Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (59755 totalt)
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292



JAJA! Gnäll inte! Du har i alla fall en hel bil. Jag har inte ens byggbesiktigat min ännu.

Gillar att det finns folk som tar dom gamla jänkarna som inte så många vill ha och gör nåt fräckt och faktiskt använder.

Det är samma bakvagnskonstruktion som camaro/firebird med torque arm och det funkar bra. Har faktiskt samma på min -94 trans am åxå. Funkar bra, men går att förbättra. Men att bara dra dit coilovers helt ovetenskapligt blir onekligen en försämring. Sänker man häcken så MÅSTE man flytta ner fästpunkterna för control arms. Jag vet för jag har INTE gjort det.......

_________________
Magnus nilsson
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
OK, jag ska inte gnälla. Bara lite Och jo - nya (1975) bakvagnskonstruktionen blev uppskattad och fick leva vidare.

Goda nyheter:





Var ganska gott om "entusiastbilar" i Vinsta i lördags, men hade tydligen varit ännu fler på förmiddagen (jag kom in i princip på en gång). Lite stirrigt blev det dock under besiktningen...startmotorsolenoiden bestämde sig för att vägra ge +12V till startmotorn när besiktningsmannen skulle starta den....suck

Blev att ta till "ta-lång-skruvmejsel-och-kortslut-mellan-polerna" -tricket:


Då gick det bättre Brukar funka bra, man eliminerar då spänningsfallet i plusledningen som går via tändningslåset UTAN relä!

I ärlighetens namn har detta mao hänt tidigare, och ny startmotor ligger i garaget sen i höstas. Några kilo mindre vikt på köpet:


Så.... det är "bara" att byta = plocka bort generator, headers, delar av avgassystemet mm, startmotorn är bokstavligen inlindad i headersrören

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Testade på min egen tråd med YouTube-länkar för att se att jag gjorde rätt, tråd med info om racet finns här:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1453260#1453260


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Det ser kul ut, en sån klass skulle vi haft i Sverige.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Ja herregud... VART tar tiden vägen... senaste uppdatering 5 ÅR sen (!!!) och då samma ämne som nu.
Och ingen banåka har det heller blivit.







Men men, godkänd på besiktningen och nya framdäck iaf (13-tummare växer inte på träd som bekant)
Man får vara glad för det lilla.


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Tänka sig... nästan på dagen NIO ÅR sedan(!) jag körde på bana sist, blev det äntligen av igen

TurnOut TrackDay på GTR Motorpark i Eskilstuna 2018-09-15

Foto: Mikaela Hermansson https://mikaelahermansson.weebly.com/




Jag håller med Björn D och passar på citera honom: "Det blev en väldigt lyckad dag på GTR Motorpark. Vädret, sällskapet, deltagarna och framför allt, deras bilar. En salig blandning av jänkare i olika utföranden och nivå.
Ett gäng corvetter, c3 och en en c2. Buick, olds, firebird mfl. De flesta nybörjare men en mattsvart Corvette c3 verkar köra en del med corvetteklubben och Pelle, med sin Cheva Monza, har ju kört förr.
Mycket sladda och bränna däck men respekt för varandra på banan."


Men det höll på att sk*ta sig med deltagandet. Kvällen innan (förstås) startades Monzan upp efter att ha stått still sedan början på juli. Börjar backa ur garaget och tycker "luktar det inte lite mycket bensin?"

Hmmm...



Ajdå! Fort tillbaka in i garaget

...och här har vi felet (förutom buntbandet )


LÄRDOM: "Inför varje säsong - (minst!) KOLLA ALLA GUMMISLANGAR!"

Ny bensinslang och allt ordnade sig

Jag lägger även upp en tråd under "Eftersnack". Jag knäppte lite bilder mellan "heaten". Kanske finns förutom Björn D, fler av deltagarna här på Rejsa?

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Klippte igår ihop en video från 2 av mina varv på GTR Motorpark.
Fattigmans-style = filmade av bildskärmen på desktopen

Kommentera gärna körningen


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Blir bara glad av sådana filmer thumbs up

Lite mer hjulvinklar kanske, verkar som det blir lite positiv camber i kurvorna om man tittar på bilderna.

Och så får du gasa mera, vill gärna höra V8:an hela tiden

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Jag kan ingenting alls om placering på banan men jag tänkte på din ratthantering. Långt från vad jag har lärt mig. Händerna 10 i 2 och inte byta läge på dem mer än i nödfall.
Läcker bil förresten. 😎

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Första halvan av videon var bäst. Då hördes det underbara motorljudet bäst

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Janne J skrev:
Blir bara glad av sådana filmer thumbs up
Lite mer hjulvinklar kanske, verkar som det blir lite positiv camber i kurvorna om man tittar på bilderna.
Och så får du gasa mera, vill gärna höra V8:an hela tiden


Jag tror faktiskt jag har utskruvat nästan så mycket negativ camber det går ...

OneYet skrev:
Jag kan ingenting alls om placering på banan men jag tänkte på din ratthantering. Långt från vad jag har lärt mig. Händerna 10 i 2 och inte byta läge på dem mer än i nödfall.
Läcker bil förresten. 😎


Håller med, jag noterade det själv på videon! Jag tror jag försökte, men det kanske blir fler rattvarv på en så liten och knixig bana att det är omöjligt att hålla tio-i-två...?


Magnus Thomé skrev:
Första halvan av videon var bäst. Då hördes det underbara motorljudet bäst


thumbs up thumbs up
Håller med. En sån där Kjelle-snik-GoPro inne i bilen med vattentäta höljet på var ju ingen höjdare
Lovar bättring till nästa gång

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Äntligen fick jag tillgång till filmen som Fredrik R filmade med sin trimmade drönare på Turnout Trackday den 11 Maj

Länk till YouTube under bilden!




_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Fin bil!

Såg att du också bor på ön, du som har en Monza i mindre bra skick på uppfarten i Närlunda?

Gått förbi några gånger och lite sugen blir man allt.

/R

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
robber skrev:
Fin bil!

Såg att du också bor på ön, du som har en Monza i mindre bra skick på uppfarten ?


Tack!
Och det stämmer att det finns en vit också på uppfarten.
Mindre bra skick stämmer också, eller "lite småfix" som det brukar stå på Blocket

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Tinsfci skrev:
robber skrev:
Fin bil!

Såg att du också bor på ön, du som har en Monza i mindre bra skick på uppfarten ?


Tack!
Och det stämmer att det finns en vit också på uppfarten.
Mindre bra skick stämmer också, eller "lite småfix" som det brukar stå på Blocket


Skoj!

Gått förbi flera gånger och tänkt ringa på i tron att det bor en gammal gubbe som glömt bort den dvs romatiserat lite.

Dyker det upp en tråd på den rackaren här sen också?

/R

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Oops... det var så länge sen jag skrev här så jag ville testa några grejor. Upptäckte i och med detta att jag tydligen inte kan ta bort ett inlägg, bara ändra i det.

Nåväl, jag tänkte skriva lite om det "OBD-2 system för icke-OBD-2-bilar" jag kopplat in, men har inte bilderna klara

Återkommer inom kort!

[/b]

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Intressant thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Jaaa... som sagt, tänkte skriva lite om det roliga "eftermarknads-OBD-2"-system jag kopplat in i Monzan.

Det var Björn Davidsson (Nova + TransAm-biltrådar) som tipsade om denna svenskutvecklade pryl, "OBDX" vilket är ett system för att avläsa motordata via medföljande givare och skicka ut det via OBD-II (OBD-2).
Med motordata menas i detta fallet tex motortemperatur, oljetryck, växellådstemp, insugstemp, varvtal mm. Det är alltså INTE nåt system som genererar felkoder etc, utan läser data från diverse givare som ingår i kit:et.
När man väl har OBD-2 så kan man sen enkelt avläsa datat tex via en flora av Appar i sin mobil/platta. "Torque" är nog bland dom populäraste. Men även RaceChrono! Mer om det längre fram

Så här ser det OBDX-kit ut som jag köpte (bild lånad från tillverkaren)


Så här såg det ut under installationen, en salig röra




Men vänta nu... på plattan avläses ju även gasspjället (TPS) och vakuum i motorn (MAP)?

Javisst! Min 350 smallblockare är plockad från en Cheva G20 Van från 1987. De motorerna har insprutningssytem (TBI) och OBD-diagnostik. Dock inte OBD-2 utan OBD-1 som är föregångaren och dessvärre helt ostandardiserat...
Det finns inga (mig veterligen) inga appar att ansluta till detta system. Däremot kan jag med hjälp av vanligt hederligt RS-232 protokoll få ut ungefär samma data som ur ett OBD-2 system (nåja, nästan iaf); felkoder, emissionsdata och naturligtvis värden från alla OBD-I givarna. Jag kan även "chippa" systemet självt.

OBDX-systemet levereras med resistiva givare, men en av ingångarna kan även konfas till att istället läsa av en 0-5V signal (tex Lamdbasensor).
Hmmm tänkte jag... mina OBD-I givare för gaspådrag (TPS) och motorvakumm (MAP) är ju 0-5V. Och, med hjälp av Carl på Stannum Embedded så moddade vi min OBDX-enhet till att kunna läsa 0-5V på två ingångar mot normalt en.

Och... Tadam! det funkar Det man sen också måste göra är att definiera de "PID:ar" som dessa specialingångar tilldelats. Både Torque och nu även RaceChrono stöder "Custom PId's".
Så här ser det ut i Torque resp Racechrono när jag definierat PID:ar och ekvationen (så att man får rätt enhet och värden i stället för bara ett "siffervärde")

Torque:


RaceChrono:


Dåså! Dags för provkörning. Denna filmsnutt + motordata är skapat med RaceChrono



Det här var mycket roligt och nyttigt tycker jag

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Kul du fått snurr på det, Pelle!

Har du tänkt nåt mer på mod av framvagn /broms?



Kommer bli mer sådant även i racebilen! Jag körde bara varvtal samt oljetemp nu iår men blir ev. trottel samt bromspedal till i år. Kul se hur konsekvent man är.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Kul du fått snurr på det, Pelle!
Har du tänkt nåt mer på mod av framvagn /broms?
Kommer bli mer sådant även i racebilen! Jag körde bara varvtal samt oljetemp nu iår men blir ev. trottel samt bromspedal till i år. Kul se hur konsekvent man är.


Ja det är kul det här!
Moddningar på bilen har tyvärr inte haft hög prioritet... Det är dessutom hög tid att fixa ett par andra saker som börjar bli lite akut. Bla är motorfästena HELT slut... jag skulle uppskatta att motorn sjunkit ned nästan 2cm, vilket gör att styrarmen ligger farligt nära oljetråget. Jag får nu inte in ens ett bågfilsblad mellan arm/tråg

En "kul" bieffekt av inkopplingen av OBDX-systemet upptäckte jag i samband med inkopplingen av TPS-mätaren:
Som synes på videon visar den som högst 80% gaspådrag. Det visade sig att infästningen för gasvajer/länkage på nåt vis har rubbats. Jag har alltså "fullgasat" med 4/5 gas en tid

Kul dock att hitta mer (eller snarare återupptäcka) mer effekt på ett så enkelt vis

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Tinsfci skrev:

Som synes på videon visar den som högst 80% gaspådrag. Det visade sig att infästningen för gasvajer/länkage på nåt vis har rubbats. Jag har alltså "fullgasat" med 4/5 gas en tid
Jag som trodde det var föraren som var farträdd.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (59755 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande