Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
immobalizerhelvete citroen c3 WRC ish
5 besök senaste veckan (1866 totalt)
Theo Karlsson
Stockholm / Bengtsfors
Här sen Feb 2012
Inlägg: 95


Trådstartare
Hej har frågat på diverse verkstäder och forum men får inte svar.
provar därför rejsa!
har lyckats ärva en Citroën c3 04 som nu varnar för anti theft failure och vägrar starta. detta hände i augusti löste problemet tillfälligt med att ställa bilen på skolparkeringen och köpte en alfa 156 v6 men nu när vintern faller närmare och alfan är för fin för att vinterköra så har jag ett problem. Går det att på något vis kringgå startspärren? vad jag har förstått så är immon kopplad via motorstyrboxen.
Antar sen att den bryter bensinpumpsrelät? Den döde släktingen har även tappat bort reservnyckeln.

uppskattar svar mvh

_________________
Theo Karlsson
Muttrar Bubbla i Södertälje
Mtech Competition
Yngst på rejsa
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Här kan det finnas tips: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=116878
Nu var det inte det felet i det fallet, men innan det uppdagades misstänktes immobilizerbitarna.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Har svårt att tro att det på något enkelt sätt går att bara koppla förbi startspärren. Troligen slår den ut fler funktioner än bara ett relä.

På en Clio 01 jag har stående och även på den misstänkt inom. Så är det iallafall fler saker som slår ut. Och det är säkert samma eller liknande på din.

Så det är nog att hitta det riktiga problemet som gäller.

Du har bara en nyckel till bilen och med den nyckeln startar den inte??
Hände något annat i samband med att det började bråka?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Har du kollat med citroenakuten? Mycket kompetenta människor på det forumet.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Hade för många år sedan en Renault Scenic som helt plötsligt under körning
aktiverade stöldskyddet(imobilizer) så bilen dog mitt på motorvägen.
Det gick inte att få igång bilen efter detta.

Jag skickade in boxen till ODB Tuning i Karlstad som programmerade om boxen
så att stöldskyddet avaktiverades tog en vecka kostade 2500:- sen funkade den tills den skrotades.

https://www.obdtuning.se/sv-SE/tj%C3%A4nster/startsp%C3%A4rr-19396065

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



jag tror valfri tuner klarar att inaktivera immon om du kommer med lös box

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Skaffa ett diagnosverktyg för din bil. Det är insparat direkt första gången du använder det.

Måste bara ge tummen upp för ditt eleganta sätt att angripa problemet!

"....[i]löste problemet tillfälligt med att ställa bilen på skolparkeringen och köpte en alfa[/i]..."

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Kolja skrev:
Måste bara ge tummen upp för ditt eleganta sätt att angripa problemet!

"....[i]löste problemet tillfälligt med att ställa bilen på skolparkeringen och köpte en alfa[/i]..."

+1 thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



snailspeed skrev:
Har du kollat med citroenakuten? Mycket kompetenta människor på det forumet.


+1

Fördelen med en Citroen är att alla problem man råkar ut för har 100 andra också råkat ut för. Alla problem är vanliga, typ

Det är värre att ha en Opel, som jag, för det finns inget "internetstöd" för dem. Ingen som bryr sig antagligen, med rätta....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Jag förstår det som att Peugeot och Citroen av de åren delar system och immobilizern behöver följande enheter snackandes med varandra och gifta.

1: Chip i nyckel, detta är ett litet svart fyrkantigt chip (rfid?) som sitter i plastskalet nära nyckelbladet. Det är inte en del av kretskortet.

2: Chipläsaren, ska enligt uppgift sitta som krans vid nyckelhålet på rattstången.

3: BSI-enhet. Sitter under ratt/instrumentpanel på Peugeot, förmodligen på samma stället på Citroen.

4: Tändningsbox, sitter i motorutrymmet.

Det finns en BSI-reset procedur som kan hjälpa om batteri dragit ur eller om man brutit strömmen innan BSI bootat ner.

http://www.bba-reman.com/gb/content/citroen_bsi_body_control_failure

_________________
Anders Hansson
Citera
Skruva banåkabil
immobalizerhelvete citroen c3 WRC ish
5 besök senaste veckan (1866 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande