Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp kring hjulinställning framvagn 67 mustang
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
30 besök senaste veckan (12114 totalt)
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
Hej!

Vad är era funderingar kring mina erfarenheter?

Bilen är en Ford mustang ifrån 67. framvagnen renoverades med nya polyuretanbussningar i hela framvagnen, boxade nedre länkarmar. inga leder är bytta, men kontrollerade och inga direkta glapp har hittats. kapade fjädrar, nedflyttad övre länkarm (shelbysänkning), bumpsteer original, 19tums alufälgar och 235x35 tror jag lågprofilsdäck.

Hjulinställning gjord på seriös firma efter bussningsbytet. jag bad dom sätta 3mm toe in 1 grad positiv camber. caster har jag inte fördjupat mig i.

När bilen rullade ifrån hjulinställningen blev jag mycket missnöjd. Den är ytterst känslig för spår och kan oprovocerat vilja styra iväg hit och dit. tungstyrd och sliter mycket däck på yttersidorna. Att hålla hårt i ratten är nödvändigt för att inte bilen plötsligt skall svänga.

Däcken är nu slut vilket fick mig att ta saken i egna händer och prova nya inställningar, mest för att få en grov uppfattning om hur bilen bör vara inställd.

följande har jag kommit fram till:

toe=0 ger mycket tryggare färd. nu hade jag justert camber till ca 1 grad negativ bör tilläggas. bilen är mindre opålitlig och känns mindre känslig för spår/ lutning på vägbanan. lite toe out gör bilen ännu tryggare i alla farter och det känns som vilken bil som helst att köra. dessutom kvickare vid kurvtagning. med toe out körde jag fortare än någonsin utan att känna mig otrygg. däcken blir nu lätt varma på innersidan efter någon mils körning.
När jag justerar tillbaka till toe =0 och några millimeter toe in blir bilen genast tungstyrd och känslig igen.

När man läser generellt skriver folk att bilen skall bli STABILARE med lite toe in. RWD bilar vill ha mer toe in än FWD. dessutom skall toe out ge kvickare styrning. Jag upplever att min bil tenderar att bli mer understyrd med toe out. Jag upplever precis tvärt om. Min RWD blir stabilare med toe out men inte lika kvick.

Vad bör jag köra med? är det lönt att gå på caster för att få bilen att vilja styra rakt?
magkänslan är att det är toe som är viktigast. Bilen kommer köras på gatan. Dvs däckslitaget är inte oviktigt.

hur vanligt är det att man kör med toe out på bakhjulsdrivna bilar?
kan man köra toe out utan att däcken tar slut direkt?

Hur avgörande är camber/toe beträffande bilens betende på rak väg i 70-80 km/h utan inbromsning?
hur avgörande är camber/toe för däckslitaget vid vanligt användande i trafik?

Jag vill höra om era erfarenheter och era rekommendationer. Allt av intresse

_________________
Jens Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Intressant. Och märkligt

Har du mätt upp bak också? För lite toe in bak kan ju spöka till beteendet, tänkte bara så att du inte lägger energi i onödan om det råkar stå knas där bak.

Jag har inte så mycket att komma med tyvärr annars. Bara en sak och det är att sneslitage mer kommer av mycket toe eller mycket toe+camber. Så länge toe har låga värden, dvs bara aningens in eller ut, så kan man köra massor med camber utan sneslitage. Jag har många år bruksat BMW med McPherson med över 3 grader camber utan sneslitage så länge toe är minimalt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Intressant. Och märkligt

Har du mätt upp bak också? För lite toe in bak kan ju spöka till beteendet, tänkte bara så att du inte lägger energi i onödan om det råkar stå knas där bak.

Jag har inte så mycket att komma med tyvärr annars. Bara en sak och det är att sneslitage mer kommer av mycket toe eller mycket toe+camber. Så länge toe har låga värden, dvs bara aningens in eller ut, så kan man köra massor med camber utan sneslitage. Jag har många år bruksat BMW med McPherson med över 3 grader camber utan sneslitage så länge toe är minimalt.


Tack för dina erfarenheter.
Jag skall tillägga att bilen har stel bakaxel så justeringsmöjligheterna är obefintliga på gott och ont. jag har försökt att mäta upp så att bakaxeln inte sitter snett eller förskjuten på något sätt i sitt fäste. det är relativt bra.

Framvagnen är en variant på dubbla A-armar. Eftersom att mina problem uppstår när bilen bara går rakt fram och dessutom utan vare sig acceleration eller inbromsning så tycker jag att både bumpsteer, mcPherson/A-armar etc. känns orelevant i nuläget.

Att köra med original hjulinställning känns inte aktuellt efter den justering som gjordes på firman.
Bilen verkar snarare gå bättre när jag närmar mig toe =0 eller toe out (original toe in=5mm).

Att andra inställningar behövs känns rimligt när däcken breda med låg profil till skillnad ifrån originalets höga sladdriga cykeldäck.

_________________
Jens Johansson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Hur är hjulens ofsett i förhållande till framvagnen?

_________________
Michael Thulesius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Hur mycket är 3mm?
Varför positiv camber?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Få dit lite caster också. Det rättar upp ratten och gör att bilen vill styra rakt. 6-7 grader är bra om du har moderna fälgar och lågprofildäck.
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
Michael Th skrev:
Hur är hjulens ofsett i förhållande till framvagnen?


Relevant fråga.
enligt nätet har mustang ifrån fabrik följande hjulalternativ:
205/70R14 92S 6Jx14 ET12
225/65R14 92T 7Jx14 ET10
205/65R15 91T 6.5Jx15 ET15
225/60R15 91T 7Jx15 ET10
225/55R16 91V 7.5Jx16 ET0

nu har jag ASA Pirate fälgar som är 19x9 tum med ET 39. det sitter spacers som är 20mm om jag minns rätt.

om jag förstått mattematiken rätt så borde jag nu ligga på ET 19 inklusive spacers med dom nya fälgarna.

_________________
Jens Johansson
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Få dit lite caster också. Det rättar upp ratten och gör att bilen vill styra rakt. 6-7 grader är bra om du har moderna fälgar och lågprofildäck.


Jag har haft den tanken. ska försöka kolla caster så fort jag får möjlighet. Har du något trix för att mäta caster med enkla medel?

_________________
Jens Johansson
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
safe skrev:
Hur mycket är 3mm?
Varför positiv camber?


3mm är i mitt fall väldigt lite pga stora rullomkrets. skulle gissa 0,3 grader. bilen är väldigt känslig för toejustering när det kommer till hur bilen uppför sig.

om jag ändrar ifrån 4mm (0,4 grader) toe out till 4mm (0,4grader) toe in så är det väldig stor skillnad på hur bilen beter sig.

Jag ändrade Camber pga att däckslitaget var väldigt begränsat till yttersidan. När den första justeringen gjordes var jag intresserad av att minska däckslitaget och genom att ändra camber så fick jag med mig toe i samma justering. båda vinkeländringarna hade en god effekt för att flytta slitaget ifrån yttersidan in mot mitten. Dessutom ska ju positiv camber vara bra för rappare styrning säger teorierna.

_________________
Jens Johansson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mina erfarenheter är från en 70:a Mustang ( som har identisk framvagn ) där jag gjorde ganska mycket åt väghållningen.

Shelbysänkning = bra.

Positiv camber? stämmer det? På en musse brukar det bli bra med 0,5-1 grad negativ camber för en bruksbil.

Caster: så mycket du bara kan få till på reaktionsstagen, brukar bli runt 3 grader.

Fälgar och däck: Det är ganska mycket scrub redan i original vilket gör att framvagnen inte svarar speciellt bra på fälgar som ökar scrub ännu mer. Jag körde ett tag på 18*8,5 ( tror jag det var ) fram, däcken var 235 breda. Den kombinationen fick jag aldrig att fungera bra trots löjligt mycket laborerande med hjulvinklar, satte man på originalhjulen var bilen helt stabil, med 18" fick man passa hela tiden.
Det slutade med att jag bytte till 17*7 ET0 fram med 205/50 däck så var alla problem borta och bilan var som en modern bil.

När du gjorde hjulinställningen borde du ha fått en värde på vinkeln i bakvagnen för att veta om axeln står snett. Det brukar märkas rätt tydligt när man kör, bakvagnen beter sig annorlunda i höger eller vänsterkurvor. Bakaxeln går att justera men det är lite med handpåläggning.

Hur går bilen med originalhjul fram?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jyrgen skrev:
safe skrev:
Hur mycket är 3mm?
Varför positiv camber?


3mm är i mitt fall väldigt lite pga stora rullomkrets. skulle gissa 0,3 grader. bilen är väldigt känslig för toejustering när det kommer till hur bilen uppför sig.

om jag ändrar ifrån 4mm (0,4 grader) toe out till 4mm (0,4grader) toe in så är det väldig stor skillnad.

Jag ändrade Camber pga att däckslitaget var väldigt begränsat till yttersidan. När den första justeringen gjordes var jag intresserad av att minska däckslitaget och genom att ändra camber så fick jag med mig toe i samma justering. båda vinkeländringarna hade en god effekt för att flytta slitaget ifrån yttersidan in mot mitten. Dessutom ska ju positiv camber vara bra för rappare styrning säger teorierna.


Ju mindre flex man har desto mindre toe brukar man kunna använda med bibehållen stabilitet. Det är väl styrsnäcka, är den tajt?

Är chassiet rakt? Du har flyttat infästningarna, fick du dem på samma ställe?
Du har boxat bärarmarna, de böjde sig inte?
Har du samma längd på styrlederna från styrsnäckan?

Positiv camber har jag inte hört något positivt om... Camber brukar inte medföra speciellt mycket slitage, mycket toe brukar det.

Caster ska du nog lägga på så mycket du kan, typ. Dock samma vänster och höger.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
Janne J skrev:
Mina erfarenheter är från en 70:a Mustang ( som har identisk framvagn ) där jag gjorde ganska mycket åt väghållningen.

Shelbysänkning = bra.

Positiv camber? stämmer det? På en musse brukar det bli bra med 0,5-1 grad negativ camber för en bruksbil.

Caster: så mycket du bara kan få till på reaktionsstagen, brukar bli runt 3 grader.

Fälgar och däck: Det är ganska mycket scrub redan i original vilket gör att framvagnen inte svarar speciellt bra på fälgar som ökar scrub ännu mer. Jag körde ett tag på 18*8,5 ( tror jag det var ) fram, däcken var 235 breda. Den kombinationen fick jag aldrig att fungera bra trots löjligt mycket laborerande med hjulvinklar, satte man på originalhjulen var bilen helt stabil, med 18" fick man passa hela tiden.
Det slutade med att jag bytte till 17*7 ET0 fram med 205/50 däck så var alla problem borta och bilan var som en modern bil.

När du gjorde hjulinställningen borde du ha fått en värde på vinkeln i bakvagnen för att veta om axeln står snett. Det brukar märkas rätt tydligt när man kör, bakvagnen beter sig annorlunda i höger eller vänsterkurvor. Bakaxeln går att justera men det är lite med handpåläggning.

Hur går bilen med originalhjul fram?


Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Tack alla andra som svarar och hjälper till oerhört snabbt.
Jag misstänker att problematiken uppstår när jag använder de fälgar och däck som jag gör. Detta styrks ju av dina erfarenheter. Jag gillar looken och vill helst behålla hjulen.

har tyvärr inga andra hjul att prova med. Annars hade det varit en given grej att prova.

_________________
Jens Johansson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jyrgen skrev:
Janne J skrev:
Mina erfarenheter är från en 70:a Mustang ( som har identisk framvagn ) där jag gjorde ganska mycket åt väghållningen.

Shelbysänkning = bra.

Positiv camber? stämmer det? På en musse brukar det bli bra med 0,5-1 grad negativ camber för en bruksbil.

Caster: så mycket du bara kan få till på reaktionsstagen, brukar bli runt 3 grader.

Fälgar och däck: Det är ganska mycket scrub redan i original vilket gör att framvagnen inte svarar speciellt bra på fälgar som ökar scrub ännu mer. Jag körde ett tag på 18*8,5 ( tror jag det var ) fram, däcken var 235 breda. Den kombinationen fick jag aldrig att fungera bra trots löjligt mycket laborerande med hjulvinklar, satte man på originalhjulen var bilen helt stabil, med 18" fick man passa hela tiden.
Det slutade med att jag bytte till 17*7 ET0 fram med 205/50 däck så var alla problem borta och bilan var som en modern bil.

När du gjorde hjulinställningen borde du ha fått en värde på vinkeln i bakvagnen för att veta om axeln står snett. Det brukar märkas rätt tydligt när man kör, bakvagnen beter sig annorlunda i höger eller vänsterkurvor. Bakaxeln går att justera men det är lite med handpåläggning.

Hur går bilen med originalhjul fram?


Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Tack alla andra som svarar och hjälper till oerhört snabbt.
Jag misstänker att problematiken uppstår när jag använder de fälgar och däck som jag gör. Detta styrks ju av dina erfarenheter. Jag gillar looken och vill helst behålla hjulen.

har tyvärr inga andra hjul att prova med. Annars hade det varit en given grej att prova.


Jag har originalare 14" som du får låna, finns i Kinna.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Hur provade du glapp i befintliga leder? Det brukar vara väldigt svårt att känna glapp utan mycket last (dvs inte handkraft)

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
Hej igen!

ska försöka ge en samlad feedback på alla goda tips. styrsnäckan är justerad och tajt. angående leder så är jag medveten om att det är svårt att prova med handkraft. det är ändå så jag har gjort. det var i samband med att hela framvagnen var nedplockad. damaskerna plockades av och lederna konrollerades med ögat och genom att slita och dra i dom.

Jag känner att bilens beteende är så väldigt avvikande så jag tycker att jag borde kunna få den bättre även utan att byta allt. Felet borde vara av mera betydande art än eventuellt slitage som man inte kunnat se igenom en kontroll.

jag har varit väldigt petig när jag boxade bärarmarna och genomförde shelbysänkningen. sänkningen gjordes med en mall som borrats ut ur 10mm plåt som jag sedan styrde borren med. boxningen gjordes genom att plåten punktades dit och sedan intervallsvetsades allt med mycket väntan för att värmen inte skulle ge några oönskade deformeringar.

_________________
Jens Johansson
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
Janne J skrev:

Jag har originalare 14" som du får låna, finns i Kinna.


Det var schyst! Jag skall överväga detta. Jag återkommer om det blir aktuellt.

_________________
Jens Johansson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Jyrgen skrev:
Hjulinställning gjord på seriös firma efter bussningsbytet.

Jag skall tillägga att bilen har stel bakaxel så justeringsmöjligheterna är obefintliga på gott och ont. jag har försökt att mäta upp så att bakaxeln inte sitter snett eller förskjuten på något sätt i sitt fäste. det är relativt bra.

Fick du inget mätprotokoll efter hjulinställningen?
Där står ju värden före och efter.

Vet man vad man gör så är det inga problem att justera bakaxeln..... pinnsvets eller induktionsvärmare.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Mycket scrub plus positiv camber. Där tror jag problemet ligger.


- Få till bra med caster
- Ställ lite lagom negativ camber
- Prova med fälgar med mindre scrub

Då tror jag den kommer svara på lite toe in mer som är brukligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

19x9 ET70 Däck 235x35 (ET90 med 20mm spacer)
17x7 ET0 Däck 205x50
(Däcks diametrarna ligger i krokarna av varandra, diff ca 10mm)

Nu har jag(vi) ingen aning om vart skrubbradinen ligger på.
Anta runt 20mm std med ET0
ET15 ger då skrubb på 5mm
ET70 ger då skrubb -50mm
Minus skrubb har jag inte direkt stött på, vet det finns på någon bil.
Någon Audi om jag inte missminner mig.
Hmm kan negativ skrubb ge den omvända sättet tå blir på bilen i fråga?

Känns som en dum fråga.
ET70 och 9" bred kontra ET0 och 7,5"
Har jag räknat rätt så breddar det ca ca 90mm inåt, finns det plats i hjulhuset för det?

Instämmer om test byte av framhjulen är en bra ide.
Börja med det simpla, änkla att testa.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



"The Shelby mod also requires you to use different alignment specs. You may need to find a reputable shop that specializes in custom alignments because some shops don't like to align vehicles with modified suspension geometry. As long as you follow the Shelby mod diagram, the Shelby "R" alignment specs will apply. Shelby Mustang specs (with the Shelby mod) are from 2 to 3 degrees (depending on whom you talk to) positive caster, 1 degree negative camber, and 1 ⁄8 inch toein. If you perform this mod on a vehicle other than a Mustang, you'll need to consult a specialty shop for the correct alignment specs for your application."

https://www.diyford.com/ford-restomod-front-suspension-steering-guide/ . . . .

Jag skulle prova med att skruva in negativ camber.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
Tack för all feedback. fortsätt gärna med mera tips och erfarenheter. Extra intressant med andra som har erfarenheter kring att ändra hjuldimensioner radikalt på gamla bilar med allt vad det innebär.

Som många har varit inne på så har jag själv funderat kring scrub-radien för länge sedan. Jag misstänker att om man envisas med att köra med "fel" offset för att det är coolt så kanske detta är priset. Finns det någon möjlighet att justera bort effekterna av problemet? Jag är inte ensam om stora hjul på gammal bil. undrar om alla andra också håller hårt i ratten.

Följande förslag har jag snappat upp och tagit till mig.

1, byt hjul till bättre offset. "
(inte så lockande eftersom att jag gillar mina hjul. men för att identifiera problemet så visst)

2, mera negativ camber
(intressant, neutral camber eller positiv camber är det enda jag provat sedan jag gick ifrån toe in på 3 m.m.)
det tråkiga att bilen rullade ut ifrån däcksverkstaden med någon grad negativ camber och 3-4 mm toe in. Det var ju just denna inställning som var värst av alla. möjligt att testa neutral toe och negativ camber.

Jag ska dubbelkolla ET på fäljarna och bredd på spacern.

Finns det någon som har kolla på hur man med enkla medel mäter scrubradien och caster?

_________________
Jens Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp kring hjulinställning framvagn 67 mustang
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
30 besök senaste veckan (12114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande