Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Det är ingen risk att min bil går långsammare med dom här däcken den har ju aldrig körts med något liknande

Sen har jag några av dom "magiska" Michelin däcken som blev utbytta mot dom långsammare Generalerna

I övrigt så är dom här däcken perfekta att testa ut bilen på.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Har mailat Fuling hur jag skall räkna på framvagnen när framvagnen a-arms infästningar inte sitter parallelt med bilens längslinje. Excelfilen och VSUSP.COM bygger väl på antagandet att främre och bakre leder på a-armarna sitter i samma tänkta längslinje..?

Det är ju typislkt amerikanskt byggt, ser ju lika ut på de flesta GM produkter iallfall.
Någon annan som har ideer?

så här ser tex undre bärarmarna ut ovanifrån sett:




Övre bärarm (som skall göras om och få nya fästpunkter i chassiet)


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Kan du ändra infästningarna så de sitter parallellt med körriktningen eller sitter rambenet snett? Jag försöker tänka ut vad som händer när hjulet fjädrar in. Du får mindre caster om inte övre bärarmen följer med. Mindre caster borde ge mindre camber när du svänger.

Om du vill bygga överkurs kanske det går att bygga en ny del av ramen där bärarmarna sitter utan att det blir för omfattande?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det borde väl bli mer caster.....

Dock tror jag det har väldigt liten betydelse.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Jag försöker tänka ut vad som händer när hjulet fjädrar in. Du får mindre caster om inte övre bärarmen följer med.


Övre bärarmen följer med, den sitter snarlikt monterad snett som undre armen. Jag har ganska bra koll på hur det beter sig nu. Jag vill ju bygga om övre bärarmen och skulle vilja räkna lite på hur den bör se ut för att åtminstone få det lika (dåligt) inte sämre..

Som Håkan skriver tror jag det kommer få liten betydelse om jag nu inte flyttar ledpunkter så mycket. Men det vore lite kul att kunna se vad som händer. En grej blir ju att som den är konstruerad nu så flyttar jag ju övre a-armens inre ledpunkter vid justering camber/caster.
Min tanke är ju att bygga med fasta ledpunkter och ändra längden på armarna istället, för att justera camber /caster.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Då både övre och undre bärarm är vinklade så rör sig dåda ytter kulbultana bakåt vid infjädring.
Frågan blir mycket övre rör vs undre??
Hmm det går att kolla, NÄR jag fått måtten
Jag TROOOOOOOOR casterförändringen är liten, men jag har haft fel förr.

Min största fråga är varför har man gjort som man gjort?
Vad kan fördelen vara?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
fuling skrev:
NÄR jag fått måtten


Min största fråga är varför har man gjort som man gjort?
Vad kan fördelen vara?


Du skulle skicka någon fil sade du?

Man måste komma ihåg att det här bygget är från 70-80 talets USA och banorna där.
Många USA personbilar från 40-90 talet ser ut så här i framvagnen. Min Nova, som har samma framvagn som Camaro gen2 ser lika ut förutom övre bärarmens ledpunkter som faktiskt sitter parallellt med bilens längsled. Dock mycket anti dive så det tar ut varandra. Camaron gen 1 som diskuteras friskt här bland trådarna ser lika ut också. Varför ville tillverkarna ha bärarmarna såhär?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



ButterflyRacing skrev:
Det borde väl bli mer caster.....

Dock tror jag det har väldigt liten betydelse.


Satt och flaxade med händerna för att försöka få in vad som händer och fick det till att nedre spindelled rör sig bakåt? Stämmer nog att det är lite.

fuling skrev:

Min största fråga är varför har man gjort som man gjort?
Vad kan fördelen vara?


Får man antidive på det sättet? Dvs att bilen inte niger vid inbromsning.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Får man antidive på det sättet? Dvs att bilen inte niger vid inbromsning.


Nej inte bärarms-axel vinken snett sätt uppifrån. Det är väll den vi lurar på nu. Eller?
Därimot sett från sidan om bärarmsaxlen lutar får man anti nig.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Får man antidive på det sättet? Dvs att bilen inte niger vid inbromsning.


Nej inte bärarms-axel vinken snett sätt uppifrån. Det är väll den vi lurar på nu. Eller?
Därimot sett från sidan om bärarmsaxlen lutar får man anti nig.


Precis.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Klingan75 skrev:

Satt och flaxade med händerna för att försöka få in vad som händer och fick det till att nedre spindelled rör sig bakåt? Stämmer nog att det är lite..


Jag förutsatte att det var övre som var vinklad.
Med undre... så minskar castern.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



fuling skrev:
Min största fråga är varför har man gjort som man gjort?
Vad kan fördelen vara?


Finns i mina ögon ingen fördel med det. Jag tror snarare att pga den jättelånga fjädringsvägen som bilarna har, har man velat ha så långa bärarmar som möjligt. Det gör att bakre knutpunkten hamnar där den gör, eftersom det sitter ett oljetråg i vägen. Framvagnarna är ganska ofta en ram (inte självbärande) och är då två längsgående ramben och en tvärgående. Det ger naturliga infästningspunkter så som det ser ut på skissen ovan.

De flesta 70-talarna har det. På åttiotalet kom ju McPherson, och de som inte fick det tror jag har liknande setup som Björns (och min).


Jag har det i min nuvarande framvagn också, för att få motorn så lågt som möjligt.
Kommer inte ihåg exakt, men har ett hum om att det handlade om mindre än en halv grad minskad caster (på 50 mm fjädringsväg - eller om det var mindre än 0,05 grader till och med... ), så det är en skitsak i sammanhanget. Flexande material kommer spöka mer än det där.


EDIT: Om inte styrväxel/länkage-och-snäcka hamnar i exakt linje med övre eller undre bärarmar får man komma ihåg att den projicerade linjen för den nedre bärarmen inte blir samma mått som C-C mellan främre infästningarna bara. Det är väl det enda jag kan tänka på som kan vara lite trixigt.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:



EDIT: Om inte styrväxel/länkage-och-snäcka hamnar i exakt linje med övre eller undre bärarmar får man komma ihåg att den projicerade linjen för den nedre bärarmen inte blir samma mått som C-C mellan främre infästningarna bara. Det är väl det enda jag kan tänka på som kan vara lite trixigt.




Jag förstår säkert vad du menar men fattar inte när du skriver det...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag TROOOOOOOOOOR And ersJepp sson är i typ styrings träsket nu.
CC mått innre styrlede och höjd på typ en kuggstång.
Typ samma sak som div stag och armar med styrsnäcka.
Rätt?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Alla andra plockar ihop bilarna, medans jag river och klurar på nya övre bärarmar..

Raceskick..






Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Vad kör Folket med för länkhuvuden/uniballs (kärt barn..)?

Har haft Aurora CM-12 (3/4 UNF) på i framvagnen men skall nog uppdatera lite. De är verkligen åt ekonomi hållet.
Kollat på Aurora AM/AB serien, härdade i CromeMoly men lite väl kaxiga i pris, 940 kr/st +moms...

Det finns också mellanting Aurora MM serien i automatstål ca 530 kr/st+moms.

SKF?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Jag har de senaste 10 åren kört med McGills Motorsports "Racing" variant. Det finns säkert bättre och framför allt dyrare, men de har fungerat kanon för mig. Byter när jag känner lite glapp och i mitt fall håller de från 2-5 år beroende på position.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Jag har de senaste 10 åren kört med McGills Motorsports "Racing" variant. Det finns säkert bättre och framför allt dyrare, men de har fungerat kanon för mig. Byter när jag känner lite glapp och i mitt fall håller de från 2-5 år beroende på position.


Hej Tack för tipset, bra pris
De verkar dock bara ha med plast/komposit/Kevlar lagring. har ingen erfarenhet av dessa, har bara kört metallagring.
Vad säger pöbeln?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Eftersom jag faktiskt vill åka i år och ledig tid i garaget för en småbarnspappa ej växer på träd så har jag bestämt årets väg att gå.

Det blir att behålla övre befintliga bärarmar, skaffa nya uniballs samt svetsa på nya fästen i chassiet för dessa. Det kommer ta alldeles för mycket tid att bygga om bilen för någon sorts kompromiss (som ändå inte är bra)
Får inte till det som jag vill utan att ge mig på ram, grenrör etc.

Har köpt nya, förhoppningsvis, bättre länkhuvuden. Det blev auroras MM-12T (Tack MECMOVE!!)




Fasade av de befintliga distanserna för att få lite mer rörelse..



Överkurs med 3/4!!



Håller som bäst på att göra nya öron till chassiet. Behåller samma funktion map Camber/caster justering, dvs. skruvar med excentriska skallar. som går i spår.

Roligt att få spänna upp i den gamle fräsen igen och skära lite på torsdagskvällarna!




Hann klart med två fästen häromkvällen, bara punktade på plats för att testa.
OBS! Lugn nu, det skall tas bort igen och renslipas färg och skit på ramen för att helsvetsas igen. Blir att pixla de bilderna för alla svets- och materialkommentarer....



När jag kapade bort de gamla öronen upptäckte jag att ramen var fusklagad under, låg en påsvetsad 2mm plåtbit över gamla hål i rambenet, förmodligen gamla krigsskador.. Det tog nån timmar att laga upp igen.

Skulle börja såga material till andra sidan igår kväll men skärvätskan på vår lilla bandsåg var helt plötsligt slut... Upptäckte att det rostat hål i skärvätskeburken! Tyckte det var lite blött på golvet runt sågen men den står vid handfatet i garaget så tänkte inte mer på det..Gav upp för kvällen, orkade inte med att stå och kapa med vinkelslipen massa stålbitar...:rolleyes



Farsan ringde vid lunch idag och sade han hade lagat burken och fyllt på ny vätska








_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Gött jobbat Björn thumbs up

Gillar verkligen din inställning när du fokuserar på att lösa problemet så smidigt som möjligt så det går att köra säsongen 2020.

Hela bilen har en råhet som tilltalar mig, kör hårt


Hittade en bild i mobilen från Falkenberg 2019:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Tack janne!

Ja, patinan är ju inget montage om man säger så..


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande