Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40
19 besök senaste veckan (328423 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Du har rätt.
Y1 åker lite
Vinken på styrarmen åker lite.

1 testa ända måtten i excel filen som berör av styrleden under/över.
Jag tror inte det spelar så stor roll.

Ps
Gäller hålla tunga i rätt mun när man översätter 3-d till 2-d

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Nu har jag mätt upp och skrivit in dom nya värdena.

Jag har kommit fram till att styrarmen är för smal så ja måste ändå stoppa styrleden i mitten på den.

Men verkar gå att flytta styrväxeln lite fram å bak ifall man vill de för att få mer/mindre styrvinkel mellan inner och ytterhjulet.

Såhär kommer det bli, Vill man ha mer parallellstyrning än såhär?




_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Såhär kommer det bli, Vill man ha mer parallellstyrning än såhär?

Korta svaret, ingen aning.
Beror på var optimal slippvinklarna är för innehjul och ytterhjul.
Beror på lång, kort, böj mm mm

Har du en känsla hur mycket du vrider på ratten på bana?
Det ger ca hur mycket hjulen svänger.
Jag skulle gissa ca ca 10grd, kanske lite mer.

Kollat att hjulviklarna i excel-filen stämmer med verkligheten?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Såhär kommer det bli, Vill man ha mer parallellstyrning än såhär?

Korta svaret, ingen aning.
Beror på var optimal slippvinklarna är för innehjul och ytterhjul.
Beror på lång, kort, böj mm mm

Har du en känsla hur mycket du vrider på ratten på bana?
Det ger ca hur mycket hjulen svänger.
Jag skulle gissa ca ca 10grd, kanske lite mer.

Kollat att hjulviklarna i excel-filen stämmer med verkligheten?

Jo är väl lite parametrar som spelar in, ja får prova mig fram 😊

Ja har börjat bearbeta spindlarna nu iaf

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
De tar sig

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Snyggt! thumbs up
Ska bli kul att följa resultatet.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Fredrik G skrev:
Snyggt! thumbs up
Ska bli kul att följa resultatet.

Tack!

Jo de ska bli kul att se vilken skillnad de här kommer göra

De ja har gjort är att flytta ner spindelleden och korta av styrarmen

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
zimm
Östergötland
Här sen Jan 2016
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Supersnyggt gjort med spindeln!

Skall bli intressant att se resultatet

_________________
Simon Klint
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Varför flytta fram vattenkylet? Bättre ha det långt bak pga viktfördelning. Eller finns det andra orsaker?

Oj då, svarade visst på ett 9 år gammalt inlägg. Bara att ignorera.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Varför flytta fram vattenkylet? Bättre ha det långt bak pga viktfördelning. Eller finns det andra orsaker?

Oj då, svarade visst på ett 9 år gammalt inlägg. Bara att ignorera.

Jag flyttade nog fram den för att få plats med turbo och grenrör bakom den 😊

Men nu har ja flyttat bak motorn lite så förra vintern flyttade jag bak kylare/ic så mkt de gick och byggde luftkanaler mellan front och kylare samt bytte till en lättare ic. Vart också att flytta bak oljekyl och stoppa bredvid kylaren istället för framför så allt får så mkt kalluft som är möjligt 😊

Så här vart de

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
zimm skrev:
Supersnyggt gjort med spindeln!

Skall bli intressant att se resultatet

Tack! Jo ja ser också fram emot att få prova den. Hoppas de kommer göra skillnad 😊 men ja är tror att ja skulle behöva byta till bättre dämpare fram för att få ordentlig ordning på framvagnen

Bjuder på nån till bild på nya framvagnen 😊



_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



_aero skrev:
Gustav_H78 skrev:
Varför flytta fram vattenkylet? Bättre ha det långt bak pga viktfördelning. Eller finns det andra orsaker?

Oj då, svarade visst på ett 9 år gammalt inlägg. Bara att ignorera.

Jag flyttade nog fram den för att få plats med turbo och grenrör bakom den 😊

Men nu har ja flyttat bak motorn lite så förra vintern flyttade jag bak kylare/ic så mkt de gick och byggde luftkanaler mellan front och kylare samt bytte till en lättare ic. Vart också att flytta bak oljekyl och stoppa bredvid kylaren istället för framför så allt får så mkt kalluft som är möjligt 😊

Så här vart de


Då var jag inte helt fel ute ändå Bra jobbat!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
_aero skrev:
Gustav_H78 skrev:
Varför flytta fram vattenkylet? Bättre ha det långt bak pga viktfördelning. Eller finns det andra orsaker?

Oj då, svarade visst på ett 9 år gammalt inlägg. Bara att ignorera.

Jag flyttade nog fram den för att få plats med turbo och grenrör bakom den 😊

Men nu har ja flyttat bak motorn lite så förra vintern flyttade jag bak kylare/ic så mkt de gick och byggde luftkanaler mellan front och kylare samt bytte till en lättare ic. Vart också att flytta bak oljekyl och stoppa bredvid kylaren istället för framför så allt får så mkt kalluft som är möjligt 😊

Så här vart de


Då var jag inte helt fel ute ändå Bra jobbat!

Tack 😊 bilen är framtung så ja har gjort så mkt ja kan för att fixa de men ja tror de skulle behöva fixas mer. Ja funderar på att flytta bak motorn lite till och framhjulen kommer hamna lite längre fram med nya framvagnen så de är ju bra 😊 sen kanske se går att banta bort några kg till framför framaxeln men de börjar vara svårt

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40
19 besök senaste veckan (328423 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande