom som startat problemet. Jag skulle säga nog plocka av båda framhjulen och mäta upp diametrar och kast på bromsskivorna så man har mått att jämföra med.
Citera
Linkan_00
Stockholm
Här sen Okt 2019
Inlägg: 5


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
cossy_calle skrev:
Det är inte så enkelt som att antisladdsystemet/elektriskdiff bromsar extra på det hjulet?

/Calle


Det skulle ju definitivt kunna värma extra. Känns troligare än kärvande bromscylindrar på en såpass ny bil thumbs up


Jo men det borde gett samma effekt med orginalskivorna vilket han skriver höll mycket bättre.
Om orginalbromsarna höll ok så är det ju antingen nåt med de nya skivorna eller installationen av dom som startat problemet. Jag skulle säga nog plocka av båda framhjulen och mäta upp diametrar och kast på bromsskivorna så man har mått att jämföra med.



Jag ska sätta skivan i en svarv och skala av det som avviker. Kan passa på och mäta innan. Som sagt orginalskivorna pallade 4 ggr så många varv (i etapper) med orginal bromsbelägg. Såhär i efterhand skulle man ju bara bytt till typ pagid belägg och behållt skivorna runt om!

_________________
Mattias LIndqvist
Citera
Linkan_00
Stockholm
Här sen Okt 2019
Inlägg: 5


Trådstartare
Kolja skrev:
Finns det något glapp i hjullagret på den varma sidan?


Inget glapp. Bilen är flång ny!

_________________
Mattias LIndqvist
Citera
Linkan_00
Stockholm
Här sen Okt 2019
Inlägg: 5


Trådstartare
Kolja skrev:
Linkan_00 skrev:
E.Svensson skrev:
Rent spontant... 3-4 hårda varv med en så pass tung och effektstark bil kräver nog bättre bromsar ån tarox.
Samtidigt väldigt konstigt att det bara är vänster fram... känns ju mer som att det ska ha varit något med oket...


Orginal skivor orkade med många varv jämnfört. Tycker det är risigt att inte stå bakom sina rekommendationer....


VAD exakt menar du att säljaren ska ha rekommenderat dig? Finns det något hos den leverantörens leveransvillkor som lovar att saker inte slits konstigt vid körning på en bana?

Rally / Racing Trackdays m.m.

För produkter som som används till Rally, Racing, trackdays och liknande verksamhet gäller inte garantier eller liknande åtaganden.


Självklart är det högt slitage på även trackdays jämnfört med vanlig gatåkning. Jag tycker dock att en bromsskiva inte ska "slå" sig oval. Det måste tyda på något knas med materialet. Dessa skivor är monterade och klara från Tarox (centrum i alu och bultar i skivan). Angående stå bakom sin rekommendation: Jag mailade forza först och frågade om belägg. Jag fick då frågan om skivor och belägg kunde vara intressant. Visst tänkte jag - om de är bättre än orginal (vilket borde vara självklart. Varför annars köpa annat fabrikat)! Nåja, får nog bita ihop å hålla käft bara.

_________________
Mattias LIndqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ja tåligare belägg och kylning brukar ju alltid vara hög prio, byte till andra skivor mera "meh" (men det beror säkert på bilfabrikant, kvalitet på originalskivor...). Själv har jag testat byte till icke original två gånger, billigare Bremboskivor som slets ner på nolltid och dyra fina PFC som funkade som original mer eller mindre för mig iaf.



Eftersom det är en flytande skiva det handlar om, undrar om den dragits på fel sätt när centrum o skiva giftes ihop, borde ju kunna generera massa skeva spänningar i värsta fall kanske?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Linkan_00 skrev:
Kolja skrev:
Finns det något glapp i hjullagret på den varma sidan?


Inget glapp. Bilen är flång ny!


Och du har undersökt, att bilen är ny är ingen garanti att det inte kan finnas defekta komponenter.

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Oval skiva från Tarox
1751 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande