Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 109, 110, 111 >> 337 besök senaste veckan (623267 totalt) |
Ok, så så länge man inte byter ut alla ställen där chassinummer kan finnas stämplade, vill minnas att det finns en brick med chassinummer och ett nummer instansat i karossen så är det alltså det som ger identieten? Det ger alltså att karossen är identiteten iom att ramen är integrerad i karossen då s.a.s? Kan man säga så? Jo, golvet är verkligen helt slut. Den har stått i högt gräs på ett och samma ställe i drygt 10 år. Ett rikitgt helgrån på en sån modell Hm, röram vore kanske melodion men jag tror det blir överkurs för oss två glada amatörer. Vi hade ett proffs med oss som dömde ut golvet. Ska kolla vidare på det där med obyggt fordon då min kompis redan har 2 st som är reggade som det. Det är positivt att man behåller ursprungsår. Regler och sånt uppdateras ju och de två bilar han redan är som o.b.f. har båda över tio år på nacken sedan de reggades. 1000 tack för bra svar Gustaf!
Ser man på! Hur fasiken kunde jag missa det när jag googlade. Det var ju nöstan inga pengar alls! tack, Janne! Har du sköpt några detaljer av dem till ditt bygge eller hade du sån tur att det mesta var relativt friska delar? Har så sett du fått gjort en del snygga lagningar bland annat i kofferten där den går över till julhus med du är ju en riltig vituous när det kommer till plåt och svets. Tack, båda. Vi hade missat att det inte var ramlyft som gällde på denna bil då karossen blir ett och ramen blir fristående. vad vor världen utan Rejsa. Tackar som ödmjukast. _________________ Alex N Eriksson |
||||||||
Vilka krav på stöldskydd gäller på ombyggt fordon?
Jag vet att ett EG-direktiv började gälla 2012 vilket innebär att man måste ha fungerande ratt- eller växelspakslås. Frågan är egentligen om rattlås och tändningslås måste vara samma sak? Jag använder fortfarande tändningslåset mellan stolarna på min bakhjulsdrivna Saab, men växelspakslåset fungerar inte längre. För att råda bot på detta har jag skaffat en ny låscylinder till min rattstång som kommer från en Opel Corsa. Är detta en gångbar väg, eller kan bilprovningen ha synpunkter på det? Mvh Jonathan |
||||||||
Det ska vara helt OK, men du ska inte ens behöva gå så långt.
I ombyggt fordon ska det vara anordning som förhindrar start av motor, ELLER låser ratt/transmission. Så enbart rattlås, enbart växelspakslås eller enbart tändningslås ska accepteras. Jag vet att vissa besiktningsmän inte har koll på det så hänvisa till TSFS 2013:63, kap 41 26§ om de krånglar. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Ah, så bra. Jag blev mest nojig när jag nyligen fick tvåa på rattlås ur funktion på min lätta lastbil. Skadar ju inte att ha en extra nivå säkerhet oavsett. 🙂
Mvh Jonathan |
||||||||
Hej! Jag har också gått i tankarna på att sätta en ls1 i min 944 na (163hk) men trodde inte det skulle gå med 15kw/100hk då ls1 har 305 hk? bilen väger 1340 kg (tjänstevikt) och räknar med att en ls1 skulle tynga ner bilen runt 60 kg så alltså: 15*14=210*1,34=281hk, eller räknar jag fel? för du skriver 1226 kilo kan ge 296 hk och då borde väl 1340 kg kunna rymmas inom 15kw/100 kg? Om inte, kan man tynga ner bilen så det går att få i en ls1? Sista frågan, om jag byter: Motor till ls1 Växellåda till Porsche 951 (944 turbo) Bromsar till antingen Porsche 951 eller Cayenne (båda gör att hjulupphängingen måste bytas) Skulle det räcka för att kunna regga bilen som ombyggt fordon eller måste någonting mer göras? Jättetacksam för svar Mvh Andreas _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Hej
Helt rätt, jag halkade i beräkningen någonstans. Man kan ju inte bara vikta ned bilen hur som helst, till exempel bör man hålla sig någorlunda inom original totalvikt. Transportstyrelsen och besiktningsorganen har som grundinställning att ombyggt fordon = byta till delar som inte fanns i modellserien. Så att byta till växellåda och bromsar från en annan variant av 944 är ingen säker väg. Generellt sett skulle jag tycka att vill man ha en 944 med LS1, så är det enklast att bygga så man kan få dispensen för 20 kW/100 kg. En bil som pallar att köra bana klarar de kraven utan problem. Men, då krävs en annan växellåda än 944... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Okey, jag förstår! Problemet är att det inte finns så många växellådor att välja på, i och med att den är transaxelmonterad.. Men säg en 968-växellåda? Eller ska man gå ifrån Porsche helt? För då blir det ju ganska svårt.. Vad krävs för 20kw/100kg-dispens? Är det att bilen ska kunna bromsa på en sträcka på en viss tid? Har försökt att läsa men hittar inte så mycket info om just detta. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
_________________ janne pettersson |
||||||||
Jag ska nog ta och läsa igenom sfro-handboken, där lär det ju stå rätt mycket matnyttigt
Även om det går att montera en helt annan låda, tror ni att en 968-låda skulle vara okey? Är ju en annan modellserie och vore ju lite nice med en sexväxlad låda! Och stort tack för hjälpen, så himla snällt att ni svarar så snabbt och hjälper en förvirrad person i behov av hjälp Andreas _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Bmw bakaxelklump, en pyttepytt kardan och en bmw låda monterat bak. Har hänt på flera Alfa Romeo-byggen med transaxel!
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||
Hm, intressant!
Synd att inte 968-lådan fungerar, men en BMW-låda kanske inte är fel. Helst så skulle jag vilja ha den så original som möjligt men med en ls1 (youtube är farligt), men inser att det nog inte är så enkelt som jag tänker.. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Jag skulle säga att 968 växellåda är målfoto...kan funka men vågar man chansa?
För att SFRO ska förorda dispensen så ska hela bilen vara "exceptionell" dvs mycket väl anpassade bromsar, hjulupphängningar, ergonomi osv. Det blir också formellt högre krav på bromsprestandan (0,8 G ungefär) men den retardationen bör man ändå nå på ett liknande bygge, dispens eller ej. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Nice!
Jag har faktiskt efter digert googlande denna helgen (galet hur mycket tid jag lagt) kommit fram till att en 01E audilåda (precis som jägarjanne föreslog) skulle fungera bra. Den kommer inte vara "bolt on" utan fästen och ingående axel måste moddas men jag behöver inte kapa upp hela bakdelen som jag skulle behöva med till exempel corvettelådan. Visst borde det vara okey? 01E är besläktad med 968-lådan men mycket är olika. Som sagt, stort tack för hjälpen! Så schyst att ni tar er tid. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Såg det här precis på Facebook Ang 01E lådan. https://www.projectnine.us/ _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Det bör absolut vara OK. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Jäklar vad gött det ser ut! Måste följas!
Kanon! Nu blir det till att leta delar! _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Har skummat igenom massvis med sidor i tråden och även sökt men hittar inget som svarar på min fundering direkt sådär.
Nu till kruxet, Jag har en Ford -28 tudor, hot rod. Den är byggd med rörchassi och bur, Inget av original ram finns kvar, annan bakaxel, 4-link, andra bärarmar, coilovers, skivbromsar, annan framvagn, utbytt motor + låda osv, så tanken är att den ska registreras som amatörbygge. Karossen i sig är som tidigare nämt en Ford -28. Men de är så att jag har inga papper, skyltar eller någon dokumentation om karossen alls. Inget chassinr heller. Inte heller om den varit registrerad tidigare i Sverige. Hur går jag tillväga vid ursprungskontrollen? Är jag rökt, eller går de ändå när man registrerar som amatörbygge? Tack på förhand! _________________ Jesper Elfving |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 109, 110, 111 >> 337 besök senaste veckan (623267 totalt) |