Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Starlet GT4 såld.. men ngt måste göras så...
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 12, 13, 14   >>
3 besök senaste veckan (56983 totalt)
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Garagebesök o hälsa på lilla damen. Blev sugen på en liten sväng och JAG MÅSTE FIXA VINTERDÄCK!! Men startade så snällt att jag var tvungen att åka en sväng och varmköra. Förutom att det är si och så med rutfläktande och ventilation så var allt bara mysigt och fint.


_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



gasekke skrev:
Blev sugen på en liten sväng och JAG MÅSTE FIXA VINTERDÄCK!!

Du menar väl rallydäck
Vilken storlek kan tänkas passa?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
"Du menar väl rallydäck Vilken storlek kan tänkas passa?"

Små runda och taggiga vore ngt...

Som du ser på bilden så är det väldigt dåligt med plats kvar utåt i hjulhusen och större däck är inte helt lätt att klämma in och såga sönder är inte ett alternativ just nu iaf. Som tidigare spekulerats i så är detta följden av att klä på en celicaGT4 en Starlet kaross och det fattas ngn decimeter i spårvidd liksom.
Fälgarna på bilden har ET 49 och jag ska prova ett par med ET55 också.

Önskvärt mått om det finns vore 165/60-14 då får jag samma rullomkrets ca mot nuvarande och jag hoppas klara skivor o bromsok då. Visst jag kan skruva upp coilsen men det vill jag inte göra heller. Jag har heller inte några 14" fälgar med "rätt" ET att testa med.
Rallydäck har jag inte behov av men vinterdäck i nämnd dimension och skruvdubb som komplement skulle funka bra för min del.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



gasekke skrev:
"Önskvärt mått om det finns vore 165/60-14

Rallydäck har jag inte behov av men vinterdäck i nämnd dimension

Jag kan höra runt bland rally åkarna runt stan

Om du skall ut på isen är ju rallydäck ett måste....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Kolla gärna

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Personligen skulle jag inte tvekat en sekund på att bara köpa nya billigaste dubbdäcken på typ däckonline. Duger säkert greppmässigt för att ha skitkul. Livslängd och komfort känns nog helt ointressant i sammanhanget.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Problemet är att du vill ha 14"
Hade du kunnat kört med 15 eller 16" så hade utbudet varit större, inte minst av bättre begagnat. Du lär ha mycket runt Umeå.

Folkrace kör med dessa, men de kommer inte att hålla länge för dig:
http://nymekano.se.sitebuilder.loopia.com/rally-dubbdäck

Skruvdubb tror jag inte håller för dig. Du måste nog ha limmat. Jag har testat det mesta och mitt förslag är att gå på riktiga Rally-is-däck på en gång. Oftast bortkastade pengar att gå på en snik-variant.

Ett av de billigare rallydäcken:
https://mocomp.se/start/2751-20634-black-rocket-br-50.html#/853-dimens . . . .
http://nymekano.se.sitebuilder.loopia.com/rally-dubbdäck

Mitt förslag är att du skaffar dig hyfsade Rally däck, du kommer att ha mycket kul med den bilen och bra däck.
Isbana är kul och lärorikt!
Kör hårt!

Tillägg: Bilder och filmer när du kör is vore trevligt

_________________
SO Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Det går att hålla igång en tråd med en bilstart var tredje månad
15" och absolut inte de billigaste på däckonline, de blir som hockeypuckar i vårt klimat.
Angående att höja? Ser den bättre ut låg men ej använd?
Höj och sladda lite.

Jag förordar att lösa problemet med skärmkanterna istället hur som helst

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
knotan skrev:
Personligen skulle jag inte tvekat en sekund på att bara köpa nya billigaste dubbdäcken på typ däckonline. Duger säkert greppmässigt för att ha skitkul. Livslängd och komfort känns nog helt ointressant i sammanhanget.



jag håller fullkomligt med dig Knotan, hållbarhet o hur många tusen mil som bla bla bla är för mig trams.
Ska se om jag får dit en 14" toyotafälg så finns det billiga 165/65-14 dubbade som räcker mig.
jag är ju fortfarande inne på samma tank som fylldes vid besiktning i höstas så däckslitage är mitt minsta bekymmer

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



gasekke skrev:
knotan skrev:
Personligen skulle jag inte tvekat en sekund på att bara köpa nya billigaste dubbdäcken på typ däckonline. Duger säkert greppmässigt för att ha skitkul. Livslängd och komfort känns nog helt ointressant i sammanhanget.



jag håller fullkomligt med dig Knotan, hållbarhet o hur många tusen mil som bla bla bla är för mig trams.
Ska se om jag får dit en 14" toyotafälg så finns det billiga 165/65-14 dubbade som räcker mig.
jag är ju fortfarande inne på samma tank som fylldes vid besiktning i höstas så däckslitage är mitt minsta bekymmer


Neeej, Lillen har helt rätt. Billigaste vinterdäcken är helt otroligt dåliga och jämfört med bra (dyra) däck är skillnaden enorm. Jag har bl a varit med på tester mellan olika vinterdäck och man kan nästan inte tro att det kan vara så stor skillnad, men det är det!

Satsa på riktiga rallydäck, begagnade funkar utmärkt, och det gör inget om det fattas nån dubb här och där. Det är det enda som gäller om man ska ha riktigt roligt på is. Framför allt om man har lite effekt i motorn. Dessutom är dubben på rallydäck limmade så de sitter kvar och man kan använda dom i måååånga år om man bara kör på is. Vanliga vinterdäck kan dessutom vara soprena på dubb efter en dag på isen, om de inte är inkörda riktigt.

Det kostar men "smakar det så kostar det" som man brukar säga stämmer verkligen i det här fallet.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Lillen är sjukt sugen på att jag ska kapa men jag vill inte kapa i den, punkt slut-end of diskussion. Därmed inte så sagt att det inte vore rätt att göra så. Lillen har hjälpt mig mkt med tidigare kapande med god framgång.

Jag vet också att det är sämre med vinterdäck än is/rallydäck rent för greppet osv. MEN om jag överhuvudtaget ska ta mig ut och köra med den så är det en simpel lösning jag söker dvs billiga däck o fälgar. Jag kommer inte jag varvrekord eller vara snabbast på sjön oavsett däck utan ska jag köra är det för det enkla syftet att ha jävligt roligt med min bil. Kanske lite förarutveckling, men främst nöjeskörning.
Vi får se vad det blir helt enkelt, jag kanske väntar tills sommarklänning bara o ställer på pallbockar

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Litto skrev:
Det kostar men "smakar det så kostar det" som man brukar säga stämmer verkligen i det här fallet.
Det kan vara billigt, men är inte prisvärt.
Med en del däck (oavsett vilket syfte det är, sommar som vinter) så är det ju roligare att låta bilen stanna på pallbockarna

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det är en lätt bil , och jag TROR att med så "små däck blir det inte jättebra grepp i vanliga dubbdäck oavsett märke.

Och framförallt. Lagom grepp är mest underhållande.
Efter att ha haft några stycken Subaru impreza turbos som vinterbil så är min uppfattning att med för bra däck så orkar inte motorn dra loss hjulen riktigt bra.
Kört på is/sjö med nya nookian hakka och på den is är det en fröjd men lägger man till 5-10cm snö så orkar bilen knappt framåt allra minst släppa hjulen för lagom bred kurvtagning på högre än 3ans växel.

Lagom dåligt grepp blir roligast

Däremot är det helt klart ett måste med dubb, utan dubb vill bilen varken styra eller bromsa.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Fick för mig att det var "häromåret" men det va3 visst 2011, inte haft tillräckligt tjock is hör sedan dess. Men oj vilken härlig vinter det var. Grilla korv vid stranden ,köra bil med vänner ,några ggr ute med enduro, radiostyrda leksaker, åka snowracer efter fyrhjuling, och alla andra typiskt vuxna saker de göra.

Kanske lite inspiration till att ta tag i vinterdäck.

https://youtu.be/e2R2hY9hsog

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Lite pepp inför vinterkörningarna...
https://youtu.be/cCOy550FYaM

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Så sjukt kul det såg ut på båda filmerna. Måste ta tag i detta nu. Tur att det är plusgrader + ösregn ute nu så man får lite tidsfrist på isen..

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Har provat billigaste dubbdäcken av Europamodell från Däckonline, och det gör jag nog inte igen

Bättre att köpa beggade kvalitetsdäck då för ännu billigare peng, även om dom är fem år gamla lär det vara bättre fäste med dom

_________________
S Örnberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Haha fyfasen det är så illa alltså.
Jag jag har köpt billigaste dubbfria många ggr och tyckt att de vart väldigt vettiga jämfört med de gamla slitna/torra däcken)

Men framförallt tänkte jag att det va en udda dimension han behövde så begagnat borde vara svårt att gifta

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Tjena!

Nu har du redan fått en massa tips ang vinterdäck, så här får du ett till

Första vintern med min dåvarande tävlingsbil, en Alfa 75 Turbo med bur och hela kitet. Den vintern var det is på sjön så jag slängde på en uppsättning dubbade vinterdäck jag hade liggande. Det var liiiiite kul om man körde i spåren där de med spikdäck hade kört upp ytan. Kom man utanför det spåret var det kört, man snurrade några varv och fick sedan leta sig in i spåret igen.

Mitt tips är att köpa "riktiga" rallydäck om du ska få ut något nöje av vinterkörning.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 559



Lite för stora kanske, men ett mellanting mellan vanliga dubbdäck och rallydäck:
https://dackbutiken.nu/produkt/raptor-a200-spike-185-65-r14/

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Ska försöka testa lite 14" 15" fälgar o däck snarast. Det är ju coilis runt om så den går ju att både höja o sänka en hel del och i detta fallet är det kanske höja som är den enkla lösningen. Lillen har en del fälgar på lager o olika et finns åt en del håll + diverse spacers

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Starlet GT4 såld.. men ngt måste göras så...
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 12, 13, 14   >>
3 besök senaste veckan (56983 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande