Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Crowd thinking för bättre regler för SLC 3h och Landskamp6h | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (7011 totalt) |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Fantastiskt kul evenemang redan nu!! Vill vara med på mer!
För att köra en serie och återkommande så vill jag dock känna band med bilen och då krävs det att man bygger om, anpassar, trimmar mm. Det är inte så att det finns utrymme för en klass med lite större frihet och lite dyrare bilar? 1. Instegsklass där det är väldigt låst kring original/billigt/ vikt effekt som idag (fast kanske lite mer styr på det för att skapa jämnare bilar) 2. Vikt effekt/däck baserad klass med stor frihet på bil - tycker faktiskt grunden i SPVMs reglemente lyckats skapa jämna bilar och där finns förutsättningar/kalkylator klar. Om tar reglemente från annan serie så kan man ju dessutom köra flera grejer med samma bil. _________________ Bjorn Karlsson |
||||||
Min OBD-scanner höftar fram effektvärden nära sanningen men långt ifrån alla bilar har OBD. _________________ Anders Hansson |
||||||
Telefon app funkar väldigt bra med. Väger bilen och sen gör man ett acc test så får man effekt svart på vitt. Det är ju enkelt att kontrollera med en vanlig bil för att se hur nära det är. |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Hej,
Tankar Vikt/effekt titta på SSK seriens och alfaklubbens beräkningar om man vill tillåta trimning. Faktisk vikt samt uppgiven effekt i startlistan är nog bra. Däck är smart om man kör med enhetsdäck eller ganska smala och hala. Detta gör att lätta bilar med låg effekt går fortare i kurvorna och tunga motorstarka bilar tar tillbaka det på rakan när luftmotståndet blandar sig i. Däck med lite högre profil och mjuka sidor gör att vinsten med dyra och fina hjulupphängningar minskar lika så airodynamiska hjälpmedel. Bara några tankegångar. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tänkte mest på det du sa att det kan bli mer bilar i klassen med motorbyte. Min Nissan är ju inte ens konkurenskraftig med turbo så ett skifte till en modernare sugmotor gör ju att den helt plotsligt är ett alternativ =) |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Fundera också på vad som driver kostnad. Saker som att riva ut inredning och att lätta på så sätt, kostar i princip ingenting. Att bygga (viss) aero kan göras väldigt billigt om vi pratar enklare splitters och diffusers ("aerodynamiska hjälpmedel fria under hjulcentrums höjd från marken", eller liknande formulering). Att uppgradera chassi och bromsar kan däremot snabbt bli väldigt dyrt, så där kanske det är bättre att försöka hitta begränsningar.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
ja det var inget bra..... bättre ha förutsättningar som är klara från början och den tävlande själv får välja väg.... på ett transparant sätt som ger klara förutsättningar innan för ALLA .... sen kan väl vem som helst fuska lätt....... men det går ju i allt från F1 till hyrkart.... så det kan vi inte förutsätta |
||||||
effekt är det dyraste..... så originalmotorer är nog bäst |
||||||
Menar du original som i "icke trimmad" eller original som i "matching numbers"? Vissa motorbyten borde ändå vara förhållandevis billiga. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
original som icke trimmad-ish ... |
||||||
hur stor skillnad gör chipstrimning på sugmotorer? ... är det något man behöver bry sig om?
|
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Reglene er jo ganskefine som de er.
Trimming på sugemotor gir ikke masse effekt . Vekt effekt forholdet er bra og gir mulighet for mangfold av biler. Dekkbredde kan være en ide og ha begrensing på. Når det gjelder letting må jo dette være opp til hvert enkelt team hvor mye man vil gjore og evt sette en grense på at delene skal være i orginalutforelse men med plastikk skjermbreddere f.eks. Regelverket gir rom for proggresjon igjennom mange sesonger og man kan se sine forbedringer etterhvert. Begynne med effektmåling på 0-100,dynopapirer etc er jo også noe som kan manipuleres og vil nok skape masse konflikter. Mvh Trond _________________ Trond Ensrud |
||||||
diesel är inte tillåten nu och kommer inte bli heller |
||||||
Av dom erfarenheterna som jag fick nu i helgen så känner jag att depåstopps tiden var riktigt bra, den bör vara oförändrad.
Om säkerheten ska höjas så krav på minst halvbåge med sidosträvor längsmed dörr(ar), riktiga stolar (även om datummärkningen kan ha gått ut), 5/6 punkts bälten som är rätt monterade (såg 2-3 bilar där axelbanden gick rakt ner i golvet bakom förarstolen) samma sak här på datum. Chassie och bromsar fritt Däck fritt på det vis det var dock kanske en maxbegränsning på bredd? Vikt/effekt förhållandet var bra skrivet, men kändes som att vissa inte riktigt följde det som var uppsatt? Vi hade iallafall jäkla roligt trotts att vi inte var direkt konkrenskraftiga men där får vi skylla oss själva för att välja en 41 år gammal bil _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Allmänt banåkaforum Crowd thinking för bättre regler för SLC 3h och Landskamp6h | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (7011 totalt) |