Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 172, 173, 174 ... 192, 193, 194   >>
36 besök senaste veckan (1138745 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:
Det är så svårt att hitta kilon att lätta nu att det kan vara värt att betala 10k för att lätta 2,5 kg... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Ja.... jag vet. Och det stora problemet är att runt-i-kring-grejorna blir så tunga.
Det blir mycket avgassystem och tunga turboaggregat.

Men det är så gott att ha 500 hk.... innan turbon går i.


EDIT: Vad siktar ni på för vikt för motorn ?


Har ingen exakt vikt som vi siktar på mer än att det måste vara lättare
Det är svårt att jämföra vikter utan att ha vägt saker själv. Folk väger alltid olika. Typ insug, oljepump, svänghjul, koppling, sprängkåpa, generator, grenrör osv kan antingen vara monterat, icke monterat eller monterat delvis.
Så valet blir helt enkelt en modernare 4 cyl då kan man köra billet-block och ändå ligga på rätt sida viktmässigt jämfört med gamla motorn.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:
D......................... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Bara ni inte blir ledsna när Flash tangerar era tider, med min bil, på en bana i Sverige....


Snabbare än 1:12.1 på Mantorp? Oh boy nu vet man att silly season verkligen har startat

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



GustafB skrev:
ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:
D......................... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Bara ni inte blir ledsna när Flash tangerar era tider, med min bil, på en bana i Sverige....


Snabbare än 1:12.1 på Mantorp? Oh boy nu vet man att silly season verkligen har startat


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Billet 4g63 med extreme tuners nya stakar?


_________________
Emil Jönsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Emil Jönsson skrev:
Billet 4g63 med extreme tuners nya stakar?



Jag har hört att just den tillverkaren har 3D printade 4g63 block på gång

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



GustafB skrev:
Det är så svårt att hitta kilon att lätta nu att det kan vara värt att betala 10k för att lätta 2,5 kg... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Har ni bytt alla skruvar och muttrar till titan/aluminium/hålborrade i stål där de olika typerna av skruv kan fungera ännu?

En sådan operation Kan göra 2% på en cykel (där de flesta skruv med fördel kan bytas till alu, inte samma sak i en bil).

2% på 1000kg är 20kg Kan dock kosta mer än 10k, men köper man mycket kanske man kan få bra pris?

Har jag inte läst om någon här på Rejsa som hålborrade "alla" skruv på sin bil och kom ner 5-6kg? Då var allt fortfarande i stål, och jag är tveksam till att M4-5-6 skruv borrades, eller att man verkligen gick ALL IN på alla skruv, sitter ganska många på en motor t ex..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Cassius skrev:
GustafB skrev:
Det är så svårt att hitta kilon att lätta nu att det kan vara värt att betala 10k för att lätta 2,5 kg... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Har ni bytt alla skruvar och muttrar till titan/aluminium/hålborrade i stål där de olika typerna av skruv kan fungera ännu?

En sådan operation Kan göra 2% på en cykel (där de flesta skruv med fördel kan bytas till alu, inte samma sak i en bil).

2% på 1000kg är 20kg Kan dock kosta mer än 10k, men köper man mycket kanske man kan få bra pris?

Har jag inte läst om någon här på Rejsa som hålborrade "alla" skruv på sin bil och kom ner 5-6kg? Då var allt fortfarande i stål, och jag är tveksam till att M4-5-6 skruv borrades, eller att man verkligen gick ALL IN på alla skruv, sitter ganska många på en motor t ex..


Har en punkt på listan som heter "se över ALLA skruvar" Jag tror också att det kan bli mer vikt än man först tror att gå över alla skruvar, korta onödig längd, byt till lättare där det är möjligt osv. Något kilo borde man ju få fram

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Emil Jönsson skrev:
Billet 4g63 med extreme tuners nya stakar?



Jag har hört att just den tillverkaren har 3D printade 4g63 block på gång


Haha den där firman är skum. De har visat upp en del riktiga resultat men mycket av det de visar fungerar inte. Tror konsensus runt de där stakarna är att de inte kommer fungera.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 231



När vi cyklade Vättern runt var det ett evigt snack om kolfibercyklar och kortade sadelstolpar m.m.
Den enklaste vikten att spara bland motionärer är ju han som sitter på cykeln.

5 kg på förare med utrustning är väl alltid möjligt att hitta.
Frågan är om Alx ställer på det.

_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Perra H skrev:
När vi cyklade Vättern runt var det ett evigt snack om kolfibercyklar och kortade sadelstolpar m.m.
Den enklaste vikten att spara bland motionärer är ju han som sitter på cykeln.

5 kg på förare med utrustning är väl alltid möjligt att hitta.
Frågan är om Alx ställer på det.


Word! thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Alx kan hitta några kilo
Men inte jag och hjälmen är redan i kolfiber.

Vi är på nivån att det inte finns några enkla kilon längre.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Så va det det där med rätt kontakter igen, bra skruv är dyrt att köpa, för att inte säga helt löjligt dyrt.

Du kan antagligen skaffa bättre skruv, gå ner en dimension på i princip rubbet, och få ner vikten på alla skruv till halva. Antagligen 5-10 kilo rakt av utan att behöva göra några större analyser av laster osv. Men köpa dessa till vanliga priser så blir det antagligen ganska många tusen per lättat kilo.

Skulle känna någon lagom halvtrött flygmekaniker som tömmer fickorna på överblivna småskruv en gång per vecka mot en påse öl

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188





Du leder! thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Det är bra, kan ju inte bli slagen av en långsam gatmoddad Supra

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



53% innan när jag röstade, så trenden är stigande.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Haltech har en rätt rolig omröstning årligen. Det är en stege med omröstningar i olika kategorier. Det här är första del-omröstningen så att säga. Så vi hoppas att det blir både semifeminal och grand finale framöver


Här är alla kommande omröstningar i olika kategorier:
https://www.haltech.com/haltech-hero-of-the-year-2019/

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



GustafB skrev:
Det är bra, kan ju inte bli slagen av en långsam gatmoddad Supra


Nej, precis! Röstat.

63% nu

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 172, 173, 174 ... 192, 193, 194   >>
36 besök senaste veckan (1138745 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande