Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trackday släpvagn?
1497 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Har börjat fundera över om det inte vore smart att bygga en dedikerad släpkärra för att kunna packa med sig allt junk och däck man behöver ha med sig på en trackday. Alltså man vill ju inte komma dit "naken". Förstås måste man ju ha dragkrok på sin trackday/banbil och det kan ju vara tråkigt och beroende på bil omöjligt. Och så går det ju sakta såklart.

På plussidan är ju det uppenbara att man inte behöver packa nåt i bilen/man behöver inte ha en bil man kan packa nåt i. Plats för hjul, tält, verktyg soppa.... Nån som sett nåt liknande eller har tankar kring det?


EDIT: See bold red wording!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Är absolut härligt att ha ett dedikerat släp. Kruxet om man ska packa i släpvagnen så behöver det vara en täckt släpvagn som blir dyr i inköp och har högt luftmotstånd. Bäst är väl att ha ett skåpsläp som är längre än bilen så man kan ha däck, verktyg mm framtill i vagnen. Gärna med en dörr.
https://www.kalixmaskiner.se/vi-saeljer/slaepvagnbaatvagn/eurowagon/ny . . . .
https://www.brianjames.co.uk/model-selector/?partner=uk-head-office&am . . . .

Ett öppet bilsläp räcker ju rätt långt om man har en däcksställning och sen kan man ju packa lite verktyg mm i bilen på släpet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Fast jag tror Henrik menar ett släp som man har bakom banbilen.

Kör banbilen till o från banan, med ett släp, som man har packat med sig allt man vill ha med sig i.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Fixxe skrev:
Fast jag tror Henrik menar ett släp som man har bakom banbilen.

Kör banbilen till o från banan, med ett släp, som man har packat med sig allt man vill ha med sig i.


Eeeexakt! Inte dra bilen på ett släp, utan ha med sig allt man behöver för att köra på ett släp bakom trackday-bilen!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Jag har sett en del hembyggda(?) släp för just detta på Miata/trackdayforum i USA, bildgoogla "tire trailer" så får du massor av inspiration thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



750 EU-släp med kapell blir lite billigare än kåpa.

Kåpa är smidigare, tystare, mindre underhåll mm, men kostar lite mer.

Ska det dubbla som storm/regn-säker övernattning så får du bygga lite själv.
Om du bygger på släp med lövhäck så borde projektet bli hanterbart.

Att ha allt man vill ha med sig på ett ställe som inte måste fyllas/tömmas för varje tillfälle är en fröjd (tyvärr så är färdigpackat släp ett effektivt sätt att bli av med allt vid en och samma stöld).
Men gratis blir det aldrig.

Färdiglastad skåpbil, bilsläp och BE-kort är ju nästa nivå på samma mål (men då kan du få med dig en trasig bil hem, om det inte är skåpbilen som gått sönder då förstås).

Ett EUsläp med kåpa borde väl hålla värdet ganska bra.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Victor. skrev:
Jag har sett en del hembyggda(?) släp för just detta på Miata/trackdayforum i USA, bildgoogla "tire trailer" så får du massor av inspiration thumbs up
Eller bara titta lite på Dragweek.
https://www.google.com/search?q=%22dragweek%22+trailer&tbm=isch

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



SevenEight skrev:
Har börjat fundera över om det inte vore smart att bygga en dedikerad släpkärra för att kunna packa med sig allt junk och däck man behöver ha med sig på en trackday. Alltså man vill ju inte komma dit "naken". Förstås måste man ju ha dragkrok på sin trackday/banbil och det kan ju vara tråkigt och beroende på bil omöjligt. Och så går det ju sakta såklart.

På plussidan är ju det uppenbara att man inte behöver packa nåt i bilen/man behöver inte ha en bil man kan packa nåt i. Plats för hjul, tält, verktyg soppa.... Nån som sett nåt liknande eller har tankar kring det?


EDIT: See bold red wording!


En bra ställning antingen till takräcket eller ovanför bakluckan som rymmer fyra däck, monteras bort på någon minut när du kommer fram.

_________________
Roland Johansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Spännande tråd . Tror inte jag har mycket att tillföra då jag missuppfattat allt från början , har ju kört räserbil med packning på takräcke . Fördelen är väl att man inte är lika begränsad i hastighet som med släp, fast man får stå ut med pillet att packa istället. Räsern har ingen dragkrok men nog hade man provat släp om det fanns möjlighet .

Nu har jag å andra sidan kommit till det stadiet att jag sneglar på en trackday bil (också) just för att packa lätt och slippa tänka på släp

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5552



Med en heckpack på dragkroken så får man med sig hjul och lite annat på ett lättpackat vis utan släpets hastightetsbegränsning thumbs up


Populära bland jägare att köra hem fällt vilt i, så dom är väldigt robusta. Snickra ihop nån anpassad låda för det du ska ha med dig så borde det kunna vara ett intressant alternativ.


www.heck-pack.se

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Finns väl en takräckestråd här någonstans vill jag minnas...
Är det inte lite vingligt att köra 80kg+ hjul på taket (för oss med herrstorlekar på hjulen )? Spontant låter det som att de flesta takräcken klarar mindre vikt än så.

Annars har jag också funderat lite på hur man får med sig en uppsättning extra hjul och lite större saker än vad som ryms i bagaget (tex presenning osv).

Hjul som heckpack och aerodynamisk takbox för verktyg etc?
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



And ersJepp sson skrev:
Finns väl en takräckestråd här någonstans vill jag minnas...
Är det inte lite vingligt att köra 80kg+ hjul på taket (för oss med herrstorlekar på hjulen )? Spontant låter det som att de flesta takräcken klarar mindre vikt än så.

Annars har jag också funderat lite på hur man får med sig en uppsättning extra hjul och lite större saker än vad som ryms i bagaget (tex presenning osv).

Hjul som heckpack och aerodynamisk takbox för verktyg etc?


Har du så stora hjul har du väl en finlandsfärja under takräcket, då märks det inte

_________________
Roland Johansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Jag läser med intresse, men har gått lite åt andra hållet och köpt ett släp stort nog att få med mig två banbilar och grejer på.

_________________
Anders Hansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Trackday släpvagn?
1497 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande