Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Crowd thinking för bättre regler för SLC 3h och Landskamp6h
<<   1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (7008 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Bjorre
Vaxjo
Här sen Maj 2016
Inlägg: 10



Fantastiskt kul evenemang redan nu!! Vill vara med på mer!
För att köra en serie och återkommande så vill jag dock känna band med bilen och då krävs det att man bygger om, anpassar, trimmar mm.
Det är inte så att det finns utrymme för en klass med lite större frihet och lite dyrare bilar?
1. Instegsklass där det är väldigt låst kring original/billigt/ vikt effekt som idag (fast kanske lite mer styr på det för att skapa jämnare bilar)
2. Vikt effekt/däck baserad klass med stor frihet på bil - tycker faktiskt grunden i SPVMs reglemente lyckats skapa jämna bilar och där finns förutsättningar/kalkylator klar. Om tar reglemente från annan serie så kan man ju dessutom köra flera grejer med samma bil.

_________________
Bjorn Karlsson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Fredrik - SLC skrev:
kan man mäta effekt lätt med accellerationssiffror på något sätt? .. det är ju det som är intressant ändå för oss.. hur fort bilen accar typ


Min OBD-scanner höftar fram effektvärden nära sanningen men långt ifrån alla bilar har OBD.

_________________
Anders Hansson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



sweanders skrev:
Fredrik - SLC skrev:
kan man mäta effekt lätt med accellerationssiffror på något sätt? .. det är ju det som är intressant ändå för oss.. hur fort bilen accar typ


Min OBD-scanner höftar fram effektvärden nära sanningen men långt ifrån alla bilar har OBD.


Telefon app funkar väldigt bra med.

Väger bilen och sen gör man ett acc test så får man effekt svart på vitt.

Det är ju enkelt att kontrollera med en vanlig bil för att se hur nära det är.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Hej,

Tankar

Vikt/effekt titta på SSK seriens och alfaklubbens beräkningar om man vill tillåta trimning. Faktisk vikt samt uppgiven effekt i startlistan är nog bra.

Däck är smart om man kör med enhetsdäck eller ganska smala och hala. Detta gör att lätta bilar med låg effekt går fortare i kurvorna och tunga motorstarka bilar tar tillbaka det på rakan när luftmotståndet blandar sig i.

Däck med lite högre profil och mjuka sidor gör att vinsten med dyra och fina hjulupphängningar minskar lika så airodynamiska hjälpmedel.

Bara några tankegångar.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



ButterflyRacing skrev:
Nikel skrev:


Jag vill köra med min Nissan.
136hk...


Då måste vi ju kolla på vad det troligt blir för deltagare.

Det är TimeAttack team..... där många har fri tillgång till bromsbänk.

136 blir snart 250.

Svårt.
Vi kan ju inte kolla drivmedel på alla bilar.


Tänkte mest på det du sa att det kan bli mer bilar i klassen med motorbyte.
Min Nissan är ju inte ens konkurenskraftig med turbo så ett skifte till en modernare sugmotor gör ju att den helt plotsligt är ett alternativ =)

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Fundera också på vad som driver kostnad. Saker som att riva ut inredning och att lätta på så sätt, kostar i princip ingenting. Att bygga (viss) aero kan göras väldigt billigt om vi pratar enklare splitters och diffusers ("aerodynamiska hjälpmedel fria under hjulcentrums höjd från marken", eller liknande formulering). Att uppgradera chassi och bromsar kan däremot snabbt bli väldigt dyrt, så där kanske det är bättre att försöka hitta begränsningar.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Fredrik ...... Minns du att vi försökt med Bullskit-poäng förut.
Det slutade i inbördeskrig.....


ja det var inget bra..... bättre ha förutsättningar som är klara från början och den tävlande själv får välja väg.... på ett transparant sätt som ger klara förutsättningar innan för ALLA ....

sen kan väl vem som helst fuska lätt....... men det går ju i allt från F1 till hyrkart.... så det kan vi inte förutsätta

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Himlar skrev:
Fundera också på vad som driver kostnad. Saker som att riva ut inredning och att lätta på så sätt, kostar i princip ingenting. Att bygga (viss) aero kan göras väldigt billigt om vi pratar enklare splitters och diffusers ("aerodynamiska hjälpmedel fria under hjulcentrums höjd från marken", eller liknande formulering). Att uppgradera chassi och bromsar kan däremot snabbt bli väldigt dyrt, så där kanske det är bättre att försöka hitta begränsningar.


effekt är det dyraste..... så originalmotorer är nog bäst

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Fredrik - SLC skrev:
Himlar skrev:
Fundera också på vad som driver kostnad. Saker som att riva ut inredning och att lätta på så sätt, kostar i princip ingenting. Att bygga (viss) aero kan göras väldigt billigt om vi pratar enklare splitters och diffusers ("aerodynamiska hjälpmedel fria under hjulcentrums höjd från marken", eller liknande formulering). Att uppgradera chassi och bromsar kan däremot snabbt bli väldigt dyrt, så där kanske det är bättre att försöka hitta begränsningar.


effekt är det dyraste..... så originalmotorer är nog bäst


Menar du original som i "icke trimmad" eller original som i "matching numbers"? Vissa motorbyten borde ändå vara förhållandevis billiga.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Himlar skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Himlar skrev:
Fundera också på vad som driver kostnad. Saker som att riva ut inredning och att lätta på så sätt, kostar i princip ingenting. Att bygga (viss) aero kan göras väldigt billigt om vi pratar enklare splitters och diffusers ("aerodynamiska hjälpmedel fria under hjulcentrums höjd från marken", eller liknande formulering). Att uppgradera chassi och bromsar kan däremot snabbt bli väldigt dyrt, så där kanske det är bättre att försöka hitta begränsningar.


effekt är det dyraste..... så originalmotorer är nog bäst


Menar du original som i "icke trimmad" eller original som i "matching numbers"? Vissa motorbyten borde ändå vara förhållandevis billiga.


original som icke trimmad-ish ...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
hur stor skillnad gör chipstrimning på sugmotorer? ... är det något man behöver bry sig om?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Trond Ensrud
Hemnes Norge
Här sen Nov 2019
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Reglene er jo ganskefine som de er.
Trimming på sugemotor gir ikke masse effekt .
Vekt effekt forholdet er bra og gir mulighet for mangfold av biler.
Dekkbredde kan være en ide og ha begrensing på.
Når det gjelder letting må jo dette være opp til hvert enkelt team hvor mye man vil gjore og evt sette en grense på at delene skal være i orginalutforelse men med plastikk skjermbreddere f.eks.

Regelverket gir rom for proggresjon igjennom mange sesonger og man kan se sine forbedringer etterhvert.

Begynne med effektmåling på 0-100,dynopapirer etc er jo også noe som kan manipuleres og vil nok skape masse konflikter.

Mvh Trond

_________________
Trond Ensrud
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Kan vi plocka bort dieselbilar.... ?
Dels är det turbo..... och chip ger mer på dom.


diesel är inte tillåten nu och kommer inte bli heller

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Av dom erfarenheterna som jag fick nu i helgen så känner jag att depåstopps tiden var riktigt bra, den bör vara oförändrad.

Om säkerheten ska höjas så krav på minst halvbåge med sidosträvor längsmed dörr(ar), riktiga stolar (även om datummärkningen kan ha gått ut), 5/6 punkts bälten som är rätt monterade (såg 2-3 bilar där axelbanden gick rakt ner i golvet bakom förarstolen) samma sak här på datum.

Chassie och bromsar fritt thumbs up
Däck fritt på det vis det var thumbs up dock kanske en maxbegränsning på bredd?

Vikt/effekt förhållandet var bra skrivet, men kändes som att vissa inte riktigt följde det som var uppsatt?

Vi hade iallafall jäkla roligt trotts att vi inte var direkt konkrenskraftiga men där får vi skylla oss själva för att välja en 41 år gammal bil

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Allmänt banåkaforum
Crowd thinking för bättre regler för SLC 3h och Landskamp6h
<<   1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (7008 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande