Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Genomskinlig slang som tål vätskor, värme och inte gulnar .. | 3 besök senaste veckan (804 totalt) |
Hej!
I min bil har jag ett expansionskärl i alu med ett inspektionsrör (slang) på utsidan för att kunna utläsa nivån i kärlet Den slangen som sitter där är en genomskinlig polyurethan slang som blivit väldigt trött och gul på 2 års tid. Den har gulnat av värmestrålning, motorn sitter bak i min Lotus så det är rätt varmt och gött där bak Så jag söker en slang som ... * Tål glykol/vatten/tillsattsvätskor i kylsystem typ Motul MoCool * Inte blir gul av värmestrålning * Den bör väll klara typ +100 graders varm vätska också för att vara safe Har inte mätt innerdiametern än men nånstans runt 6-9mm kanske .. Vart hittar jag en sådan? En snabb sökning tog mig hit men jag tror det är lite fel sortiment va? Dessa slangar har spec som max 80 grader vilket låter lite snålt också.. https://www.conrad.se/o/pneumatiska- _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
_________________ Alex N Eriksson |
||||
Prova att ringa till slangspecialisten och fråga om hjälp, de har hjälpt mig tidigare.
Lyckades även få köpa provbitar så man inte behövde köpa hela rullar. Exempel: https://www.slangspecialisten.se/p/s EDIT: Rubberstock har jag köpt lister ifrån de har slang också. Kanske de har någon som funkar. https://www.rubberstock.se/ Exempel: https://www.rubberstock.se/silikonsl _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Hur genomskinlig måste den vara? Teflonslang kan vara ett bra alternativ då den tål typ allt. Dock är den inte helt genomskinlig, men nog för att kunna avläsa nivå.
Finns även för pneumatik så dom passar std kopplingar. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Byt inspektionsdelen av slangen mot glasrör?
Då slipper anslutningarna vara genomskinliga och då får många fler slangar att välja bland. |
||||
Genomskinlig nog för att kunna se nivån räcker fint _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Då funkar den ypperligt. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Tack för tipsen. Får försöka hitta nån provbit, lite tråkigt att betala 445 kr metern när man behöver 3dm .. _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Lite fundersam på vad ett glasrör tycker om 100+ gradigt varmt vatten...? Lite jobbigt om det skulle smälla och skjuta glasbitar i motorrummet .. Om jag tittar på "akryl glasrör" på Elfa så är dom specade som max 70 grader, så jag antar det är nåt annat typ av rör du menar? https://www.elfa.se/sv/akrylglasroer _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
https://www.materialbutiken.se/produ Men visst, ett glasrör har ju alltid risken att gör sönder när du träffar det med verktyg, så en bit teflonslang kan ju fungera bättre, men den måste ändå ha adapterslang eftersom en teflonslang inte har nån flex alls, så det går ju inte att trä den utanpå nåt och få det tätt. Varför är expansionskärlet inte genomskinligt/opakt? Är det en Brittisk lösning för att få till en extra felkälla (extern slang för att se nivån)? |
||||
Men som nivårör har du som sagt redan fått ganska bra tips. En bit mjölkvit semitransparent silikonslang skulle kunna funka också. Säljs på Kuntze i valfri längd. _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
Är det denna du syftar på? Ser lovande ut men frågan är om man får köpa en 3 dm bit ... ser ju ut som 25m är vad dom vill sälja https://www.kuntze.se/produkt/siliko _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Det är faktiskt min lösning, kan inte skylla på britterna här Men ja det är för att se nivån (och få en till behållare för vattnet, så det inte sväller över i det lilla kärlet som sitter där OEM). Lösningen som sig fungerar precis som jag vill, men slangen har gulnat så man inte kan se nivån längre På den här bilden ser du behållaren https://www.bildtagg.se/bild/2igepdg _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Du kan ju köpa typ 50 meter slang på biltema, för en hundralapp. Så här du råd å byta den varje vecka resten av livet när dem börjar bli för gula
Ska det på riktigt vara åldersbeständigt utan att gulna, så är det nog ett riktigt siktglas som gäller. De flesta olika plaster tar färg av olika vätskor och värme solljus osv med tiden. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Har kört sån slang som kylar- och vevhusventilationsslang på min moppe i flera år och de håller finfint. _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
Tanken har slagit mig =)) Frågan är vad som händer med sådan slang när man överstiger "max" temperatur på 65 grader ... det kommer man ju alltid ligga över. Gulnar den, eller spricker den eller vad händer ... _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
När du ändå är på Biltema kan kolla in deras expansionskärl för Volvo, vanliga lösningar, och genomskinliga.
Men de är inte smalhöga kids. |
||||
Skruva banåkabil Genomskinlig slang som tål vätskor, värme och inte gulnar .. | 3 besök senaste veckan (804 totalt) |