Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra 427 S/C Replica / Hjulupphängningar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (77313 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Jag tror minsann du är hjärtligt välkommen att vara med och fixa mekargarage.. i form av planerat bygge. I'll be there

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Axly skrev:
Jag tror minsann du är hjärtligt välkommen att vara med och fixa mekargarage.. i form av planerat bygge. I'll be there


Tänkte snarast på tiden innan det stora bygget, vi pratar ju om 2-3 månader, säg 50 möjliga arbetsdagar och 3 tim /dag = 150 timmar, borde räcka till provstart och åktur i laglöst land ( Idala-Fotskäl-Tostared). Snö att ploga lär ju inte finnas i överflöd så traktorn kan vänta

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Janne J skrev:
Axly skrev:
Jag tror minsann du är hjärtligt välkommen att vara med och fixa mekargarage.. i form av planerat bygge. I'll be there


Tänkte snarast på tiden innan det stora bygget, vi pratar ju om 2-3 månader, säg 50 möjliga arbetsdagar och 3 tim /dag = 150 timmar, borde räcka till provstart och åktur i laglöst land ( Idala-Fotskäl-Tostared). Snö att ploga lär ju inte finnas i överflöd så traktorn kan vänta


Janne, du får F- i approximationsmatte Om inte traktorn kommer ur ladan för egen maskin så kan jag inte riva och då kan jag inte bygga nytt. Du kan få hjälpa till att plocka ner dom gamla takpannorna, det är dock oklar hållfasthet på ena kortsidan av ryggåstaket så jag kan inte garantera att du inte ramlar igenom.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



Janne J skrev:
Jag är nästan sugen på att fixa ett mekargarage till dig så jag får åka i den där Cobran nån gång...


De där kablarna jag fick av dig var otroligt vänligt. Men detta är ju högvinst! thumbs up

Om han inte hoppar på erbiudandet så är du välkommen att bygga ut Pontiacgaraget i utbyte mot typ hur mycket åkturer som helst! D
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jo jag tackar! F- var mer än förväntat thumbs up

Lägg en kätting runt valfri takstol och sätt den i kroken på traktorn, när du kör ut för första gången river du ladugården samtidigt , det gäller att tänka rationellt vetu!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Lite trådlyft piggar alltid upp!

Inspirationsbilder:






_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Nu snackar vi trådlyft...

Den sista bilden är det som gäller just nu, fast fullbur och avgasbandage rund sidepipesen.



MEEEEEEN, när den ändå flöt upp som ett gammalt vattenlik så kan vi lika gärna ta några funderingar. Medan jag har byggt ladan som börjar närma sig färdig har jag gått och funderat på hjulupphängningarna som kommer från Corvette C4 -88. Några frågor:

1. Spindeltappslutningen är 17 grader. Det jag har läst mig till är att Butterfly, Fuling och Göran Malmberg en gång i tiden var överens om att caster skall ligga på 75% av spindeltappslutningen vilket då blir 12 grader. Stämmer detta? Jag kommer köra servo...

2. Anti dive och anti squat. Corvette C4 har ganska mycket inbyggt av detta. SFRO verkar avråda från det och jag slipper det helst. Corvette C4 väger runt 1600 kg och jag siktar på 1000 kg. Hårdhet på fjädrar är fortfarande öppet men det blir avsevärt hårdare än Corvette C4. Skall jag bygga bort både anti dive och anti squat?

3. Bakvagnen. Skall jag betrakta drivaxeln och det under staget som två bärarmar med sina respektive ledpunkter och helt ignorera hundbenen/reaktionsstagen? Behöver veta detta för att kunna tänka kring RC/Camberggain/spårviddsförändringar.

4. Ungefär på vilken höjd kan jag räkna med att CGH hamnar i en Cobra?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1: Caster 75% av spindelvinken är typ tumme pekfinger.
Sen är det en fråga vad som är praktiskt möligt också.

2: Anti effekter, hmm jag kommer ALDRIG lära mig namnen
Lite anti nig fram nog ingen nackdel.
Nu gissar jag friskt, Corvette har rätt mycket för att inte slå i backen när man kliver på häjdarna riält.
Då jänkare brukar vara jätte mjukt satta i fjädringen.
Går det göra justerbart?

3: Har du bilder på bakvagnen?
Jag har sett men LÄNGE sedan, mins inte

4: Kamaxelcentrum på V8 har jag hört på jänkare.
En typ std karrossbil, 40% av tak höjden från backen.
Hmm funkar dåligt på en Cobra

_________________
Johan Sjölinder
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Fuling, såhär ser bakvagnen ut.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
fuling skrev:
1: Caster 75% av spindelvinken är typ tumme pekfinger.
Sen är det en fråga vad som är praktiskt möligt också.

2: Anti effekter, hmm jag kommer ALDRIG lära mig namnen
Lite anti nig fram nog ingen nackdel.
Nu gissar jag friskt, Corvette har rätt mycket för att inte slå i backen när man kliver på häjdarna riält.
Då jänkare brukar vara jätte mjukt satta i fjädringen.
Går det göra justerbart?

3: Har du bilder på bakvagnen?
Jag har sett men LÄNGE sedan, mins inte

4: Kamaxelcentrum på V8 har jag hört på jänkare.
En typ std karrossbil, 40% av tak höjden från backen.
Hmm funkar dåligt på en Cobra



1. Caster, OK det är något att utgå ifrån. Vill hålla camber i ordning på ytterhjulet och hyfsat platt kontaktyta mellan däck och asfalt på innerhjulet.

2. Det jag har läst om Corvetten är att anti-sätta-sig-på-rumpan-vid-acceleration beror på att den inte ska skrapa underredet med två tjocka amerikaner med full tank. Jag tror att den är tämligen mjuk i fjädringen. Anti-stå-på-näsan-vid-inbromsning har troligen samma orsaker, dvs mjuka fjädrar och dåliga stötdämpare. Vet att Butterfly bytte sida på övre bärarmarna och byggde bort det. Jag tänkte slippa ha det justerbart utan använda den vettigaste kompromissen. Det finns ju fördelar med anti också, dvs att hjulen inte får mer camber och därmed mindre kontaktyta med asfalten vid acceleration och inbromsning.

2. Bakvagnen. Kan inte lägga upp bilder nu med följ länken:

https://www.google.com/search?q=corvette+c4+rear+suspension&rlz=1C . . . .

4. CGH. Jag fick en träff när jag sökte på CGH ihop med Cobra på goggle och det var 15 tum över marken. I mitt fall skulle det innebära 65 mm över centrum på hjulen och det låter lågt. Ska mäta hemma och kolla om det är rimligt. På en Cobra är det inte mycket vikt ovanför motorn. Har också läst kamaxelcentrum på flera ställen.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Fuling, du får komma över till mitt garage i Tullinge. Behöver också hjälp att räkna lite..

I övrigt, kommer inte riktigt ihåg vad CobraBengt kör med? det är väl snabbaste Cobra replican i Sverige?
Hade han nått hybrid C4/C5?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

All geometri, anti saker mm, ser jag lättare att att förstå med verkliga mått.
Så 1 och 2 vill jag hälst se så.
Skissa upp och räkna eller rita upp fram/bakvagn i cad är bra.
Allt blir mer svart/vitt inte massa svamel

3. Bakvagn C4, ja drivaxen får man se som över länkarm(A-arm)
se https://tech.corvettecentral.com/2014/05/corvette-rear-suspension-bush . . . .
Sett från sidan så ser det ut som typ 4-länk, 2 stag som går framåt per sida.
Nu blir olika mot en stel axel med 4-länk då diffklumpen sitter i karrossen.

4. Som jag ser det så är inte CGH viktigt, bara man ligger i bollplanket rätt.
15 äckelenheter är 381mm, är väll rätt sanolikt.
Presis kolla rimligheten sen duger antagandet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Fuling, du får komma över till mitt garage i Tullinge. Behöver också hjälp att räkna lite..

I övrigt, kommer inte riktigt ihåg vad CobraBengt kör med? det är väl snabbaste Cobra replican i Sverige?
Hade han nått hybrid C4/C5?


När jag har krupit runt och kikat under ser det ut som C4 rakt av. Vill minnas att jag mest kollade bak och för några år sedan körde han t.o.m. bladfjäder. Fram kan vara något annat men jag trodde att det var C4.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
fuling skrev:
All geometri, anti saker mm, ser jag lättare att att förstå med verkliga mått.
Så 1 och 2 vill jag hälst se så.
Skissa upp och räkna eller rita upp fram/bakvagn i cad är bra.
Allt blir mer svart/vitt inte massa svamel

3. Bakvagn C4, ja drivaxen får man se som över länkarm(A-arm)
se https://tech.corvettecentral.com/2014/05/corvette-rear-suspension-bush . . . .
Sett från sidan så ser det ut som typ 4-länk, 2 stag som går framåt per sida.
Nu blir olika mot en stel axel med 4-länk då diffklumpen sitter i karrossen.

4. Som jag ser det så är inte CGH viktigt, bara man ligger i bollplanket rätt.
15 äckelenheter är 381mm, är väll rätt sanolikt.
Presis kolla rimligheten sen duger antagandet.


Tack för hjälpen så långt, då kan jag komma vidare i mina tankar. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Tack för hjälpen så långt, då kan jag komma vidare i mina tankar.


Så bra, skrik till om det är något mer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Fuling hur kommer de sig att du har den (i mina ögon något märkliga intresset) i att räkna på denna saker som de allra flesta inte har en aning om vad det ens är
Vart kommer detta intresse från??
Även om jag kan förstå fascinationen över siffror å geometri, så missade jag tyvär själv alldeles för mycket av det från grunden pga oengagerade lärare på högstadiet , även om jag så här i efterhand har förstått att jag antagligen har förutsättningarna att kunna räkna betydligt bättre än gemene man. Så ryser jag varje gång i tanken på att räkna på geometri. Jag får oftast nöja mig med att ungefär förstå vad jag försöker räkna fram, och sikta på att jag hamnar "på bollplanket"



Du får gärna slänga ett getöga på lite räknande åt mig med nu när jag fått dit ny motor i min bil

Klingan sorry för trådkapning, jag fortsätter följa i det fördolda få er sånt här projekt är lite okänd mark för mig tyvär så jag kan inte hjälpa så mycket just nu

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Anders, jag lyckas inte se på dina bilder vilket fäste du har för camberstaget bak men den här bilden visar skillnaden på dom två olika. Det högra är det gamla och det vänstra är det uppdaterade.


Det gör en del för camberförändringen som Synes på hur lite smuts som högerhjulet har plockat upp.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Anders, jag lyckas inte se på dina bilder vilket fäste du har för camberstaget bak men den här bilden visar skillnaden på dom två olika. Det högra är det gamla och det vänstra är det uppdaterade.


Jag har (förmodligen) fästet från 1988. I samtal med SFRO besiktningsman förespråkar han det senare fästet.

Det jag hade funderat på och som Fuling bekräftade gör att jag resonerar lite annorlunda kring bakvagnen. Jag tänker så här:

1. Höjden på infästningspunkterna i spindel/upright är fasta i förhållande till marken.

2. Jag kan höja eller sänka bakaxelklumpen i förhållande till uprighten (och var den satt i Corvetten) och därmed få olika lutning på drivaxeln som vi ju betraktar som en övre bärarm. Det ger olika cambergain och RC om jag antar en undre bärarm/camberstag som är parallell med marken.

3. När jag är nöjd med lutningen/vinkeln på drivaxeln för att uppnå de egenskaper som jag är ute efter bygger jag ett fäste som gör att camberstaget hamnar parallellt med marken. Jag kan t.o.m. bygga ett nytt camberstag som passar mina behov om originalet inte funkar.


Begränsningen är väl bara hur mycket jag kan flytta bakaxelklumpen utan att det blir problem med markfrigång eller vinklar på drivknutarna.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Med den sena C4framvagnen... måste du ha servo. Framvagnen är bra, om man tar bort antidive ,
Men jag skulle föredra den tidiga C4an... som har mindra axeltappslutning.

Bakvagnen tycker jag du ska skita i. Det blir så jävla trångt i en Cobra, så det är svårt att hänga upp den på ett vettigt sätt.


Jag har servo så det är lugnt. Jag är medveten om de extrema vinklarna men nu har jag sakerna och tänker göra det bästa av det.

Jag vet att du klabbade en del med caster på denna spindeln på Novan - har du några tankar att dela med dig av?

Vad det gäller bakvagnen och utrymme så är det jobbigt MEN om vi bara tänker i teorin, hur ser du på anti-dive?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra 427 S/C Replica / Hjulupphängningar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (77313 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande