Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fjäderlängd | 5 besök senaste veckan (1181 totalt) |
Hej, jag funderar på att byta fjädrar på banåkar bilen till nästa säson.
Och tänkte jag kunde sätta bakfjädrarna fram och bara köpa nya bakfjädrar. Bakfjädrarna är 1" längre så måste se om dom passar först. Till frågan, spelar fjäderlängden någon roll för dämpningsprestandan? Jag förstår att en längre fjäder har längre slaglängd tex. Men spelar skillnaden i förspänning någon roll? En som jag pratade med påstod det , men jag kan inte se hur det skulle spela roll? Vad tror ni? Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||||||||||||
Längden i sig spelar ingen roll för dynamiken på en fjäder med konstant rate.
Däremot kan en massa andra saker som plats (saker kan ta i och sätet kanske inte kan justeras tillräckligt), coilbind och jox spela roll. |
||||||||||||
Ok jo, att den inte får plats å sådana där jobbiga saker förstod jag kunnde vara ett problem.
Vad är coilbind? Tackar. Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||||||||||
En spiralfjäder har ett område där den jobbar, från frilängd till den komprimerade längd då varven går i varandra och det blir dumt, coilbind.
Billigare fjädrar brukar vara byggda med tätare varv eftersom det få är lättare att nå spec. Eibach, H&R och några till har större stigning på varven men kostar det dubbla. |
||||||||||||
För mig låter det helfel att sätta bakfjädrarna fram. Vet iof inte vad du utgår från, men ett tips är att börja läsa på sig lite på chassie och dämpning för att kunna ta ett kvalificerat beslut?
Om man söker lite i racetech så finns det väldigt mycket matnyttigt om hur man kommer fram till rätta fjäderkonstanter. Här kommer lite matnyttiga trådar: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||||||||
Jag har rätt bra koll på vilka fjäderkonstanter jag vill ha. Jag har just nu 475 fram och 550 bak.
Jag vill ha 550 fram och 625/650 bak. Så därför tänkte jag att om bakfjädern får plats fram så slipper jag köpa en ny. Vad jag är orolig för är om det skapar några andra konstiga fenomen. Vilket det inte verkar göra. Men Tack ändå :-) Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||||||||||
Jag skulle säga man vill ha i prinsip noll förspänning. Mao fjäder sitter nästan löst upphissat. Mjukar fjäder så måste man förspänna om åkhöjden skall vara samma. Hårdare fjäder kommer fjäder vara lös upphissad. Hmm finns specialfall där man åker förspända fjädrar i racing. Här är jag på tunn is, men gäller bilar med massa aero. Så jag skulle glömma detta om ingen kommer med en jä... bra förklaring. På std bilar är fjäderna alltid, för det mästa, förspända. Detta pga fjädrarna är så mjuka så ut fjädringen skulle blir JÄTTE stor. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
För spänd fjäder är det samma som "drop stop", men man anväder dämparens begränsade rörelse (kolvstången går inte längre ut) istället för extern wire/kedja.
Om detta stopp finns med i rörelsen så blir det en abrupt ändring i rörelsen, och detta kan tex användas som fisk för att få in skrotet I sväng. Mjukt och fint med hjälpfjäder är trevligare. Jag kör med fjäder som är lös vid full utfjädring, bara issue med rassel och pang vid nedsänkning från domkraft. |
||||||||||||
Fjädrarna sitter löst om jag hissar upp bilen.
Har jätte klena hjälpfjädrar som spänner i fjädern så den inte sitter löst. Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||||||||||
Då är det bara kolla om du får dit den längre och hårdare fjädern. Vad är det för bil du har? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
En Opel Speedster.
_________________ Per Axblom |
||||||||||||
Jag har kört med R-däck ett tag nu, men tycker den kränger för mycket. Har 3.2 grader camber bak
och yttersidan på bakdäcken överhettar. Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||||||||||
Krängare? Fram krängaren std är lika styv som ett gem ungefär Bak finns det ingen std. Bilen skulle må bra av krängre både bak och fram.
Varför det? Ja Eibach gör bra fjädrar men svårt se att andra inte skulle kunna göra minst lika bra fjädrar. Feltema fjädrar funkar bra, inte i detta spesefika fall förståss. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
Jag har en 1" krängare fram.
Nya hjulspindlar på G som sänker 30mm ish. Varför Har inte Lotus krängare bak original om det är bra bak? Har vid något tillfälle funderat på om man skulle sätta OEM fram krängare bak.
Har vi inte haft denna diskusionen tidigare fast om en röd krängare vs en gul?
_________________ Per Axblom |
||||||||||||
Stång eller rör? Hmm hittar inte måtten på std krängren Hadde jag alla mått skulle vara lätt att räkna ut vad 1" krängre ger för fjäderkonstant. Årkar du mäta om du får en skiss vad du skall mäta? Men den std krängaren ligger ca 10N/mm
Rätt upp och ner har jag inget bra svar på det. Billigre utan, är en. Bara fram, se till att std bilen blir understyrd Åka köpa glass behövs det inte häller Vad får fundera på vad bilen är tänkt till från början. Om man bortser från varför det saknas krängare bak och istället tittar på fördelarna. 1 då bilar är längre än de är breda så behövs krängre för att få ca samma rörelse längd i broms som kurva. 2 tex regn vill man mjuka upp bilen, med krängre bara i än ända så förändar man balansen.
Glöm det, den är med största sanolikhet för klen.
Hmm, låter som jag med massor irroni. Typ gul är ful och värdelös Sorry om det tolkades spydigt eller dylikt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
Har kall garage och är lite kraslig, så får ta det vid senare tillfälle.
Den nya krängaren är 1" rör OEM är nog 19mm och rör. Är inte krängningshämmare bara en komfort pryl?t Blir inte 650lbs fjädrar bak Eller 600 lbs fjädrar + X hård ARB som ger samma rollstyvhet samma hårdhet i kompression alltså lika hård att köra över kerbs?
_________________ Per Axblom |
||||||||||||
OEM krängren ligger på ca 10N/mm
1" ger ca ca ca ca 2,5ggr mer, allså 25N/mm OBS detta är bara ett överslag. Hmm måste dubbelkolla om OEM 10 är hel krängare eller bara en sida. Om hel så blir det 2x per sida, allså 20N/mm RWD bilar brukar ligga ca ca 75-100% av hjulkonstanten för fjädringen på krängare fram. Nu 83N/mm (475lbs/in) ger på hjulet -> 83*0,77^2 ->49N/mm MR krängre är ca 0,68 100% -> 49/0,68^2 -> 106N/mm 75% -> 79N/mm Sen skall man även ta hänsyn till anti-effekterna i roll. (rollcentrumen) Sen bak, mjukare avfjädrat ger mer krängre. RC brukar ligga högre bak, mindre krängre. Lite hugget ur luften 10-50% av fjäder på krängren bak. Krängare en konfort pryl? Nej Då bilen är längre än bred så behöver man lägga på rollstyvhet för få ca samma rörelse (in/ut fjädring) i kurva och broms. Axelavstånd 2330 Spårvid 1425-1465, säg 1445 2330/1445 ->1,6 Så krängarna skall vara 0,6(60%) av fjädrana i roll. RWD bilar brukar ligga mer fram, därav 75-100% (krängaren är frikopplad i pitch) Men vist std biler är mjuka fjädermässigt och massa krängre för att bilen inte skall kännas den välter när man lägger om kringlan. Men sjunker den ihopp ducktigt fram vid broms men de kompenserar man i en del fall med lägga in antidyk. Jag skulle till börja med behålla fjädersättningen du har. Och fixa styva krängre fram och fixa en bak. Se mer sid 14 till 20 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
Jag har hittat 2 kit. och det ena kan funka. Det andra kommer antagligen inte fungera då mitt grenrör går ivägen. Sen var priset väldigt högt. Tror jag provar hårdare fjädrar först. Då priset är ganska lite för att göra detta jämfört med ett färdigt kitt. Och när jag för tillfället endast har kall garage så vill jag inte bygga något eget.
Sen kommer det på nya hjulspindlar förhoppningsvis, som kommer att justera RC en del. Jag får hoppas på det bästa. Men funkar det inte får jag tänka ett varv till.
_________________ Per Axblom |
||||||||||||
Skruva banåkabil Fjäderlängd | 5 besök senaste veckan (1181 totalt) |