Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saleen S281sc -07, sommarbil med lite lek på bana.
1556 besök totalt
Carpimp
Falun
Här sen Okt 2005
Inlägg: 11


Trådstartare
Hej.

Jag har en gammal Saleen, men det är ju egentligen bara en förädlad Mustang från 2007.
Jag köpte den förra hösten och körde en kort tid med den och fick sen oljud i kompressorn. Sen plockade jag ner den och lackade om den till att se ut som "Barricade" från filmen Transformers som kom ut 2007.
Men i samma veva monterades nya stötdämpare (justerbara KONI) runt om, samt sänkfjädrar. Så uppgraderade jag bromsarna fram till 380mm skivor med 6 kolvsok från en 2017 Mustang GT. Bakbromsarna ska uppgraderas till GT500 bromsar nu i vinter.
Kompressorn har uppgraderats till en Kenne Bell 2,6l, och även om jag haft min beskärda den med krångel från allt med kompressormatningen nu så börjar det väl på att ska ordna upp sig.
Nu är tanken att jag ska köra på lite bankörningar nästa sommar.
Jag kan väl inte direkt säga att jag är nån expert, men jag har i alla fall kört på bana med flertalet olika bilar. Men jag tycker det ska bli superkul att för första gången (för min del) köra en hyggligt motorstark bil med stel axel på bana.
Innan nån hinner kommentera färgen på fälgarna på en av bilderna så var jag bara tvungen att plastidippa fälgarna skrikgröna, mest för att jävlas lite med några jag känner. Till nästa säsong så är dom svarta som dom ska vara.

Är det nån annan här som har kört den gamla S197 mustangen (2005-2009, sen kom faceliften och hängde med till 2014) på bana och kan ge några tips på nåt jag ska tänka på? Kanske om jag ska ställa hjulvinklarna på nåt speciellt sätt eller liknande?







_________________
Morgan Persson
Citera
Carpimp
Falun
Här sen Okt 2005
Inlägg: 11


Trådstartare
Nu var det ett bra tag sen jag skrev nåt här. Tänkte att det kunde vara dags för en liten uppdatering om någon skulle vara intresserad.
Sen sist så har jag monterat diverse stag ifrån Whiteline, samt en Wattlänk från Whiteline. Hjulvinklarna är justerade lite mer för att köra på bana.


Tänk att man aldrig blir vuxen nån gång...

När jag väl tyckte allting fungerade bra så bestämde jag och en kollega oss för att än en gång besöka vår favoritbana, Gotland Ring. Vi bokade färjebiljetter och boende redan i början av mars, sen började den långa väntan tills man äntligen skulle få köra på banan igen.

I vanlig ordning så hade man en del att göra på bilen veckan innan körningen, nya däck beställdes hem, dock endast vanliga gatdäck från Continental, fälgar lackades och hjulvinklarna kontrollerades. Två dagar innan avfärd så skulle jag byta bromsbeläggen bak som blivit lite slitna och uppgradera till stålomspunna bromsslangar även bak, samt byta till en riktigt bra bromsvätska med en hög kokpunkt. Men då upptäcktes att båda bromsoken bak kärvade, då var goda råd dyra. Så fort ja kunde så letade jag rätt på någon som hade nya bromsok i lager, Hansen Racing löste problemet och nu hängde allt på postnord...
Nervöst väntande jag till dagen efter för att se om jag skulle hinna få några bromsok i tid, och till min förvåning så fungerade transporten perfekt och bromsoken monterades i en rasande fart.
När jag kvällen innan avfärd startade bilen så ser jag att det rykte till under motorhuven och mitt humör tog fem steg åt det sämre hållet. Efter en snabb felsökning så hittades felet, den lilla lådan från Saleen som styr vattenpumpen till kylningen av laddluften hade brunnit. Så det blev att börja dra några nya sladdar och montera ett vanligt relä istället så man fick kylningen att fungera.

Sen var det dags för avfärd, bilen lastades med allt som kunde behövas och både verktyg och en hel del med givare och detaljer som kunde behövas om man hade otur. Men bilen visade sig från sin allra bästa sida under hela resan och fungerade perfekt.


En smula storleksskillnad på kollegans Opel Speedster och min Saleen.

Väl på banan så småregnade det och man höll tummarna att det skulle spricka upp och bli fint väder. Jag tog på mig hjälmen och racehandskarna för att försiktigt börja med att ta några varv på den våta banan. Det var rätt halt, men det gick i alla fall att långsamt öka tempot och i alla fall få en bra känsla för hur bilen betedde sig. Men efter bara en stunds körning så började molnen spricka upp och vårsolen visade sig. Det tog inte allt för lång tid för banan att torka upp och tempot kunde öka en hel del.
Jag är absolut ingen expert, men jag har kört några olika bilar på bana, och för mig personligen var detta den roligaste bilen jag har kört på bana. Den kändes pigg och bromsarna var extremt pålitliga och visade inga tecken på att mattas av ens vid hårda inbromsningar ifrån farter närmare 200km/h. Bilen styrde in så pass bra att det kändes som man körde en betydligt mindre och smidigare bil än en stor Mustang. Väl inne i kurvorna så kunde man rätt tidigt börja mata på med mer gas och accelerera ut ur kurvorna på ett mycket trevlig sätt. Trots att man koncentrerade sig på körningen så mycket man bara kunde kom man på sig själv med att ha världens leende på läpparna under större delen av körningen.



Visst, det fanns även lite negativa saker man upptäckte med körningen. De nya däcken var lite väl hala och klarade inte att hålla i en så pass stor och pigg bil som Saleenen, samt så kunde man känna att diffbromsen inte orkade hålla i till 100% i alla kurvor så man fick en tendens att i någon kurva spinna till med innerhjulet. Så uppgraderade lameller ska beställas från Ford Performance. Däcken intalade jag mig själv att fick duga, jag ville inte riktigt kosta på att köpa R däck och dessutom köpa en till uppsättning fälgar och bara använda dessa vid bankörning, några vuxna beslut måste man ju tyvärr göra ibland.


Donut och amerikansk polisbil är ju en viktig kombination. :-)

Alec Arho Havrén visade oss runt ett varv på nya sträckningen av banan så vi fick se hur det blir. Sydslingan som den nya delen kallas hade invigning först helgen efter vi var där, men Alec visade oss runt en sväng i alla fall. Man blev ju sjukt sugen att prova hela banan så fort som möjligt. Men det blir nog först våren -22 som man gör det.



Men som förberedelse för det så har jag beställt en stor vinge från Steeda, samt så har värre bromsbelägg inhandlats, och eftersom man är så otroligt "duktig" på att hålla sig till tidigare nämnda vuxna beslut så beställdes även en uppsättning R däck... Vem i hela friden behöver renovera badrum när man kan lägga mer pengar på bilen istället???


_________________
Morgan Persson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Det är alldeles för få Mustanger på bana! 👍 Låter som du har sunda prioriteringar i förhållande till badrummet. 😂

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Carpimp
Falun
Här sen Okt 2005
Inlägg: 11


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Det är alldeles för få Mustanger på bana! 👍 Låter som du har sunda prioriteringar i förhållande till badrummet. 😂



Ja jag är förvånad att det är så få som kör bana med Mustanger. Det är inte världens snabbaste banbil såklart, men den är väldigt rolig.
Jag har fått många konstiga reaktioner när jag säger att jag gillar att köra bana med bilen.
"Kör du verkligen bana med en mustang?"
"Vad har du för bil till bankörning då? För du kan ju inte köra mustangen."

Jag provade bana med min förra mustang också (en GT från 2015). Den var rolig på bana men den var ju ännu tyngre och kändes mjukare och mer försiktig än denna.

_________________
Morgan Persson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Carpimp skrev:
Klingan75 skrev:
Det är alldeles för få Mustanger på bana! 👍 Låter som du har sunda prioriteringar i förhållande till badrummet. 😂



Ja jag är förvånad att det är så få som kör bana med Mustanger. Det är inte världens snabbaste banbil såklart, men den är väldigt rolig.
Jag har fått många konstiga reaktioner när jag säger att jag gillar att köra bana med bilen.
"Kör du verkligen bana med en mustang?"
"Vad har du för bil till bankörning då? För du kan ju inte köra mustangen."

Jag provade bana med min förra mustang också (en GT från 2015). Den var rolig på bana men den var ju ännu tyngre och kändes mjukare och mer försiktig än denna.


Har för mig jag sett nått reportage på Youtube där dom testar den faceliftade retromustangen (säg gen 2 av retro mussar) med "Performance paketet" på någon av de mer kända banorna på USA's västkust. Som referens har dom en M3 E92. Båda bilarna betar av banan på samma tid mer eller mindre med samma förare. Nu är det väl en bana som lämpar sig något bättre för Mustangens motorkaraktär, men det pekar ju ändå på bra förutsättningar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227



Jag är en av de lyckliga få som förutom Morgan har Provat hans bil på just bana och snacka om att man blir fullkomligt grundlurad av att titta på den.
Den känns så BETYDLIGT mycket "mindre" än vad den ser ut som.
Jag kan ju inte svara för resten av mustangerna där ute men just det här är en riktigt bra banåkabil.
Han har lagt ner många timmar på att uppgradera så den är så klart mycket bättre än en orginalbil, men att den skulle kunna kännas så här bra trodde jag aldrig! thumbs up thumbs up

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saleen S281sc -07, sommarbil med lite lek på bana.
1556 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande