Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Crowd thinking för bättre regler för SLC 3h och Landskamp6h
<<   1, 2, 3, 4   >>
7009 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6050



Det med att det skulle vara original bränsletank tycker jag att det också var en bra grej, dock kanske det skulle kunna vara godkänt med en fuelcell så länge som man inte går över den volymen som är på originaltanken för bilen? samt att den fortfarande ska sitta på originalplats.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6050



ButterflyRacing skrev:
J.Schuman skrev:



............Chassie och bromsar fritt thumbs up
Däck fritt på det vis det var thumbs up dock kanske en maxbegränsning på bredd?



Man kan tänka sig en max diameter på fälgar också. För att hålla ner bromstorleken på en rimlig nivå.


Det håller jag absolut med om.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
nu kom det upp en Best of från årets landskamp..


_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



ButterflyRacing skrev:
Har man en faktiskt vikt mot effekt.... så kan man ju skita i plastrutor och glasfiberdelar.
Även om dessa kan få vikten att sitta lägre.... så har det väldigt lite betydelse i det vi håller på med.

Ger säkert skillnad i elit sprintlopp, där en tiondel kan vara vinna eller brinna.

Vi åkte alltid med glasrutor och elhissar, förr i tiden.
Och bekvämlighet hjälpte nog mer, än några kilo.


Så vägning i depån och ett dragrace som avger startposition?

Då får man fram accelerationsmätning.

_________________
Anders Hansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



ButterflyRacing skrev:
sweanders skrev:
ButterflyRacing skrev:
Har man en faktiskt vikt mot effekt.... så kan man ju skita i plastrutor och glasfiberdelar.
Även om dessa kan få vikten att sitta lägre.... så har det väldigt lite betydelse i det vi håller på med.

Ger säkert skillnad i elit sprintlopp, där en tiondel kan vara vinna eller brinna.

Vi åkte alltid med glasrutor och elhissar, förr i tiden.
Och bekvämlighet hjälpte nog mer, än några kilo.


Så vägning i depån och ett dragrace som avger startposition?

Då får man fram accelerationsmätning.


Det funkar inte. Jag startar hellre på 20de plats..... och har 50 hk mer under 3 timmar.


Men, det var ju min strategi.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Fredrik - SLC skrev:
kan man mäta effekt lätt med accellerationssiffror på något sätt? .. det är ju det som är intressant ändå för oss.. hur fort bilen accar typ.


Du får sätta upp en egen tidtagningssektor en bit in på rakan på begränsad sträcka.

_________________
Anders Hansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Intressant dialog, många paralleller med det vi funderar på runt SDC5000.

Ur mitt/vårt perspektiv så är det intressant med ett reglemente som gör att vi skulle kunna komma ned med vår bil och köra. Av det som nämnts hittills är det få saker som begränsar det, däremot är vi kanske inte snabbast med 150 hk (som är vår nuvarande begränsning). Men det spelar mindre roll. Ett tips är att snegla på liknande klasser (SDC5000, Race4Fun, kanske MittCup och så en del av de andra som nämnts här) och inte i "onödan" göra regler som gör att man inte får köra med bilar som går där.

En utmaning med chiptrimning som vi har sett (det släpptes fritt för ett tag sedan) är att det varierar så mycket mellan olika bilmodeller vad det ger. Vissa modeller kan hoppa upp 30 hk med chip (de som är "mjukvarustrypta" från tillverkaren till exempel) medan andra i praktiken inte går att öka effekten på alls. Å andra sidan är det ju svårt att kolla mjukvara.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Lite lösa funderingar.

Max fälgdim 17" Max däckbredd 225, Min treadwear 200, bara "gatdäck"
-så länge racingen är jämn inom klassen så spelar det väl ingen roll om varvtiden är 15 sekunder hit eller dit?

Orginalbromsok/skivdiameter men fritt att modda för kylning och byta belägg.

Lättning endast på inredning, inga plastrutor/ hålborrning osv.

Inga eftermonterade vingar/splitters. Återigen, varvtid är ointressant, målet är jämn racing.

Orginaltank på orginalposition. Det ska ju ändå inte tankas på tid. Ofta är ju tankvolym ganska matchad mot orginal motoreffekt från biltillverkaren. Har du mer effekt så ska du inte kunna öka körtiden med större tank och få fördel mot mindre effektstarka bilar som kanske förbrukar mindre. Alternativt sätta en max stint tid så alla måste byta förare/tanka efter x körtid.

Viktmätning innan/efter race är bra. Effekt/accelerationsmätning är dåligt, för lätt att fuska med.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
therealpinto skrev:
Intressant dialog, många paralleller med det vi funderar på runt SDC5000.



Gustaf


jag skulle gärna samarbeta mera med er och göra reglemente ihop.... det tjänar vi alla på .... och det tror nog dom flesta utom möjligen Race4fun som skicka advokat på mig med hot om stämning förra året för dom tyckte mitt reglemente var för likt deras...... fåntrattarna ;-)

ett enkelt långlopps reglemente som går att köra med bilar från norrland till skåne ....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Om man inte får byta bromsok är det svårt att hitta bromsbelägg för långlopp på en del modeller.

Om man inte får köra med r-däck tröttnar jag helt, det är ju dyrare och dåligare att köra med gatdäck i racing. Det får ner farten men inte kostnaden.

_________________
Anders Hansson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
om vi går på äkta vikt..... vad väger bilarna jämfört med tjänstevikten? så jag vet vilka koefficienter vi ska lägga oss på?

och vad tyckte ni om min idee med lite skillnad på koefficient beroende på hk...?

0-100hk --> 6.8kg
100-150hk --> 6.9kg
150 - 200hk --> 7.0 kg

eller vad man nu ska lägga gränserna på i verklig vikt?


R-däck, absolut.
Fria bromsar ... att vi har behov att förbättra bromsar är nog klart... frågan är om man har en viss förbättringsmöjlighet jämfört med bara fritt , ger det någon prestanda fördel i fart verkligen eller kan det vara så att det är ungefär samma men visst att det går att göra billigt eller dyrt beroende på budget men att prestanda blir samma? typ ett team väljer värsta race-bremboo och ett annat väljer original brembo till en porsche/corvette? blir det någon större skillnad i prestanda förutom blinget och kostnaden?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Utnyttja en gammal STCC-regel, vikta upp bilen om den har vunnit eller utveckla regeln till att vikta upp om bilar avviker för mycket från medelvarvtid.
Fria bromsar thumbs up
Vingar och splitters tillåtna (bilen ser ut som en racebil men har ingen större påverkan i de hastigheter som körs). de kan dessutom demonteras för andra serier/reglementen.

Tidstillägg är ett annat sätt men drar ut fältet för mycket, tråkigare racing.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Fredrik - SLC skrev:
om vi går på äkta vikt..... vad väger bilarna jämfört med tjänstevikten? så jag vet vilka koefficienter vi ska lägga oss på?

och vad tyckte ni om min idee med lite skillnad på koefficient beroende på hk...?

0-100hk --> 6.8kg
100-150hk --> 6.9kg
150 - 200hk --> 7.0 kg

eller vad man nu ska lägga gränserna på i verklig vikt?


R-däck, absolut.
Fria bromsar ... att vi har behov att förbättra bromsar är nog klart... frågan är om man har en viss förbättringsmöjlighet jämfört med bara fritt , ger det någon prestanda fördel i fart verkligen eller kan det vara så att det är ungefär samma men visst att det går att göra billigt eller dyrt beroende på budget men att prestanda blir samma? typ ett team väljer värsta race-bremboo och ett annat väljer original brembo till en porsche/corvette? blir det någon större skillnad i prestanda förutom blinget och kostnaden?


Vad gäller bromsar så kan jag tycka att det räcker att man begränsar det med hjulstorlek. Kanske att man får ha 1" större fälg än original.

Så att en bil som kom med 16" fälgar inte får ha större än 17" hjul.

Vad gäller vikt kan jag tycka att man med otrimmad motor är vikt fri - att man får lätta hur mycket som helst. Och att man med trimmad eller bytt motor måste väga minst 95% av tjänstevikt enligt regbevis.

Om det inte blir krav på bur och bälten skulle dessa kunna ge rabatt på vikttillägg för att premiera säkerheten.

Annars kan man (som jag) resonera att en bur väger och i en motorsvag bil är det ingen fördel från ett prestandaperspektiv. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att väga om bilen efter att jag plockade ur inredning.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



steffe skrev:
Utnyttja en gammal STCC-regel, vikta upp bilen om den har vunnit eller utveckla regeln till att vikta upp om bilar avviker för mycket från medelvarvtid.


Det funkar nog inte så bra med bara tre lopp + final. Om man inte stannar loppet efter en timme och viktar upp ledarna typ...

_________________
Anders Hansson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sweanders skrev:
steffe skrev:
Utnyttja en gammal STCC-regel, vikta upp bilen om den har vunnit eller utveckla regeln till att vikta upp om bilar avviker för mycket från medelvarvtid.


Det funkar nog inte så bra med bara tre lopp + final. Om man inte stannar loppet efter en timme och viktar upp ledarna typ...


Tekniska tankar utanför boxen . Det går att vikta upp under race med färdiga vikter som kan skruvas fast under ett obl. depåstopp eller ett "tidsflaggsstopp".

Möjligt att "fuska" under ett lopp och ligga i täten och sen gasa (fullt) sista varvet förvisso.........

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Fredrik - SLC skrev:
om vi går på äkta vikt..... vad väger bilarna jämfört med tjänstevikten? så jag vet vilka koefficienter vi ska lägga oss på?



Det är en av grejerna vi snackat mycket om i år, och vi (SDC5000) kommer att på prov väga ett antal bilar under 2020 för att skapa oss en bild av hur vi ligger till.

Vårt reglemente tillåter ju inte lättning förutom att plocka bort inredning och sånt som går att skruva loss. Vår bil (Primera GT 1998) har original tjänstevikt på 1330 kg och på startlinjen med vår största förare väger den väldigt nära 1300 kg :-(

Ska man jobba med tjänstevikter kontra effekt är det klokt att lägga upp ett excelark med bilmodeller man tror skulle vara intressanta. Då kan man se att man inte råkar utesluta vissa som är lämpliga genom att sätta en decimal "fel".

Original fälgdiameter +1" riskerar att missgynna de som väljer att bygga på en "familjebil", i så fall tycker jag att det skulle vara typ max 17" eller +1" om bilen hade 17" eller större original kanske.

SDC5000 samarbetar gärna men vi är ganska rotade i våra regler som begränsar effekt mm så i första hand ser jag att ett samarbete bygger på att regelverken är "kompatibla" så att våra bilar får köra hos er (ev. med små justeringar), och att vi säkerhetsmässigt kan tillåta bilar enligt det reglemente som diskuteras här (men att de kanske får straffvarv om de är mer ombyggda/har mer effekt än vad vårt reglemente tillåter).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Trond Ensrud
Hemnes Norge
Här sen Nov 2019
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Er mange forlag her som lager masse innviklede regler og mye bra.
Mindre regler og enklere reglement er det enkleste og man må huske at alle kan ikke komme på forste plass.

Man må holde det så enkelt som mulig for ikke å lage mere hodebry enn nytte.
Det er jo begrenset hvordan biler man får brukt da det skal være en prisgrense på bilene så trimming/chipping etc bor være tillat da dette gir progresjon i egen kjoring da man foler seg trygg på det.

Var mye dårlig kjoring hos mange i helgas lop så er nok en del som heller bor konsentrere seg om å få mere kjoreerfaring og sette seg inn i regler for dette.

Jeg har selv kjort racing i mange år og dette er kjempegoy og man har konkurranse på alle nivåer og det gir forbedringspotensiale for alle med egen bil.

Regelverket er ganske bra som det er og enkelt å forstå,men burde spesifiseres litt mer.

Mitt forslag :

Vekt/effekt 0,14 som i dag

Letting er lov,men karosserideler må være i originalmateriale.( dette er da gratis og krever kun arbeid)

Skjermbreddere,splitters og spoiler er tillatt (dette utgjor ikke de store forskjellene med disse bilene)

Maks 17" felger maks 205 dekk opptil 1400kg 235 fra 1400kg og oppover. R dekk tillatt min 100 treadwear evt prove å få til en avtale så alle kan kjore på samme dekk (enhetsdekk)

Bremser er fritt

Trimming er Tillat da det er sugemotorer det er snakk om og vil ikke utgore masse i de prisklassene vi bruker biler i og vil også gi mulighet for progresjon i egen prestanda.

Ruter (samme som det er nå)

Motor må ha utspring fra bilens vognkort

Understell :

Bærearmer etc må være orginale(foringer/bussningar/forsterkning er fritt)

Stotdempere begrenset til coilovere uten separat reservoar.

_________________
Trond Ensrud
Citera
Allmänt banåkaforum
Crowd thinking för bättre regler för SLC 3h och Landskamp6h
<<   1, 2, 3, 4   >>
7009 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande