Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 170, 171, 172 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138749 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Nyfiken fråga: Problemet med lagerspelet, är det en fråga om rakhet mellan lagerlägena för ramlagren?


Jag antar att man får lägga in stålförstärkningar för ramlager precis som i gjutna alu-block för att förhindra att lagren äter sig in i godset, vilket i sig blir en intressant övning eftersom det inte går att gjuta in eller pressa p.g.a. delningen... Solid stålgördel med omvända överfall? Rycker som fan i cad-nerverna att tänka på sånt här


Problemet är att materialet växer så att diameter för ramlagren ökar. Sen växer det väl även något i längsled också så man bör kolla på axialspelet.

I originalblocket finns inga stålförstärkningar i aluminiumet och det är inget man har på befintliga billet-block så det är en övning vi hoppar över

Jag tror att nyckeln till att lyckas med ett sånt här projekt är att studera befintliga block på marknaden och välja lösningar som verkar fungera för andra motorer. Utöver tillverkningskostnad är riskerna/osäkerhetsfaktorer som jag ser det 1) lagerspel 2) kylning.

Just för tillverkningen vore det grymt med bra tips på firmor som har rätt utrustning och vilja

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



GustafB skrev:
Bensinskallen skrev:
Nyfiken fråga: Problemet med lagerspelet, är det en fråga om rakhet mellan lagerlägena för ramlagren?


Jag antar att man får lägga in stålförstärkningar för ramlager precis som i gjutna alu-block för att förhindra att lagren äter sig in i godset, vilket i sig blir en intressant övning eftersom det inte går att gjuta in eller pressa p.g.a. delningen... Solid stålgördel med omvända överfall? Rycker som fan i cad-nerverna att tänka på sånt här


Problemet är att materialet växer så att diameter för ramlagren ökar. Sen växer det väl även något i längsled också så man bör kolla på axialspelet.

I originalblocket finns inga stålförstärkningar i aluminiumet och det är inget man har på befintliga billet-block så det är en övning vi hoppar över

Jag tror att nyckeln till att lyckas med ett sånt här projekt är att studera befintliga block på marknaden och välja lösningar som verkar fungera för andra motorer. Utöver tillverkningskostnad är riskerna/osäkerhetsfaktorer som jag ser det 1) lagerspel 2) kylning.

Just för tillverkningen vore det grymt med bra tips på firmor som har rätt utrustning och vilja


Jaha, men är det bara "linjär termisk expansion" av hålen så är det ju väldigt, väldigt enkelt att räkna ut en skaplig uppskattning med algebraiska formler av hur diametern ändras med temperaturen, eventuell inpassning av själva lagerskålarna inräknat. Temperaturen kring ramlagren lär inte avvika nämnvärt från oljans temperatur.

Jasså Var stensäker på att det satt stålinlägg i de flesta block för att förhindra nötning. Men det kanske är mer ett livslängdproblem, eller inget problem alls på bättre gods

Oavsett, det är ett hälsosamt approach till problemet att använda beprovade koncept och att stå emot rejsas spekulationselit

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



GustafB skrev:
Nu är bilen fortfarande på båt (fortfarande på Australiensiskt farvatten) så vi har inte kunnat inspektera i detalj hur det gick sönder. Men utifrån såg det ut som att det sprack i linje med pinnbultarna till vevens gördel/överfall. Tror inte en stadigare gördel/överall skulle hjälpa till med problemet. Det är nog strukturella styrkan i hela blocket som är för svagt. Det påverkar inte bara bottendelen men även topplockspackningar.

Det intressanta med billetblocken är att de vanligtvis även löser problemen med topplockspackningar som går sönder. Just eftersom de är starkare och flexar mindre.

Att bygga upp och modda ett originalblock är ingen hållbar lösning. Att preppa ett sånt block som jag kör med kostar uppåt 40-50 att ta fram. Att därefter börja modda och fixa med ytterligare speciallösningar som kanske inte löser problemet, och som troligen inte löser läckande topplockspackningar känns inte som en långsiktig lösning.
Det är därför som ett helt nytt block lockar och kan t o m vara ekonomiskt försvarbart om det håller i längden.

Gällande lagerspel så blir det helt andra kylkanaler och helt annan massa i ett fräst block så det kommer expandera annorlunda än ett originalblock. Så det är något man måste försöka mäta och fundera på.


En annan möjlig nödlösning är väl dragstänger genom motorn, har för mig att hålbilderna är skrämmande nära varandra på dina block.

_________________
Roland Johansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



ripper skrev:
GustafB skrev:
[..] Har en viktminskningsprogram jag gärna vill göra och på nivån bilen är nu är varje kilo väldigt dyrt. Så motorn får inte bli tyngre
Jag har kikat endel på Bullet blocken, och när jag tänkt 4cyl ligger ju k24(36kg) varmt om hjärtat men 4g63(29kg) är både billigare och 7kg lättare, sr20 är mitten på 34kg.... Skulle ha säkra siffror på dem olika topparna för få en total


Volvo VEP 2.0 = 25kg...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ragnar skrev:
ripper skrev:
GustafB skrev:
[..] Har en viktminskningsprogram jag gärna vill göra och på nivån bilen är nu är varje kilo väldigt dyrt. Så motorn får inte bli tyngre
Jag har kikat endel på Bullet blocken, och när jag tänkt 4cyl ligger ju k24(36kg) varmt om hjärtat men 4g63(29kg) är både billigare och 7kg lättare, sr20 är mitten på 34kg.... Skulle ha säkra siffror på dem olika topparna för få en total


Volvo VEP 2.0 = 25kg...


Det räcker inte med 1 av parametrarna
Måste ha kapacitet för 1200 hk, tvivlar på att Volvos originalblock klarar det.

Appropå vikt så är ett 968-block original ca 29 kg. Med med Darton MID våta foder som jag normalt kör väger blocket 37 kg.

Dock är vevaxeln enormt tung på 24 kg trots att material tagits bort för offsetstrokningen. Nu är det ett rätt långt block så block, vev osv kommer alltid väga mer än en mindre 4-cyl på <100 mm borr.
Men rimligtvis borde man kunna hitta ett antal kilo på en nydesignad vev.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
LSAAR
Kyrkhult
Här sen Mar 2018
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Otroligt bygge
har du kollat ngt på toyotas 3rz spis? de verkar rätt båla, en bekant åker 1200 i en sån.
lycka till

_________________
Lucas saar ohlsson
0728889711
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



GustafB skrev:
Ragnar skrev:
ripper skrev:
GustafB skrev:
[..] Har en viktminskningsprogram jag gärna vill göra och på nivån bilen är nu är varje kilo väldigt dyrt. Så motorn får inte bli tyngre
Jag har kikat endel på Bullet blocken, och när jag tänkt 4cyl ligger ju k24(36kg) varmt om hjärtat men 4g63(29kg) är både billigare och 7kg lättare, sr20 är mitten på 34kg.... Skulle ha säkra siffror på dem olika topparna för få en total


Volvo VEP 2.0 = 25kg...


Det räcker inte med 1 av parametrarna
Måste ha kapacitet för 1200 hk, tvivlar på att Volvos originalblock klarar det.

Nej, att bara titta på blockvikt är nog att suboptimera lite väl hårt. Men bland produktionsmotorer ligger faktiskt VEP:en inte så dåligt till på parametern blockvikt kontar specifik effekt:

Men bilden är gammal, specifik effekt på VEP höjdes senare till 135kW/l.

Men men, se det mest som kuriosa, och tolka det alltså inte som att jag rekommenderar ett original VEP-block för 1200hp Racing har helt annan kravbalancering än massproduktion.

mvh/R

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Vi körde helbearbetat i en prototyp-serie på jobb och leverantören var en lite gamlbing pga vi inte hade erfarenheter, men eftersom rekommendationen kom från en kille på Koenigsegg valde vi att gå vidare med den leverantören från Kina. Vi körde i 6061-T6 och deras uppmätning stämde ändå bra överens mot vår motmätning sen när vi fick detaljerna. Men visst är det gambling att ta fram ett helt nytt block och frågan är om det krävs några iterationer vilket man inte är helt intresserad av.

Detaljerna var iofs inga motorblock men ändå avancerade hus på 1 respektive 2kg för fordonsindustrin och jag tyckte inte de var så farligt dyra och de var väl bearbetade.

Jag sitter på BorgWarner i Landskorna och har jobbat de senaste åren en del med prototyper och en del husmodellering den senaste tiden. Jag har kvar kontaktuppgifterna då jag själv skulle kunna tänka mig att använda mig av dem privat om jag skulle behöva.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83



Hej.
Du kanske skulle snacka lite med Per Bengtsson som byggde och har kört Super Twin Top Fuel biken The Beast.
Han kapade ju en Top Fuel V8 topp på mitten, och byggde eget block, skapade egen vev osv..
Tror hans företag heter Bentec.. i Skåne.
Även Peter Svensson på den gula 4cyl Top Fuel biken som var världens snabbaste ett tag byggde eget block och vev har jag för mig. Även om dessa hårda grabbar inte kör runtrunt lika länge som du, så kan de nog ha mkt nyttiga ideer, och gött kontaktnät.

_________________
Andreas Johansson
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Förstår inte varför ni tycker Gustav ska byta motor. Han har ju redan ett väldigt väl fungerande koncept. Sen kan ju allt gå sönder så klart. Ett block byte till billet är lösningen. Inte prova ett nytt koncept. Ingen motor på 4-6 cyl håller med 1200hk utan att göra alla modifieringar som Gustav redan har utvecklat i sin inkl billet block. Finns ingen i time attack toppen som inte kör billet block. Spelar ingen roll om den heter K24, SR20 RB26 eller 2JZ.
Tycker det är coolt med rätt maskin i sin bil. Är det en 968 så ska motorn va från 968.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



När jag pratar om ny underdel i befintlig motor. Så ingår det (självklart från min sida så skrev det inte rakt ut(
Att ha pinnbult Hela vägen från tråg upp genom motorn, genom topplock och dra topplocket med mutter, som då spänner ihop hela motorn. Det plus att även ramlagerlägen dras nedåt i samma billetunderdel.
Nästan garanterat lär man behöva svarva fram distanser som går från billet underdelen genom bottendelen och upp genom blocket och som tar lasten från topplock.

Som du är inne på så hjälper det inte hur hårt man kan dra topplock eller hur stabila bult man har så länge som blocket fortfarande kan sjunka under last och släpper trycket på packningen, det är ju därför man oftast kan köra så pass mycket mer effekt med pyramidringar nedfrästa i blocket.
När man borrar och sätter in nya foder, så måste det finnas gods nog att få ordentligt stöd underifrån..

Som du säger så är självklart ett billet block bäst, alla dagar i veckan. Jämnfört med att förstärka upp ett gjutet block.

Jag drog bara upp mina tankar jag själv haft, dem är satta utifrån mina egna begränsningar.

All enklare bearbetning kan jag göra själv hemma.
Sedan behövs "bara" hjälp att linehona lagerlägen och borra cylindrarna på plats i motorn.
Hitta någon som skulle kunna fräsa fram ett helt motorblock är för mig omöjligt. Eller rättare sagt, det är omöjligt för mig att få fram dem pengarna det skulle kosta.

Jag har folk jag vet skulle klara av att lyckas med fräsningen, och kan få hem material och har rätt verktyg osv.
Sedan borrning/honing av cylindrarna samt linehoning av Lagerlägen finns "många" motorverkstäder som kan göra.

Att hitta någon som har kompetens att designa blocket, samt har tillräcklig kunskap att sätta Tolleranserna tillräckligt exakt samt göra ett tillräckligt bra underlag som går att exportera till rätt format för fräsning, har jag däremot inga kontakter inom.

Han som jag anlitade att svarva/fräsa detaljerna till din framvagn förra året, skulle med (nästan) all sanolikhet kunna göra fräsningen, men steg ett är ju att ha en ungefärlig 2 eller 3 dimensionell modell han kan titta på för att avgöra om detaljen får plats i maskinen. Samt Om han har verktyg långa /korta nog att klara bearbetningen. Det behövs antagligen redan där expertis i ungefär hur jiggar ska utformas för att säkerställa /underlätta att detaljerna kan spännas om men ändå hitta samma nolla varje gång.

Dem 3d konstruktörer jag känner till, saknar oftast kunskap i hur fräsning görs. Dvs dem ritar en detalj som antingen är omöjlig att fräsa, eller blir avsevärt mycket omständligare (dyrare) att göra än den hade behövt.
Det är därför man allt som oftast måste blanda in en beredare redan vid planeringsstadiet. Jag gissar dock att du själv är kompetent nog att ta den rollen som beredare.


Som ett roligt exempel så jobbade en av mina vänner som säljare av stålmaterial. Han fick en förfrågan på ett stort bygge från en arkitekt i samband med projektering på ombyggnad /modernisering av en äldre industrifastighet.

Priset blev enligt ritningsunderlaget typ 10 miljoner. Men med motfråga, kan du tänka dig att rita om å köpa ca 15% mer material, så blir priset bara runt 3 miljoner.
Designern ringde såklart upp kompisen bara några minuter senare å frågade hur i helvete det kunde bli typ 3 ggr dyrare att köpa 15% mindre material. Priset borde följa vikten.
Svaret blev att det finns inget valsverk i hela Europa om kommer ställa om produktionen för att dra fram några ynka hundratal kvm 7mm plåt. Vilket innebär att vi kommer behöva skicka antal ton 8mm plåt för att planfräsas ned till 7mm. Det kommer gå från valsverket till Polen till en leverantör som har fräs tillräckligt stor att få upp 5x2 meters plåtar.

Kan du istället tänka dig köpa 8mm plåt så skickas plåten direkt från valsverk till byggarbetsplatsen utan stopp på vägen.
Det finns garanterat andra säljare som inte hade sagt ett ord utan helt enkelt sålt 7mm plåten. Och det är därför beredare har en viktigare roll än man kan tro för att undvika sådana fallgropar,

Men nu ska jag sluta skriva så långa inlägg i din tråd.
Hör av dig om du vill att jag ska lyfta frågan gällande fräsning till min kontakt. Linehoning och cylinderhoning efter blocket är framfräst vet jag ett företag i Linköping som kan göra. Cylinderloppen köper man antagligen färdigsvarvade i rätt mått från USA, men jag hade antagligen personligen köpt dem med plusmått och honat dem på plats efter att de pressats ner i blocket

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



men shit vad mycket experter det var här då...

Fredin skrev:
Förstår inte varför ni tycker Gustav ska byta motor. Han har ju redan ett väldigt väl fungerande koncept. Sen kan ju allt gå sönder så klart. Ett block byte till billet är lösningen. Inte prova ett nytt koncept. Ingen motor på 4-6 cyl håller med 1200hk utan att göra alla modifieringar som Gustav redan har utvecklat i sin inkl billet block. Finns ingen i time attack toppen som inte kör billet block. Spelar ingen roll om den heter K24, SR20 RB26 eller 2JZ.
Tycker det är coolt med rätt maskin i sin bil. Är det en 968 så ska motorn va från 968.

Fast det där är väl bara en 944 i grunden?

I övrigt håller jag helt med. Alla 1000hk-motorer kräver sjukt mycket special, och om man nu står med en färdig motor så när som på ett block så är det väl högst vettigt att fräsa ett sådant. thumbs up
Kör på bara, helt rätt spår! Har tyvärr varken kontakter inom bearbetning, eller tid att hjälpa till med CAD, men jag kommer sitta här framför tråden och bita på naglarna tills jag känner smaken av armbåge för att se hur det går.



För övrigt är det är fasen en helt ultraövergrym satsning du/ni har gjort. Jag minns när den gröna såldes och en vit kärra dök upp istället. Att ta den från det den var då, till det den är nu och dessutom så utsorterad att man skeppar den på andra sidan världen för att köra. Ja, herregud.
Vilken övermänsklig bedrift att få en massa balla eloxerade prylar och ett hektar kolfiber att lira så bra tillsammans. Jag saknar ord att beskriva hur imponerad jag är - särskilt av att sortera ut ett sånt här bygge. Det är det inte många som orkar/lyckas göra när det gäller så här omfattande projekt.
Nu var ni visserligen många fler än vad jag trodde på bilderna i Australien, men jag antar att inte alla de där nunorna varit med sedan start (för om de har varit det, så är jag inte lika imponerad längre. )
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Tänker du våta eller torra foder i billet-blocket? Antar att det blir lösa stålfoder även i det blocket


Hur högt tryck har du egentligen i motorn förresten? Om du har mätt upp det dvs

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Har ni tagit isär motorn med blocket som sprack?

Som struktur och materialnörd skulle det vara intressant att kolla över brottytan. Ifall det fanns anvisningar som porositet i gjutgodset t.ex.

Eller ifall sprickan startade i en gänga...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Jävligt imponerande insats! Grymt bra gjort!


knotan skrev:
Att ha pinnbult Hela vägen från tråg upp genom motorn, genom topplock och dra topplocket med mutter, som då spänner ihop hela motorn. Det plus att även ramlagerlägen dras nedåt i samma billetunderdel.


Den lär vara gängat även i blocket nära toppen va?
Tänker att det måste vara lättare att lyfta toppen 1mm om du har en skitlång skruv än om du har en kort.

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Erik Nilsson skrev:
knotan skrev:
Att ha pinnbult Hela vägen från tråg upp genom motorn, genom topplock och dra topplocket med mutter, som då spänner ihop hela motorn. Det plus att även ramlagerlägen dras nedåt i samma billetunderdel.


Den lär vara gängat även i blocket nära toppen va?
Tänker att det måste vara lättare att lyfta toppen 1mm om du har en skitlång skruv än om du har en kort.
En lång skruv är lättare att hålla samma spännkraft över förändringar.
Dessutom växer alublocket mer med värmen och med genomgående skruv kläms det mer (men ändå inte extremt eftersom det är en lång skruv).

Att samma skruvar ska hålla även ramlageröverfall (som RoverK om jag minns rätt) låter överknöligt, dvs att byta toppackning för att kolla ramlager.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
men shit vad mycket experter det var här då...

Fredin skrev:
Förstår inte varför ni tycker Gustav ska byta motor. Han har ju redan ett väldigt väl fungerande koncept. Sen kan ju allt gå sönder så klart. Ett block byte till billet är lösningen. Inte prova ett nytt koncept. Ingen motor på 4-6 cyl håller med 1200hk utan att göra alla modifieringar som Gustav redan har utvecklat i sin inkl billet block. Finns ingen i time attack toppen som inte kör billet block. Spelar ingen roll om den heter K24, SR20 RB26 eller 2JZ.
Tycker det är coolt med rätt maskin i sin bil. Är det en 968 så ska motorn va från 968.

Fast det där är väl bara en 944 i grunden?

I övrigt håller jag helt med. Alla 1000hk-motorer kräver sjukt mycket special, och om man nu står med en färdig motor så när som på ett block så är det väl högst vettigt att fräsa ett sådant. thumbs up
Kör på bara, helt rätt spår! Har tyvärr varken kontakter inom bearbetning, eller tid att hjälpa till med CAD, men jag kommer sitta här framför tråden och bita på naglarna tills jag känner smaken av armbåge för att se hur det går.



För övrigt är det är fasen en helt ultraövergrym satsning du/ni har gjort. Jag minns när den gröna såldes och en vit kärra dök upp istället. Att ta den från det den var då, till det den är nu och dessutom så utsorterad att man skeppar den på andra sidan världen för att köra. Ja, herregud.
Vilken övermänsklig bedrift att få en massa balla eloxerade prylar och ett hektar kolfiber att lira så bra tillsammans. Jag saknar ord att beskriva hur imponerad jag är - särskilt av att sortera ut ett sånt här bygge. Det är det inte många som orkar/lyckas göra när det gäller så här omfattande projekt.
Nu var ni visserligen många fler än vad jag trodde på bilderna i Australien, men jag antar att inte alla de där nunorna varit med sedan start (för om de har varit det, så är jag inte lika imponerad längre. )


Det värmer att höra! Det är så många tusen timmar nedlagda på det här projektet att jag inte ens vågar räkna efter. Fick ihop ett superbra team till Australien vilket var guld värt på plats. Man kan säga att bilen är byggd på ungefär 1,5 gubbe av mig och Edvin sista 5 åren. Sen har vi andra hjältar som gjort olika inhopp i perioder förra våren samt vissa bitar nu innan båten gick till Australien.

Egentligen skulle jag vilja ägna mig åt det här på heltid men det är svårt att se ekonomi i det

Har börjat formulera planerna framåt och fokus kommande år kommer att ligga på utveckling snarare än bantid.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
DJ skrev:
Har ni tagit isär motorn med blocket som sprack?

Som struktur och materialnörd skulle det vara intressant att kolla över brottytan. Ifall det fanns anvisningar som porositet i gjutgodset t.ex.

Eller ifall sprickan startade i en gänga...



Motor är just nu här


Ska bli spännande att plocka isär den senare men det blir först i januari.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
knotan skrev:
När jag pratar om ny underdel i befintlig motor. Så ingår det (självklart från min sida så skrev det inte rakt ut(
Att ha pinnbult Hela vägen från tråg upp genom motorn, genom topplock och dra topplocket med mutter, som då spänner ihop hela motorn. Det plus att även ramlagerlägen dras nedåt i samma billetunderdel.
Nästan garanterat lär man behöva svarva fram distanser som går från billet underdelen genom bottendelen och upp genom blocket och som tar lasten från topplock.

Som du är inne på så hjälper det inte hur hårt man kan dra topplock eller hur stabila bult man har så länge som blocket fortfarande kan sjunka under last och släpper trycket på packningen, det är ju därför man oftast kan köra så pass mycket mer effekt med pyramidringar nedfrästa i blocket.
När man borrar och sätter in nya foder, så måste det finnas gods nog att få ordentligt stöd underifrån..

Som du säger så är självklart ett billet block bäst, alla dagar i veckan. Jämnfört med att förstärka upp ett gjutet block.

Jag drog bara upp mina tankar jag själv haft, dem är satta utifrån mina egna begränsningar.

All enklare bearbetning kan jag göra själv hemma.
Sedan behövs "bara" hjälp att linehona lagerlägen och borra cylindrarna på plats i motorn.
Hitta någon som skulle kunna fräsa fram ett helt motorblock är för mig omöjligt. Eller rättare sagt, det är omöjligt för mig att få fram dem pengarna det skulle kosta.

Jag har folk jag vet skulle klara av att lyckas med fräsningen, och kan få hem material och har rätt verktyg osv.
Sedan borrning/honing av cylindrarna samt linehoning av Lagerlägen finns "många" motorverkstäder som kan göra.

Att hitta någon som har kompetens att designa blocket, samt har tillräcklig kunskap att sätta Tolleranserna tillräckligt exakt samt göra ett tillräckligt bra underlag som går att exportera till rätt format för fräsning, har jag däremot inga kontakter inom.

Han som jag anlitade att svarva/fräsa detaljerna till din framvagn förra året, skulle med (nästan) all sanolikhet kunna göra fräsningen, men steg ett är ju att ha en ungefärlig 2 eller 3 dimensionell modell han kan titta på för att avgöra om detaljen får plats i maskinen. Samt Om han har verktyg långa /korta nog att klara bearbetningen. Det behövs antagligen redan där expertis i ungefär hur jiggar ska utformas för att säkerställa /underlätta att detaljerna kan spännas om men ändå hitta samma nolla varje gång.

Dem 3d konstruktörer jag känner till, saknar oftast kunskap i hur fräsning görs. Dvs dem ritar en detalj som antingen är omöjlig att fräsa, eller blir avsevärt mycket omständligare (dyrare) att göra än den hade behövt.
Det är därför man allt som oftast måste blanda in en beredare redan vid planeringsstadiet. Jag gissar dock att du själv är kompetent nog att ta den rollen som beredare.


Som ett roligt exempel så jobbade en av mina vänner som säljare av stålmaterial. Han fick en förfrågan på ett stort bygge från en arkitekt i samband med projektering på ombyggnad /modernisering av en äldre industrifastighet.

Priset blev enligt ritningsunderlaget typ 10 miljoner. Men med motfråga, kan du tänka dig att rita om å köpa ca 15% mer material, så blir priset bara runt 3 miljoner.
Designern ringde såklart upp kompisen bara några minuter senare å frågade hur i helvete det kunde bli typ 3 ggr dyrare att köpa 15% mindre material. Priset borde följa vikten.
Svaret blev att det finns inget valsverk i hela Europa om kommer ställa om produktionen för att dra fram några ynka hundratal kvm 7mm plåt. Vilket innebär att vi kommer behöva skicka antal ton 8mm plåt för att planfräsas ned till 7mm. Det kommer gå från valsverket till Polen till en leverantör som har fräs tillräckligt stor att få upp 5x2 meters plåtar.

Kan du istället tänka dig köpa 8mm plåt så skickas plåten direkt från valsverk till byggarbetsplatsen utan stopp på vägen.
Det finns garanterat andra säljare som inte hade sagt ett ord utan helt enkelt sålt 7mm plåten. Och det är därför beredare har en viktigare roll än man kan tro för att undvika sådana fallgropar,

Men nu ska jag sluta skriva så långa inlägg i din tråd.
Hör av dig om du vill att jag ska lyfta frågan gällande fräsning till min kontakt. Linehoning och cylinderhoning efter blocket är framfräst vet jag ett företag i Linköping som kan göra. Cylinderloppen köper man antagligen färdigsvarvade i rätt mått från USA, men jag hade antagligen personligen köpt dem med plusmått och honat dem på plats efter att de pressats ner i blocket


Det är bra med tankar och idéer thumbs up

Själva motorbearbetningen som att sätta foder, linjehona osv har jag kontakter på.
Blocket är i sig kommer precis som original delas vid centrum på veven och undre delen göras som ett stycke (gördel). Tror vi har rätt bra kunskaper in-house så att säga på att ta fram en design som ska funka prestandamässigt och tillverkningsmässigt. Eller kunskaper och kunskaper... "bra kunskaper för att göra hyfsade gissningar" är nog mer korrekt
Hoppas kunna ha en hyfsat färdig 3d-modell i datorn om ca 2 månader.

Ja, tänker torra foder. Exakt borr osv får styras av tillgång på foder och kolvringar osv. Tittar just nu på 106,7 mm borr. Det ger oss 3,2l total volym. Tänkte även gå upp till 9.5:1 i komp och det i kombination med 0,1l extra volym bör kunna ge 50 hk extra vid 1,8 bar.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



GustafB skrev:
DJ skrev:
Har ni tagit isär motorn med blocket som sprack?

Som struktur och materialnörd skulle det vara intressant att kolla över brottytan. Ifall det fanns anvisningar som porositet i gjutgodset t.ex.

Eller ifall sprickan startade i en gänga...



Motor är just nu här


Ska bli spännande att plocka isär den senare men det blir först i januari.


OK!

Ska bli spännande att se i januari då! thumbs up
Man ser ganska bra utan jätte-fancy mikroskop. Lite lagom förstoring de flesta kameror klarar. Macro-ringar är bra om man kör systemkamera.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Pit lane I Sydney
Team Sweden!



_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 170, 171, 172 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande