Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (59755 totalt)
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:

Jag som trodde det var föraren som var farträdd.


Haha Nej, "kör så det ryker" är mottot



Om någon undrar varför tempmätaren på filmen visar 102 grader, så stämmer värdet.
Jag hade glömt återansluta elfläkten vid tillfället...

Ett förtydligande: OBDX-systemet säljs av det svenska företaget Stannum Embedded
https://www.stannumembedded.se/

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Tiden går fort...!

Nåja, skriver några rader från när jag var och körde "Turnout Trackday" på GTR Motorpark 2020-09-20.


Mycket trevlig tillställning. Som synes dominerade jänkare deltagandet, men det fanns även européer


Detta var tredje gången jag körde bana under ganska exakt 2 år (dessförinnan var det 9 ÅR sedan!!) och alla tre gångerna på GTR Motorpark.
Banan är kort och knixig; jag citerar Magnus: "Inte riktigt en fullstor racerbana... kan nog kallas en lite 'teknisk' bana bitvis. Sånt gillar vi!"

"Gillar och gillar" ... jag vet inte Jag far omkring som en snorloska, och fort går det inte heller

Men det är kul i alla fall. Lite med hjärtat i halsgropen då jag tar mig dit (från Ekerö) för egen maskin.

Fick till en video också. Välkommen att kommentera


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det låter som att du är ute på en söndagstur.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag bara gillar hela bilen, det så kul att se och höra den användas thumbs up

Banan kändes precis som du skrev lite i minsta laget, men jag misstänker att du hade roligt ändå

Härlig blandning av bilar!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Kul att se bilen i användning!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Det låter som att du är ute på en söndagstur.

Hahaa!! Ja höga motorvarv och rappa inbromsningar lyste med sin frånvaro. Ändå känns det när man kör som att jag har fullt upp med att hålla bilen på banan.
Det finns förbättringspotential både vad gäller hårdvara och mjukvaran (jag alltså) Och Lennart, våga bara inte fråga om däcken...

Janne J skrev:
Jag bara gillar hela bilen, det så kul att se och höra den användas thumbs up
Banan kändes precis som du skrev lite i minsta laget, men jag misstänker att du hade roligt ändå
Härlig blandning av bilar!

Tack Janne! Ja, det är ett väldigt trevligt event och många roliga och coola bilar. Bra arrangörer. Avslappnat (förutom när jag halkar omkring med bilen vill säga)
Och banan är verkligen knixig. Inte många meter raka innan nästa 180-gradare!

dvorak skrev:
Kul att se bilen i användning!

Tack!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Så här såg det förresten ut förra året jag körde på GTR Motorpark.
Vänster fram. Uppenbarligen varmt därinne



Snart kommer Björn D fråga (ännu en gång) varför luftslangarna för kylningen lyser med sin frånvaro.
Man kan ju bara hålla med...

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Tinsfci skrev:

Snart kommer Björn D fråga (ännu en gång) varför luftslangarna för kylningen lyser med sin frånvaro.
Man kan ju bara hålla med...


MUUUHHHHAAAAHAHAHA!!

Dags för garagebesök snart? Så får vi ta och få iordning kylning samt fixa fälgar så du får på däck som är lite klistriga. Jag har svart bälte nu i att göra egna fälgar om det inte finns något som passar.. Däck i den dimensionen du behöver är det ju inte ens skitdyrt...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Dags för garagebesök snart?

JAAAAaaaaa...!!, Tuppen JAaa!


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Som redan skrivits på annan plats här i forumet så kom jag till slut iväg på Turnout Trackday på GTR Motorpark 2021-05-15. Roligt!!
Mer bilder + filmer kommer snart men bjuder på denna tills vidare - 3 st Rejsa.nu medlemmar (vinkande herren till vänster lite mer än "medlem")



Två dagar innan eventet var det dags för vartannat-år-besiktning också, gick bra!! "Coool bil" uppfattade jag ett par gånger På slutet var dom 3 st unga herrar som kollade in bilen. Kul!

Bifogar en bild underifrån, tänkte att det nog inte är så många här som kikat under på en Monza


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Kul pelle!
Var inte killen som tog bilden medlem oxå? så 4 st totalt..


Har jag nämnt vad jag tror om att prova med liiiite bättre däck och om möjligt lite belägg med bett??



(varför tänker jag alltid på Darth Vader när jag ser din bil?)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



......

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Björn Davidsson skrev:
Kul pelle!
Har jag nämnt vad jag tror om att prova med liiiite bättre däck och om möjligt lite belägg med bett??

Du menar så det rinnen ännu mer av hjullagerfettet?


Kul att se den ute! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



dvorak skrev:
Björn Davidsson skrev:
Kul pelle!
Har jag nämnt vad jag tror om att prova med liiiite bättre däck och om möjligt lite belägg med bett??

Du menar så det rinnen ännu mer av hjullagerfettet?


Kul att se den ute! thumbs up


Och den låter riktigt pigg oxå, Inte att man tror det sitter en gammal Van motor i !
Hahahah.. men jag tror(!) att med aningen ändamålsenligare belägg så minskar tempen i grejorna, lite som att svarva/fräsa. Ligger du bara gnuggar med stålet, med för lite matning och ingrepp blir det bara varmt.
Hade samma symtom med novan när jag körde med OEM belägg, blev bara varmt och fettet rann. Med riktiga racebelägg har jag inte kvar de symtomen. (apråpå bromsdiskussionen här i grannforumdelen, som förövrigt är toppen!)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
dvorak skrev:
Björn Davidsson skrev:
Kul pelle!
Har jag nämnt vad jag tror om att prova med liiiite bättre däck och om möjligt lite belägg med bett??

Du menar så det rinnen ännu mer av hjullagerfettet?


Kul att se den ute! thumbs up


Och den låter riktigt pigg oxå, Inte att man tror det sitter en gammal Van motor i !
Hahahah.. men jag tror(!) att med aningen ändamålsenligare belägg så minskar tempen i grejorna, lite som att svarva/fräsa. Ligger du bara gnuggar med stålet, med för lite matning och ingrepp blir det bara varmt.
Hade samma symtom med novan när jag körde med OEM belägg, blev bara varmt och fettet rann. Med riktiga racebelägg har jag inte kvar de symtomen. (apråpå bromsdiskussionen här i grannforumdelen, som förövrigt är toppen!)


Tack för kommentarerna

Faktum är att det verkade koka mindre hjullagerfett denna gång. Kanske jag fick till inbromsningarna lite bättre med hårdare men kortare (tid) på pedalen. Sen såg jag nyss att jag kapade min tidigare bästa varvtid med nästan en sekund, trots kyligare väder! 48,61 sekunder (inget banrekord precis men jag kör mot mig själv)

Har Björn och jag nämnt att det var rejält halt i början?

Foto: Camilla N

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Här kommer video från mitt bästa varv där jag sänkte varvtiden med nästan en sekund. Trots en rejält taskig kurvtagning, den näst sista innan målgång...
Kommentera gärna körning, spårval etc!


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Markus H (TACK!) har satt ihop en riktig kul rulle från Turnot Trackday på GTR Motorpark 2021-05-15.

8:45 in i filmen dyker jag upp. Kul att se sig själv "från utsidan"

Det kränger en del och inner fram "lägger sig" rejält KOMMENTERA gärna!


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079





Kränger en del ja Finns det hårdare fjädrar eller krängningshämmare fram till den? Känns som du kan gå ganska mycket och ändå behålla komfort.

Kul blandning bilar!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Stillbilder från filmen, det kränger som sagt + "lustiga" hjulvinklar :





Finns förbättringspotential helt klart
Krängningshämmare finns faktiskt dock original, både fram och bak. Fram är 1" vill jag minnas:



Det var ett tag sen gummibussningarna byttes. Kanske byta till polyurethane-bussningar?

Framfjädrarna är kapade ett varv. Tror man blir tvunget att mäta och köpa lösa, "märkes-oberoende" fjädrar.

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 72



Hej!

Är det samma övre kulbultar på Monza som på Camaro och dom andra?
I så fall finns det kulbultar med 1/2" längre pinne hos t.ex Summit Racing.
Med sådana förändrar du framvagnsgeometrin så att du får ett högre rollcenter fram och mer camber vid infjädring.

Borde minska krängningen märkbart

_________________
Mikael Söderholm
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
mekomaskin skrev:

Är det samma övre kulbultar på Monza som på Camaro och dom andra?


Hej!

Inte helt säker, men jag skulle bli väldigt förvånad om det är samma kulbultar. Det mesta på Monzorna är "special" Jag ska kolla för säkerhets skull i Monza-forumen.

Men idén är ju bra. Sen är jag för dåligt insatt i framvagnsgeometri för att tänka ut eventuella nackdelar med en sådan ändring...?

Tack för tipset! Mer sånt gärna

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Monza -75
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (59755 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande