| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svänghjul. Stål vs. Alu...?
|
705 besök totalt |
|
Vad är det för för- resp nackdelar med olika typer av köpe-varianter? Vad ska man tänka på om man beställer ett lättare svänghjul? Jag tänkte närmast på skillnader/fördelar-nackdelar, stålvariant jämfört med ett aluminiumhjul med friktionsyta av stål. Prismässigt är det ungefär jämnt. Har aldrig åkt med alu-hjul. Lättade originalsvänghjul har ju fungerat okej.
|
|
Jag skulle valt det lättaste alternativet.
Alla bilar jag byggt med lättat originalsvänghjul har aldrig funkat lika bra som dem med köpessvänghjul i CroMo. Nu har det iof varit bilar med mycket effekt, men det verkar som dem gjutna originalsvänghjulen inte alls pallar trycket. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
|
Funderade mest på om det är några nackdelar med aluminiumhjulen?
När jag pillade med motorer på den svartvita tiden fanns det inga eftemarknadsgrejer att få tag i med rimlig insats så då var det ju så lättade standardhjul man vågade som gällde - och jag lyckades aldrig ha sönder nå't på den tiden. Fast då var ju 130 sughästar och strax under 7000rpm mycket...
|
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Då Al är ca 3 ggr så lätt som stål är Al valet.
Men i samma andetag skall man också veta stål har ca 3ggr så hög elasisitetsmodul. Då blir frågan vad är viktigast? Låga vikt, igenligen masströghetsmomntete, eller styvheten? Vad är viktigt? _________________ Johan Sjölinder |
|
Aluminium innebär fler detaljer ihopsatt som rimligen borde kunna blir problem med att de lossnar från varandra. Ett högkvalitativt är det säkert inget vanligt problem med, men med ett tillverkat i ett stycke, så är rimligen den risken mindre.
Att spänna svänghjulsbult mot aluminium borde innebära större risk för att de äter in och glappar över tid , återigen beroende på kvalitet. Skiljer det inte mycket i pris eller vikt skulle jag valt stål. Men jag har å andra sidan alltid gjort mina egna svänghjul utan att ha haft några stora problem med dem. Men instämmer i att det låter vettigt att ha bytbar slityta _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
Till min bil var ett i aluminium bara ~10% lättare än ett i stål men samtidigt ~25% dyrare.
Känns som det är en hel del som kan få fel på ett i aluminium så jag tyckte det var ett enkelt val att köra på stål. De vart en rätt rejäl viktbesparing ändå
|
|
Då viktsskillnaden varit försumbar i mina fall har jag fördragit massivt stålhjul före en ihopskruvad lösning.
Nyttan av utbytbar slityta på aluhjulen har inte känts nödvändig ens på långsloppsbilen. Att det dessutom finns en trevlig svensk firma som gör lätta stålhjul precis som man önskar dem har gjort valet ännu enklare för mig. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
![]() |
Skruva banåkabil
|
705 besök totalt |