Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjäderlängd
5 besök senaste veckan (1181 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858


Trådstartare
Hej, jag funderar på att byta fjädrar på banåkar bilen till nästa säson.
Och tänkte jag kunde sätta bakfjädrarna fram och bara köpa nya bakfjädrar.
Bakfjädrarna är 1" längre så måste se om dom passar först.

Till frågan, spelar fjäderlängden någon roll för dämpningsprestandan?
Jag förstår att en längre fjäder har längre slaglängd tex.
Men spelar skillnaden i förspänning någon roll? En som jag pratade med påstod det
, men jag kan inte se hur det skulle spela roll?

Vad tror ni?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19515



Längden i sig spelar ingen roll för dynamiken på en fjäder med konstant rate.
Däremot kan en massa andra saker som plats (saker kan ta i och sätet kanske inte kan justeras tillräckligt), coilbind och jox spela roll.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858


Trådstartare
Ok jo, att den inte får plats å sådana där jobbiga saker förstod jag kunnde vara ett problem.
Vad är coilbind?

Tackar.
Med vänlig hälsning, Per

Niklas Falk skrev:
Längden i sig spelar ingen roll för dynamiken på en fjäder med konstant rate.
Däremot kan en massa andra saker som plats (saker kan ta i och sätet kanske inte kan justeras tillräckligt), coilbind och jox spela roll.

_________________
Per Axblom
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19515



En spiralfjäder har ett område där den jobbar, från frilängd till den komprimerade längd då varven går i varandra och det blir dumt, coilbind.
Billigare fjädrar brukar vara byggda med tätare varv eftersom det få är lättare att nå spec. Eibach, H&R och några till har större stigning på varven men kostar det dubbla.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12869



För mig låter det helfel att sätta bakfjädrarna fram. Vet iof inte vad du utgår från, men ett tips är att börja läsa på sig lite på chassie och dämpning för att kunna ta ett kvalificerat beslut?

Om man söker lite i racetech så finns det väldigt mycket matnyttigt om hur man kommer fram till rätta fjäderkonstanter. thumbs up


Här kommer lite matnyttiga trådar:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107332&highlight=fj%E4derko . . . .

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13456&highlight=fj%E4derkon . . . .

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14405&highlight=fj%E4derkon . . . .
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858


Trådstartare
Jag har rätt bra koll på vilka fjäderkonstanter jag vill ha. Jag har just nu 475 fram och 550 bak.
Jag vill ha 550 fram och 625/650 bak.

Så därför tänkte jag att om bakfjädern får plats fram så slipper jag köpa en ny.
Vad jag är orolig för är om det skapar några andra konstiga fenomen.

Vilket det inte verkar göra.

Men Tack ändå :-)

Med vänlig hälsning, Per

And ersJepp sson skrev:
För mig låter det helfel att sätta bakfjädrarna fram. Vet iof inte vad du utgår från, men ett tips är att börja läsa på sig lite på chassie och dämpning för att kunna ta ett kvalificerat beslut?

Om man söker lite i racetech så finns det väldigt mycket matnyttigt om hur man kommer fram till rätta fjäderkonstanter. thumbs up


Här kommer lite matnyttiga trådar:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107332&highlight=fj%E4derko . . . .

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13456&highlight=fj%E4derkon . . . .

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14405&highlight=fj%E4derkon . . . .

_________________
Per Axblom
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Men spelar skillnaden i förspänning någon roll? En som jag pratade med påstod det
, men jag kan inte se hur det skulle spela roll?

Jag skulle säga man vill ha i prinsip noll förspänning.
Mao fjäder sitter nästan löst upphissat.
Mjukar fjäder så måste man förspänna om åkhöjden skall vara samma.
Hårdare fjäder kommer fjäder vara lös upphissad.
Hmm finns specialfall där man åker förspända fjädrar i racing.
Här är jag på tunn is, men gäller bilar med massa aero.
Så jag skulle glömma detta om ingen kommer med en jä... bra förklaring.

På std bilar är fjäderna alltid, för det mästa, förspända.
Detta pga fjädrarna är så mjuka så ut fjädringen skulle blir JÄTTE stor.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19515



För spänd fjäder är det samma som "drop stop", men man anväder dämparens begränsade rörelse (kolvstången går inte längre ut) istället för extern wire/kedja.

Om detta stopp finns med i rörelsen så blir det en abrupt ändring i rörelsen, och detta kan tex användas som fisk för att få in skrotet I sväng.

Mjukt och fint med hjälpfjäder är trevligare.

Jag kör med fjäder som är lös vid full utfjädring, bara issue med rassel och pang vid nedsänkning från domkraft.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858


Trådstartare
Fjädrarna sitter löst om jag hissar upp bilen.
Har jätte klena hjälpfjädrar som spänner i fjädern så den inte sitter löst.

Med vänlig hälsning, Per

fuling skrev:
Citat:
Men spelar skillnaden i förspänning någon roll? En som jag pratade med påstod det
, men jag kan inte se hur det skulle spela roll?

Jag skulle säga man vill ha i prinsip noll förspänning.
Mao fjäder sitter nästan löst upphissat.
Mjukar fjäder så måste man förspänna om åkhöjden skall vara samma.
Hårdare fjäder kommer fjäder vara lös upphissad.
Hmm finns specialfall där man åker förspända fjädrar i racing.
Här är jag på tunn is, men gäller bilar med massa aero.
Så jag skulle glömma detta om ingen kommer med en jä... bra förklaring.

På std bilar är fjäderna alltid, för det mästa, förspända.
Detta pga fjädrarna är så mjuka så ut fjädringen skulle blir JÄTTE stor.

_________________
Per Axblom
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Fjädrarna sitter löst om jag hissar upp bilen.
Har jätte klena hjälpfjädrar som spänner i fjädern så den inte sitter löst.

thumbs up
Då är det bara kolla om du får dit den längre och hårdare fjädern.
Vad är det för bil du har?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858


Trådstartare
En Opel Speedster.

fuling skrev:
Citat:
Fjädrarna sitter löst om jag hissar upp bilen.
Har jätte klena hjälpfjädrar som spänner i fjädern så den inte sitter löst.

thumbs up
Då är det bara kolla om du får dit den längre och hårdare fjädern.
Vad är det för bil du har?

_________________
Per Axblom
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
En Opel Speedster.

Aha, då har jag en del koll.
OT fråga
Varför vill du byta fjädrar?
R-däck?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858


Trådstartare
Jag har kört med R-däck ett tag nu, men tycker den kränger för mycket. Har 3.2 grader camber bak
och yttersidan på bakdäcken överhettar.

Med vänlig hälsning, Per

fuling skrev:
Citat:
En Opel Speedster.

Aha, då har jag en del koll.
OT fråga
Varför vill du byta fjädrar?
R-däck?

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



Jag har 500 fram, 650 bak och det funkar bra på bana. På dålig väg så är det i hårdaste laget. tror fjädrarna är 7" långa fram och 6" i bak.
Köp inget annat märke än Eibach.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jag har kört med R-däck ett tag nu, men tycker den kränger för mycket. Har 3.2 grader camber bak
och yttersidan på bakdäcken överhettar.

Krängare?
Fram krängaren std är lika styv som ett gem ungefär
Bak finns det ingen std.
Bilen skulle må bra av krängre både bak och fram.

Citat:
Köp inget annat märke än Eibach.

Varför det?
Ja Eibach gör bra fjädrar men svårt se att andra inte skulle kunna göra minst lika bra fjädrar.
Feltema fjädrar funkar bra, inte i detta spesefika fall förståss.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858


Trådstartare
Jag har en 1" krängare fram.
Nya hjulspindlar på G som sänker 30mm ish.

Varför Har inte Lotus krängare bak original om det är bra bak?
Har vid något tillfälle funderat på om man skulle sätta OEM fram krängare bak.

fuling skrev:
Citat:
Jag har kört med R-däck ett tag nu, men tycker den kränger för mycket. Har 3.2 grader camber bak
och yttersidan på bakdäcken överhettar.

Krängare?
Fram krängaren std är lika styv som ett gem ungefär
Bak finns det ingen std.
Bilen skulle må bra av krängre både bak och fram.


Har vi inte haft denna diskusionen tidigare fast om en röd krängare vs en gul?

Citat:
Köp inget annat märke än Eibach.

Citat:

Varför det?
Ja Eibach gör bra fjädrar men svårt se att andra inte skulle kunna göra minst lika bra fjädrar.
Feltema fjädrar funkar bra, inte i detta spesefika fall förståss.

_________________
Per Axblom
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jag har en 1" krängare fram.

Stång eller rör?
Hmm hittar inte måtten på std krängren
Hadde jag alla mått skulle vara lätt att räkna ut vad 1" krängre ger för fjäderkonstant.
Årkar du mäta om du får en skiss vad du skall mäta?
Men den std krängaren ligger ca 10N/mm

Citat:
Varför Har inte Lotus krängare bak original om det är bra bak?

Rätt upp och ner har jag inget bra svar på det.
Billigre utan, är en.
Bara fram, se till att std bilen blir understyrd
Åka köpa glass behövs det inte häller
Vad får fundera på vad bilen är tänkt till från början.
Om man bortser från varför det saknas krängare bak och istället tittar på fördelarna.
1 då bilar är längre än de är breda så behövs krängre för att få ca samma rörelse längd i broms som kurva.
2 tex regn vill man mjuka upp bilen, med krängre bara i än ända så förändar man balansen.

Citat:
Har vid något tillfälle funderat på om man skulle sätta OEM fram krängare bak.

Glöm det, den är med största sanolikhet för klen.

Citat:
Har vi inte haft denna diskusionen tidigare fast om en röd krängare vs en gul?

Hmm, låter som jag med massor irroni.
Typ gul är ful och värdelös
Sorry om det tolkades spydigt eller dylikt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Aerodynamic skrev:
Jag har en 1" krängare fram.
Nya hjulspindlar på G som sänker 30mm ish.

Citat:
Nya hjulspindlar på G som sänker 30mm ish.

Fram och bak?

Varför Har inte Lotus krängare bak original om det är bra bak?
Har vid något tillfälle funderat på om man skulle sätta OEM fram krängare bak.

fuling skrev:
Citat:
Jag har kört med R-däck ett tag nu, men tycker den kränger för mycket. Har 3.2 grader camber bak
och yttersidan på bakdäcken överhettar.

Krängare?
Fram krängaren std är lika styv som ett gem ungefär
Bak finns det ingen std.
Bilen skulle må bra av krängre både bak och fram.


Har vi inte haft denna diskusionen tidigare fast om en röd krängare vs en gul?

Citat:
Köp inget annat märke än Eibach.

Citat:

Varför det?
Ja Eibach gör bra fjädrar men svårt se att andra inte skulle kunna göra minst lika bra fjädrar.
Feltema fjädrar funkar bra, inte i detta spesefika fall förståss.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858


Trådstartare
Har kall garage och är lite kraslig, så får ta det vid senare tillfälle.
Den nya krängaren är 1" rör
OEM är nog 19mm och rör.

Är inte krängningshämmare bara en komfort pryl?t

Blir inte 650lbs fjädrar bak
Eller 600 lbs fjädrar + X hård ARB som ger samma rollstyvhet samma hårdhet i
kompression alltså lika hård att köra över kerbs?


fuling skrev:
Citat:
Jag har en 1" krängare fram.

Stång eller rör?
Hmm hittar inte måtten på std krängren
Hadde jag alla mått skulle vara lätt att räkna ut vad 1" krängre ger för fjäderkonstant.
Årkar du mäta om du får en skiss vad du skall mäta?
Men den std krängaren ligger ca 10N/mm

Citat:
Varför Har inte Lotus krängare bak original om det är bra bak?

Rätt upp och ner har jag inget bra svar på det.
Billigre utan, är en.
Bara fram, se till att std bilen blir understyrd
Åka köpa glass behövs det inte häller
Vad får fundera på vad bilen är tänkt till från början.
Om man bortser från varför det saknas krängare bak och istället tittar på fördelarna.
1 då bilar är längre än de är breda så behövs krängre för att få ca samma rörelse längd i broms som kurva.
2 tex regn vill man mjuka upp bilen, med krängre bara i än ända så förändar man balansen.

Citat:
Har vid något tillfälle funderat på om man skulle sätta OEM fram krängare bak.

Glöm det, den är med största sanolikhet för klen.

Citat:
Har vi inte haft denna diskusionen tidigare fast om en röd krängare vs en gul?

Hmm, låter som jag med massor irroni.
Typ gul är ful och värdelös
Sorry om det tolkades spydigt eller dylikt.

_________________
Per Axblom
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

OEM krängren ligger på ca 10N/mm
1" ger ca ca ca ca 2,5ggr mer, allså 25N/mm
OBS detta är bara ett överslag.
Hmm måste dubbelkolla om OEM 10 är hel krängare eller bara en sida.
Om hel så blir det 2x per sida, allså 20N/mm

RWD bilar brukar ligga ca ca 75-100% av hjulkonstanten för fjädringen på krängare fram.
Nu 83N/mm (475lbs/in) ger på hjulet -> 83*0,77^2 ->49N/mm
MR krängre är ca 0,68
100% -> 49/0,68^2 -> 106N/mm
75% -> 79N/mm
Sen skall man även ta hänsyn till anti-effekterna i roll. (rollcentrumen)
Sen bak, mjukare avfjädrat ger mer krängre.
RC brukar ligga högre bak, mindre krängre.
Lite hugget ur luften 10-50% av fjäder på krängren bak.

Krängare en konfort pryl?
Nej
Då bilen är längre än bred så behöver man lägga på rollstyvhet för
få ca samma rörelse (in/ut fjädring) i kurva och broms.
Axelavstånd 2330
Spårvid 1425-1465, säg 1445
2330/1445 ->1,6
Så krängarna skall vara 0,6(60%) av fjädrana i roll.
RWD bilar brukar ligga mer fram, därav 75-100%
(krängaren är frikopplad i pitch)

Men vist std biler är mjuka fjädermässigt och massa krängre för att bilen inte skall kännas den välter när man lägger om kringlan.
Men sjunker den ihopp ducktigt fram vid broms men de kompenserar man i en del fall med lägga in antidyk.

Jag skulle till börja med behålla fjädersättningen du har.
Och fixa styva krängre fram och fixa en bak.
Se mer sid 14 till 20
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100391&postdays=0&posto . . . .

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858


Trådstartare
Jag har hittat 2 kit. och det ena kan funka. Det andra kommer antagligen inte fungera då mitt grenrör går ivägen. Sen var priset väldigt högt. Tror jag provar hårdare fjädrar först. Då priset är ganska lite för att göra detta jämfört med ett färdigt kitt. Och när jag för tillfället endast har kall garage så vill jag inte bygga något eget.
Sen kommer det på nya hjulspindlar förhoppningsvis, som kommer att justera RC en del.

Jag får hoppas på det bästa.

Men funkar det inte får jag tänka ett varv till.

fuling skrev:
OEM krängren ligger på ca 10N/mm
1" ger ca ca ca ca 2,5ggr mer, allså 25N/mm
OBS detta är bara ett överslag.
Hmm måste dubbelkolla om OEM 10 är hel krängare eller bara en sida.
Om hel så blir det 2x per sida, allså 20N/mm

RWD bilar brukar ligga ca ca 75-100% av hjulkonstanten för fjädringen på krängare fram.
Nu 83N/mm (475lbs/in) ger på hjulet -> 83*0,77^2 ->49N/mm
MR krängre är ca 0,68
100% -> 49/0,68^2 -> 106N/mm
75% -> 79N/mm
Sen skall man även ta hänsyn till anti-effekterna i roll. (rollcentrumen)
Sen bak, mjukare avfjädrat ger mer krängre.
RC brukar ligga högre bak, mindre krängre.
Lite hugget ur luften 10-50% av fjäder på krängren bak.

Krängare en konfort pryl?
Nej
Då bilen är längre än bred så behöver man lägga på rollstyvhet för
få ca samma rörelse (in/ut fjädring) i kurva och broms.
Axelavstånd 2330
Spårvid 1425-1465, säg 1445
2330/1445 ->1,6
Så krängarna skall vara 0,6(60%) av fjädrana i roll.
RWD bilar brukar ligga mer fram, därav 75-100%
(krängaren är frikopplad i pitch)

Men vist std biler är mjuka fjädermässigt och massa krängre för att bilen inte skall kännas den välter när man lägger om kringlan.
Men sjunker den ihopp ducktigt fram vid broms men de kompenserar man i en del fall med lägga in antidyk.

Jag skulle till börja med behålla fjädersättningen du har.
Och fixa styva krängre fram och fixa en bak.
Se mer sid 14 till 20
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100391&postdays=0&posto . . . .

_________________
Per Axblom
Citera
Skruva banåkabil
Fjäderlängd
5 besök senaste veckan (1181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande