Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 70, 71, 72 >> 98 besök senaste veckan (497460 totalt) |
Ja... men dom har inte i närheten av den spindeltappslutning som du har. Jag gar kört en Cobra med samma spindlar.... utan servo..... och den hade inte din scrub. Så gör plats för servo ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Just dom här Generalerna är ifrån euro NASCAR serien. Dom körde bara en ovalbana den gångna säsongen och mina däck kommer inte ifrån den tävlingen.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Ähh, lite scrub har ingen dött av.. Har ju själv mastodont scrub med ca 12 cm.. Fungerar ju fint att köra med, absolut inte optimalt, men landet och banorna min bil kommer ifrån är svenska banor närmast att likna R/C banor.. Vågar inte tänka på hur det skulle kännas att köra på gata.. tycket dock inte det varken rycker eller hugger särskilt mycket på bana, inte ens vid inbromsning i halvblöt. Dock är det väldigt mycket jacking effekt, vilket är oönskat. Körde de två första racen i sverige utan servo, körde bara 3 varv, sen tog det någon timme för armarna att sluta krampa... Håkan/Johan: vad har denna Corvette framvagn för spindeltappslutning? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Det har varit lite tyst här, det beror på att jag råkade bygga en till 924 tävlingsbil Detta tillsammans med killarna i speedlab. Bilen byggdes för att vara med i landskampen på Mantorp nu i helgen som var.
Kan enkelt säga att hade vi vetat innan vad som väntade oss i dom mörka vråna av elsystemet så hade vi nog valt en annan bil. Bilen hade i ett tidigare liv gått i STEC grus cup. Vi funderar fortfarande på vad på bilen som egentligen skrämde oss mest, hur elen var fulkopplad, att den aldrig hade haft fullgas eller monteringen av förarstolen. Vi kan börja med förarstolen som kommer att synas på bilderna. Den var bultad i skenor som i sin tur var skruvade i två bitar av 10 mm formplyfa. Genom dom senare så var det ett antal franska träskruvar dragna ner igenom det som var kvar av golvet och sen igenom ytterligare 2 st 10 mm formplyfa skivor. Det fyrpunktsbältet som satt i bilen var fäst i stolen och sen ner i baksätet Hur gick det sen då? Kan en 41 år gammal rostig Porsche som har körts i gruscupen klara ett 6 timmars race på Mantorp utan att gå sönder? Jodå det kunde den, vi startade på 48:e plats av 54, efter oturlig teknisk flagg precis i början så var vi nere på sista plats och vände innan vi sakta jobbade oss uppåt igenom fältet. Vi slutade på en 27:e plats med 140 varv körda (dom som vann körde ca 160). Gick något sönder under racet? Både ja och nej Vi fick en backspegel bortkörd och vindrutetorkare på passagerarsidan slutade att vifta. Utöver det så hade vi inte ett ända oplanerat stopp på hela racet Det vi verkligen la vikt på att ordna innan vi körde var att ha nya däck och bra bromsar, särskilt med tanke på att det sitter solida skivor fram original på bilen. Just nu står bilen och vilar sig lite medans det bestäms vad hur vi ska göra med den. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Fästplattorna må ha varit stora, men vi bröt nästan loss stolen med handkraft.
Bästa i elsystemet vi hittade var nog soppapumpen. Original går det en 2,5 kvadrat ledning från reläet. Nu gick det en 0,75 från tändspolen den gav inte heller mer än 9 volt.... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Skitkul med hemmapulare som inte bryr sig med säkerheten i det dom pillar med.
Rattnavet var också en sån grej, vi fick ta i som F**n för att få loss muttern. Vid försök att återmontera navet som satt i bilen kom vi fram till att det inte var ett Porsche nav, splinsen i navet var inte ens i närheten av att ta tag i rattstångens splines. Det hade alltså bara hållits ihop med klämkraft. Tur att det fanns rätt nav i gömmorna. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Låter som "fuskbyggarna"
Hoppas ni påtalar alla livsfarliga fel och även andra fel för tidigare ägare eller helst den som byggt den, för den personen ska inte bygga bil.. Sen kan man ju undra har dom ingen besiktning alls i STEC som bilen gått i innan? Man tycker ju att fastsättning av stol och bälten borde ju någon besiktnings gubbe åtminstone kontrollerat? Bara tur att dom som kört den inte krockade med bilen för då kunde det gått riktigt illa. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Här syns det hur mycket plåt vi ändå bytte i golvet, vi gjorde dock inte en SBP rostlagning.
Det jag har sett på dom få STEC eventen jag har varit på så verkar säkerhet inte vara en helt prioriterad fråga. Ingen idé att påtala fel och brister, vissa lär bryr sig inte ändå. Bättre att lyfta fram hur det ser ut i ljuset istället. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Bilderna på golvet fick mig att skrika till lite, nu måste jag förklara för kollegorna vad jag sett ...
Satt ni någonsin i bilen med golvet och stolen som ni köpte den? Jag skulle inte bara vara orolig vid körning, utan att faktiskt falla genom bilen vid torrbrytning i garaget! _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Jag provkörde i ett industriområde för att se att bilen fungerade innan vi hämtade den, redan då kändes det som att stolen var på väg igenom golvet.
Tilläggas bör också att mellan träskivorna så går också bränslerören, så om stolen hade brutit sig loss så hade den slitit av dom rören och sprutat soppa överallt också... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Ja om du samtidigt visar tråden för tidigare ägare så.. För jag tror knappaste det är en inbiten rejsa läsare som gör dessa fel och om ingen säger till byggaren så lär han aldrig lära sig och ett sådant här bygge kan resultera i dödsfall. Så bättre att åtminstone försöka prata med honom och förklara farligheterna än att inte göra det alls. Ja skulle sedan även påtala det för STEC för jag tror inte dom vill vara med om ett dödsfall. Ni var väl många i teamet? så just du behöver ju inte vara den som påtalar allt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Äsch, i Marcos var hela chassiet byggt av plywood på 60-talet. Med dokumenterat bra resultat. Detta höll säkert minst lika bra klass
Jag köpte en Locost där förarstolen var monterad på liknande sätt, fast det var nog t o m värre. En enkel 10 mm plywoodskiva var skruvad i några tvärgående rör i ramen med M8 skruvar utan brickor eller annat som kunde ha fördelat lasten något. I plywoodskivan satt i sin tur stolen skruvad med M8 (eller om det var M10) skruvar. Utan vare sig mutter eller brickor på undersidan eller någon annanstans. Skruvarna hade fått "skära" en gänga i plywooden och det förväntades tydligen räcka. Den lösningen åkte ur fortare än kvickt. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Utöver Marcos så känner jag att man verkligen kan börja att fundera när stolar och annat som har med säkerhet monteras i träskivor. Martin, då bilen inte har några papper och jag inte är helt hundra säker på vart vår teammedlem som hade bilen ståendes köpte den så finns det noll möjlighet till att leta reda på dom som har "byggt" bilen. Även om en inbiten rejsian inte gör dom här felen så är det iallafall ett steg i att sprida information. Men den erfarenheten jag har ifrån det jag körde med krutcupen precis i början är att vissa inte bryr sig, det fanns bilar som hölls ihop med fogskum och hade bur tillverkad av sprinklerrör _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 70, 71, 72 >> 98 besök senaste veckan (497460 totalt) |