Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 1988 T-16 4krafs | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (38191 totalt) |
Gällande ventilen du gjort för laddtrycket. Har du kommit fram till lösningen själv eller sett den någon annan stans??
Känner igen lösningen och försöker minnas vart ifrån och hur den kopplades. Av egen erfarenhet så kan jag säga att jag tror (utan att veta så mycket om din tanke bakom) Att det borde fungera alldeles utmärkt att bara rakt av köra turbo i serie in i kompressor. Och enbart dreva kompressorn mot Max tänkt varvtal. En ventil för avlastning "behövs" antagligen inte. Effekten blir antagligen sådan att du inte märker eller kan känna någon skillnad med/utan, öppen/stängd. Den kompressorn på en 2.0-2.3liter 4a , borde vara lagom att dreva lite under 1:2, dvs 7000rpm på motorn blir ungefär 14000 på kompressorn. Det borde ge några hekto tryck vilket väcker upp turbon väldigt effektivt , och utan att ta speciellt mycket effekt via remmen. Och ger då inte heller sjukt mycket värme så länge som du kör allt tryck genom IC och har en någorlunda väl avvägd turbo för ändamålet. (Vad är det förresten för turbo??) Alla mina tester visar att kompressorer inte håller emot så mycket när turbon kommer igång som de teoretiskt ska göra. Jag tror det här å göra med att kompressorn läcker förbi tryck förbi skruvarna när trycket på IN-änden stiger över en ordinarie atmosfär. Den slutliga effekten av Detta, eller kanske hur väl den märks/uppmätt, beror nog till viss del av hur kammarna är inställda, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Kul att du hittat min tråd.
Ja jag gillar att göra det mesta själv trots att man ofta får göra om flera gånger, mot att köpa färdiga grejjer. Ja det fanns nog nån som byggde en ford escort med kompressor å turbo med nån liknade lösning. Jag vill ja sömlös effekt dvs turbon ska inte ta över. Min motor är 2.0 eftersom jag har turbon vill jag sänka spooluptiden och få den att kännas större. Jag har en hedenhös kkk27 turbo med ett stort avgashus, jag körde med den turbon på min 9000 för några år sedan och fullt ladd hade jag vid 4150rpm var på tok för sent i min smak. Gillar min mitsubishi td05 16g jag har på min andra 9000 men den dör lite när varvet stiger. _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||
Gissar att det är Micke ni tänker på _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Va det en röd escort kanske??eller v det en röd Amazon ?? Nån äldre röd bil tror jag iallafall
Jag tror att du kan köra rätt av bara låta kompressorn suga genom turbon. Så kommer turbon knuffa på den när den väl laddar å trycka in mer luft genom kompressorn. Den turbon är inte optimal, men det är relativt lätt att byta senare till annan, enklare att börja med vad du har å utvärdera vad du vill ändra. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Jepp där var .
Hurvida den ena eller andra lösningen är bättre får jag nog låta vara osagt. Men i vilket av fallen man än väljer så värmer kompressorn väldigt mycket luft. Så en stor effektiv ic som kyler luften innan de går in i gasspjäll är viktigt . _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
_________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||
Fick ju växellägena i spaken speglade, kände att jag inte ville ha det så. Därför speglade jag armen som drar växelväljaren i sidled, så den pekar in över växellådan istället.
Monterade huvgångjärnen i bakkant på huven och har länge haft en planka som håller upp huven. Nu när motorn är ur tänkte jag meka dit gasdämpare. _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||
Det såg ju ut att vart lätt löst, nog för att man kan vänja sig vid att växla fel, men av erfarenhet vet jag att det går åt ganska många minuter varje gång senare när man hoppat mellan Bruksbilen och racern . Och man känner sig alltid lite osäker över läget en längre tid än så.
Och går det att undvika det momentet så enkelt så är det inget att fundera över _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nej vet att jag missar 5an på brukisen ofta när jag kört den andra 900an som har 4växlad låda. Så jag hade aldrig klarat speglade lägen. Speciellt i race situationer när det är mycket annat å tänka på än att växla.. _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||
_________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||
Idag stod stolsfästen på schemat. Trångt för allting som vanligt. Började med att montera stolsfäsetna i ovankant på yttre tröskeln. Men eftersom jag är 2m lång så behövde stolen sänkas en del, om jag ska få plats med hjälm på huvudet. Så därför slutade dagen med ett stort hål i yttre tröskeln och även i kardantunneln.
_________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||
Gjort färdigt stolsinfästningen eftersom jag lånat plats i både kardantunneln och tröskeln för att få plats med stolsinfästningen.
När jag äntligen tätat ett hål i kardantunneln var det dax att kapa sönder på ett nytt ställe. Så nu har växelspaken hittat hem. När jag ändå mekar förarplats så fick jag för mig att få dit ratten. Tänkte jag skulle ha justerbar ratt så jag stal lite delar från skrot 9-5an. Började med att slakta ratten Sen fräste jag till ett nav där splinesen från ratten passar _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||
Fortsätter meka på styrningen
Var ute vid skrot 9-5an och stal rattaxeln och fästet, kapade ur lite ur saaudin och började passa in den. Nästa problem blev ju då att koppla ihop rattstången med styrväxeln, tyvärr passade inte original 9-5 splinesaxel, och vill undvika att svetsa så jag fick bygga lite eget. ' När jag fick sätet på plats kunde jag meka dit växelspaken, mer kapning av kardantunneln Tänkte ha el gsapedal men den får inte plats så jag fick bygga om pedalstället _________________ Rikard Larsson Allt jag säger och kör kan användas emot mig |
||||
Spännande bygge med många klurigheter!
Angående rattaxeln, testa gärna (om du inte har gjort det redan) att ratta med lite hastighet. När knutarna är vridna på det sättet (gafflarna linjerar inte) så kan man få problem med att det "kärvar" eftersom de kommer motarbeta varandra, vinkelhastigheten är ju inte konstant med vanliga knutar. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Exakt! Linjerar man inte två knutar så "pulserande" tar ut varandra får man varierande utväxling. Till skillnad från riktiga drivknutar pulserar kardankors i hastighet... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 1988 T-16 4krafs | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (38191 totalt) |