Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 111, 112, 113   >>
24 besök senaste veckan (462302 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tänker se om den går att använda som dashcam thumbs up Den måste ju autostarta/stoppa och spela in cirkulärt på minnet isf. Vi får se

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Cyberdennis skrev:
Det var svårt att hitta in car-filmer med en 360-kamera på tuben...


Är det inte en bättre idé att ha en 360°-kamera på taket/motorhuven och sen en actionkamera inne i bilen som filmar föraren? Sen kör videon med stor bild från 360-kameran och en liten bild på vad föraren håller på med...

/Hälsningar videoamatören
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



And ersJepp sson skrev:
Är det inte en bättre idé att ha en 360°-kamera på taket/motorhuven och sen en actionkamera inne i bilen som filmar föraren? Sen kör videon med stor bild från 360-kameran och en liten bild på vad föraren håller på med...

/Hälsningar videoamatören

Tanken är inte dum, men när vi kör race vill jag inte ha en kamera utanpå bilen om jag inte kan säkra den ordentligt, vilket alltid går att göra inne i bilen, vajer runt buren tex.
Sedan vet jag inte om det tekniskt fungerar att ha en picture in picture när man har en 360-film. Man använder ju musen för att flytta sig runt i filmen.
Samma fråga dyker också upp om man som i vårt fall vill ha information som hastighet och dylikt inlagt på filmen.

Men som tur är har vi ju Magnus!

Om vi ber snällt kanske han provar detta under våren så vi andra lär oss

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har sett 360-videos där man lagt in "vanlig" video som picture-in-picture på ett specifikt ställe i "sfären". Dvs man ser den bara om man tittar åt rätt håll.

Men annars är ju kanske snyggare att man använder 360-videon som råmaterial och istället för att låta tittaren vrida runt själv så väljer man under sin redigering av materialet alla panoreringar, åt vilket håll man "ska" titta längs med resan och gör vanlig video av råmaterialet. Första filmen ovan är ju riktig 360-video medans film nummer två är just det att man tagit råmaterialet i 360 och zoomar runt i materialet när man gör om det till en vanlig 16:9 video. Den senare varianten kan ju bli hur snygg och imponerande som helst men kräver ju en del arbete vid redigeringen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Cyberdennis skrev:
Det var svårt att hitta in car-filmer med en 360-kamera på tuben...

Jag får nog hålla koll på GoPro Fusion beg.priser under våren för att se om det är värt att uppgradera till en sån i tävlingssonetten

Jag kan bjuda på en kort: https://www.youtube.com/watch?v=ctY1TO-DKLI (Tanken var förstås att den skulle bli en aning längre...)

Fusion är aningen bättre i dåliga ljusförhållanden än One X, i övrigt är Insta360 bättre. HDR-stöd (omän bara i 25fps) kan komma väl till pass när det är mycket motljus, det saknar GoPro. Även högre upplösning på Instan.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Meantek skrev:
Cyberdennis skrev:
Det var svårt att hitta in car-filmer med en 360-kamera på tuben...

Jag får nog hålla koll på GoPro Fusion beg.priser under våren för att se om det är värt att uppgradera till en sån i tävlingssonetten

Jag kan bjuda på en kort: https://www.youtube.com/watch?v=ctY1TO-DKLI (Tanken var förstås att den skulle bli en aning längre...)

Fusion är aningen bättre i dåliga ljusförhållanden än One X, i övrigt är Insta360 bättre. HDR-stöd (omän bara i 25fps) kan komma väl till pass när det är mycket motljus, det saknar GoPro. Även högre upplösning på Instan.


Surprise ending

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Magnus Thomé skrev:
Första filmen ovan är ju riktig 360-video medans film nummer två är just det att man tagit råmaterialet i 360 och zoomar runt i materialet när man gör om det till en vanlig 16:9 video. Den senare varianten kan ju bli hur snygg och imponerande som helst men kräver ju en del arbete vid redigeringen.

Ja, det är nog den bästa vägen att gå om man skall ha den typen av kamera.

Meantek skrev:
Jag kan bjuda på en kort: https://www.youtube.com/watch?v=ctY1TO-DKLI (Tanken var förstås att den skulle bli en aning längre...)

Jag kom på mig själv att köra den om och om igen med flera olika kameravinklar bara för att se om jag kunde upptäcka något kul på golvet när kameran ramlade ner

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu har jag köpt nåt!! Vad??





En ratt! Vad ska jag ha DEN till?





Vad är detta? Jo en kompis hade en trasig sånhär stående, garantin var utgången och han hade gett upp på den och köpt en ny istället. Så jag frågade om jag kunde se om jag kunde få igång den.





Efter lite grävande och mätande på kretskorten så var det så enkelt som den här lilla(!) säkringen som hade gått. Varför säkringen hade gått vet jag inte än, det kan ju vara något fel fortfarande, den kanske går igen under belastning? Så... då måste jag ju göra iordning det hela så jag kan testa ordentligt.





Ja det är alltså en basenhet med motor som man sätter en ratt på för att köra racing på dator/konsol. Men Fanatec som gör dom här har även massa elektronik i själva rattarna och ingenting över huvud taget går igång utan den elektroniken i ratten såklart. Google och github to the rescue! Fram med lödkolven. Gräv i diverselådan. Japp de två utlöparna är strömbrytare för paddelväxlar





Fick bygga en specialkontakt med 3D-print och små stift. så att det passade i superspecialkontakten i axelns centrum. Och jajamensan, nu ploppade allt igång!





Så då behövde jag ett rattnav till en helt vanlig (billig) bilratt alltså. CAD i 360 Fusion lite snabbt för att göra ett första testnav. Blir nog lite justeringar och ny variant när jag vet lite mer nogrannt var exakt växelpaddlar ska hamna i djup och sidoled tex.





Ser lovande ut.





Japp, det funkar.





Men, "what's wrong in this picture?" gaaaahhhhh....





Ooopppsss!






Men det löser vi lätt








Fortsättning följer!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det är alltså sådant här "vanligt folk" gör på sin fritid. När man inte spenderar 4-5 timmar i verkstaden varje kväll med att tillverka egna skruvar i special längder stigningar och material , eller fräser på skrotbitar man sedan kastar å gör om fast på ett annat sätt när den första inte blir bra nog.



Citat:
hade du lagt den där tiden på att jobba istället, så hade du kunnat köpa en riktig ny och bättre modell



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Säkringen gick igen när jag testade att köra lite Nürburgring. Vad gjorde jag då? Satte in en lite kralligare säkring (bara lite kralligare).

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Magnus Thomé skrev:
Säkringen gick igen när jag testade att köra lite Nürburgring. Vad gjorde jag då? Satte in en lite kralligare säkring (bara lite kralligare).


Blir servona varma i den? Kanske något av dem som behöver bytas?

_________________
Anders Hansson
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Säkringen gick igen när jag testade att köra lite Nürburgring. Vad gjorde jag då? Satte in en lite kralligare säkring (bara lite kralligare).


Blir servona varma i den? Kanske något av dem som behöver bytas?


Bytas Ja! - Föraren

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Säkringen gick igen när jag testade att köra lite Nürburgring. Vad gjorde jag då? Satte in en lite kralligare säkring (bara lite kralligare).


Blir servona varma i den? Kanske något av dem som behöver bytas?


Googlade lite och enheten har ett överhettningsskydd som det inte är helt ovanligt att det löser ut för en del användare som gillar att ha ordentligt pådrag med force feedback. Men det återställer sig automatiskt när den svalnat lite. Den här enheten som jag testar bränner av huvudsäkringen istället och det har jag inte hittat något om att det skulle vara vanligt. Så motorn blir ju varm men det ger mig inte så mycket ledtråd, kan ju vara någon lindning som det är fel på... Jag satte i 7,5A istället för 5A så får vi se om den också går eller om något annat händer Utan schema o så så är det ju lite knökigt att mäta upp om saker är som de ska.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
3DBlaster skrev:
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
Säkringen gick igen när jag testade att köra lite Nürburgring. Vad gjorde jag då? Satte in en lite kralligare säkring (bara lite kralligare).


Blir servona varma i den? Kanske något av dem som behöver bytas?


Bytas Ja! - Föraren

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Säkringen gick igen så något knas är det tyvärr. Vad är lösningen, sätta in en spik och se var det kommer rök sen? Eller som jag valde för stunden, en automatsäkring så det går att köra en del och lite enkelt bara trycka på den för att fortsätta Jag har börjat med att testa lite olika betafirmwares för både motorn och basenheten. Lär väl knappast hjälpa men vi får se vart det leder.

Hursomhelst, vilken skillnad det är att placera bilen noggrannare på banan med den här (STORA) ratten o basenheten. Med Logitechratten hamnar jag lite slumpvis varsomhelst sidledes som vanligt och vinglar runt som jag har gjort med den i alla år Visserligen kraschar jag även med den här ratten men det är ändå mer precision och kontroll, även med att förflytta vikten framåt och bakåt för att justera balansen när det kanske gått lite fort in i en kurva och spåret behöver småjusteras. Intressant!

_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Magnus Thomé skrev:
Hursomhelst, vilken skillnad det är att placera bilen noggrannare på banan med den här (STORA) ratten o basenheten.

Euro Truck Sim nästa?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Lossa på skruvarna och se vad det är för motor i den, finns säkert att köpa löst på Amazon eller ebay.

_________________
Anders Hansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag gissar med på att motorn drar för mycket ström

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Meantek skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hursomhelst, vilken skillnad det är att placera bilen noggrannare på banan med den här (STORA) ratten o basenheten.

Euro Truck Sim nästa?


Ska bara vinkla om ratten till liggande först

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Kul Magnus! Jag impulsade också en ratt häromdagen
Eftersom jag aldrig tar mig iväg till nån riktig bana får man väl göra det virituellt istället!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


Jag slår på den några gånger. Första uppstarten är perfekt. Men sen blir det sämre


_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 111, 112, 113   >>
24 besök senaste veckan (462302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande