Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Integra Type R -02
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (11463 totalt)
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Samwest skrev:
Najs! gött med hus och garage... =D


Ja, tack! Det känns riktigt bra asså! 😊👌

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Då bilen har extremt lite caster (ca 1.5 grader) original , vilket bidrar till en allmänt "dålig" framvagn, som bl.a ger en inte allt för tillfredsställande styrkänsla.
Att öka på vinkeln är i praktiken gjort med gott resultat, både gällande varvtider och för en bra känsla i ratten.

De flesta färdiga lösningar för att få ordning på castern är ganska dyra, så jag kände att det var dags att skapa nåt eget för en gång skull.

Tanken är att använda befintligt lagerhus för topplagringen från mina coilovers.

Såhär ser det ut från början, med justerbar camber.


Jag vill alltså flytta lagringen bakåt så långt det går, utan att behöva göra åverkan på karossen. 2 cm resulterar i en ökning på ca 1.8 grader om jag räknat rätt, vilket skulle innebära en ökning på lite över 100% mot original.


Använder mig av befintlig platta för att göra en mall åt den nya.


Lagerhuset måttad till rätt ställe på mallen. Kommer skippa ställbar camber i plattan. Cambern kan jag ställa med excentrisk bult vid spineln.


Mallen provmonterad .


Tanken är att använda aluminiumplattor i "6061"-material. nuvarande plattor är 8 mm tjocka, så det borde räcka, men då jag kommer behöva försänka skruvar/bultar i mina nya plattor så vill jag nog helst köra med 10 mm för att ha lite mer gods till godo.

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Denna manick dök upp som ett brev(paket) på posten. Billig kopia där originalet är ca fem gånger så dyrt. Av de som testat båda, så verkar kvalitén inte behöva lida för det.

En del justerande av alla insexbultar så är den nästan på plats.

Efter ytterligare justering av slaglängd samt höjden av knoppen så är jag nöjd för tillfället.

Såhär ser original spakställ ut. Kanske inget man vill visa upp direkt

Kommer testa lite olika inställningar till våren, innan jag drar alla justeringar med loctite

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Ogge81
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22



Ser ju ut att bli grymt!
Har du länk till spakstället, ser verkligen ut som nåt jag behöver!

_________________
Oskar Rönnberg
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Vid bänkningen/mappningen för snart tre år sedan jämförde vi min Mugen-luftburk med ett öppet filter och "velocity stack" Som jag erbjöds en provrepa på bänken med. Den sistnämnda setupen gav ca 3 hästar mer.
Av både den anledningen och att jag saknat lite insugsljud, så beställde jag hem ett "pro ram" öppet filter med tratt, som reducerar från väldigt brett ner till 3".

Så som jag monterat filtret nu så drar det såklart in väldigt mycket varmluft. Ligger runt 15-20 grader över ute-temp.
Tanken är att sätta ett mindre batteri längre bak i bilen och montera filtret på dess nuvarande plats och föra dit kallare luft på nåt bra sätt.
Kan ana en aning bättre respons samt betydligt mer insugsljud.



Hittade en uppsättning Rota Slipstream fälgar i lämpliga dimensioner (17x8)
Bestämde mig för att testa Nankang AR-1 då jag läst en hel del gott om dom här på forumet. Blev 235/40-17. Ska bli intressant att testa ordentligt på bana.



Som ni ser i föregående bild så har jag efter mycket funderande bestämt mig för att skippa original dörrsidor. Väger ju ändå ca 7.5kg tillsammans.
Så vad kan man hitta på med ett litet spännband från "Jem&Fix"? Jo, man kan ju tillverka rejsiga handtag . Krävdes ett glas vin eller två för att komma på denna lösning.



Snyggade till kablaget lite. Lyckades inte lika bra på förardörren med att få in allt bakom plåten, så som jag gjort på passagerarsidan.
Tanken är antingen nån plast eller kolfiberpanel senare.



Nya ratten installerad. En OMP Alu S 320mm
Då första känslan när jag satte mig i bilen med denna i greppet var att den kändes väldigt liten. Var rädd att det skulle kännas fel samt bli för tungstyrt. Oj vad fel jag hade. Denna känns ju helrätt att köra med.
Man får verkligen än bättre känsla av vad framhjulen håller på med. Undrar om det har mer att göra med att själva kringlan är lättare än den i originalratten, än storleksskillnaden i sig. Kanske en kombination?



_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
För övrigt då är burbygge (helbur) inbokat i oktober

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Ser riktigt bra ut!

Underbar bil detta

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
dvorak skrev:
Ser riktigt bra ut!

Underbar bil detta


Tack! Kul att höra

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Lite godis som dykt upp som ett brev(paket) på posten.

Ledlager-bussningar med ökad caster till främre länkarmarna.
Rollcenter-kompenserande spindelleder.
"Rigid collars" till subframen fram.

Lär göra en bra skillnad detta. Speciellt då det sitter 19 år (antagligen) gamla gummibussningar i länkarmarna nu.


_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Stålomspunna slangar och annat småpill inför Gelleråsen 😊

Några trasiga damasker som fick bytas.








DS3000 ska ju tydligen vara bra belägg sägs det.

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
En GPS-puck är ju ett måste för att få ordentliga varvtider. Monterade den här med kardborre. Hoppas den sitter kvar vid dom extrema G-krafterna

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Vart ute och kört in nya bromsbeläggen. Inte det lättaste på landsväg, men jag tror jag fick till det någorlunda rätt. Ett lagom tryck på pedalen och ABS-en får jobba trots torr asfalt.


Lyckades gömma kablaget även i förardörren.


Tillverkade en panel av 3mm ABS-plast för kommande mätare samt brytare.
Samma plast som jag eventuellt tänkt använda som dörrpanel, men den känns lite onödigt tjock och tung, så vi får se hur det blir med det.



_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Påskis skrev:
En GPS-puck är ju ett måste för att få ordentliga varvtider. Monterade den här med kardborre. Hoppas den sitter kvar vid dom extrema G-krafterna
[ig]https://rejsa.nu/im/user/19256/2020-07-06-09-31-30_318ef142-cff1-4568-b8cf-ce7195a6ac14.jpeg[/img]


Min Dual GPS har suttit kvar med kardborre i alla fall

_________________
Magnus Thomé
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Påskis skrev:
En GPS-puck är ju ett måste för att få ordentliga varvtider. Monterade den här med kardborre. Hoppas den sitter kvar vid dom extrema G-krafterna
[ig]https://rejsa.nu/im/user/19256/2020-07-06-09-31-30_318ef142-cff1-4568-b8cf-ce7195a6ac14.jpeg[/img]


Min Dual GPS har suttit kvar med kardborre i alla fall


Låter bra!

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Man glömmer lätt av mellan tvättarna hur ren bilen kan bli.


_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Vägde bilen häromdan på en lastbilsvåg. 1080kg med nästan tom tank och utan mig i. Ca 80kg under original. Då är ACn kvar och original passagerarstol.
Bort med ACn, i med en skalstol och ett lättare batteri, så bör ungefär 25kg till försvinna.

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Då var Gelleråsen avklarad.

Natten inför gårdagens körning lyckades jag sova hela 3 timmar, med ett avbrott på 3 timmar. Är som ett barn före julafton varje gång det är dags för banåka.

Trött, men exalterad iväg 13 mil tillsammans med min vän Martin i sin S2000


Full tank!



Framme!


Detta blev första testet av mina AR-1 däck. Inte mycket annat än något mer lättad bil sedan jag körde på kinnekulle för snart två år sedan.

Första intrycket var att det initiala greppet var väldigt bra. Redan i första svängen med lite lagom attack protesterade det inte alls.
I vanlig ordning så ökade jag tempot snabbare än vad jag hade planerat att göra. Hornen växer ju ut snabbt alltså.

Tidtagningen hade jag startat redan vid första repan.
Efter några varv låg jag ganska konsekvent på 1.18-tider.

Då jag inte fått bytt till mina förlängda spindelleder, som ska rätta till roll center, samt fortfarande kör original bussningar i framvagnen kände jag att detta var prio att åtgärda mer än nåt annat.

Bilen känns ganska neutral, men understyr något vid allt annat än motorbroms.

Utväxlingen på bilen passar NÄSTAN rätt för banan. På några ställen är det antingen snabbt i med 4an eller ligga på varvstopp en kort stund på 3an. Svårt det där.
Inga problem med målrakan. 3an ut på rakan, i med 4an ganska direkt när man rätat upp bilen, slänger i 5an precis vid huvudposteringen. Sen dags att bromsa vid 150-metersskylten, med 186 km/h på GPSen.

Pg.a att jag inte har fått rätt på framvagnen än, så har jag ganska mycke bumpsteer. Det lever och har sig i varje utgång. Mycket rattrörelser för att hålla bilen på rätt spår. Det nästan hoppar fram. Blir lite av en gummibandseffekt när belastningen på däcken varierar.

Misstänker att ledlager-bussningar i framvagnen, samt förlängda spindelled kommer råda bot på det mesta av detta.

Började få in flytet lite ändå, men tyvärr tror jag att jag överkörde lite, för jag tycker däcken blev såsiga lite väl snabbt. Bestämde mig för att köra ett kylvarv för att sedan köra in i depån.

Under kylvarvet så hörde jag att det började klonka ganska kraftigt fram. Var är nu detta, tänkte jag. Efter lite ryckande i vänster framhjul konstaterades det att stora muttern till topplagringen hade släppt. Så inte värre än att dra åt den igen .

Ut några vändor igen och lyckades efter ett antal varv sätta 1.17.25.
Tänkte att, nu måste jag ju klara en 1.16-tid.

Ut å köra igen!


Varv efter varv låg jag konstant på höga 1.17-tider. Gav mig fan på att sätta en snabbare tid.
Gick lite väl snabbt i näst sista högern innan målrakan. Började komma allt för nära bankanten och jag kunde inte göra annat än att sikta på gräset tvärs över lekakulorna.
Rull-hasade över till gräset helt odramatiskt och puttrade vidare ut i depån. Ut å kylde på landsvägen.

Bestämde mig för att det fick räcka för dagen. Jag hade ändå som mål att klara 1.17, vilket jag gjorde.

Fixa framvagnen till nästa gång och jag tänker satsa på 1.15


Hemma igen!

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 347



Härlig läsning thumbs up

Bilen såg ut att trivas på banan och låg bra i svängarna. Och ljudet är ren njutning.

Exemplariskt efter utflykten i sanden thumbs up thumbs up

/Han i huvudposteringen som inte hade vett nog att ta på keps eller solskydd och idag ser ut som en stoppskylt i nyllet

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
davve d skrev:
Härlig läsning thumbs up

Bilen såg ut att trivas på banan och låg bra i svängarna. Och ljudet är ren njutning.

Exemplariskt efter utflykten i sanden thumbs up thumbs up

/Han i huvudposteringen som inte hade vett nog att ta på keps eller solskydd och idag ser ut som en stoppskylt i nyllet


Kul att höra!

Jag antar att bilen låter lite lagom. Hör man något direkt avgasljud eller överröstas det av insuget?

Avåkningen blev ju av på ett ganska lägligt ställe. Bara att smyga ut i depån som att inget hade hänt

Du får se till att ha keps på dig nästa gång så folk inte tror att det är rödflagg det är frågan om, när dom passerar dig

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 347



Påskis skrev:
davve d skrev:
Härlig läsning thumbs up

Bilen såg ut att trivas på banan och låg bra i svängarna. Och ljudet är ren njutning.

Exemplariskt efter utflykten i sanden thumbs up thumbs up

/Han i huvudposteringen som inte hade vett nog att ta på keps eller solskydd och idag ser ut som en stoppskylt i nyllet


Kul att höra!

Jag antar att bilen låter lite lagom. Hör man något direkt avgasljud eller överröstas det av insuget?

Avåkningen blev ju av på ett ganska lägligt ställe. Bara att smyga ut i depån som att inget hade hänt

Du får se till att ha keps på dig nästa gång så folk inte tror att det är rödflagg det är frågan om, när dom passerar dig


Lagom är nog rätt ord med en aning mer insug än avgas. Det är uppe på de höga varven där vi Fordåkare redan fått växla magin händer ljudmässigt på Hondorna thumbs up

Gelleråsen är snäll på så sätt. Finns utrymme till avåkning utan att det måste innebära slutåkt.

Keps finns redan på nästa års packlista, redan retad av frugan och barnen

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
davve d skrev:
Påskis skrev:
davve d skrev:
Härlig läsning thumbs up

Bilen såg ut att trivas på banan och låg bra i svängarna. Och ljudet är ren njutning.

Exemplariskt efter utflykten i sanden thumbs up thumbs up

/Han i huvudposteringen som inte hade vett nog att ta på keps eller solskydd och idag ser ut som en stoppskylt i nyllet


Kul att höra!

Jag antar att bilen låter lite lagom. Hör man något direkt avgasljud eller överröstas det av insuget?

Avåkningen blev ju av på ett ganska lägligt ställe. Bara att smyga ut i depån som att inget hade hänt

Du får se till att ha keps på dig nästa gång så folk inte tror att det är rödflagg det är frågan om, när dom passerar dig


Lagom är nog rätt ord med en aning mer insug än avgas. Det är uppe på de höga varven där vi Fordåkare redan fått växla magin händer ljudmässigt på Hondorna thumbs up

Gelleråsen är snäll på så sätt. Finns utrymme till avåkning utan att det måste innebära slutåkt.

Keps finns redan på nästa års packlista, redan retad av frugan och barnen


Låter bra

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Integra Type R -02
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (11463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande