Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 17 besök senaste veckan (98720 totalt) |
=== M O T O R ===
Försöker just nu åtgärda läckan mellan topp och termostathus. Vill ju komma ut och köra lite, finns track day både nu på söndag och tisdag nästa vecka på Sturup Raceway som jag siktar in mig på Inte så knöligt att ta bort ett termostathus på en M20-motor. Förutom att det blir lite slabbande då en del slangar ska lossas, men inget allvarligt. En temperaturgivare måste dock lossas för att det ska gå fritt från fuel-railen, men det är en simpel och enkel sak. Hittade inget uppenbart vare sig på termostathuset eller toppen. När jag monterade ihop det senast så använde jag endast Loctite 598 som tätning, det vill säga ingen packning. Anledningen var (tror jag) att flänsytan på främst termostathuset var ganska dåligt på sina ställen och att det fanns stor risk att det skulle läcka förbi packningen. Loctite 598 är ett RTV silikon kompatibelt med kylarvätska och avsett för spalter upp till 1 mm. Däremot är dess skjuvhållfasthet väldigt låg - kanske det tillsammans med att de två ytorna inte kanske var helt parallella med varandra ledde till att det inte orkade hålla emot. Läckaget var emellan de två svarta strecken på termostathusets flänstya i en av bilderna här nedan. Iallafall så kommer jag nu att prova att använda en packning i kombination med Würth DP 300 (använder metakrylat iställer för silikon som kemisk bas om jag minns rätt och är gjord för lite styvare flänsytor). Bara att prova och se! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== Sturup Raceway Trackday (2019-06-30) ===
Efter en del strul kring kylsystemet så var det dags för ännu en track day / shakedown. Och det råkade såklart bli en av sommarens varmaste dagar med runt 30° C i luften Dessutom var Richard K (röd E30) med kompisar (grå E30 och grå E46) där och körde samtidigt Det blev totalt 56 varv utan ett enda litet problem med kylningen! Lika stor tur hade dock inte de andra två E30's tyvärr Ett par snabba varv efter en Honda Civic Följer efter Sebastian i sin E46 och Richard i sin E30 _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== Ring Knutstorp Trackday (2019-07-09) ===
Hoppade på och anmälde mig i sista minuten till den trackday som arrangerades av JapTuning & Radical Sweden. Alltid roligt att se hur andra track days arrangeras och har hört att dessa event är bra. Dessutom så blir det körning på Ring Knutstorp vilket alltid är roligt! Överraskande nog (kanske för att det var en tisdag) så fanns det plats kvar, och kan säga att eventet var mycket väl genomfört! Här var man ju laddad till tusen! En hel dag och med bantid så det räcker och blir över! Kommer inte längre än det andra varvet när det börjar rassla och skrapa något så vansinnigt efter ingången i i Kvällsposten-kurvan... Krypa tillbaka till depån... Bakre halvan av avgassystemet ligger och släpar på marken... Men efter påhejningar av exempelvis Richard och Wiktor (som hade tagit dit sina BMW E30's för att köra), en mycket snäll depågranne och en tur runt Helsingborg så satt avgassystemet fast riktigt bra med hjälp av en stor mängd ståltråd och annat fint! Bilen var redo precis i tid till när körningarna återupptogs efter lunchuppehållet då det kördes med open pitlane! Tassade ut försiktigt ett par varv men allt verkade fungera fint så det var bara att ladda på! Blev otroligt mycket bantid så det utnyttjande man såklart. Det var precis lagom - när dagen led mot sitt slut och man flaggades av så var både däcken, bensinen och jag slut! Trots inledande bedrövelse så blev det ändå en toppendag! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Helt rätt! Kör med RaceChrono-appen på en Android-telefon tillsammans med en 10Hz GPS-puck. Drar sedan in GoPro-film och GPS-datan in i programmet Dashware. Därefter görs slutredigering i Avs4You videoredigeringsprogrammet. En hel del manuella steg och även manuell synkning av film och GPS-data, så inget man vill göra i stora volymer om vi säger så. Men det har fungerat bra hitintills. Ibland har det dock hänt att när man ställt in synkningen perfekt i början av exempelvis ett 30-minuters filmklipp så har det kommit ur synk i slutet av filmklippet. Om detta beror på glapp i GPS-datan, fel i exporteringen av GSP-datan eller någon bugg i DashWare låter jag vara osagt. Ehum Både confidence lift och confidence nudd på bromsen inför NGK'n Där vet jag att jag borde kunna ha högre hastighet igenom utan några större problem. Kan även bromsa senare inför Såghuskurvan, Liton och kurvan innan backen upp mot Idioten. Blev lite mer fokus på att få till rätt spårval i vissa kurvor, var i vanlig ordning ringrostig... Nu laddar vi om och skruvar inför BMWCS Sommarträff på Anderstorp Raceway! Klurar lite på hur jag ska få upp bilen dit, eventuellt blir det väl att jag får köra med bilen dit _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Beroende på bil så är det ju lite olika, jag får ju nita till ordentligt inför NGK.
Varför inte göra videon i Racechrono? Jag kör nya versionen och appen både fjärrstyr start av inspelningen i gopron, laddar över videofilerna och renderar filmen perfekt med synk Med en Obd2dongel får du dessutom in massa mer data i både loggarna och videon. _________________ Magnus Thomé |
||||
Hi hi... Mina bromsar sitter mest och gäspar sömnigt under en track day... "Inte mycket att göra som vanligt..." hör jag det mumlas nerifrån fälgarna... Å andra sidan varar bromsbeläggen i all evighet... Högst 3 mm slitage på respektive bromsbelägg efter ~410 varv på Sturup, ~170 varv på Knutstorp och ~60 varv på Ljungbyhed Jodå, det finns här i att-göra-listan att se över det här med video- och loggning. Har bara inte riktigt blivit tid över för det den här säsongen (gick ju inte riktigt som planerat). Men såg i en tråd för inte så länge sedan just det du beskriver och nu när du beskriver det så är det helt klart intressant. Så ska börja laborera lite med det framåt hösten! Vi får se hur smidigt man kan få till arbetsflödet - men ska definitivt ta mig en titt! Dock är jag allergisk att göra något som helst "arbete" på en mobiltelefon - allt tar 100 gånger längre och jag blir yr och illamående samt får kliande utslag varje gång jag måste interagera med en mobiltelefon. Så det får högst vara ett par tryck på stora tydliga knappar i appen, annars lägger jag ner det. Något WiFi finns inte på mina GoPro-kameror (jag har ett WiFi-backpack men i nuläget behöver jag mitt Battery-backpack fast det löser man enkelt med dragning av USB-kablar som också ligger i att-göra-listan). Hi hi... OBD Här snackar vi analogt L-Jetronic a la Opel Manta Men allvarligt så är det ett kraftfullt tillägg som de flesta kan utnyttja - med få undantag Så till hösten ska det provas ut lite mer, fått bra tips här redan! Sugen på att även kunna ha lite logg-möjligheter (efter man hinkat ned den nya motorn), mest för utvärdering av effektiviteten av olika lösningar men även se olika temperaturer, men det är inget jag behöver ha synkat med video/GPS, så man är lite sugen på att sitta och knåpa lite med Raspberry - vi får se... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== A V G A S S Y S T E M ===
Ja, att avgassystemet trillade i backen på senaste track day är väl ingen hemlighet precis Så jag passar på att bjuda på skatboet / temporära lagningen som gjorde att jag faktiskt kunde köra större delen av denna track day! Dock något förvånad över var det gick sönder - det var en typ av materialutmattning (gissningsvis böjts för mycket upp och ned) på både det övre och det undre metallbandet! Jag hade ju trott att fästena i chassit skulle rosta och ge upp först - men jag dubbelkollade dessa nu när jag fixade till detta skatbo och båda var solida. Skulle ju vara pinsamt om man tappar avgassystemet på nästa track day också... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== A L L M Ä N G E N O M G Å N G ===
Eftersom det är mindre än en vecka kvar till BMW Club Schweden's Sommarträff på Scandinavian Raceway i Anderstorp är det hög tid att fixa till ett par småsaker och göra diverse förberedelser! Transmission Har min differential en skruv lös Ja! När jag körde in huvudet under bilen för att fippla lite med avgassystemet så såg jag något högst misstänksamt! Något sa mig att den där skruven (i bilden nedan) som ska hjälpa till att hålla fast differentialen i subframen inte riktigt sitter korrekt åtdragen! Visade sig att de tre andra skruvarna bara satt finger tight som man brukar säga. Det blev ju omedelbart fram med Loctite 243 (gängsäkring) och säkra och dra åt en skruv i taget. Det är lite roligt det här med lite "hårdare" track day bil - muttrar och skruvar som aldrig lossnar normalt sett vibrerar nu loss till höger och vänster. Kragmuttern till ljusvredet, muttern för växellådsbalken och nu dessa skruvar. Eller är det någon liten garagetomte som går omkring och lossar på skruvar och muttrar? Säkert samma som hackade små hål i mina kylare... Behöver väl inte säga det uppenbara att det gradvis kommer att bli övergång till låsmuttrar, Nord-Lock och gängsäkring... Avgassystem Den bakre infästningen till avgassystemet behövde åtgärdas - eller rättare sagt en ny behövde monteras. Av någon anledning råkade jag faktiskt ha ett helt nytt fäste liggandes i garaget! Detta fäste användes bara till E30 323i/325i upp till 09/1985 - så inte det vanligaste precis. För en gångs skull var det bra att man lekt reservdelsekorre under alla dessa år Bara att smäcka dit det nya fästet och sen blev det shiny and new som Madonna sa... Däck Tidigare inköpta Kumho Ecsta V70A K91 kördes iväg (tillsammans med hjul med riktigt utslitna Toyo Proxes R888) för montering och balansering - så nu har man fräscha r-däck! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== Anderstorp Trackday (2019-08-10) ===
Så var det äntligen dags för BMW Club Schweden sommarträff på Anderstorp med BMWCS Motorsport gatkörning och även deltävling av deras BMW Cup serie! Christian (det var vi två som höll analog-gammelbil-fanan högt denna dagen bland den licensierade gatkörningen) har redan skrivit ihop en riktigt bra sammanfattning! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Träffade på flera kända och okända på träffen - alltid lika trevligt att pratas vid Att det regnade både mycket, litet och ingenting alls under hela dagen är nog vida känt vid det här laget. Men det skulle inte få oss att hänga läpp! Första stinten (helt ny bana för mig dessutom) gjorde jag på mina "transportdäck", dvs vanliga budget-ballong-däck. Därefter så tog jag och Abbe en chansning och la på r-däck, med både moralisk och verbal support från Johan Stundvis var det torrare och stundvis var det blötare - så det var överlag en intressant upplevelse minsann Men i slutet av dagen torkade det faktiskt upp och det var torrt spår runt hela banan (förutom då på den långa rakan såklart)! Som Christian skrev i sin sammanfattning så var vi i slutet av dagen trötta men nöjda! Stort tack till alla som ställer upp och gör dessa arrangemang möjliga! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
Efter Anderstorp så demonterades luftfilterboxen, men det skramlade en hel del om den så jag blev lite misstänksam. Så jag öppnade upp den såklart och ut med luftfiltret - blev lite förvånad över hur mycket gummirester den här lilla motorn suger i sig på en säsong _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== C H A S S I ===
Eftersom ett motorbyte är runt hörnet så tänkte jag det var ett bra tillfälle att göra en corner weight mätning då jag kunde få svar på flera intressanta frågor (men kanske inte tokviktiga just i nuläget) som exempelvis: - vad bilen väger med nuvarande M20B23-motor - få reda på vad exakt vikten är på min bil i nuvarande skick - veta hur viktfördelningen faktiskt är på min bil i nuvarande skick Tanken är att göra en corner weight mätning när byte av motor, växellåda och avgassystem är klart och se vad skillnaden blev. Inte för att jag kan påverka det så mycket - mest för att det roligt att veta Allt utfördes hos GT Däckservice i Kävlinge - rekommenderas! Jag hade faktiskt tänkt att göra detta på track day'n med JapTuning och Radical Sweden, men när mitt avgasssystem tjongade i backen på andra varvet fick jag skifta fokus något Vikt - Trackday Klar Utan Förare Det visade sig att bilen väger 1029 kg. Detta uppmätt under följande förutsättningar - utan förare - 18 liter bensin i tanken - transportfälgar (17"x7.0" BMW Radial Spoke 73) - transportdäck (205/50R17 med 2.5 bar) I övrigt exakt samma skick som den körs med på bana. Corner Weight Tja, finns väl egentligen inga överraskningar här. Enda jag kan tillägga är att jag har kapat itu min bensintank och det sitter numera bara höger sida av den ursprungliga bensintanken (som är tvådelad och sitter rakt under baksätet). Jo, det kan ju tilläggas också. På bilen sitter just nu mer eller mindre helt standard fjädring utan några som helst inställningsmöjligheter (det är helt vanliga sportdämpare/sportfjädrar fram och bak). Utan Förare Med Förare _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
Det är något som saknas här, men kan inte riktigt sätta fingret på det... Nej, riktigt så illa är det inte med mina mek-kunskaper Har ju haft planer ett längre tag på att uppgradera till en modernare motor, så en kort tid efter körningen på Anderstorp så togs motorn ur och såldes. Passade även på att göra en oljefilterinspektion, den allra sista för denna motor. Allt såg förvånansvärt bra ut - för att vara en nästan 35 år gammal motor som aldrig renoverats (byte av packningar och lite rengöring är det enda som gjorts) och varvats både högt och långt under de senare åren! Kommer att sakna den där motorn! Så enkel och så lätt att meka med. Och förutom ett par småsaker så har den faktiskt fungerat riktigt bra och varit pålitlig. Men vill utveckla bilen så en modernare motor är ett logiskt nästa steg. Fast egentligen hade den där motorn räckt bra länge då det i ärlighetens namn är chassi och talang som nog är i störst behov av uppgradering! Men att bara kunna klicka i webshoppen och köpa Talang 2.0 och få den hemlevererad verkar ovanligt... Som ni kunnat läsa tidigare i tråden så är det alltså en M54B30-motor från BMW som ska ned i det där hålet där fram. Håller just nu på att gå igenom och snygga till en begagnad M54B30-motor och fixa till allt så jag förhoppningsvis inte ska behöva gå göra om saker och ting alltför många gånger! Om jag kan få lite fart på det här projektet så kommer mer uppdateringar i tråden inom kort! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
Yes, jag är svag för verktyg som gör saker smidigare men som inte är 100% nödvändiga! Så när det var dags att demontera toppen till M54B30-motorn så kunde man ju inte låta bli att dra fram lite roliga verktyg! Ett gäng med pinnskruvavdragare är helt underbart när man ska plocka ut en större mängd pinnskruvar. När det är dags att lyfta kamaxelbryggan vill man inte att de hydrauliska lyftarna ska trilla ut utan enklast är om de följer med kamaxelbryggan. De hydrauliska lyftarna ska inte flyttas omkring utan de ska tillbaka på exakt samma hål de satt i. De här magnetiska hållarna gör det här jobbet löjligt enkelt! Demontering av ventilerna blir enkelt och smidigt med detta verktyg. Träs över pinnskruvarna och med medföljande distanser och muttrarna från pinnskruvarna så trycker det ned fyra ventiler i taget och sen är det bara att plocka bort ventilknasterna. Självklart gick jag all-in här och hittade ett gäng små M7 axialkullager jag hade och la under muttrarna - det blev Santana-smooth att dra runt muttrarna! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Smarta verktyg. Sist jag skruva ihop en sån där maskin så fick jag montera bryggan med motorn upponer i stativet.
Vart hitta du dom? _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
De magnetiska hållarna görs av en kille i Minnesota, USA (och de fungerar även på M42, M50-M54) https://www.bimmerforums.com/forum/s Ventilverktyget kommer ifrån Metric Mechanic i Missouri, USA (och det fungerar även på M42, M50-M54) https://metricmechanic.com/diy-tools Eftersom det skeppas från USA så blir priset precis som om delarna är gjorda i unobtanium - men är man en verktygsjunkie så är man... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Kul med lite M54 motor håller själv på att sätta ihop min jag lyfte dock inte på toppen i detta skede. Vad har du för planer för din i med du lyfter toppen? Har den gått långt? Fina verktyg du köpt! Jag byggde en eget verktyg för att lossa/spänna svängningsdämparen. Vilken metod använde du när du lossade kamaxeln? finns ju ett verktyg för det också men verkar som många bara lossar stegvis mutter för mutter.
_________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Heja M54 Jo får väl bli lite modern och iallafall gå över till 4-ventils-teknik Hur var det, hade du en M54B25 från början men du planerade väl byta till M54B30? Eller det är redan gjort? Jag skulle gissa på att motorn gått runt 20 000 mil - kommer faktiskt inte ihåg. Jo, vad jag gör är egentligen samma koncept som jag gjorde med min M20-motor, öppna upp och göra en vettig inspektion av varenda komponent, städa upp, släng dit nya packningar och slitagedelar och sedan skruva ihop den igen. Exempelvis så ska varenda pryl i plast eller gummi bytas ut, du vet hur de där ser ut i alla M5x-motorer efter 20 år... Ventiltätningarna är ju exempelvis ett måste att byta när man håller på, värt att notera att med ovanstående verktyg går det att göra detta utan att demontera toppen om man så vill, med en vanlig ventilbåge så går ju inte det av förklarliga skäl... Kort och gott en total översyn med målet att öppna upp en gång och sedan inte behöva göra mer. Toppen demonterades av flera olika anledningar. Byte av topplockspackning, inspektion av ventiler, ventilsäten, ventilstyrningar, kolvarna ska ut för rengöring/inspektion/troligtvis byte av kolvringar. Sen vill jag gärna gå över till topplockspinnskruvar - gärna även insatsgängor, jag är inte alltför sugen på att ha de där topplocksskruvarna rotera runt i de där aluminiumgängorna. Inte för att jag kommer att överladda inom överskådlig framtid, men det där verkar vara en svag punkt... Så när det är så många saker man kan argumentera för att behöva lyfta toppen, så är det inte så mycket att orda om utan bara lyfta på locket! Ehum... Jo... Tänkte precis samma sak kring kamaxlarna... Vill helst ha ett verktyg för det också. Men just nu blev det lite chansning och ställde kammen rätt och lossade muttrarna i små små steg. Men som sagt, jag föredrar ändåså ett verktyg för detta - vi får se... Jag har lossat en del hårt sittande vevaxelmuttrar och vevaxelskruvar, men just denna satt jäkligt hårt. Så jag fick dra fram lite 80-tals japansk jävlar anamma från gömmorna och köpa en adapter, då fattningen på denna NPK är 1" Det råder väl delade meningar om kraftiga mutterknackare är bra för detta, men skruven lossnade efter bara ett par ugga-duggas _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Jag hade B25 håller på att lägga i B30 nu i vinter. Jag ska överladda min senare och tänkte då ta dem sista interna bitarna. Jag slog också loss min vevaxelbult med knackaren men problemet blir när den ska spännas med 400+NM utan verktyg/mothåll blir det typ omöjligt. Följer ditt projekt med spänning fortsätt posta bilder ska själv försöka uppdatera min tråd.
_________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Är sugen att lägga till en kompressor - men en sak i taget! Nu ska jag försöka klippa och klistra ihop M54-transplantationen i E30'n - för just ju ligger allt i molekyler på garagegolvet (och det finns en hel del speciallösningar och adapteringar kvar att lösa)
Ehum, så långt har jag inte kommit ännu Val av metod beror nog på tid och ekonomi vid den tidpunkten. Smidigast är ju att bara köpa ett mothåll och momentnyckel (har varit några tillfällen då jag velat ha en momentnyckel som går längre än 200 Nm och detta är ju en bra ursäkt), eller så köper jag momentnyckel och svetsar ihop ett eget mothåll, eller så är det snålt på alla fronter så det blir sex ugga-dugga's med min mindre 1/2" mutterknackare... Men ska posta lite uppdateringar inom kort, blir mycket fokuserat kring motorn då det är i princip den enda uppgraderingen jag gör inför kommande säsong. Men tänkte först lägga ett inlägg med ett kort om intro om M54-motorn (om mot förmodan inte alla här på forumet är bekant med denna guldklimp). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 17 besök senaste veckan (98720 totalt) |