Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1431 besök totalt |
Ren gissning... Kan det vara en impeller gjord av keramiskt material... De tål ju mkt mer värme- kan ju vara bra om du kör med responssystem- vanligt inom rally tex.... Annars har jag inte hört ordet "rally impeller" någonsin faktiskt.
![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
ok
Anledningen till att jag undrar är att jag köpte för ett tag sedan en saab 9000 turbo med enligt uppgift en "Rallyimpeller" (bland annat) som då den förrförra ägaren uppgav att "ingen hade ett liknande ljud på knutstorp när jag körde". _________________ René Hedback |
Det kanske kan vara nåt med antalet blad på impellern? De flesta standardturbos har tydligen 11 blad, medan tävlingsturbos kan ha 10 blad. Då borde det ju bli ett annat ljud i visselpipan.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Rallyimpeller låter som ett försök att förklara något som man egentligen inte vet vad det är.
När det gäller WRC aggregaten så är det kompressorhjul av aluminium som används, dock är de inte gjutna utan frästa ur ett stycke. I några fall har man använt titan istället för aluminium men inte i rally vad jag vet. Impellern sitter i kompressorhuset, inte att förväxla med turbinen vilket vanligtvis är gjord av Mar-M 247 för att tåla höga avgastemperaturer. Sedan brukar de kompressorerna som sitter i rallybilar vara avsedda för höga tryckförhållanden då de körs med restriktorer. |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1431 besök totalt |