Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 109, 110, 111   >>
156 besök senaste veckan (622399 totalt)
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



therealpinto skrev:
Till att börja med måste man ha koll på om bilen har självbärande kaross eller separat ram. Är det självbärande kaross finns ingen ram att "byta" och där sitter identiteten förstås i karossen. Med separat ram är det ramen som är identitetsbärare.

Mustang har alltid självbärande kaross så där kan man aldrig byta "ram" eller byta "kaross". Sedan kommer man förstås alltid att kunna diskutera hur mycket av en självbärande kaross som kan rostlagas innan man i praktiken bytt kaross. Normalt sett är det inga direkta problem så länge huvuddelen av stommen är kvar eller har reparerats med "ny" plåt.

Har man en svenskreggad Mustang där "hela" golvet är upprostat (mycket ovanligt, oftast finns det ju saker kvar att bygga av) så är det förmodligen en bättre affär att köpa reproplåt och svetsa in, än att köpa en till hel bil. Då blir det ingen diskussion om identiteten heller. Jag kan inte tänka mig annat än att det går att köpa plåten sm krävs till en så vanlig bil.

Ett ombyggt fordon behåller alltid ursprungsbilens identitet och årsmodell. Ombyggt fordon förutsätter också att bilen man bygger på är (eller har varit) registrerad, dvs att det finns en identitet till den. I de flesta fall är det en fördel att regga som ombyggt fordon eftersom det ger mer frihet i hur man kan bygga bilen.

Ytterligare ett alternativ om golvet verkligen är helt borta, är att istället bygga en ny rörram och regga bilen som amatörbyggt fordon. Man får visserligen ny årsmodell och tappar identiteten men det ger ju frihet att designa hjulupphängningar osv exakt som man vill ha dem.

Gustaf


Ok, så så länge man inte byter ut alla ställen där chassinummer kan finnas stämplade, vill minnas att det finns en brick med chassinummer och ett nummer instansat i karossen så är det alltså det som ger identieten? Det ger alltså att karossen är identiteten iom att ramen är integrerad i karossen då s.a.s? Kan man säga så?

Jo, golvet är verkligen helt slut. Den har stått i högt gräs på ett och samma ställe i drygt 10 år. Ett rikitgt helgrån på en sån modell

Hm, röram vore kanske melodion men jag tror det blir överkurs för oss två glada amatörer. Vi hade ett proffs med oss som dömde ut golvet.

Ska kolla vidare på det där med obyggt fordon då min kompis redan har 2 st som är reggade som det. Det är positivt att man behåller ursprungsår. Regler och sånt uppdateras ju och de två bilar han redan är som o.b.f. har båda över tio år på nacken sedan de reggades.

1000 tack för bra svar Gustaf!



Janne J skrev:
Komplett golv finns på lager hos VP:

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=M1078-656 . . . .


Ser man på! Hur fasiken kunde jag missa det när jag googlade. Det var ju nöstan inga pengar alls! tack, Janne!

Har du sköpt några detaljer av dem till ditt bygge eller hade du sån tur att det mesta var relativt friska delar?
Har så sett du fått gjort en del snygga lagningar bland annat i kofferten där den går över till julhus med du är ju en riltig vituous när det kommer till plåt och svets.

Tack, båda. Vi hade missat att det inte var ramlyft som gällde på denna bil då karossen blir ett och ramen blir fristående. vad vor världen utan Rejsa.

Tackar som ödmjukast.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Vilka krav på stöldskydd gäller på ombyggt fordon?

Jag vet att ett EG-direktiv började gälla 2012 vilket innebär att man måste ha fungerande ratt- eller växelspakslås.


Frågan är egentligen om rattlås och tändningslås måste vara samma sak?
Jag använder fortfarande tändningslåset mellan stolarna på min bakhjulsdrivna Saab, men växelspakslåset fungerar inte längre. För att råda bot på detta har jag skaffat en ny låscylinder till min rattstång som kommer från en Opel Corsa.

Är detta en gångbar väg, eller kan bilprovningen ha synpunkter på det?


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det ska vara helt OK, men du ska inte ens behöva gå så långt.

I ombyggt fordon ska det vara anordning som förhindrar start av motor, ELLER låser ratt/transmission.

Så enbart rattlås, enbart växelspakslås eller enbart tändningslås ska accepteras. Jag vet att vissa besiktningsmän inte har koll på det så hänvisa till TSFS 2013:63, kap 41 26§ om de krånglar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Ah, så bra. Jag blev mest nojig när jag nyligen fick tvåa på rattlås ur funktion på min lätta lastbil. Skadar ju inte att ha en extra nivå säkerhet oavsett. 🙂

Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135



therealpinto skrev:
När det gäller strategi för val av grund, så beror det på en del faktorer. Modellernas olika effektalternativ, vikt, och om man tänker sig söka dispens för att få ha 20 kW/100 kg tjänstevikt.

Enkelt uttryckt är det fördelaktigt att välja en modell med högre grundeffekt, om den effekten +20% blir högre än vad man kan nå med 15 kW/100 kg eller 20 kW/100 kg.

En 944 Turbo S med 247 hk original får ha 247*1,2=296 hk oavsett vikt. För att nå samma effekt med 15 kW/100 kg måste tjänstevikten vara cirka 1226 kg, vilket väl de flesta gatanpassade 944 kanske ändå väger?

Alltså ingen fördel att utgå från en 944 Turbo eller Turbo S i det fallet.

För att det ska bli ombyggt fordon med hjälp av karossmodifieringar ska det vara så omfattande ändringar att man verkligen ersatt delar av original stomme. Vanliga exempel är cab, pickup, förlängning...men i en normal ban/gatbil är det inte så enkelt att nå dit. Att ersätta innerskärmar och kanske ramben fram med rör är en väg, men bara bur, breddade trösklar och sånt räcker inte.

För de flesta är det ändå enklast att byta motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet. Jag förstår att det kan svida att byta växellådan men det kan vara värt att överväga.

Gustaf


Hej!

Jag har också gått i tankarna på att sätta en ls1 i min 944 na (163hk) men trodde inte det skulle gå med 15kw/100hk då ls1 har 305 hk?

bilen väger 1340 kg (tjänstevikt) och räknar med att en ls1 skulle tynga ner bilen runt 60 kg så alltså: 15*14=210*1,34=281hk, eller räknar jag fel? för du skriver 1226 kilo kan ge 296 hk och då borde väl 1340 kg kunna rymmas inom 15kw/100 kg?

Om inte, kan man tynga ner bilen så det går att få i en ls1?

Sista frågan, om jag byter:
Motor till ls1
Växellåda till Porsche 951 (944 turbo)
Bromsar till antingen Porsche 951 eller Cayenne (båda gör att hjulupphängingen måste bytas)

Skulle det räcka för att kunna regga bilen som ombyggt fordon eller måste någonting mer göras?

Jättetacksam för svar

Mvh Andreas

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

Helt rätt, jag halkade i beräkningen någonstans.

Man kan ju inte bara vikta ned bilen hur som helst, till exempel bör man hålla sig någorlunda inom original totalvikt.

Transportstyrelsen och besiktningsorganen har som grundinställning att ombyggt fordon = byta till delar som inte fanns i modellserien. Så att byta till växellåda och bromsar från en annan variant av 944 är ingen säker väg.

Generellt sett skulle jag tycka att vill man ha en 944 med LS1, så är det enklast att bygga så man kan få dispensen för 20 kW/100 kg. En bil som pallar att köra bana klarar de kraven utan problem. Men, då krävs en annan växellåda än 944...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135



therealpinto skrev:
Hej

Helt rätt, jag halkade i beräkningen någonstans.

Man kan ju inte bara vikta ned bilen hur som helst, till exempel bör man hålla sig någorlunda inom original totalvikt.

Transportstyrelsen och besiktningsorganen har som grundinställning att ombyggt fordon = byta till delar som inte fanns i modellserien. Så att byta till växellåda och bromsar från en annan variant av 944 är ingen säker väg.

Generellt sett skulle jag tycka att vill man ha en 944 med LS1, så är det enklast att bygga så man kan få dispensen för 20 kW/100 kg. En bil som pallar att köra bana klarar de kraven utan problem. Men, då krävs en annan växellåda än 944...

Gustaf


Okey, jag förstår!

Problemet är att det inte finns så många växellådor att välja på, i och med att den är transaxelmonterad.. Men säg en 968-växellåda? Eller ska man gå ifrån Porsche helt? För då blir det ju ganska svårt..

Vad krävs för 20kw/100kg-dispens? Är det att bilen ska kunna bromsa på en sträcka på en viss tid? Har försökt att läsa men hittar inte så mycket info om just detta.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



Gunnarsson skrev:
therealpinto skrev:
Hej

Helt rätt, jag halkade i beräkningen någonstans.

Man kan ju inte bara vikta ned bilen hur som helst, till exempel bör man hålla sig någorlunda inom original totalvikt.

Transportstyrelsen och besiktningsorganen har som grundinställning att ombyggt fordon = byta till delar som inte fanns i modellserien. Så att byta till växellåda och bromsar från en annan variant av 944 är ingen säker väg.

Generellt sett skulle jag tycka att vill man ha en 944 med LS1, så är det enklast att bygga så man kan få dispensen för 20 kW/100 kg. En bil som pallar att köra bana klarar de kraven utan problem. Men, då krävs en annan växellåda än 944...

Gustaf


Okey, jag förstår!

Problemet är att det inte finns så många växellådor att välja på, i och med att den är transaxelmonterad.. Men säg en 968-växellåda? Eller ska man gå ifrån Porsche helt? För då blir det ju ganska svårt..

Vad krävs för 20kw/100kg-dispens? Är det att bilen ska kunna bromsa på en sträcka på en viss tid? Har försökt att läsa men hittar inte så mycket info om just detta.
en rejält stödding låda som sitter längsmed e väl från nån disel vw/audi av senare snitt, svep osv lär u behöva arbeten ändå, fördelen är ju stora drivknutar inne vid lådan med standard butdelning

_________________
janne pettersson
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135



Jag ska nog ta och läsa igenom sfro-handboken, där lär det ju stå rätt mycket matnyttigt

Även om det går att montera en helt annan låda, tror ni att en 968-låda skulle vara okey? Är ju en annan modellserie och vore ju lite nice med en sexväxlad låda!

Och stort tack för hjälpen, så himla snällt att ni svarar så snabbt och hjälper en förvirrad person i behov av hjälp

Andreas

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



924, 944 och 968 är i grunden samma bil. 968 låda på 944 är bara en rakt Bolt on, så det tror jag inte att du kommer att få godkänt.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348



Porsche 928 låda?

_________________
John Nilson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Bmw bakaxelklump, en pyttepytt kardan och en bmw låda monterat bak. Har hänt på flera Alfa Romeo-byggen med transaxel!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135



Hm, intressant!

Synd att inte 968-lådan fungerar, men en BMW-låda kanske inte är fel. Helst så skulle jag vilja ha den så original som möjligt men med en ls1 (youtube är farligt), men inser att det nog inte är så enkelt som jag tänker..

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag skulle säga att 968 växellåda är målfoto...kan funka men vågar man chansa?

För att SFRO ska förorda dispensen så ska hela bilen vara "exceptionell" dvs mycket väl anpassade bromsar, hjulupphängningar, ergonomi osv. Det blir också formellt högre krav på bromsprestandan (0,8 G ungefär) men den retardationen bör man ändå nå på ett liknande bygge, dispens eller ej.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



968 lådan är inte helt lätt att hitta och om jag inte missminner mig är drivaxlarna unika och ännu mer svårfunna.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



hel Corvett drivlina??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135



Nice!

Jag har faktiskt efter digert googlande denna helgen (galet hur mycket tid jag lagt) kommit fram till att en 01E audilåda (precis som jägarjanne föreslog) skulle fungera bra. Den kommer inte vara "bolt on" utan fästen och ingående axel måste moddas men jag behöver inte kapa upp hela bakdelen som jag skulle behöva med till exempel corvettelådan.

Visst borde det vara okey? 01E är besläktad med 968-lådan men mycket är olika.

Som sagt, stort tack för hjälpen! Så schyst att ni tar er tid.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Gunnarsson skrev:
Nice!

Jag har faktiskt efter digert googlande denna helgen (galet hur mycket tid jag lagt) kommit fram till att en 01E audilåda (precis som jägarjanne föreslog) skulle fungera bra. Den kommer inte vara "bolt on" utan fästen och ingående axel måste moddas men jag behöver inte kapa upp hela bakdelen som jag skulle behöva med till exempel corvettelådan.

Visst borde det vara okey? 01E är besläktad med 968-lådan men mycket är olika.

Som sagt, stort tack för hjälpen! Så schyst att ni tar er tid.


Såg det här precis på Facebook Ang 01E lådan.
https://www.projectnine.us/



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Gunnarsson skrev:
Nice!

Jag har faktiskt efter digert googlande denna helgen (galet hur mycket tid jag lagt) kommit fram till att en 01E audilåda (precis som jägarjanne föreslog) skulle fungera bra. Den kommer inte vara "bolt on" utan fästen och ingående axel måste moddas men jag behöver inte kapa upp hela bakdelen som jag skulle behöva med till exempel corvettelådan.

Visst borde det vara okey? 01E är besläktad med 968-lådan men mycket är olika.

Som sagt, stort tack för hjälpen! Så schyst att ni tar er tid.


Det bör absolut vara OK.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135



J.Schuman skrev:
Gunnarsson skrev:
Nice!

Jag har faktiskt efter digert googlande denna helgen (galet hur mycket tid jag lagt) kommit fram till att en 01E audilåda (precis som jägarjanne föreslog) skulle fungera bra. Den kommer inte vara "bolt on" utan fästen och ingående axel måste moddas men jag behöver inte kapa upp hela bakdelen som jag skulle behöva med till exempel corvettelådan.

Visst borde det vara okey? 01E är besläktad med 968-lådan men mycket är olika.

Som sagt, stort tack för hjälpen! Så schyst att ni tar er tid.


Såg det här precis på Facebook Ang 01E lådan.
https://www.projectnine.us/



Jäklar vad gött det ser ut! Måste följas!


therealpinto skrev:
Gunnarsson skrev:
Nice!

Jag har faktiskt efter digert googlande denna helgen (galet hur mycket tid jag lagt) kommit fram till att en 01E audilåda (precis som jägarjanne föreslog) skulle fungera bra. Den kommer inte vara "bolt on" utan fästen och ingående axel måste moddas men jag behöver inte kapa upp hela bakdelen som jag skulle behöva med till exempel corvettelådan.

Visst borde det vara okey? 01E är besläktad med 968-lådan men mycket är olika.

Som sagt, stort tack för hjälpen! Så schyst att ni tar er tid.


Det bör absolut vara OK.

Gustaf


Kanon! Nu blir det till att leta delar!

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
-Elfving
Uppsala
Här sen Nov 2019
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Har skummat igenom massvis med sidor i tråden och även sökt men hittar inget som svarar på min fundering direkt sådär.

Nu till kruxet, Jag har en Ford -28 tudor, hot rod.

Den är byggd med rörchassi och bur, Inget av original ram finns kvar, annan bakaxel, 4-link, andra bärarmar, coilovers, skivbromsar, annan framvagn, utbytt motor + låda osv, så tanken är att den ska registreras som amatörbygge.

Karossen i sig är som tidigare nämt en Ford -28. Men de är så att jag har inga papper, skyltar eller någon dokumentation om karossen alls. Inget chassinr heller. Inte heller om den varit registrerad tidigare i Sverige.

Hur går jag tillväga vid ursprungskontrollen?

Är jag rökt, eller går de ändå när man registrerar som amatörbygge?

Tack på förhand!

_________________
Jesper Elfving
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 101, 102, 103 ... 109, 110, 111   >>
156 besök senaste veckan (622399 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande