Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 111, 112, 113   >>
70 besök senaste veckan (462703 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Funderar på detta med, Hur ska Bilia kunna lösa detta om inte BMW har löst det?
Lacka om dom och hoppas på det bästa?
Jag har lackat mina bromsok med vanlig 2k bilfärg utan några missfärgningar.

Med vänlig hälsning, Per

Jesper Persson skrev:
Får man än idag samma bromsok vid byte eller BMW har löst problemet med ersättningsok?

_________________
Per Axblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja det är en nöt att knäcka för dom. BMW har under resans gång bara hänvisat tillbaka till Bilia Inte så shysst med tanke på att det nog får anses vara ett konstruktionsfel så att säga.


Men sen har ju Bilia satt sig på tvären helt (jämfört med Förenade Bil som jag inte ens köpt bilen av som hjälpte till en extra sväng med garantilösningsförsök!)

_________________
Magnus Thomé
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Underbart att läsa ARN's beslut! Väldigt nyfiken på hur bmw kommer agera nu.
Har själv haft mina duster med bmw och dom e inte roliga att ha å göra med...

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Anledningen att de hänvisar till Bilia är för att du köpt bilen av dem och juridiskt alltid kommer vara din motpart.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Meantek skrev:
Anledningen att de hänvisar till Bilia är för att du köpt bilen av dem och juridiskt alltid kommer vara din motpart.

Fast jag kunde faktiskt fritt välja att anmäla BMW eller Bilia till ARN vilket var lite lattjo. Detta enligt BMW och Bilia själva alltså.

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Intressant

Jag hade en intressant diskussion nyligen gällande det här med sociopater *host* säljare. Det är en jäkla tur att dem finns för jag skulle aldrig kunna sälja något å sedan släppa allt ansvar och bara gå vidare, såsom många säljare tycks göra. Tur dem finns så det finns jobb för oss hantverkare tekniker arbetare osv.

Å andra sidan skulle säljare aldrig lyckas dra i land alla projekt med löften om guld å gröna skogar som vi andra tvingas stå till svars för.

Jag gissar att det blir någon stackars administratör som får trolla fram pengar åt dig för att rädda företagets rykte, att säljaren som gett dig ett oproffsigt bemötande skulle lösa det åt dig i det här läget, ser jag som knappast troligt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Magnus Thomé skrev:
Meantek skrev:
Anledningen att de hänvisar till Bilia är för att du köpt bilen av dem och juridiskt alltid kommer vara din motpart.

Fast jag kunde faktiskt fritt välja att anmäla BMW eller Bilia till ARN vilket var lite lattjo. Detta enligt BMW och Bilia själva alltså.

Jo, BMW är ju garantigivare, men du har inte köpt någonting av dem och kommer aldrig kunna ställa några krav mot dem då du inte har något avtal med dem. Luktar lite som att de hoppades att du skulle anmäla BMW för att få ett "no can do, amigo" tillbaka från ARN för att det var fel motpart.

Tror iofs att ARN skulle kunna tänkas vara flexibla nog att rätta till motparten själva med tillräckligt mycket bakgrundsinfo, men jag vill inte blint utgå ifrån att så skulle ske.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Enda rimliga lösningen som jag ser som är hållbar är att du får ett par nya ok i kartong att montera den dagen du ska sälja eller inte kommer köra bana mer med bilen. Det borde vara det enkla för Bilia också, så slipper de krångla mer. ARN-beslut är ju inte direkt prejudicerande så de borde inte behöva vara rädda för en flod av folk som kommer med missfärgade bromsok som följd av ett sånt beslut, varje fall måste ju upp och bedömas separat. T.ex. hade det utan M Drivers Package varit mycket svårare att hävda ursprungligt fel eftersom instruktionsboken typ säger "inget gäller på bana" i normala fall.

För oken kommer ju fortsätta att ändra färg vid bankörning om BMW inte tar fram (eller har tagit fram) en ny färg som håller bättre vilket känns osannolikt om inte hela världen (läs USA, de verkar vara bra på grupptalan osv. där) dräller av folk med samma problem och det känns lönt för dem att lägga det jobbet. Att Bilia själva ombesörjer omlackering av oken med en annan (oprövad?) färg känns spontant ganska icke-attraktivt.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Victor. skrev:
...T.ex. hade det utan M Drivers Package varit mycket svårare att hävda ursprungligt fel eftersom instruktionsboken typ säger "inget gäller på bana" i normala fall.
...


I alla svenska manualer för M2 med eller utan drivers package så står det vad man ska och inte ska göra när man kör bana. Och det står att "förhöjt slitage" inte täcks av garanti på bana. Dvs garantin gäller om än begränsat.





Victor. skrev:
Enda rimliga lösningen som jag ser som är hållbar är att du får ett par nya ok i kartong att montera den dagen du ska sälja eller inte kommer köra bana mer med bilen. Det borde vara det enkla för Bilia också, så slipper de krångla mer.
...

Det var mitt allra allra första försök men det gick de inte med på

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Såhär års blir det ju lite orejsiga saker man pillar med. Jag köpte ju en Gopro i våras efter att ha filmat med mobilen i alla år. Till den har jag skaffat sugproppsfäste för att kunna filma utifrån bilen, fäste för hjälmen osv. Blir ju lite pryttlar att hålla reda på. Dessutom så har jag ju börjat köra med mina däckstempskameror som jag inte har kvarmonterade på bilen när jag bruksar den. Köpte även extern mikrofon för att labba lite med, ja grejer kan vara kul Sen lite USB-laddsladdar med mera för alla grejorna, en hel del småprylar att hålla reda på alltså.

Så jag började surfa efter någon typ av väska med lite fack, helst en mjuk väska. Hittade olika varianter av kameraväskor, både för vanliga kameror och actioncamväskor om man kan kalla det det. Letade och letade och letade men hittade ingen som var sådär klockren för hur jag ville ha den men snubblade i allt surfandet över snarlika väskor för fisketillbehör! Istället för svarta som många goprotillbehörsväskor är så var det här vanligt med lite kamoflagegrönt och liknande färger. Men det var snarlika mjukare väskor med flyttbar inredning med ungefär samma tänk. Hittade en perfekt, att den var kammogrön hade jag absolut inga problem med Men den fanns bara att köpa från Amazon i USA vilket skulle göra den lite dyr Så jag surfade och googlade vidare. Då snubblade jag över bilder på mycket snarlika väskor med inredning, men nu rosa och med glada mönster. Samma sorts väskor men tänkta som sminkväskor! Så jag la om fokus ännu en gång och sökte vidare på sminkväskor! Och jajamensan, där fanns en lagom stor, mjuk, med flyttbar inredning och såld av Amazon inom EU och helt rätt pris (17EUR inkl frakt). Och den fanns även i svart till och med. Nu har min sminkväska dykt upp ! Den var kanske aningens aningens mindre än optimalt men det här blir bra! Finns plats för två däckskameror till, för bakhjulen, som jag ska med nästa säsong.




_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



"Snyggast i depån" har man ju hört är viktigt, men jag har alltid trott att det handlade om bilen... Men med välpackad sminkväska så har man ju iaf grundförutsättningen för att dra blickarna till sig även när man mäter däckstryck

Snyggt fyndat!

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



Bra tips, har inte heller lyckats hitta nån sitsig väska, verkar bara ha sökt fel

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Blev ju kanonbra, har själv inte tänkt tanken att en sminkväska passar till så mycket annat!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fanns en med bättre "inredning" (fler och stabilare väggar att inreda med) som kostade aningens till:

https://www.amazon.de/gp/product/B077MXH869

Den här köpte jag:

https://www.amazon.de/gp/product/B07QR23MQV/

Hade önskat att den var liiite större men det blev inte så pjåkigt thumbs up Bonus var att jag fick med en liten sminkspegel med väskan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Ett måstetillbehör när man ska sminka en gris...





Men jag kom inte på nåt smart att syfta på thumbs down

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ett måstetillbehör när man ska sminka en gris...





Men jag kom inte på nåt smart att syfta på thumbs down








_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Magnus Thomé skrev:
Fanns en med bättre "inredning" (fler och stabilare väggar att inreda med) som kostade aningens till:

https://www.amazon.de/gp/product/B07QR23MQV/

Den här köpte jag:

https://www.amazon.de/gp/product/B07QR23MQV/

Hade önskat att den var liiite större men det blev inte så pjåkigt thumbs up Bonus var att jag fick med en liten sminkspegel med väskan


Det är samma länk till samma väska du lagt in i inlägget och inte 2 olika

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Oooops, fixat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Har du hört något mer ang. ARN och bromsoken?

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Efter ARN's beslut har inte mycket hänt. Verkstaden har två veckor på sig efter beslutet att ge besked om hur de tänker göra.

Fick mail från Biliaverkstan att de har "gått vidare med detta till BMW" och att de "återkommer till dig så snart vi har ett svar från hur BMW vill agera i fallet." Tror ni BMW kommer vara så rappa att de tar ett beslut och ger besked om hur de vill göra inom två veckor från att ARN tog sitt beslut? Vi får se

Jag kunde inte se att Bilia ligger på den så kallade "svarta listan" där alla som inte följt ARNs beslut/rekommendationer ligger listade. Dvs Bilia verkar vara ett företag som kanske inte vill ligga på den listan vilket ju är bra. Vissa företag skiter ju i ARNs beslut, de är ju bara rekommendationer.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Magnus Thomé skrev:
Efter ARN's beslut har inte mycket hänt. Verkstaden har två veckor på sig efter beslutet att ge besked om hur de tänker göra.

Fick mail från Biliaverkstan att de har "gått vidare med detta till BMW" och att de "återkommer till dig så snart vi har ett svar från hur BMW vill agera i fallet." Tror ni BMW kommer vara så rappa att de tar ett beslut och ger besked om hur de vill göra inom två veckor från att ARN tog sitt beslut? Vi får se

Jag kunde inte se att Bilia ligger på den så kallade "svarta listan" där alla som inte följt ARNs beslut/rekommendationer ligger listade. Dvs Bilia verkar vara ett företag som kanske inte vill ligga på den listan vilket ju är bra. Vissa företag skiter ju i ARNs beslut, de är ju bara rekommendationer.


Okey, då har du åtminstone fått en bekräftelse på att de tagit emot handlingarna. Vi håller tummarna!

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 111, 112, 113   >>
70 besök senaste veckan (462703 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande